שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגת שטח פתוחה ביער בן שמן - 1/11/2024

אנחנו באתר השטח הישראלי עושים הדרכות נהיגה כמעט לכל יבואני הרכב בישראל, רובן הדרכות הומוגניות בהן משתתפים רק רכבי מותג מסוים ולעיתים, כמו היום, יש הדרכות פתוחות אליהן נרשמים ג'יפאים מתחילים עם רכבי 4X4 ממגוון מותגים באופן פרטי

image

נקודת המפגש הקבועה שלנו ביער בן שמן מתחילה לקבל צורה ולאט לאט נאספים להם הרכבים. יש כאן קבוצות נוספות של כמה יבואנים ואני לוקח את הקבוצה שלי, הקבוצה הפתוחה לכלל היבואנים ולכלל דגמי ה-4X4 שיש בישראל. הפעם הגיעה קבוצה מעורבת של 2 סובארו פורסטר, סובארו XV, סובארו OutBack ופורד Bronco חדשה מהניילון. החבר'ה די חדשים בתחום ואיזה כיף שאני הולך ללמד אותם קרוא וכתוב בסיסי לנהיגת שטח. את הקבוצה שלי לקחתי לפינה מוצלת, התיישבנו במעגל של כיסאות עם כוס קפה או תה ביד ולאחר סבב היכרות קצר פתחתי בהרצאה תיאורטית, בה אני נוגע בנושאים רבים הקשורים כולם לנהיגת שטח.

image

דיברנו על אחיזה בקרקע ועל חשיבות הצמיגים, על הכוחות שפועלים על הרכב ואיך ננצל אותם לטובתנו, איפה צריך לשים את הגלגלים, כמה רחוק להביט קדימה ומה הקו הנכון לעבור מכשול. דיברנו גם על מערכות ההנעה של הרכב, מכניות ואלקטרוניות ואיך בעצם כולן עומדות לרשותנו ומה הדרך הנכונה להשתמש בהן. בתום כשעה נכנסנו לרכבים ויצאנו לתרגל בשטח.

image

התחנה הראשונה שתרגלנו בה היא עלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת ה-4X4 לטפס למעלה בקלילות. מאחר ואנחנו בהדרכת נהיגת שטח בסיסית עברתי על הדגשים לטיפוס הנכון ביותר, כזה שיאפשר לנהג ולרכב לטפס בקלות ובביטחון.

image

מה שעולים צריך גם לרדת כך שהחלק השני של תחנה זו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ. הכרות עם הילוך הכוח במידה ויש והבנה שהוא יעיל מאוד בעליות ולא פחות מכך בירידות תלולות ומחורצות. כולם ירדו תוך כדי הנפת גלגל או שניים באוויר (הצלבה) והחששות הפכו במהירות לקריאות התפעלות נרגשות.

image

המשכנו לתרגול נסיעה בשיפוע צד (שפ"צ) תוך הסברים מה מותר ומה אסור לעשות כשנכנסים לאחד שכזה ועובדה חשובה שכדאי לזכור והיא שגם הרכב הכי טוב בעולם, עלול להתהפך על צידו ברגע אחד קטן של חוסר תשומת לב לדרך או בקבלת החלטה שגויה של הנהג שכן ה"אינסטינקטים" שלנו לא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.

image

עצרנו להפסקת קפה ועוגיות ואחריה, מאחר והקבוצה קטנה ויש לנו זמן, יצאנו לטייל ברחבי היער. בסופו של דבר האימון הטוב ביותר הוא לנסוע ולנסוע ולנסוע בכמה שיותר תאי שטח ונהיגה. יער בן שמן יודע לספק לנו מסלולים בכל עבירות שתרצו והכל כאן ממש לידנו.

image

תודה לכל המשתתפים
ולהתראות בשטח

הרשם לדיוור מועדון

1731502294289

מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1731502294804173150229700417315022983481731502298912173150229956217315023001791731502302607

סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1731502304911173150230948717315023118721731502310762

העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתקה

173150231478317315023159831731502317482173150231841517315023201041731502322647173150232440817315023254621731502327556173150232869917315023312911731502334436173150233630317315023369471731502337483173150233813717315023389371731502339906173150234135917315023428811731502345404173150234656717315023474341731502348366173150234895917315023508251731502351461173150235283917315023542221731502355773173150235791717315023569291731502357522173150235832617315023589051731502359765173150236155817315023629871731502364485173150236542617315023668191731502367487

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

1 תגובות

1

toalgaeh576

אתמול ב 17:40

קובי מדריך תותח,
תודה על ההדרכה המאלפת, הבן שלי ואני למדנו המון, התרגול היה מעולה והראה שגם במצבים קצת מלחיצים אפשר להנות, אלון התלהב מאוד מנהיגת השטח והכנסת בו עניין מעבר לספורט/כביש שהוא מתעניין.
הרכב הולך להתמגן ולעבור הגבהה בשבוע הבא, מצפים לעוד הדרכות מתקדמות וטיולים.

לכל מי שעדיין מתלבט - לכו תעברו את ההדרכה הזו , בעלות לא גבוהה אתם תחסכו לכם תיקונים וכאבי ראש של אלפים שקלים במוסך.

ושוב, תודה לקובי ולצוות 4X4

אלון ואהוד - Outback