הדרכת נהיגה פרטית אחד על אחד (יותר נכון – אחד על שניים) עם גרנד צ'רוקי חדש, משודרג בטעם ובחוכמה – נגענו בכל הפרטים והתפעלנו מיכולת הביצוע המרשימה של הרכב. היה מהנה ומלמד
הדרכת נהיגת שטח פרטית היא הדבר הנכון לעשות למי שבאמת רוצה ללמוד את התורה בסבלנות ובלי לחץ. להדרכה של יום שישי ה-22/7/22 ביער בן שמן התייצב זוג ספורטיבי וחביב – יפעת ועמית שטיינמן, שרכשו לא מזמן ג'יפ גרנד-צ'רוקי לארדו חדש. רכב שטח ראשון שלהם, אפס נסיון, למעט נהיגה בג'יפ סיור בזמן השירות הצבאי של עמית, וזה היה די מזמן.... אפס נסיון זה נפלא מבחינתי כמדריך. זהו דף חלק, שאני יכול "לצייר עליו" כרצוני, להרביץ את התורה לפי העקרונות שאני מאמין בהם.
יפעת ועמית נדלקו על נהיגת שטח בטיול לירדן בו נהגו ברכב שטח שכור (פאג'רו) והחליטו להצטרף לתחביב. הגרנד צ'רוקי החדש ישמש אותם לא רק על מנת להתנייד איתו על הכביש ולעשות פוזות לשכנים - הם מתכוונים לטייל, האוטו הזה יראה שטח והרבה. אי לכך, מיד לאחר המסירה, נכנס הגרנד השחור ל"סדרת-כושר" כדי לקבל הכנה מתאימה לעבודת שטח. הגבהה חוקית של 2 אינץ', מיגון מלא לגחון ומדרגות צד מסיביות מברזל שמגנות היטב על המפתנים הרגישים, ומצד שני לא בולטות אל מחוץ לרכב באופן שיפריע לעבירות בשטח – אלה שדרוגים קלים ומתבקשים, שמעצימים את יכולות השטח הגבוהות במקור של הגרנד צ'רוקי והופכים אותן למרשימות בעליל, וגם מרחיקים את הגחון ושאר איברים רגישים מהקרקע ונותנים הרבה שקט נפשי. נשאר רק לעבור לצמיגי שטח AT (חצי-חצי) כדי שהחבילה תהיה מושלמת.
כרגיל, מתחילים בתיאוריה. אחיזה, משיכה, הנעה לשני גלגלים ולארבעה גלגלים. דיפרנציאלים, למה צריך אותם ומה מגבלותיהם, נעילות, אלקטרוניקה בהקשר של מערכת ABS ונגזרותיה – בקרת משיכה (TC), בקרת יציבות (ESP), ובקרת ירידה במדרון. תיבת העברה, מצבי HIGH ו-LOW, מערכת בקרת מצבי הנהיגה (SELECT-TERRAIN) מבנה הרכב - שילדה, מתלים, זויות מרכב, צמיגים. וכמובן – עקרונות בסיסיים בנהיגה בכלל ונהיגת שטח בפרט.
ואחרי בליל המושגים הטכניים, שיפעת ועמית עומדים בו בסבלנות ראויה לציון, אנו יוצאים לתקל מכשולים. מתחילים בעליה עם הצלבות ודרדרת, כדי להתוודע לאופי פעולת בקרת המשיכה ולצבור בטחון. מה שנראה קצת מפחיד ומלחיץ בהתחלה, מתגלה כלא נורא בכלל ואפשר להעיז יותר – עליה עם חציית חריץ אלכסוני, עלייה עם סיבוב והצלבה רצינית יותר – גלגלים גבוה באוויר אבל המערכות פועלות להפליא והגנרד השחור לא נעצר וממשיך להתקדם. העליות של תל גימזו – תלולות יותר, חלקות ומכוסות בפודרה – מטפסים ואחר כך יורדים ומתנסים בהבדל בין ירידה על בלימת מנוע בלבד ואותה ירידה עם מערכת בקרת הירידה במדרון שבגרנד צ'רוקי מאפשרת קביעה מראש של מהירות הנסיעה ונוסכת בטחון רב. לסיום, מתרגלים שיפוע צד (שוב ושוב – עד שמבצעים זאת נכון!...) וסקירת ציוד החילוץ שצריך להימצא בכל רכב שנוסע בשטח.
הדרכה אישית ממוקדת כזו, מאפשרת לנו לנגוע בכל פרט ופרט, לתרגל כמה פעמים כל מכשול, להתנסות ולהעמיק את הידע – ולכן היא משהו שכל מי שמתחיל בתחום צריך לפרגן לעצמו. בשילוב של רכב טוב ששודרג בחוכמה, יפעת ועמית מוכנים להתחיל את פרק הג'יפאות והטיולים – היה כיף ונעים איתכם, ואנחנו עוד נתראה בשטח.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות