בבוקר שישי הגיעו להדרכת נהיגה בשטח טרשי מגוון בעלי רכבים על כל קשת ה-4x4, מסובארו ועד ג'יפ רוביקון. כולם במטרה להכיר את רכבם טוב יותר גם בשטח
כבכל הדרכת נהיגה בשטח אנו נאספים אל פיסת צל בין עצי יער בן שמן, להאזין להסברים על ההנדסה הבסיסית של רכב ממונע על 4 גלגלים. הנדסה שפותחה בתחילת המאה הקודמת של האלף הקודם, ועד עצם היום הזה לא השתנתה באופן מהותי.
התבוננות בתמונות רכבים שחורים ועגומים, שהוצעו למכירה לקהל הרחב בשנת 1903, לעומת אלו העומדים נוצצים בשלל צבעים באולמות התצוגה של 2020, מצביעים על התפתחות - בוודאי, מנועים קטני נפח אך רבי עוצמה מנוהלים מחשב, תיבות הילוכים רובוטיות עם 8 הילוכים קדימה, הנעה רב גלגלית מתוחכמת, ועוד עשרות גדג'טים שתופרים לרכב להתמודד בשוק הקשה והתחרותי של ימינו. דבר אחד בסיסי שהומצא בשנת 1909 ולא השתנה עד היום הוא התקן ברכב שמאפשר לרכב עם הנעה, לפחות בשני גלגלים, לנסוע בכל דרך ובכל עיקול - הוא הדיפרנציאל. המצאה שאפשרה לייצר רכבים ממונעים שמשמשים את האדם. אבל דא עקע, כאשר הרכב המתוחכם ביותר והמאובזר ביותר נכנס לשטח ומניף אל-על גלגל אחד, הדיפרנציאל שבו יגרום לו להעצר מלנסוע.
רק מערכות או התקנים המונעים את הגלגל שאיבד אחיזה "לינוק" את כל כוח המנוע אליו ולהשאיר את שלושת הגלגלים האחרים חסרי כל מומנט יאפשר לרכב להמשיך ולהתקדם כרצון בעליו או הנוהג בו.
בהמשך השיעור סקרנו את כל ההמצאות וההתקנים שמהנדסי הרכב השונים (חלקם הגדול "הועתק" מעולם התעופה), התקינו ברכבים למען לא יעמדו חסרי תכלית עת גלגל אחד בלבד מאבד אחיזה. סקרנו גם מערכות בטיחות שנוספו לרכבים בסוף המאה הקודמת, והיום הן חובה בכל רכב, אשר מצילות חיים בכביש, אך שוב - יכולות למנוע מהרכב להתקדם בשטח. ההסברים ירדו לעומק החוקים הפיסיקליים שמכוננים את התנהגות המאסות בעולם (אל דאגה - פיזיקה של בית ספר תיכון), והם חוקי התנועה של ניוטון, חוקי התרמודינמיקה, וחוקי החיכוך והמומנטים. כאשר מבינים את ה -"למה" יותר קל לשנן וללמוד את ה - "איך".
שבילי היער מספקים לנו כ"מעבדה" את כל המצבים שאנו רוצים להדגים ללומדים ולתת להם להתנסות בהם:
1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע
2. שטח מחורץ עם תעלות היוצר גם קשיי אחיזה וגם מכשול לגוף הרכב (פגושים).
3. מעלות בזוויות המאתגרות את המנוע בעיקר לאלה שאין ברכבם הילוך כוח.
4. מעלות משולבים בקרקע תחוחה ("פודרה" ודרדרת בלשון הג'יפאים).
5. שיפועי צד
6. מורדות תלולים
במשך שלושת השעות הבאות תרגלו החברים את המצבים הללו, וקיבלו את כל "הטיפים" שבארסנל של המדריכים של אתר השטח. למען יאפשרו להם להתגבר על המכשולים - איש איש ורכבו הספציפי.
מעבר מכשול תעלות וחריצים הוא אתגר לרכבים עם זויות גישה ונטישה נמוכות.
נדרשת הכוונה וגישה "אלכסונית" להביא את המכשול ל"צד הרכב" ולא לפגוש
המצב הבא שתורגל הוא נסיעה בשיפוע צד.
התרגול הבא שילב מעלה קרקע דרדרתית ומהמורות
ולסיום ההדרכה שוב יושבים ביער לשיחה בנושאים של צמיגים, שדרוגים, ציוד וטיולים.
בתום החלק המעשי, כאשר כולם התנסו, חוו וראו את חבריהם, נסענו בשיירה בשבילי היער לפינת חמד נוספת שם ערכנו שיחה על נושאי צמיגים מבנה, מידות, סוגים וחוקים. דיברנו על שדרוגים, חילוצים, ציוד מומלץ ברכב (ניתן לרכישה בחנות הווירטואלית של אתר השטח) וטיולים.
בסיום החברים מרוצים כי עברו יום של לימוד ונסיון כהכנה לטיולים הבאים.
תודה לכולם, נתראה בשטח.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות