שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בשטח טרשי – הר חורשן 15/7/22

הדרכת נהיגה בשטח טרשי בהר חורשן לשלושה רכבי כביש-שטח שונים בתכלית – לנדקרוזר, פאג'רו קצר ודאסטר חדש, אבל העקרונות אותם עקרונות, וההתייחסות למכשולים בשטח דומה, הייתה לנו הדרכה מהנה ובעיקר מועילה

חום הקיץ בישראל הוא משהו, שכמי שמורגלים בחיים ובפעילות בארץ קטנה ולוהטת, טבולה בזיעה מעורבת באבק ומוקפת באויבים מצד אחד ובנחילי מדוזות מצד שני - שלא אמור להפריע לנו להמשיך לטייל, לעבוד ולתפקד. אז לוקחים יותר מים, כובעים וקרם הגנה ויוצאים לשטח. הדרכות נהיגת השטח ממשיכות כתקנן וכסדרן גם כשמחט מד החום מטפסת ומטפסת. חם? כן, נורא חם. אבל חם לכולם. אנחנו לא באנגליה, שם זועקים HELP!!!! כשבלילה "לוהט" הם "מתבשלים" ב-25 מעלות..... אז מחייכים, מנגבים את הזיעה, והחיים ממשיכים.

להדרכה הפתוחה בהר חורשן הגיעו שלושה נהגים אמיצים ומלוויהם שלא מפחדים להיצלות בשמש הקופחת - אהרון, אב ברוך ילדים בלנדקרוזר 120 ארוך שיוכל להכיל את כולם, איתמר וסיוון בפאג'רו BK קצר ואסף בדאסטר חדש.... ביחד עם הסופה החבוטה שלי, זהו מדגם מייצג מגוון של אסכולות, מותגים ודגמים ומערכות הנעה שונות – עם שילדה נפרדת ובלי, ארבעה מתלים נפרדים מול סרן אחורי חי ושני סרנים חיים, בקרות משיכה, נעילה אחורית ושתי נעילות. התמקמנו בצל האורנים ודיסקסנו מצד אחד עקרונות שמשותפים לכל רכבי ה-4X4, מערכות עזר אלקטרוניות שחלקן קיימות בחלק מהרכבים. דיברנו על המאפיינים של כל רכב בנפרד, ואז יצאנו לסיבוב הרגיל שלנו במעלה השבילים המטפסים לפסגות שמורת הר חורשן ונ.ג. 186.

image

image

בשבועות האחרונים פשטו הטרקטורים על שבילי הר חורשן. מישהו החליט שהגיע הזמן להרחיב ולשטח את שבילי ההר, על מנת להכשירם למעבר הכבאיות של קק"ל לקראת חודשי הקיץ הלוהטים והחשש מפני שריפות יער – הכוונה אולי טובה, אבל הביצוע..... השם ירחם. השביל האדום המפורסם, המדרון עם ההצלבות, כל אותם צירים מלאים במכשולים ובאטרקציות נהיגה ששימשו אותנו כל כך טוב בהדרכות הנהיגה במשך שנים ארוכות, שוטחו ונעלמו והפכו לאמבטיות פודרה לבנה. מצד אחד, השבילים המאתגרים הפכו ל"אוטוסטרדה" שמאפשרת מעבר גם לפרייבטים (כמעט. לא צריך להגזים), מצד שני, ענני הפודרה המתאבכת צובעים בלבן את כל הצמחיה ומכערים את הנוף עד לבוא גשמי החורף שישטפו את הכל ואולי גם יפוררו את השיטוח ויאפשרו לטבע ולסלעים להרים ראש ולהחזיר את המצב לקדמותו תוך כך וכך חורפים....

image

image

לפחות השאירו לנו את ה"נקיק" על חריציו, הצלבותיו המלבבות ומדרגות הסלע, שמכניס את הנהגים לאווירת נהיגת שטח מאתגרת. בנקיק הם מתוודעים לפעולת בקרת המשיכה, לזחילה בהילוך כוח ולחשיבות קריאת השטח ותכנון קו התקדמות. התגברות על הנקיק בהצלחה נותנת בוסט של מוטיבציה ובטחון ביכולות, ואנו ממשיכים במעלה ההר לתרגול מעבר סוללה באלכסון – גלגלים מתנופפים באוויר וכל הכלים חוצים בהצלחה את הסוללה עליה היו מתיישבים חסרי ישע אם היו מנסים לעבור בניצב. התרגול הבא, על אותה סוללה – שיפוע צד. גם כאן, מעמידים רכב בזוית לא נעימה על מנת לחוות את השיפוע עם ההסברים המתבקשים.

image

image

עכשיו נוסעים לטפס לנ.ג. 186. שבילים טכניים, עתירי סלעים, בולדרים, מדרגות וטרשים משוננים שמזדקרים אל על, ממתינים ללכוד, לקרוע ולשסע את דפנותיהם העדינות של צמיגי כביש נמוכי חתך, המקובלים כיום ברוב רכבי הכביש-שטח המודרניים, אבל גם גורמים לטלטלות ולחבטות, מחייבים צפייה רחוק קדימה ו"נהיגה מתוכננת", על מנת לבצע את הטיפוס באופן זורם וללא עצירות.

בפסגה, אוויר קצת יותר קריר ונוף מרהיב, זמן טוב להירגע קצת וגם לערוך סקירת ציוד חילוץ, להסביר על נקודות ריתום, רצועות, שאקלים, קומפרסורים וערכת תיקון פנצ'ר שתיאורטית אמורה לתת מענה לחלק מהתקרים בשטח....

קבוצה קטנה וממוקדת, קשובה וממושמעת, מאפשרת דחיסת הרבה חומר לפרק זמן קצוב ולהפיק ממנו הרבה תועלת וכיף גם ביום חם שכזה. היתה לנו הדרכה מצויינת ונעימה, אני מקווה לפגוש את כולכם בטיולים בהמשך.

165866640680516586664077471658666409099

מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1658666409866165866641041816586664114601658666410936

סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1658666412041165866641266416586664131871658666414159

העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

1658666415015165866641601016586664168301658666417629165866641834816586664189331658666419679

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

6 תגובות

1

אורח/ת - אהרון

28 ביולי 2022 ב 17:37

דרור מקצוען ואדיב משכמו ומעלה
היה ממש מרתק
קיבלתי המון ביטחון וידע בנהיגת שטח
תודה רבה

2

אורח/ת - אסף טוקר

28 ביולי 2022 ב 20:52

כשהגעתי, דרור עדכן אותי שיהיה מעניין עם הדאסטר.
והאמת והעליה הראשונה בנקיק, נתנה חותמת יפה שאפשר לעשות דברים יפים עם הרכב (כמובן שגם ניסיון נהיגת שטח עוזרת)
המיפגש היה מקצועי מאוד, ודרור לא חסך במידע, ואני אישית למדתי המון.
עכשיו נשאר לטייל ולהנות🙂

3

אורח/ת - נהג מתחיל

02 באוגוסט 2022 ב 06:20

רוצה להשתתף בהדרכה היכן נרשמים?

4

אתר השטח 4X4

02 באוגוסט 2022 ב 14:27

אהלן יום שישי הקרוב הנה קישור להרשמה >> קישור

https://www.4x4.co.il/journey/3207

5

אתר השטח 4X4

02 באוגוסט 2022 ב 14:27

אורח/ת - נהג מתחיל כתב/ה:
"

רוצה להשתתף בהדרכה היכן נרשמים?

"
אהלן יום שישי הקרוב הנה קישור להרשמה >>קישור

https://www.4x4.co.il/journey/3207

6

אורח/ת - יאיר סוזוקי גרנד ויטרה

25 באוגוסט 2022 ב 20:10

דרור בחור מצויין ואנושי.מדריך מקצועי וחמוד לאללה.אני אוהב אותו מאד! יאיר חבר אלברטו