באתר השטח הישראלי אנחנו עושים הדרכות נהיגה כמעט לכל יבואני הרכב בישראל, רובן הדרכות הומוגניות בהן משתתפים רק רכבי מותג מסוים ולעיתים, כמו היום, יש הדרכות פתוחות אליהן נרשמים ג'יפאים מתחילים או ג'יפאים ותיקים שמעוניינים להכיר את רכבם החדש, עם רכבי 4X4 ממגוון מותגים, באופן פרטי. במהלך ההדרכה ירד גשם ללא הפסקה, התנאים קשים הרבה יותר והרווח הגדול הוא כמובן של המודרכות והמודרכים
בלילה שלפני ההדרכה, ירד גשם חזק וללא הפסקה. בבוקר שישי כשנאספנו בנקודת המפגש הקבועה שלנו ב
יער בן שמן, הגשם אמנם נחלש אבל לא הפסיק גם לא לרגע אחד. ההדרכה היום היא פתוחה, כלומר יש כאן מגוון רכבי שטח שונים ולמרות מזג האוויר הגשום והחורפי, הגיעו 4 רכבים.
סובארו פורסטר, שני
טויוטה לנד קרוזר ו
לנדרובר דיסקברי 5. הרכבים שונים מאוד, הנהגים בעלי ניסיון שונה, אבל פיסיקה יש רק אחת ומולה כולנו נלמד היום ליישר קו.
החבר'ה, שלוש מודרכות ומודרך אחד, די חדשים בתחום ובידי נפלה הזכות ללמד אותם קרוא וכתוב בסיסי לנהיגת שטח. בדרך כלל אנחנו עושים מעגל של כסאות בפינה מוצלת ואני פותח בחלק התיאורטי, אבל היום גשום ואין איפה לשבת אז פתחנו מטריות בעמידה והתחלתי לדבר על נושאים רבים הקשורים כולם לנהיגת שטח.
בהרצאה דיברנו על אחיזה בקרקע ועל חשיבות הצמיגים, על הכוחות שפועלים על הרכב ואיך ננצל אותם לטובתנו, איפה צריך לשים את הגלגלים, כמה רחוק להביט קדימה ומה הקו הנכון לעבור מכשול. דיברנו גם על מערכות ההנעה של הרכב, מכניות ואלקטרוניות ואיך בעצם כולן עומדות לרשותנו ומה הדרך הנכונה להשתמש בהן.
כעבור כשעה נכנסנו לרכבים ויצאנו לשוטט ברחבי היער. הקרקע ספוגה במים וחלקה מאוד, שלוליות ענקיות עם ובלי בוץ ולנו יש הזדמנות להנות מכל הטוב הזה. כשהקרקע חלקה מערכות הרכב עובדות קשה יותר וללא צורך בסיכונים מיותרים.
בשל הבוץ החמאתי שיער בן שמן התברך בו, הצמיגים שמאבדים את חריציהם שמולאו בבוץ מחליקים בכל שיפוע קל של הקרקע והתירגול הופך להיות מאתגר ומובן הרבה יותר. חשיבות מיקום הצמיגים, הגז הקבוע בהילוך הנכון ומהירות התנועה בהתאם, כולם דורשים דיוק יתר בתנאים קשים ובשורה התחתונה, אין אימון טוב יותר מזה.
המשכנו לתרגול נסיעה בשיפוע צד (שפ"צ) תוך הסברים מה מותר ומה אסור לעשות כשנכנסים לאחד שכזה ועובדה חשובה שכדאי לזכור והיא שגם הרכב הכי טוב בעולם, עלול להתהפך על צידו ברגע אחד קטן של חוסר תשומת לב לדרך או בקבלת החלטה שגויה של הנהג שכן ה"אינסטינקטים" שלנו לא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של
שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.
בדרך כלל אני עוצר להפסקת קפה ועוגיות כיאה לטיול שטח, אבל היום הגשם החליט שלא לעזוב וההפסקה בוטלה. במקומה ומאחר ומדובר בקבוצה קטנה ויש לנו עוד זמן, יצאנו לטייל ברחבי היער. בסופו של דבר האימון הטוב ביותר הוא לנסוע ולנסוע ולנסוע בכמה שיותר תאי שטח ונהיגה. יער בן שמן יודע לספק לנו מסלולים בכל מזג אוויר ובכל עבירות שתרצו והכל כאן ממש לידנו.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
טיפ לטיפוס עלייה
טיפ לירידה תלולה
טיפ לשבילים המהירים
טיפ שיפוע צד
טיפ ציוד בשטח
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק
לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות