שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בשטח טרשי - 28/4/23

בבוקר שישי הגיעו להדרכת נהיגה בשטח טרשי מגוון בעלי רכבים על כל קשת ה-4x4, מסובארו ועד ג'יפ רוביקון. כולם במטרה להכיר את רכבם טוב יותר גם בשטח

קבוצה מגוונת מאוד אך בסופו של היום, כל הרכבים הם פלטפורמה עם מנוע, מערכת העברת ההנעה, ארבעה גלגלים ונהג. כאשר יורד הנהג מן הדרך הסלולה אל שבילי השטח, כל הרכבים נתקלים באותן הבעיות וההתגברות עליהן, כלומר היכולת לנסוע בשטח, היא כמובן תלויה במערכות שהיצרן משלב ברכב, ובעיקר בנהג.
ידידינו שבקבוצה באו ללמוד על מבנה הרכב הבסיסי, הבעיות שמציב השטח לרכב ולנהג הנוהג בו, ואת הפתרונות שמספקים יצרני הרכב, והמלצות מדריכי אתר השטח הישראלי איך לנהוג בשטח.

1686062737604

ראשית דבר הדרכת התאוריה

כבכל הדרכת נהיגה בשטח אנו נאספים אל פיסת צל בין עצי יער בן שמן, להאזין להסברים על ההנדסה הבסיסית של רכב ממונע על 4 גלגלים. הנדסה שפותחה בתחילת המאה הקודמת של האלף הקודם, ועד עצם היום הזה לא השתנתה באופן מהותי.
התבוננות בתמונות רכבים שחורים ועגומים, שהוצעו למכירה לקהל הרחב בשנת 1903, לעומת אלו העומדים נוצצים בשלל צבעים באולמות התצוגה של 2020, מצביעים על התפתחות - בוודאי, מנועים קטני נפח אך רבי עוצמה מנוהלים מחשב, תיבות הילוכים רובוטיות עם 8 הילוכים קדימה, הנעה רב גלגלית מתוחכמת, ועוד עשרות גדג'טים שתופרים לרכב להתמודד בשוק הקשה והתחרותי של ימינו. דבר אחד בסיסי שהומצא בשנת 1909 ולא השתנה עד היום הוא התקן ברכב שמאפשר לרכב עם הנעה, לפחות בשני גלגלים, לנסוע בכל דרך ובכל עיקול - הוא הדיפרנציאל. המצאה שאפשרה לייצר רכבים ממונעים שמשמשים את האדם. אבל דא עקע, כאשר הרכב המתוחכם ביותר והמאובזר ביותר נכנס לשטח ומניף אל-על גלגל אחד, הדיפרנציאל שבו יגרום לו להעצר מלנסוע.

1686062748625

רק מערכות או התקנים המונעים את הגלגל שאיבד אחיזה "לינוק" את כל כוח המנוע אליו ולהשאיר את שלושת הגלגלים האחרים חסרי כל מומנט יאפשר לרכב להמשיך ולהתקדם כרצון בעליו או הנוהג בו.
בהמשך השיעור סקרנו את כל ההמצאות וההתקנים שמהנדסי הרכב השונים (חלקם הגדול "הועתק" מעולם התעופה), התקינו ברכבים למען לא יעמדו חסרי תכלית עת גלגל אחד בלבד מאבד אחיזה. סקרנו גם מערכות בטיחות שנוספו לרכבים בסוף המאה הקודמת, והיום הן חובה בכל רכב, אשר מצילות חיים בכביש, אך שוב - יכולות למנוע מהרכב להתקדם בשטח. ההסברים ירדו לעומק החוקים הפיסיקליים שמכוננים את התנהגות המאסות בעולם (אל דאגה - פיזיקה של בית ספר תיכון), והם חוקי התנועה של ניוטון, חוקי התרמודינמיקה, וחוקי החיכוך והמומנטים. כאשר מבינים את ה -"למה" יותר קל לשנן וללמוד את ה - "איך".

בשלב המעשי:

תרגול מצבים בשטח

שבילי היער מספקים לנו כ"מעבדה" את כל המצבים שאנו רוצים להדגים ללומדים ולתת להם להתנסות בהם:
1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע
2. שטח מחורץ עם תעלות היוצר גם קשיי אחיזה וגם מכשול לגוף הרכב (פגושים).
3. מעלות בזוויות המאתגרות את המנוע בעיקר לאלה שאין ברכבם הילוך כוח.
4. מעלות משולבים בקרקע תחוחה ("פודרה" ודרדרת בלשון הג'יפאים).
5. שיפועי צד
6. מורדות תלולים
במשך שלושת השעות הבאות תרגלו החברים את המצבים הללו, וקיבלו את כל "הטיפים" שבארסנל של המדריכים של אתר השטח. למען יאפשרו להם להתגבר על המכשולים - איש איש ורכבו הספציפי.

השטח מזמן מצבים בהם הרכב נאלץ להתקדם עם 3 גלגלים על הקרקע

השטח מזמן מצבים בהם הרכב נאלץ להתקדם עם 3 גלגלים על הקרקע

אובדן אחיזה - רכב לא מתקדם

מערכת בקרת אחיזה טובה - הרכב עובר את המיכשול ללא בעיה

מעבר מכשול חריצים ותעלות במעלה

מעבר מכשול תעלות וחריצים הוא אתגר לרכבים עם זויות גישה ונטישה נמוכות.
נדרשת הכוונה וגישה "אלכסונית" להביא את המכשול ל"צד הרכב" ולא לפגוש

מעבר מוכוון של מכשול תעלה, לרכב עם פגוש עם זוית גישה נמוכה מאוד

מעבר מוכוון של מכשול תעלה לרכב עם פגוש עם זוית גישה נמוכה מאוד

מעבר מכשול מוכוון רצוי גם לרכב עם זוית גישה יותר גדולה

מעבר מכשול מוכוון רצוי גם לרכב עם זוית גישה יותר גדולה

מעלה עם מהמורות ופני שטח חלקים (פודרה ודרדרת) אין בקרת אחיזה, אין כוח - עומדים

נסיעה איטית וזהירה בשיפוע צד 26 מעלות

המצב הבא שתורגל הוא נסיעה בשיפוע צד.

נסיעה איטית וזהירה בשיפוע צד 26 מעלות

מלחיץ

מלחיץ

שיפוע צד לרכב נמוך עם מרכז כובד נמוך - קלי קלות

שיםוע צד לרכב נמוך עם מרכז כובד נמוך - קלי קלות

מצב הבא: מעלה תלול עם מהמורות ואובדן אחיזה

התרגול הבא שילב מעלה קרקע דרדרתית ומהמורות

ולאחר שעולים צריך גם לרדת - תרגול מורד עם מהמורות

תרגול מורד

ולסיום ההדרכה שוב יושבים ביער לשיחה בנושאים של צמיגים, שדרוגים, ציוד וטיולים.

בתום החלק המעשי, כאשר כולם התנסו, חוו וראו את חבריהם, נסענו בשיירה בשבילי היער לפינת חמד נוספת שם ערכנו שיחה על נושאי צמיגים מבנה, מידות, סוגים וחוקים. דיברנו על שדרוגים, חילוצים, ציוד מומלץ ברכב (ניתן לרכישה בחנות הווירטואלית של אתר השטח) וטיולים.
בסיום החברים מרוצים כי עברו יום של לימוד ונסיון כהכנה לטיולים הבאים.

תודה לכולם, נתראה בשטח.

הרשם לדיוור מועדון

168606273052416860627312531686062732135168606273290716860627336911686062734485

מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

168606273535116860627361441686062738316168606273887416860627393701686062740091

סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

168606274071516860627414191686062742094168606274276116860627433801686062744013168606274465216860627454011686062746029

העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

16860627467201686062747348168606274800016860627492761686062749853168606275028716860627509431686062751551168606275262716860627532341686062753746168606275428016860627558001686062755245168606275634916860627569001686062757598

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן