הספורט המוטורי אינו מוסדר כיום בחוק, אולם בפועל נערכים מרוצי מכוניות ורכב דו-גלגלי, וזאת שלא כחוק וללא אישור משטרת ישראל. תחרויות אלה נערכות ללא תקנון וללא כללים אחידים. עקב העדר הסדרה חוקית וארגונית, מבוצעות התחרויות באופן בלתי מבוקר כאשר מארגני התחרויות עוברים על החוק...
מאת: אבי רפאלוב
04/07/02
וילנאי: '' החוק המוצע יאפשר להסדיר את המרוצים, לשמור על הנהגים ולפתח סביב הענף פעילויות ספורטיביות, עסקיות ואף פעילויות לקידום תרבות הנהיגה''
משרד המדע, התרבות והספורט, יוזם הצעת חוק שתסדיר את הספורט המוטורי בארץ. המשרד מפיץ היום את תזכיר חוק הנהיגה הספורטיבית לעיון משרדי הממשלה , הגורמים הציבוריים וגורמים רלוונטים לתחום. תזכיר החוק הוא פרי עבודה בינמשרדית רחבה, שהוביל המשרד לאור מדיניות שקבע השר מתן וילנאי. השר וילנאי, עם כניסתו לתפקיד מינה ועדה בין משרדית לנושא ''הספורט המוטורי בישראל'', שהמליצה - בין היתר - ''לקיים הליך חקיקה שיטופל ע''י משרד המדע, התרבות והספורט ומשרד התחבורה לגבי מיסוד הספורט המוטורי בישראל''. בתארה את המצב העובדתי כיום, ציינה הוועדה כי הספורט המוטורי אינו מוסדר כיום בחוק, אולם בפועל נערכים מרוצי מכוניות ורכב דו-גלגלי, וזאת שלא כחוק וללא אישור משטרת ישראל. תחרויות אלה נערכות ללא תקנון וללא כללים אחידים. עקב העדר הסדרה חוקית וארגונית, מבוצעות התחרויות באופן בלתי מבוקר, ללא אמצעי בטיחות, תוך סיכון הנהגים והמשתמשים בדרך. השר וילנאי ברך על גיבוש הצעת החוק ואמר כי הוא רואה בו הישג חשוב ביותר: ''הצעת חוק זו מסכמת עבודה בינמשרדית מקיפה, שמדברים על הצורך בה כבר 15 שנה. בשנתיים האחרונות משרדי ריכז את הפעולה הרחבה הזו, לאור מדיניות שקבעתי לקידום התחום. ידוע לכל כי במדינה מתקיימת בפועל פעילות ספורט מוטורי שאינה מוסדרת ונעשית ללא אישורים. במצב זה מסתכנים העוסקים בספורט, ונמנע מיצוי הפוטנציאל הטמון בספורט זה. החוק שגובש יאפשר להסדיר את המרוצים, להבטיח את בטיחות הנהגים ולפתח סביב הענף פעילויות ספורטיביות, עסקיות ואף פעילויות לקידום תרבות הנהיגה. אני רואה בחוק המוצע שלב חשוב בקידום תרבות הפנאי בישראל, והכרה בעוסקים בספורט זה, שסייעו רבות לקידומו.'' המשרדים הבאים היו שותפים בעבודה הבינמשרדית לקידום הנושא: משרד המדע התרבות והספורט, משרד התחבורה, משטרת ישראל, משרד האוצר, משרד המשפטים ומשרד התעשייה והמסחר. כן התקיימה התייעצות עם משרד הפנים. הפצת תזכיר החוק להערות נעשית בידיעתם של נציגי המשרדים השונים, ולאחר ששולבו הערותיהם הראשוניות. לגיבוש הצעת החוק והתיאום הבינמשרדי הסתייע משרד המת''ס בעו''ד צבי ענבר, לשעבר היועץ המשפטי לכנסת. במסגרת הכנת תזכיר החוק נערכו גם פגישות עם העותרים ונציגיהם וכן עם נציגי גורמים נוספים, לרבות מ.מ.ס.י - מועדון מכוניות וסיירות בישראל, המוכרת ומוסמכת, כיום, על ידי הגופים הבינלאומיים FIA (הפדרציה הבינלאומית למכוניות) ו- FIM (הפדרציה הבינלאומית לאופנועים). תזכיר החוק מופץ לתגובות הגורמים השונים לתקופה של 21 יום. לאחר קבלת הערותיהם, תוגש ההצעה לאישור ועדת השרים לחקיקה כהצעת חוק ממשלתית, לשם הנחתה על שולחן הכנסת. להלן עיקרי הצעת החוק: 1. על-פי הצעת החוק הנהיגה הספורטיבית תהיה ענף ספורט כמשמעותו בחוק הספורט. 2. מוצע כי לא תתקיים נהיגה ספורטיבית בישראל, אלא על פי רישוי. הרישוי יהיה בשלושה תחומים: רישוי הכלי התחרותי, רישוי הנהג ורישוי אירוע הנהיגה הספורטיבית. 3. כללי הנהיגה הספורטיבית יהיו התקנונים הרשמיים הנוהגים בגופים הבינלאומיים המוכרים בתחום הנהיגה הספורטיבית, והכללים שנקבעו על פיהם ע''י התאחדות המוכרת בישראל כמייצגת את ענף הנהיגה הספורטיבית או חלק ממנו, וכן כללים שקבע מועדון לנהיגה ספורטיבית בישראל, והכל כפי שאישרה אותם הרשות המוסמכת. כמו כן רשאית הרשות המוסמכת להוסיף על כללים אלה. 4. הנהיגה הספורטיבית מחייבת בד''כ שימוש בכלים תחרותיים שהותאמו במיוחד לנהיגה כזו, בין כאלה שנבנו מלכתחילה לצורך כך ובין כאלה שהוכנסו בהם שינויי מבנה. לפיכך מוצע כי יהיה צורך במתן רישוי מיוחד לכלי תחרותי או לעשיית שינוי בו, בין אם הוא מכונית, אופנוע או כלי מנועי אחר. כלי תחרותי לא נועד, במקרים רבים, גם לשימוש רגיל. מוצע כי רק כלי שהיה בעל רשיון רכב תקף קודם שפנה לקבלת רישוי כלי תחרותי, יוכל ליהנות, בתנאים מתאימים, מרישום כפול, ויוכל לעשות בו שימוש כזה, רק בכפוף להסדרי רישוי מיוחדים. 5. מוצע כי הנהיגה בכלי תחרותי תחייב רישוי מיוחד אשר נועד להבטיח כי הנהג יעמוד בתנאי ההכשרה שנקבעו לנהיגה ספורטיבית ובתנאים שנקבעו בתקנות בדבר רישוי רפואי של נהגים כאלה, ופוליסה בת תוקף לפי דרישותיה של הרשות המוסמכת, המבטחת את הנוהג בכלי התחרותי לרבות חילוץ, פינוי אשפוז, טיפול רפואי ושיקום במקרה של נזק גופני . 6. מוצע לקבוע הוראות מיוחדות במטרה לאפשר נהיגה בכלי תחרותי למי שאינם בגיל זכאות לרשיון נהיגה, וזאת בהתאם למקובל בעולם. מדובר באופנועים בעלי הספק נמוך ובמרוצי קארטינג. רישוי כזה, לבני פחות מ- 16, יהיה מותנה גם בכך שמידותיו הגופניות של המבקש מתאימות והוא בוגר במידה המאפשרת לו לשלוט בכלי בכל עת ולרכב עליו בבטחה. כמו כן מדובר בנהיגה במסלולי מרוץ שאושרו במיוחד לצורך זה, בתנאים מיוחדים שייקבעו ע''י הרשות המוסמכת, ובהשגחת הורה. 7. מוצע כי אדם לא ינהג בכלי תחרותי אלא אם הוא מצויד בלבוש ובציוד מגן על-פי הוראות הרשות המוסמכת, בהתאם לסוג המרוץ, סוג מסלול המרוץ וסוג הכלי התחרותי בו הוא נוהג. 8. מוצע כי קיום וארגון אירוע של נהיגה ספורטיבית יהיה מותנה בקבלת רשיון מהרשות המוסמכת, ובקיום כללי הבטיחות והכשירות שנקבעו על ידה. בעת נהיגה ספורטיבית שאושרה כדין, לא יחולו על הכלי התחרותי ועל הנוהג בו הוראות פקודת התעבורה והוראות תקנות התעבורה. 9. מוצע כי לבקשה לקיום אירוע נהיגה ספורטיבית יצורפו אישורים המבטיחים, בין היתר, כי מתקיימים לגביו כללי הנהיגה הספורטיבית וכי נעשו הסידורים הנדרשים לקיום תנאי הבטיחות, הביטחון והסדר הציבורי, הן במסלול המרוץ והן בקרבתו. 10. מוצע כי בנוסף לתנאים המפורטים בחוק, תהיה הרשות המוסמכת רשאית להתנות כל תנאי שתמצא לנכון לצורך ארגונו וניהולו התקין של האירוע או לביטחון הציבור או לבטיחותו.
0 תגובות
תגובות