יום שישי בבוקר והכניסה למצפה מודיעין ביער בן שמן הומה בהמוני אדם, ואני בדרכי לפגוש קבוצה נוספת של בעלים חדשים והפעם, רק של רכבי סובארו XV, להדרכת נהיגת שטח ראשונה עבורם - מתנת היבואן, רגע לפני שהם נשאבים לעולם השטח המרתק בעוצמה מלאה
שישי בבוקר ביער בן שמן וחבורת בוטיק של רכבי סובארו XV מחנים בשורה מסודרת בצד השביל, עם הפנים ליציאה כמתבקש. מוציאים כסאות ואני מסדר קצת כיבוד, מישהו כבר פתח ערכת קפה וכולם מחכים שיום הכיף הזה יתחיל. כרגיל, אנחנו מתחילים את היום בהרצאה תיאורטית ומיד בתחילתו אנחנו עושים סבב הכרות קצר, שעיקרו להרגיע ולהראות למשתתפים שהם לא היחידים שהגיעו ללא ניסיון בנהיגת שטח ובעצם, הרוב שבחבורה חדש כאן בדיוק כמוהם. החלק התיאורטי עסק בנושאים רבים כמו אחיזה, צמיגים ולחץ אוויר, מערכות דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד. בסופה נכנסנו כולם לרכבים ויצאנו לתרגל באופן מעשי.
הגענו לתחנה הראשונה ולפני שהתייחסנו אליה, נתתי הסבר ארוך על ישיבה נכונה ברכב, איפה צריכות להיות הרגליים, היכן צריך להניח את הידיים על גלגל ההגה ואיך לסדר את מושב הנהג כדי שיוכל לשמור עלינו הכי טוב במקרה שחלילה נהיה מעורבים בתאונה.
התחנה הראשונה היא זו שמאפשרת ל"אסימון" ליפול במהירות בראשם של המשתתפים ולהבין בצורה מהירה וברורה שהרכב שלהם זה לא עוד "פרייבט", אלא רכב שיודע לנסוע בשטח לא פשוט ודי בקלות, ותוך דקות עמדנו מחוץ לרכבים כשלפנינו עלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת הנעת ה-4X4 המצויינת של סובארו לטפס למעלה בקלילות. אחד היתרונות של מערכת ההנעה של סובארו הוא היכולת להנגיש את השטח גם לאלו שנהיגת שטח אינה זורמת אצלם בדם מגיל אפס וכך, למרות החששות וחוסר הניסיון, החבר'ה טיפסו את המעלה הקצר בקלות, תוך הכוונה קרקעית, גז קבוע ותנועה רציפה. החלק השני של תחנה זו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ ולאלו מבין הרכבים שיש את מערכת ה- X-Mode הכל כך יעילה, היתה הזדמנות להכיר את יתרונותיה גם בירידה תלולה. כולם ירדו תוך כדי הנפת גלגל או שניים באוויר (הצלבה) והחששות הפכו במהירות לקריאות התפעלות נרגשות.
משם המשכנו לתרגול של שיפוע צד (שפ"צ) בליווי הסברים וטיפים. דיברנו על ה"אינסטינקטים" שלנו שלא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם. התרגול כמו תמיד הוא זה ש"עושה שכל" וממנו אפשר ללמוד על תחושות הנהג והתנהגות הרכב.
עצרנו להפסקת צהריים קלה ולאחריה המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין האם זו עלייה רלוונטית עבורנו או לא? במהלך התרגולים כולם מכירים בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ולומדים עוד קצת על מערכת ה-4X4 של סובארו, שבתפעול נכון יודעת לעשות הרבה יותר ממה שנראה לעין.
תודה למשתתפים, תודה לחברת סמלת - יבואנית סובארו לישראל ולהתראות בשטח,
קובי.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
אורח/ת - שרון גרינברג
03 ביולי 2022 ב 12:03
בשמי ובשם אשתי מבקשים להודות להדרכה המעולה של קובי בצאלאל.
היה יום כיף מלא בחוויות מרתקות.
קיבלנו טיפים חשובים לנהיגת שטח נכונה וגם טיפים לנהיגה בכלל.
מה שהכי חשוב זה שקיבלנו ביטחון ברכב בשטח ונשמח להצטרף לטיולים בעתיד.
תודה לסמלת על המתנה הנפלאה.
להת' בשטח
יפית ושרון
2
אורח/ת - אלכס
23 באוגוסט 2022 ב 15:50
קובי אין עליך יא אלוף
תגובות