בבוקר שישי נפגשנו להדרכת נהיגה לבעלי ג'יפ רוביקון מטעם מועדון ג'יפ BY אוטומקס.
כשמטרת ההדרכה היא ללמד את הנהגים מה היכולות ומה המגבלות של הרוביקון שלהם, למען יוכלו לנצל את הג'יפ שלהם ולמצות יכולותיו בשטח, תוך כדי חזרה הבייתה בשלום
הדרכת נהיגת השטח שלנו כולל שני חלקים:
פרק א': לאחר התכנסות ובדיקת נוכחות אנו עורכים היכרות בין כל הנוכחים המספרים בקצרה על מקום מגוריהם ונסיונם ברכב השטח שרכשו. בהמשך מתחיל שיעור פרונטלי בו אנו סוקרים את ההשלכות של ירידת רכב ארבע גלגלי לשטח הפתוח (שאינו דרך סלולה או כבושה), ולומדים מדוע ולמה מתנהג הרכב כפי שהוא מתנהג בעת שמכוונים אותו הצידה מהכביש לתוך השטח.
התופעות העיקריות נסקרות ומוסברות בעזרת חוקי הפיסיקה והמכניקה הבסיסיים ביותר (הפיסיקה של ניוטון). ובעזרת מספר עקרונות הנדסיים פשוטים של תכנון ובניית רכב מנועי ארבע גלגלי. התופעות העיקריות שאותן אנו סוקרים ומסבירים הן:
1. אובדן אחיזת גלגל או יותר נכון - אבדן אחיזה בקרקע כתוצאה ממבנה הרכב ופני הקרקע שעליה הוא מנסה לנוע.
2. טיפוס במעלות תלולים יחסית שאין בנמצא בכבישים הסלולים והמתוכננים לנסיעה.
3. נסיעה בשיפוע צד.
4. מעבר מכשולים שונים וההשלכות על הרכב כתוצאה מצורת וגובה המכשולים אל מול תכנון ומבנה הרכב: זוויות גישה ונטישה, מרווח גחון, מרחק בין הסרנים וכדומה.
5. מסבירים את מערכות הבטיחות ABS ו-ESP שהאחת מאפשרת לצייד את הרכב במערכת אלקטרונית המאפשרת בקרת אחיזה, הלא היא ה-traction control, והשניה מהיותה מתערבת בנהיגה מפריעה בשטח ומחייבת ניתוק יזום ברכב שבו אין היא מתנתקת באופן אוטומטי בהעברה להילוך נמוך.
בשלב השני אנו נפגשים בשטח, הלכה למעשה, מצבים שבהם קורות אותן תופעות שתודרכו בשיעור העיוני:
1. אובדן אחיזה
2. מעלה תלול
3. מורד תלול
4. שיפוע צד
5. מעבר מכשולים.
בתמונות ובסרטונים להלן ניתן להתרשם מהמצבים והנהגים המתנסים בהם.
כאשר גלגל מאבד אחיזה המומנט המגיע לדיפרנציאל מהמנוע הפועל על הגלגל שיש לו פחות התנגדות, וכאשר הוא באוויר אין לו התנגדות כלל ואז הוא"שואב" אליו את כל המומנט של המנוע והרכב עוצר. הפתרון - לאפשר למערכת בקרת האחיזה (TC) לפעול ו"לעבור" את השניה ומחצה של זמן התגובה שלה באמצעות החזקת דוושת התאוצה (דוושת הגז) במצב של סל"ד קבוע.
מורד תלול מזמן אתגר של שמירת הרכב בציר המורד (למנוע שיפוע צד), ושמירה על נסיעה איטית ומבוקרת למניעת פגיעה ממכשולים. החברים מתנסים כולם ומיישמים את התדריך.
הרעיון להביא את הרכב בשביל מבוקר ובטיחותי למצב של שיפוע צד משמעותי של 26 מעלות. שם להתרשם מה"אי נוחות" לנהג ולנוסעים כאשר הרכב נוטה על צידו ולהפנים את המצב שאין בו סיכון אם נוהגים נכון.
אחד אחד מהלומדים חווה את המצב.
מהות התרגיל הוא נסיעה בשיירה לאחר שכולם תרגלו בהצלחה את מצבי היסוד, והמטרה ליישם את הנלמד ב"סולו". כאשר המוטו הוא "לנסוע על המקומות הגבוהים"
בתום ה"טיולון" הקצר לתרגול כל מרכיבי הלימוד - אובדן אחיזה, מעלה עם מכשול, שיפוע צד, ודילוג על מכשול, מגיעים לצל בין העצים לפרוס שולחן ולשוחח בנושאים שונים "שסביב" הנהיגה:
צמיגים, מבנה, מידות, פרופיל, לחץ אוויר, מיגונים, גחון פגושים הגבהות, משמעויות חילוצים טכניקה וציוד ניווטים מפות ומערכות JPS ציוד מומלץ ברכב ולבסוף סיכום ולהתראות בטיולים.
תודה למשתתפים, תודה לחברת אוטומקס.
נתראה בשטח.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
אורח/ת - אריה
05 בספטמבר 2023 ב 14:53
אמיר תודה רבה לך על ההדרכה המעולה וההסבר המפורט דאגת שלא להחסיר שום פרט ופרט ובאופן הכי מקצועי שרק יכול להיות נכון שקשה לייצר דרמות עם רוביקון אבל בכל זאת הכנסת קצת אקשן לכל ההדרכה שמחתי להכיר איש משיכמו ומעלה ונעים הליכות שנותן תחושה של רוגע אז שוב תודה רבה לך על הכל אין עלייך אשמח להיפגש ולצאת איתך שוב לעוד טיולים
2
אורח/ת - משתתף בהדרכה
05 בספטמבר 2023 ב 14:53
אמיר מצטרף לכל מילה .היה ממש כיף ומלמד.
תגובות