בשונה מהדרכות הנהיגה שאני עושה לקבוצות גדולות עם עוד כמה מדריכים לצידי, השבוע היתה לי הדרכה אישית לארז, שהגיע עם הגרנד צ'ירוקי שלו והוא ללא ניסיון בנהיגת שטח בכלל. כעבור כמה שעות הוא כבר היה במקום אחר לגמרי וכל שנשאר לו לעשות עכשיו זה לצאת לטיולי שטח ולהתאמן ולהתאמן ולהתאמן.. ועד כמה שהספקתי להכיר, על הדרך הוא גם יהנה המון
יום רביעי בבוקר ואני פוגש את ארז עם Jeep גרנד צ'ירוקי שרכש לא מזמן. הרכב נראה נהדר וכבר בפתיחה הסברתי לארז שנכון לכרגע, המגבלה הכי גדולה של האוטו שלו זה הוא, ארז עצמו, וכל מה שנעשה היום זה לתת לו כלים בעזרתם ידע לתפעל את הרכב הכי טוב שאפשר ובהמשך, להגיע הכי רחוק ועמוק בשטח.
התחלנו את ההדרכה בהרצאה תיאורטית. החלק התיאורטי עסק בנושאים רבים כמו אחיזה, צמיגים ולחץ אוויר, מערכות דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד. בסופה עלינו לאוטו ויצאנו לתחנות שונות בין שבילי היער.
הגענו לתחנה הראשונה להיום בה נתרגל טיפוס וירידה בעלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת הנעת ה-4X4 המצויינת של Jeep לטפס למעלה בקלילות. למרות החששות וחוסר הניסיון, ארז טיפס את המעלה הקצר בקלילות, תוך הכוונה קרקעית, גז קבוע ותנועה רציפה.
חלקה השני של תחנה זו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ תוך שימוש בהילוך כוח שיודע לשמור על מהירות נמוכה של הרכב ובעצם מאפשר לחצות מעברים טכניים קשים בקלות יחסית. הקרקע המחורצת איפשרה להכניס את הרכב להצלבות והנפות גלגלים באוויר ונהג השטח החדש שמחזיק בהגה, מתקשה להאמין עד כמה הרכב שלו יודע לעשות את העבודה, שלא לומר בקלילות.
התחנה הבאה ממחישה מהו שיפוע צד (שפ"צ) בליווי הסברים וטיפים לגבי מה מותר לעשות ומה אסור לעשות. דיברנו על ה"אינסטינקטים" שלנו שלא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.
משם המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות, בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין האם זו עלייה רלוונטית עבורנו, או לא?
בסוף התירגולים יצאנו לטייל קצת ברחבי יער בן שמן העמוס בשבילים ובמעברים טכניים ברמות קושי שונות, כדי לתרגל עוד קצת את כל מה שלמדנו היום.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות