שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגת שטח אישית עם Jeep גרנד צ'ירוקי - 30/11/22

בשונה מהדרכות הנהיגה שאני עושה לקבוצות גדולות עם עוד כמה מדריכים לצידי, השבוע היתה לי הדרכה אישית לארז, שהגיע עם הגרנד צ'ירוקי שלו והוא ללא ניסיון בנהיגת שטח בכלל. כעבור כמה שעות הוא כבר היה במקום אחר לגמרי וכל שנשאר לו לעשות עכשיו זה לצאת לטיולי שטח ולהתאמן ולהתאמן ולהתאמן.. ועד כמה שהספקתי להכיר, על הדרך הוא גם יהנה המון

image

יום רביעי בבוקר ואני פוגש את ארז עם Jeep גרנד צ'ירוקי שרכש לא מזמן. הרכב נראה נהדר וכבר בפתיחה הסברתי לארז שנכון לכרגע, המגבלה הכי גדולה של האוטו שלו זה הוא, ארז עצמו, וכל מה שנעשה היום זה לתת לו כלים בעזרתם ידע לתפעל את הרכב הכי טוב שאפשר ובהמשך, להגיע הכי רחוק ועמוק בשטח.

image

התחלנו את ההדרכה בהרצאה תיאורטית. החלק התיאורטי עסק בנושאים רבים כמו אחיזה, צמיגים ולחץ אוויר, מערכות דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד. בסופה עלינו לאוטו ויצאנו לתחנות שונות בין שבילי היער.

image

הגענו לתחנה הראשונה להיום בה נתרגל טיפוס וירידה בעלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת הנעת ה-4X4 המצויינת של Jeep לטפס למעלה בקלילות. למרות החששות וחוסר הניסיון, ארז טיפס את המעלה הקצר בקלילות, תוך הכוונה קרקעית, גז קבוע ותנועה רציפה.

image

חלקה השני של תחנה זו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ תוך שימוש בהילוך כוח שיודע לשמור על מהירות נמוכה של הרכב ובעצם מאפשר לחצות מעברים טכניים קשים בקלות יחסית. הקרקע המחורצת איפשרה להכניס את הרכב להצלבות והנפות גלגלים באוויר ונהג השטח החדש שמחזיק בהגה, מתקשה להאמין עד כמה הרכב שלו יודע לעשות את העבודה, שלא לומר בקלילות.

image

התחנה הבאה ממחישה מהו שיפוע צד (שפ"צ) בליווי הסברים וטיפים לגבי מה מותר לעשות ומה אסור לעשות. דיברנו על ה"אינסטינקטים" שלנו שלא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.

image

משם המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות, בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין האם זו עלייה רלוונטית עבורנו, או לא?

image

בסוף התירגולים יצאנו לטייל קצת ברחבי יער בן שמן העמוס בשבילים ובמעברים טכניים ברמות קושי שונות, כדי לתרגל עוד קצת את כל מה שלמדנו היום.

image

תודה ארז,
שמחתי להכיר ולהתראות בשטח..
קובי.

1670346910413167034691016016703469107241670346911078

מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1670346911344167034691192816703469123311670346912745167034691306116703469134611670346913818

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1670346914077167034691443916703469147291670346914888167034691513716703469154081670346915574167034691591616703469163891670346916928167034691716916703469175611670346917877

העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

16703469182921670346918528167034691929916703469195981670346919833167034692050416703469210981670346920741167034692149816703469217071670346921907167034692220816703469227521670346923012167034692326716703469239301670346924254167034692542416703469245241670346925251

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן