התכנסנו בבוקרו של יום שישי קייצי וחם, קבוצת נהגים לקוחות מועדון ג'יפ BY אוטומקס יחד עם ג'יפי הרנגלר החדשים שלהם להדרכת נהיגה בשטח טרשי - מתנת היבואן, כדי להכיר את ג'יפ הרנגלר החדש שלהם ואת יכולות השטח המדהימות שלו. היה תענוג גדול
התכנסנו בחורשת יער מוצלת, ממש קרוב למצפה מודיעין שביער בן שמן, ביום קיצי וחם להדרכת עקרונות הנהיגה בשטח טרשי והיכרות עם ג'יפ הרנגלר החדש. חבורת נהגים נרגשת הגיעה לטעימה ראשונה של עבודת שטח אמיתית עם הג'יפ שלהם.
התמקמנו ליד שולחן שנמצא בחורשה, מיד שמתי את קנקן הקפה על האש, עם הפינוקים באדיבות המועדון, עשינו היכרות קצרה, הבאנו את הכיסאות מהרכבים והחבר'ה התמקמו בנוחות לקראת הדרכת עקרונות ה-4X4, הנהיגה בשטח ומכלולי הג'יפ רנגלר המעולה.
אנחנו עוברים על נושאים תאורטיים של אחיזה בשטח, הנעה 4X4, דיפרנציאלים, סרן חי (שיש ברנגלר), מערכות אלקטרוניות כמו בקרת אחיזה ובקרת החלקה, נעילות דיפרנציאל, והילוך כוח, כמו גם, עקרונות הנהיגה בשטח, מעבר מכשולים כמו עליה, ירידה, מדרגות והצלבות. החבר'ה מגלים עניין רב, ושואלים שאלות חכמות ומעניינות. אני שמח לשמוע שההדרכה מאוד משמעותית להם ולראשונה הם מבינים מה בעצם עושה האלקטרוניקה המשוכללת דרך הכפתורים השונים, ההילוכים והילוכי הכוח, והיכולות של הג'יפ שלהם.
הזמן עף במהירות, וראיתי שאנחנו כבר חייבים לצאת לשטח, את ההשלמות הבטחתי לתת בחלק של הקפה אחרי התרגול המעשי בשטח, ויצאנו למסלול התנסות של נהיגה במסלול יפה ביער בן שמן וביצוע של מעבר מכשולים.
תרגלנו נסיעה בשיירה ושמירה על הקבוצה, הגענו לעליה הראשונה, במטרה לעלות, להסתובב למעלה ולחזור בירידה. התרגול המעשי הראשון וההתנסות בנסיעה בהילוך כוח, השתלבות של מערכת בקרת האחיזה והתנסות לאחר מכן בירידה עם מדרגות, תוך שימוש בהילוך Low והילוך ראשון לבלימת הרכב ע"י המנוע. לפני תחילת התרגול עצרנו, ירדנו מהרכבים ובחנו את תוואי השטח, בנינו אסטרטגיית מעבר נכונה. ביקשתי שבתרגול הם ינועו דווקא באזור היותר קשה עם המדרגות על מנת שירגישו את מערכות הרכב ואת מערכת בקרת האחיזה. החבר'ה נכנסו לרכבים וטיפסו את העלייה, עם הכוונה קרקעית בקלות ובתנועה רציפה, הסתובבו למעלה וחזרו לביצוע הירידה.
לאחר סיכום קצר של ההתנסות הראשונה, המשכנו ביער בנהיגה בשטח שהוא קצת יותר מרוכב, עם חריצים עמוקים, קצת הצלבות ומעברים מאתגרים, לנקודה שבה ביצענו תרגול ברמת קושי יותר גבוהה של ירידה עם מדרגות תוך כדי סיבוב חד. הירידה דורשת קצת עבודות מע"ץ מדי פעם, ולאחר מכן עליה תוך תרגול משמעותי בקצב קבוע והכנסת מערכת בקרת האחיזה לפעולה.
לחברים התרגול הזה היה מורכב ודרש שימת לב רבה, תרגול נסיעה אך ורק ע"פ המכוון, וכן ההבנה שעליה עם מדרגות, בורות, דרדרת וסיבובים יותר קשה לביצוע מהירידה. כמו כן, למדנו שאם מגיעים למצב שבו הג'יפ מתקשה לעבור מכשול, אחד הפתרונות שעובדים נהדר, היא נסיעה קטנה ברברס, שיפור מיקום הגלגלים ביחד למכשול, ואז הג'יפ עובר את המכשול בקלות.
לאחר גמר התרגול הזה המשכנו בנסיעה נחמדה ביער, שתרגלה אותנו במעברי חריצים במעבר איטי ובאופן מדורג של החריצים ונסיעה איטית בהילוך כוח ו-low. בהמשך השביל עצרנו בצד לשיחה על נהיגה בשיפוע צד, וכיצד נמנעים מטעויות שיכולות להיות קטלניות בשיפועי צד וביצענו תרגול, כשהחברים ביצעו את התרגול באומץ ועלו לשפ"צ משמעותי ורק אחרי שנתתי להם את האות הם הפנו הגה לכיוון הירידה וחזרו לשביל.
חום הצהריים הכבד והשמש החזקה השפיעו על כולנו. המשכנו משם בנהיגה בשיירה לפינת היער שבה פתחנו את ההדרכה, ושוב התפנקנו בקפה ושתיה קלה עם פינוקים, תוך הסברים על צמיגים ולחץ אוויר, על גרירה וחילוץ וציוד נדרש בשטח, השיחה הייתה ערה ונשאלו הרבה שאלות. שוחחנו גם על תוכנות ניווט ומפות לשטח, והיה לי כיף גדול לענות על הרבה שאלות ולספק את הסקרנות של החברים.
בסביבות 14:00 ההדרכה הסתיימה, והתפזרנו לדרכנו לקראת סופ"ש נעים וקבלת השבת.
חברים יקרים, היה כיף גדול להדריך אתכם. למדתם את העקרונות של נהיגת השטח, למדתם על ג’יפ הרנגלר המעולה שלכם ועל היכולות הנפלאות שלו בשטח, והתנסתם בנהיגה במכשולים ובאתגרים שונים. תודה למועדון ג'יפ BY אוטומקס על יום שישי כייפי שכזה. אני מקווה להמשיך להיפגש ולהתראות בשטח בטיולים מהנים ומאתגרים. שימרו על קשר וסעו בדרכים בטוחות!
שלכם, עופר עתיר.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות