אנחנו באתר השטח הישראלי עושים הדרכות נהיגה כמעט לכל יבואני הרכב בישראל, רובן הדרכות הומוגניות בהן משתתפים רק רכבי מותג מסוים ולעיתים, כמו היום, יש הדרכות פתוחות אליהן נרשמים ג'יפאים מתחילים עם רכבי 4X4 ממגוון מותגים באופן פרטי
נקודת המפגש הקבועה שלנו ביער בן שמן מתחילה לקבל צורה ולאט לאט נאספים להם הרכבים. יש כאן קבוצות נוספות של כמה יבואנים ואני לוקח את הקבוצה שלי, הקבוצה הפתוחה לכלל היבואנים ולכלל דגמי ה-4X4 שיש בישראל. הפעם הגיעה קבוצה מעורבת של 2 סובארו פורסטר, סובארו XV, סובארו OutBack ופורד Bronco חדשה מהניילון. החבר'ה די חדשים בתחום ואיזה כיף שאני הולך ללמד אותם קרוא וכתוב בסיסי לנהיגת שטח. את הקבוצה שלי לקחתי לפינה מוצלת, התיישבנו במעגל של כיסאות עם כוס קפה או תה ביד ולאחר סבב היכרות קצר פתחתי בהרצאה תיאורטית, בה אני נוגע בנושאים רבים הקשורים כולם לנהיגת שטח.
דיברנו על אחיזה בקרקע ועל חשיבות הצמיגים, על הכוחות שפועלים על הרכב ואיך ננצל אותם לטובתנו, איפה צריך לשים את הגלגלים, כמה רחוק להביט קדימה ומה הקו הנכון לעבור מכשול. דיברנו גם על מערכות ההנעה של הרכב, מכניות ואלקטרוניות ואיך בעצם כולן עומדות לרשותנו ומה הדרך הנכונה להשתמש בהן. בתום כשעה נכנסנו לרכבים ויצאנו לתרגל בשטח.
התחנה הראשונה שתרגלנו בה היא
עלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת ה-
4X4 לטפס למעלה בקלילות. מאחר ואנחנו בהדרכת נהיגת שטח בסיסית עברתי על הדגשים לטיפוס הנכון ביותר, כזה שיאפשר לנהג ולרכב לטפס בקלות ובביטחון.
מה שעולים צריך גם לרדת כך שהחלק השני של תחנה זו הוא
ירידה של אותו קטע דרך מחורץ. הכרות עם הילוך הכוח במידה ויש והבנה שהוא יעיל מאוד בעליות ולא פחות מכך בירידות תלולות ומחורצות. כולם ירדו תוך כדי הנפת גלגל או שניים באוויר (
הצלבה) והחששות הפכו במהירות לקריאות התפעלות נרגשות.
המשכנו לתרגול נסיעה בשיפוע צד (שפ"צ) תוך הסברים מה מותר ומה אסור לעשות כשנכנסים לאחד שכזה ועובדה חשובה שכדאי לזכור והיא שגם הרכב הכי טוב בעולם, עלול להתהפך על צידו ברגע אחד קטן של חוסר תשומת לב לדרך או בקבלת החלטה שגויה של הנהג שכן ה"אינסטינקטים" שלנו לא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של
שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.
עצרנו להפסקת קפה ועוגיות ואחריה, מאחר והקבוצה קטנה ויש לנו זמן, יצאנו לטייל ברחבי היער. בסופו של דבר האימון הטוב ביותר הוא לנסוע ולנסוע ולנסוע בכמה שיותר תאי שטח ונהיגה. יער בן שמן יודע לספק לנו מסלולים בכל עבירות שתרצו והכל כאן ממש לידנו.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
טיפ לטיפוס עלייה
טיפ לירידה תלולה
טיפ לשבילים המהירים
טיפ שיפוע צד
טיפ ציוד בשטח
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתקה
לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות