שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגת שטח לרכבי 4X4, הר חורשן 23/6/23

ביום שישי של תחילת הקיץ, יצאנו להדרכת נהיגת שטח לבעלי רכבי 4X4 בשטח הטרשי שבהר חורשן. היה מעולה!

1690378277833

התאספנו בבוקר יום שישי נעים של חורף להדרכת נהיגה בשטח לקבוצת בעלי רכבי 4X4. היום התחלק לשני חלקים, עיוני ומעשי.
בהדרכה הזו יש מגוון של רכבי שטח: טויוטה פראדו, פאג'רו ארוך וקצר, וסוזוקי ג'ימני. את החלק העיוני העברנו בישיבה בצל העצים והסברנו איך בעצם אנו נוהגים בשטח.
מהו הינע 4X4, מהם היתרונות של הינע על כל הגלגלים, אילו בעיות נוצרו וכיצד פתרו אותן. מהו הדיפרנציאל, תיבת ההעברה, הילוך כוח וכיצד משתלבות כל המערכות המכניות האלו אחת בשניה.
מהי מערכת ה-ABS, מהו ESP, מה עושה בקרת האחיזה וכיצד כל האלקטרוניקה הזאת מפקחת על נסיעתו של הרכב בשטח.
דיברנו והסברנו גם על ארבעת הרכבים שהגיעו להדרכה. מה ההבדל ביכולותיהם, מה היתרונות ומה החסרונות של כל רכב וכיצד זה בא לידי ביטוי בנהיגת שטח. זוויות מרכב, זווית גישה, זווית נטישה, זווית בטן, מרווח גחון ועוד ועוד.
סיימנו פרק עיוני, ועלינו לרכבים לחלק המעשי של היום.

מתחילים מהדבר החשוב ביותר - שיפוע צד. מהו שיפוע צד, כיצד נוהגים בשיפוע צד, מה עושים כאשר הרכב מאיים להתהפך וכמובן - איך יוצאים מזה.

1690378278307

משם, המשיכה השיירה בנסיעה בשבילי היער ועצירה קצרה ללימוד ותרגול ירידה במדרון עם מדרגות סלע, כיצד לגשת, שליטה בבלימה.

יורדים, וגם מטפסים חזרה.

לפרטי ההדרכה הקרובה ולהרשמה - הקליקו כאן

1690378587998169037858533816903785864881690378589573

מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

169037859093516903785926241690378594090169037859537516903785966421690378597984169037859936816903786007881690378601623

סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

169037860266816903786040741690378583805

ועכשיו, הגיע הדבר האמיתי - "הנקיק". קטע קצר המדגים היטב מהי הנהיגה בשטח. חריצי קרקע ומעבר ביניהם ועליהם, טיפוס מתלול עם מדרגות סלע, הצלבות גלגלים והרבה סבסובי צמיגים ואבק. נקודת התרגול הזאת מאתגרת בקלילות את הרכבים הטובים שיש לנו היום, אך מלמדת רבות על עקרון אחיזת הקרקע.

את הקטע עושים קודם כל ברגל, לומדים אותו ובונים בראש איפה נניח את הגלגלים בכל מקטע. משננים שוב ושוב את המוטו "הכי חשוב זו רציפות תנועה" - ולעבודה!

169037840291416903784044611690378406430169037840785816903784092581690378410720

העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

169037841202316903784133451690378414734

ועכשיו, אחרי שלכולם יש את הטעימה הראשונה, וכבר לא נבהלים מכל אבן שמבצבצת בדרך ומכל מדרגה קטנה, יוצאים למסלול נהיגה של כמה קילומטרים בדרך יער יפיפיה אשר עולה לגבעה 186. הדרך מכילה בתוכה את כל מה שדרך טרשית יכולה להציע: מעלות, מדרגות, בורות, הצלבות, סלעים דרדרים וקוצים.

1690378702998169037870441716903787000011690378701671

סיימנו. שיחת סיכום והעברת חוויות על כוס קפה. היסודות שקיבלנו ישמשו אותנו באלפי קילומטרים של טיולי שטח והנאה מהרכב ומנופי הארץ.

מקווים שנהנתם, סעו בזהירות ובתבונה, וניפגש בשבילים.

image

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן