פקחי רשות הטבע והגנים ממרחבי הנגב יצאו לארבעה ימי הדרכה מיוחדים בנהיגת שטח, באזורים בהם הם מבצעים את עבודתם.
לנו הייתה הזכות להדריך אותם ולהוסיף להם כלים ל"ארגז הכלים" של נהיגת השטח
את ההדרכות לפקחי רשות הטבע והגנים בדרום חילקנו לפי מרחבים כך שקיבלנו ארבעה ימי הדרכות באזורים שונים בנגב: מרחב נגב צפוני, מרחב הר הנגב, מרחב ערבה ומרחב אילת.
כל יום מתחיל בלימוד תיאורטי ומסתיים בתרגול מעשי בשטח, כך שכל מפגש ויום הדרכה בחברת אנשי השטח של
רשות הטבע והגנים הוא חוויה אישית ומקצועית כאחד.
להדרכות הגיעו ברכבי הרשות המוכרים - טנדרים מדגם טיויטה או איסוזו, סוסי העבודה של השטח.
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל
להדרכות הגיעו פקחים ותיקים שעוסקים במקצוע שנים רבות לצד פקחים חדשים.
גם כלי הרכב משתנים ומתקדמים ולכן את החלק הראשון של ימי ההדרכה למדנו על כלל מערכות הרכב ואופן תפעולם הנכון בהתאם למצב הרצוי בשטח. למדנו על דפרינצאל והשימוש הנכון בנעילות ובמערכת בקרת משיכה, ABS, תפעול והבנת מערכת הנעה כפולה, שימוש נכון בהילוך כוח, נעילת דפרנציאל (כבר אמרנו) ועוד...
בנוסף נלמד כיצד לבצע סדר פעלות נכון במצבי סיכון כגון עלייה שנכשלה, מצבי אחיזה ירודה, היגוי אחורי, תגובות נכונות במצבי שיפועי צד, בחירת נתיב תנועה, נהיגת זכרון, הכנה ותגובות מנטליות למשימה ועוד נושאים ככול שהזמן איפשר לנו.
ביום הראשון להדרכה נפגשתי עם פקחים של
מרחב הר הנגב. נקודת המפגש נקבעה בחניון בארות, נקודה מושלמת לחלקו הראשון של היום. בסיומו יצאנו לתרגל בשטח. הכיוון - מעלה נוח, פרסת טרף וחזרה. הציר הזה איפשר לנו לתרגל את מגוון תנאי השטח, כגון הצלבות, מדרגות, שיפועי צד, בחירת נתיב תנועה ויציאה ממצבים מסוכנים.
את פקחי
מרחב אילת וגם את הפקחים של
מרחב ערבה פגשנו בבוקר בצוקים, בנקודה נוחה זו גם עברנו את חלקו הראשון של היום. נקודת התרגול היא ציר מעלה קצרה. עולים עד המייצד ויורדים חזרה לצוקים. ציר מעלה קצרה הוא ציר קשה ומאפשר לנו תרגולות לרוב.
את
מרחב נגב צפוני פגשתי ביער להב לתרגול בשטחים האופיינים לאזור צפון הנגב.
לסיכום היה מעניין, מלמד ומאתגר, שמחנו לקחת חלק בהכשרת השטח של פקחי רשות הטבע והגנים. תודה לפקחים על עבודתם המסורה ולהתראות בשטח.
טיפים מפורטים לנהיגה בשטח:
טיפ לטיפוס עלייה
טיפ לירידה תלולה
טיפ לשבילים המהירים
טיפ שיפוע צד
טיפ ציוד בשטח
לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות