בבוקר שבת נפגשנו עם חבורה של ג'יפאים ורכביהם כדי להכיר טוב יותר את יכולותיהם בשטח
שבילי יער בן שמן עמוסי מטיילים הבוקר, אנחנו התמקמנו בנקודות שמאפשרות להדגים ללומדים את השפעת השטח והקרקע על נהיגה בשטח.
אך תחילה אנחנו מתמקמים לשיעור תיאורטי לפתיחת ההדרכה.
כהרגלנו בהדרכות, אנו מחלקים את ההדרכה לשני חלקים: הראשון הוא מבוא תיאורטי הנועד להסביר מדוע מתנהגים כלי רכב הנוסעים בשטח בשבילים שאינם סלולים ומצופים באספלט באופן כל כך שונה מן האופן בו הם תוכננו ומתנהגים על הכביש הסלול.
והחלק השני הינו חלק מעשי, בו מתנסים הנהגים שלחלקם הגדול זו הפעם הראשונה שהם נוהגים ברכבם בדרכי שטח ובמאפייני קרקע שונים שבהם נתקלים בשבילים בהם מטיילים בארץ וגם בעולם.
הפעם היתה לנו קבוצה של רכבים על כל "הספקטרום" - מסובארו פורסטר, דרך דאצ'יה דאסטר, איסוזו טרופר ועד ג'יפ רנגלר.
מגוון הרכבים איפשר להדגים ולהסביר את השפעת מבנה הקרקע - "מיקרו טופוגרפיה" על רכב 4 גלגלי.
הדרכות נוספות:
הדרכת נהיגת שטח מתקדמת - 7 מפגשים, לרכבי שטח ללא הילוך כוח - לפרטים הקליקו כאן
ההסברים סובבים סביב השאלות "למה" - מדוע רכב מתנהג באופן מסויים כאשר עוזבים את כבישי האספלט ויורדים אל שבילי השטח.
ההסברים והתשובות שזורים בהנדסת רכב ובחוקי הפיזיקה של ניוטון. וכך עוברים נושא אחר נושא ומסבירים לחברים המקשיבים במלוא תשומת הלב את ההנדסה והפיזיקה שמאחורי התופעות: אובדן אחיזת גלגלים בקרקע, מערכות בקרת אחיזה למיניהן, טיפוס במעלה תלול, מקבילית הכוחות, הספק מנוע ודחף מנוע, וכמובן תנע ואינרציה. נסיעה בשיפוע צד - הכוחות הפועלים וסכנת התהפכות, מערכת בקרת יציבות ESP והשלכותיה על הנסיעה בשטח, מבנה הרכב והשפעתו על חציית מכשולים.
בשלב ההדרכה המעשית הבאנו את המתלמדים למקומות שונים ברחבי יער בן שמן, שם מתאפשר להתנסות ולתרגל את מצבי הנסיעה השונים שמזמן שביל שטח לנוסע עליו.
תוואי שטח שגורם לאחד הגלגלים (או שניים באלכסון - הצלבה), לאבד אחיזה בקרקע.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
לאחר שכולם תרגלו מצב של שיפוע צד התיישבנו בצל העצים לדבר על טכניקות נהיגה ושיטות לאבטח רכב בשיפוע צד מלהתהפך.
לאחר מס ימי גשם הקרקע בוצית וחלקלקה, טיפוס במעלה שאינו תלול במיוחד יוצר קושי לכולם.
אם סומכים רק על המנוע סביר מאוד שנכשל
כולנו זוכרים מהוא "תנע" - הרצון של גוף להתמיד במצבו בשיעור של מאסתו מוכפלת במהירות שלו.
אפשר להתייחס ל"רצון" זה של המסה להתמיד המהירותה כאל דחף. חישוב קל יראה לנו שתנע של רכב במשקל 1,500 ק"ג במהירות 20 קמ"ש, גדול פי 2.5 מהדחף שמספק המנוע בעל הספק 180 כ"ס שיש לו. מי שמנצל את התנע שהוא מקנה לריכבו לקראת המעלה - יעלה גם בקרקע בוצית וחלקלקה.
אחד אחד תרגלו הלומדים לחצות נכון חריץ עמוק בדרך
1. צמיגים - סוגים, המידות, ולחץ האוויר
2. שדרוג - מיגון תחתון, הגבהות, "חיתוך פגושים", מתקנים לגלגל רזרבי
3. ציוד מומלץ ברכב השטח - ערכת ניפוח צמיגים ותיקון תקרים, רצועות גרירה ושאקלים, מגבהים שונים, "שפאלות", תיק עזרה ראשונה ועוד
4. ניווט ותוכנות ניווט
5. חוקי הטיול בארצנו - הוראות החוק והאכיפה
ושוב מתכנסים סביב קנקן הקפה לשיחה בנושאים שונים הקשורים לנסיעה בשטח.
לסיכום - הרבה בוץ והרבה לימוד, היה כיף סיכמו החברים.
נתראה בשטח.
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
אורח/ת - סיגל וורמס
07 בדצמבר 2022 ב 12:02
היה נהדר מדריך מדהים ומיקצועי
תגובות