אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

שלושה אחוזים - מבחן דרכים לב.מ.וו R 1300 GS

על פי נתוני המכירות של יבואן אופנועי ב.מ.וו בישראל, 97% מבין רוכשי הב.מ.וו R 1300 GS בארץ, אינם צפויים כלל לרכוב על האופנוע בשטח.
אז קבלו מבחן דרכים במיוחד עבור שלושה האחוזים, שיבחרו לרכוב גם בכביש וגם בשטח, על גבו המסוקס של ה-GS1300 אנדורו טרופי

image

על צוק התקווה

על מצוק כורכר רם ונישא במישור החוף, ניצב בגאווה מופאסה. עטור רעמה מלאה בהיסטוריה עשירה של הרפתקאות. כן, כך זה מרגיש להיות מלך האריות.
חברת ב.מ.וו משיקה דגם חדש לגמרי לרב המכר הדו גלגלי שלה בפרט ובעולם בכלל. מצד אחד מדובר במהלך נדרש, שכן לא ניתן להישאר על ראש צוק התקווה ללא חידושים ועדכונים. בעיקר, כאשר סקאר ויצרני אופנועים סביב קוראים עליך תיגר חדשות לדגמים. אך כאשר מסכת השינויים כה מרחיקה לכת, קיים חשש שהתוצאה לא תצלח ותביא לאיבוד הכתר הנכסף.

image

במבט ראשוני נראה הדגם R 1300 GS אתלטי יותר מהדגמים האחרונים. מבנה האופנוע צר יותר בחלק העליון. במבט מהצד האופנוע מאוד יפה עם קווים זורמים ועדכניים. מלפנים עבר הדגם למראה סימטרי עם פנס לד בעיצוב X, טעם נרכש. המנוע גדל ב-46 סמ"ק, שהוסיפו לו עוד 9 כוחות סוס. השלדה חדשה לגמרי, עם יחידת זנב נפרדת. לטובת מרכז כובד נמוך עברה תיבת ההילוכים, שהייתה מאחורי המנוע, אל מתחת לו. המשקל הכללי ירד בכמעט 12 ק"ג לעומת הדגם הקודם.

image

בין התוספות והשינויים ניתן למצוא: מערכות חימום לידיות ולמושבים, ניתור לחצי האוויר המומלצים והקיימים, העברת הילוכים ללא מצמד (קוויקשיפטר), מערכת נעילת ארגזים חשמלית, מערכת סיוע לזינוק בעלייה, משקף מתכוונן חשמלית ותא טעינה לסלולרי בגודל ממוצע הכולל שקע USB, שממוקם קרוב לפתח מילוי הדלק.

דגם האנדורו טרופי שנבחן כולל חישוקי שפיצים מוזהבים, מתלים ספורטיביים, מפלט ספורט כפול של אקרפוביץ', מגביהי כידון, רגליות הילוכים ובלם אחורי מתכווננות, ידיות ספורט קצרות, רגליות רחבות ומגני מנוע. בשונה מדגמי הכביש, האנדורו טרופי אינו כולל מערכת כיוונון גובה אדפטיבי.

דוּז פואה אדפטיבי

מושב האופנוע נוח ומזמין להתרווח עליו בהנאה. הכידון הרחב מגיע עם הגבהות נאות, אך הכידון היה עדיין נמוך עבורי. כיוונתי מעלה את זווית הכידון וזה שיפר משמעותית את תנוחת הרכיבה שלי בישיבה ובעיקר בעמידה. תחילת תנועה עירונית ואני מחייך לתחושת השיכוך הנעימה של הבולמים. עבודת הבולמים משובחת ביותר בכביש העירוני.

האופנוע נראה ומרגיש קטן יותר, גם מרכז הכובד נמוך יחסית, אך הרוחב שלו באזור הצילינדרים עדיין מקשה מעט על ההשתחלות בין הרכבים. הידיות הספורטיביות קצרות ומצליחות להכיל רק שתי אצבעות על ידיות הבלם והמצמד. בקטעים הצפופים, הדורשים עבודת מצמד מרובה, הידית הרגישה לי קצרה מדי והייתי שמח לו היה מקום לארח עליה אצבע נוספת כדי להקל על משיכתה. המנוע לא נשמע טוב בסל"ד סרק, אך ככל שעולים בסל"ד הוא מגרגר עם בס מאוד גברי ויפה. הקוויק שיפטר עובד בסדר. בהילוכים הנמוכים הוא לא מושלם, לפעמים הוא גם מקפיץ את עליית הסל"ד בצורה שלא מתיישבת עם סיטואציית הרכיבה הספציפית, אבל עדיין הוא בסה"כ מתפקד טוב.
המנוע ידידותי לרוכב גם בימי הקיץ הישראלי, שכן הוא כמעט לא מחמם את הרוכב. בעיקר בהשוואה למתחריו. בנוסף, ברכיבה עירונית עם מגן הרוח במצבו הנמוך, זוכה הרוכב לאִוְרוּר נעים, בעיקר מכל מבטי הקנאה היוקדים.

ביציאה לנתיב המהיר, התנועה עמוסה אך זורמת ואני נלהב לבדוק את בקרת השיוט האדפטיבית בסביבה העוינת. לאחר קביעת המהירות הרצויה, המערכת שומרת על מרחק הביטחון שבחרתי. האופנוע מתנהל מעולה ובזהירות הרצויה אל מאחורי התנועה. אהבתי את העובדה, שכאשר אני בוחר לפתוח מצערת כדי לצאת לעקיפה, האופנוע לא מתערב, למרות שיש רכב קרוב לפניי. כרוכב שמרבה לרכוב ביום-יום בסיוע בקרת השיוט, אהבתי מאוד את התוספת האדפטיבית, שתורמת לביטחון הרוכב, בעיקר במצבים של הסחות דעת בדרך. תגובת המנוע חזקה וטובה והאופנוע מהיר ויציב מאוד. כאשר צריך לבלום, מגלים שהבלמים עובדים מצוין בהתאם.

בכביש המהיר הרמתי את מגן הרוח בקלות חשמלית. חזית האופנוע עשירה בחלקי פלסטיקה קטנים שהורכבו כדי ליצור מבנה אווירודינמי במינימום משקל. מיגון הרוח מעולה, אך צלילי ההוריקן לא יביאו כאן דוּז פואה.

תכונה שובבה

האופנוע נהנה ממערכות אלקטרוניות מתקדמות נוספות. מפות הרכיבה השונות מתאימות את מצב שיכוך הבולמים, תגובת המצערת, בקרת האחיזה, בקרת הרמת גלגל ובקרת הבלימה. קיימת גם מפה בה ניתן לערוך אישית את המאפיינים של כל משתנה. ניתן לעבור בין המצבים גם תוך כדי רכיבה. התצוגה יפה וגדולה, צבעונית, עשירה במידע וברורה באור השמש וגם בכניסה למנהרה או בלילה. חסרה לי רק האפשרות לצפייה בו זמנית של מספר נתונים, מבלי שנדרש לדפדף ביניהם. כגון: מד נסועה, טווח התדלוק שנותר בק"מ וצריכה ממוצעת או לחצי האוויר בגלגלים. מי שיבחר לעבור לתצוגת הספורט בלוח המחוונים, יגלה תכונה שובבה, המתעדת את זווית ההטייה המקסימלית מתחילת הרכיבה. רק בזהירות כשאתם בודקים למי יש יותר גדול.

גם בכביש המהיר עבדו הבולמים היטב. בולם הטללבר, מונע ביעילות את השקיעה של חזית האופנוע תחת בלימות חזקות. הגאומטריה של האופנוע פחות משתנה, הוא שומר טוב יותר על איזון ותחת בלימה ניתן לראות עדיין במראות את התנועה שמאחור במקום את השמיים. במשיכה נמרצת של המצערת האופנוע שועט קדימה עם פחות איבודי כוח על נדנוד הבולמים. התגובה הנחושה הזו מורגשת ומרגשת.

עם כיבוי האופנוע, יורד מגן הרוח החשמלי מטה באלגנטיות. רגלית הצד יוצאת למרחוק קדימה ונדרש פרק הסתגלות כדי להימנע ממפגשים אלימים בין הצילינדר לשוק רגל שמאל. באופנוע יש מנגנון נחמד שנשלף לטובת הורדה של רגלית האמצע. לגבי הביצוע, מדובר באחת ההנפות הפחות קלות שחוויתי.
צריכת הדלק הממוצעת, ברכיבת הכביש במבחן, עמדה על 16 ק"מ לליטר.

אנדורו פרו

לטובת השטח, מגיע דגם האנדורו טרופי עם מגני מנוע, רגליות רחבות, והגבהה של כשלושה ס"מ לכידון, שעבורי הפכו את חווית הרכיבה להרבה יותר נוחה. יתר על כן, אזור הברכיים פוגש את חמוקי האופנוע במיקום נוח לחביקה והמושב הרחב והנוח אינו מפריע לתנוחת הרכיבה בעמידה. תנוחת הרכיבה נוחה בישיבה ובעמידה. מרכז הכובד נמוך בזכות מבנה הצילינדרים של מנוע הבוקסר, תכונה המקלה על הרוכב לשמור על איזון גם תוך כדי רכיבה מאוד איטית בשטח. לצד זה, מבנה המנוע לעיתים מגביל את המעבר בנתיב שטח צר.

על שבילים נוחים ומהירים הב.מ.וו משייט כמו ספינה נחושה והבולמים עושים גם כאן עבודה טובה עבור נוחות הרוכב.

כאמור, עמדת היבואן היא כי כמעט כל רוכשי הב.מ.וו R 1300 GS לא ייכנסו עם האופנוע לשטח. לכן גם דגמי האנדורו טרופי מיובאים לארץ הקודש עם צמיגי כביש, שלא כמו במדינות אחרות. רוכבים שירכשו את הדגם במטרה לרכוב גם בשטח, צריכים לקחת בחשבון החלפה לצמיגים שמתאימים גם לשטח, לבטיחותם והנאתם בשטח. הבדל נוסף הוא, שבדגם המגיע לארץ, מושב הרוכב נמוך מהמושב האחורי ולא ניתן לשנות את גובהם. במדינות אחרות מגיע האנדורו טרופי כששני המושבים באותו גובה, לטובת תנועה קלה של הגוף לאחור. כדי להעביר משקל לאחור יש להתגבר בארץ על המדרגה.

האפשרות להגביה בקלות את רגלית הבלם נוחה ויעילה. למשל בירידה בשטח, כאשר לוקחים את הגוף לאחור, נוח יותר להפעיל את רגלית הבלם האחורי כדי לייצב את האופנוע.

מצב "אנדורו פרו" מיועד לרכיבת שטח יותר אגרסיבית, לכן רמות ההתערבות של הבקרות מופחתות משמעותית. בהקשר חוויתי קשיי שליטה בגלגל האחורי ובאופנוע, וזאת לדעתי בעיקר בגלל פרופיל הצמיגים המוטה לכביש. רכיבה טכנית דורשת שימוש תדיר יותר במצמד. המצמד הגדול באופנוע לא קל להפרדה ובשילוב עם ידית קצרה זה הפך את האירוע למעייף יותר עבור יד שמאל. האופנוע השיל כמעט 5% ממשקלו, אך הוא עדיין מרגיש כבד. במהלך המבחן, הגעתי לקטע טכני בו פספסתי בעלייה את ההשתלבות של הגלגל האחורי לנתיב הרצוי. ניסיתי לגרור את הזנב מעלה כמה סנטימטרים לנתיב, אך גם עם עזרה של נועם הצלם, לא הצלחנו להרים את הזנב הכה כבד של האופנוע.

הכובד של האופנוע בשטח מורגש גם מלפנים והיה לי מאוד מאתגר להרים גלגל עם האופנוע. גם בגלל שלא ניתן לדרוך את הבולמים (טללבר) וגם בגלל המשקל הגדול מלפנים, ככל הנראה גם בשל המעבר של תיבת ההילוכים לאזור יותר קדמי באופנוע. המגבלה הפריעה לי בעיקר כשהגעתי למכשול בו רציתי להקל על גלגל ה-19 הקדמי את המעבר. לצערי התמרון הזה קשה ביותר, גם ביחס לדגמים הקודמים של האופנוע.

בתנועה טכנית, שדורשת לעיתים הורדות רגל קצרות תוך כדי זחילה, עצמות השוקיים עדיין חוטפת מכות מהצילינדרים הבולטים. מפגש עם מדרגות סלע קטנות או חריצים, מעביר מכות נוקשות לזרועות הרוכב, בגלל מנגנון בולם הטללבר. אופיו, המונע שקיעה, אינו מצליח לשכך היטב זעזועים חדים ומהירים.
צריכת הדלק הממוצעת בכל פרק השטח עמדה על 13 ק"מ לליטר במהלך המבחן.

האחוזון העליון

אני חושב שרוב בעלי ה-GS הגדולים, ששוקלים לשדרג לאופנוע חדש, יבחרו ללא היסוס את ה-GS1300. הוא עולה על קודמו בטכנולוגיה, בבטיחות, בנוחות, במראה ובביצועי הכביש. האופנוע אמנם שונה בהרבה מובנים מהדגם הקודם, אך הליבה שלו היא אותה ליבה טובה ומוכרת, שכל בעל GS מיד ימצא בה בית. עם שיפורים ניכרים בשלדה, בבולמים, במנוע, במערכות הבטיחות ובנוחות.

האופנוע מאוד נוח ומרשים לטיולים בכבישים הפתוחים. עם מיטב הטכנולוגיה, הנוחות והבטיחות. ברכיבת שטח רגועה על שבילים הדוקים ונוחים האופנוע עושה יופי של עבודה, אולם הוא מתפקד פחות טוב כאשר השטח יותר טכני ומאתגר.

השאלה היא האם ה-GS13 יצליח למשוך אליו גם לקוחות שרוכבים על דגמי אדוונצ'ר אחרים. וכאן אני חושב שהנהירה תהיה מתונה יותר. האופנוע עדיין מרגיש כבד, כשבולם הטללבר ומידות הגלגלים פחות מתאימים לרכיבת שטח.

בכל מקרה, שאפו גדול לב.מ.וו על מעטפת השיפורים הנרחבת, שיהפכו את דגם ה-GS החדש לאייקון מצליח נוסף בסדרה הארוכה של רב המכר הדו גלגלי בעולם. שם המותג GS (G – שטח, S - כביש) החל את דרכו במרוצי השטח הנחשבים ביותר בעולם. אך במרוצת השנים האות S גדלה על חשבון האות G, כשיכולות הכביש משתבחות בשיעור ניכר יותר מיכולות השטח, או בקיצור gS.
על צוק התקווה מחייך לו עכשיו סימבה בנחת. רוח ים מצננת את גופו המאובק שגדל לתפארת, התחזק והתחתך, כדי להפוך למלך האריות החדש.

מפרט טכני לדגם האנדורו טרופי

מנוע
סוג מנוע - בנזין, בוקסר שני צילינדרים עם גל זיזים עילי כפול ומערכת תזמון שסתומים משתנה
נפח מנוע - 1,300 סמ"ק
קדח/מהלך - 73/106.5 מ"מ
הספק מירבי - 145 כ"ס ב- 7,750 סל"ד
מומנט מירבי - 149 ניוטון/מטר ב- 6,500 סל"ד
מערכת ניהול מנוע - הזרקת דלק אלקטרונית לסעפת היניקה
סוג דלק מומלץ - בנזין נטול עופרת 95 אוקטן
תקן זיהום אוויר - 5EU
מספר הילוכים - 6, כולל סיוע להעברת הילוכים ללא מצמד pro Assistant Shift
סוג מצמד - רב דיסקי, הפעלה הידראולית, מנגנון מצמד מחליק

הינע סופי - גל הינע

מרכב
שלדה ראשית - יציקת אלומיניום
שלדת זנב - יציקת אלומיניום בגימור מחוספס, המחוברת בברגים לשלדה הראשית
מתלה קדמי -
EVO Telelever Motorrad BMW עם מהלך של 190 מ"מ
מתלה אחורי -
EVO Paralever Motorrad BMW עם מהלך של 200 מ"מ
בלם קדמי - שני דיסקים בקוטר 310 מ''מ
בלם אחורי - דיסק יחיד בקוטר 285 מ"מ
מערכת נגד נעילת גלגלים
- Pro ABS integral Fully
מערכת נגד החלקה -
DTC
צמיג קדמי -
R19 120/70
צמיג אחורי - R17 170/60
מערכת החשמל - מצבר 12 וולט, 10 אמפר/שעה

מידות ומשקלים
גובה /רוחב/אורך - 2,212/1,000/1,406 מ"מ
גובה מושב - 850 מ"מ
בסיס גלגלים - 1,518 מ"מ
נפח מיכל דלק - 19 ליטר
משקל עצמי רטוב - 237 ק"ג
משקל כולל מותר - 465 ק"ג

ביצועים
מהירות מירבית - מעל 200 קמ"ש
צריכת דלק - נתוני יצרן: 20.8 ק"מ לליטר. במבחן ממוצע של 16 ק"מ לליטר בכביש ו- 13 ק"מ לליטר בשטח

מרווח טיפולים - 10,000 ק"מ או שנה - המוקדם ביניהם
אחריות - 3 שנים
מחיר כולל רישוי -
193,337 שקלים

גלריית תמונות נוספות מהמבחן

171592819598617159281965411715928197677171592819818217159281986021715928199031171592819941617159281998031715928200225171592820074217159282012641715928201626171592820207417159282024741715928203030171592820327717159282038481715928204462171592820496617159282055301715928205997171592820644017159282069941715928207651171592820891617159282093601715928209680171592821022717159282106951715928211179171592821156417159282119601715928212414171592821285517159282132941715928213699171592821408417159282145811715928214942171592821523517159282155731715928215992171592821633117159282165901715928216966171592821731617159282175151715928217937171592821840617159282188391715928219523171592822046217159282213371715928222009171592822271717159282233011715928223813171592822438017159282248861715928225273

תגובות

20 תגובות

1

אורח/ת - עופר ד.

17 במאי ב 13:13

סקירה מעניינת, מקיפה ויסודית.
לצד זאת, עלויות טיפולים ואחזקה?
בכל אופן אני מתקשה לראות כמה מוכנים לשלם כמעט 200,000(!!! ) ש"ח על אופנוע. טוב ככל שיהיה.

2

אורח/ת - סופר טנרה 1200

17 במאי ב 13:32

אחלה מבחן, גם ברמה הטכנית שלו וגם בהנאת הקריאה. גם התמונות מצוינות!
משהו בדור הנוכחי של gs פחות מושך מהדורות הקודמים. אולי זה העיצוב. האי סימטריות של הדורות הקודמים היו הסימן היכר של הדגם. חבל שלא המשיכו עם זה.
חוץ מזה, אופנוע חלום

3

אורח/ת - ירון

17 במאי ב 13:42

חלום של אופנוע
פונה לקהל יעד צעיר יותר מאשר חובבי ה-gs עד כה.
הבעיה שבישראל לצעירים אין כסף..

4

אורח/ת - אורן

17 במאי ב 16:50

עם המחירים האלה צריך לדחוף את האופנוע לתחת של סמוטריץ'.
200,000 שקל על אופנוע, מדינת ההזויים.

5

אורח/ת - עמי

17 במאי ב 17:04

19 ק"מ לליטר ..?
לא להיט

6

אורח/ת - עוד אחד

17 במאי ב 18:19

חפשו ביוטיוב סרטונים על האמינות שלו. לא זוכר כזו שליליות לדגם אחר.

7

אורח/ת - יהודה איילון

17 במאי ב 20:57

אחלה צביקה
אני רוכב על 1250 adventure זה אופנוע הכי טוב שהיה לי שמשלב כל מה שצריך במגזר האנושי והמודרני

8

אורח/ת - שי

17 במאי ב 21:51

קראתי שהיה עליו כבר ריקול גדול.
זה נכון? אם כן על מה והאם זה כבר טופל באופנועים שהגיעו ארצה

9

אורח/ת - doron

17 במאי ב 22:39

לפי גורמים בחו"ל
כמות התקלות בדגם הזה שברו כל שיא
אנשים מנסים למכור אופנועים בני חודשיים

10

אורח/ת - להב

17 במאי ב 23:06

תודה על הסקירה המשכנעת להשאר עם האפריקה dct המלך

11

אורח/ת - Shaul Rom

18 במאי ב 10:37


אופנוע מדהים על באמת

12

אורח/ת - Doron Talmor

18 במאי ב 10:38

מדהים לכביש 6.

13

אורח/ת - Gilad Koriat

18 במאי ב 10:38

נשמע כמו עוד תוצר משובח של הבווארים לתיור ואפילו קצת לשבילים מאתגרים.
תודה על הסקירה המקיפה

14

אורח/ת - Tal Izk

18 במאי ב 10:39

איך הוא בהשוואה לקורולה?

15

אורח/ת - Doron Talmor

18 במאי ב 10:39


תודה על הכתבה
הוציא לי את החשק(שלא היה לי) לרכב על הדבר הזה...
יש גם שמועות ברשת על כמויות של תקלות שמגיעות מאירופה...

16

אורח/ת - עידוא כספי

18 במאי ב 10:40

אחלה סקירה. בהחלט מעביר את החוויה שהיתה לי איתו

17

אורח/ת - Amit Yulevich

18 במאי ב 12:35

צביקה יקירי, סקירה נהדרת.

18

אורח/ת - לוחם

18 במאי ב 15:47

כתבה מצויינת מלאה נתונים צילומים מחמיאים מאד, היופי בעניי המתבונן פחות אהבתי את העיצוב . לדעתי העיצוב הקודם יפה וגם מסוקס יותר

19

אורח/ת - ג׳וני

18 במאי ב 17:46

לשלם רבע מיליון שקל ואפילו לא לקבל את הפיצ׳רים המקוריים של דגם האנדורו, פראיירים לא מתים

20

אורח/ת - ערן לס

19 במאי ב 08:10

למה מופאסה... הוא מת כבר בתחילת הסרט...