מסיימים שנה מורכבת עם נר שלישי של חנוכה, בניסיון לצאת מהשגרה המוזרה שלצערי נראה שהתרגלנו אליה,
נפגשים בערד בשישי בבוקר - במרכז הקניות, השמש משקרת והקור חודר לכל מקום אפשרי. כל זה לא מרתיע חבורה אמיצה מכל חלקי הארץ, לצאת ליומיים מושלמים במדבר ולהתנתק עד כמה שאפשר
החגים בשנה האחרונה ממש לא דומים למה שאנחנו מכירים, במיוחד בחג חנוכה - חג האורות בו ציפינו לשובם של אחינו ואחיותינו החטופים. אחרי שבוע עם אזקעה בכל לילה בעקבות שיגורים מכיוון תימן גם לאחר הפסקת האש בלבנון, לא שוכחים את המציאות שאנחנו חיים בה כבר יותר משנה.
ועדיין, אין כמו לצאת לכמה ימי מדבר, למלא מצברים ולהסדיר נשימות כדי להראות לאוייבנו הרעים שאנחנו לא נשבר. נזכור את הנופלים, נצדיע ללוחמים ונמשיך לטייל בארצנו היפה.
נר שלישי של חנוכה, מתחילים להתאסף להם המטיילים במרכז הקניות בכניסה לערד. כבר מתחילות היכרויות ופגישות של אנשים מהעבר. מזג האוויר שימשי אבל קר של חורף מדברי יבש, זמן מושלם לצאת ליהנות מהנופים הפתוחים, התצפיות המושלמות אל ים המלח ההולך ונעלם וכמובן מאתגרי נהיגה מהנים.
מסדרים את השיירה לנסיעה על הכביש עד לכניסה לשטח - לכיוון הר כינה וראש מצד זוהר, רגע לפני שעוברים לחלקו הצפוני של כביש 25 לעומק נחל חתרורים, שניסע לאורכו עד למפגש עם נחל מורג.
בדרך עוצרים במצד חתרורים - שרידים של מצודה רומית ביזנטית שחולשת על הדרך העתיקה המקשרת בין ראש זוהר, מעלה זרון ומצד זוהר. המצודה הייתה חלק ממערכת קו הגנה של מצודות כנגד פשיטות של ערבים ונבטים אל מרכז הארץ.
ממצד חתרורים יורדים את מעלה מורג, המשמש לנו כחימום והכנה למעלה המאתגר יותר שמצפה לנו בהמשך, הלו הוא מעלה יאיר.
לפני שמתחילים את הירידה לאורך מעלה יאיר, עוצרים לתצפיות מרהיבות ועוצרות נשימה לאורך מצוק העתקים הדרומי מעל איזור מלונות ים המלח, אליו נגלוש כאמור לאורך מעלה יאיר הארוך והמאתגר.
מעלה יאיר קרוי על שם מפקד סיירת צנחנים יאיר פלד, שאיתר את הנתיב ועמד בראש פריצתו. יאיר פלד נרצח בשנת 1959 בידי בדואים בהר הנגב במהלך ניווט בדד. מטרת פריצת הדרך הייתה לאפשר דרך לירושלים מכיוון מזרח למקרה של חסימת דרך סדום.
קישור לכתבה על יאיר פלד.
לכל אורכה של הירידה אפשר להתפעם מיופיו של ים המלח, שלצערנו ממש הולך ונעלם לנו לאורך השנים, ומראה הרי מואב העוצמתיים בצידו הירדני של ים המלח.
הירידה מזמנת לנו כמה מדרגות המצריכות עבודות מע"צ וסידור המדרגה כדי לא לפגוע ברכבים. הכוונות ומשמעת הנהגים מביאה את כולם לסיום המעלה ללא פגע לרכוש ולנפש, מלבד הזעת יתר של המדריך למרות הקור...
לאחר הירידה הארוכה - 4 ק"מ, שנמשכה מעל שעתיים (כולל הפסקת קפה), שחררנו את מתח האתגרים והתקדמנו לתפוס מקום בחניון הלילה בנחל לוט. שם התארגנו על הקמת המאהלים המדוגמים, ארוחת פויקה משובחת וניהננו ממופע של מיליוני כוכבים בשמיים, והחותים שלא פיספסו הזדמנות להפריע למנוחתינו עם אזעקה מוזרה בלב מדבר באמצע הלילה.
וכמובן שלא פספסנו הדלקת נר חנוכה כמיטב המסורת...
כ-150 ק"מ במדבריות של מזרח הארץ נסענו במהלך הטיול, כשהיום השני ריכז את הפרשי הגבהים שאנחנו מטיילים בהם. מתחילים במקום הנמוך בעולם, מטפסים כ-1,000 מטר לאזור בקעת צבאים בגובה של כ-600 מטר מעל פני הים וגולשים שוב בחזרה לכיוון ים המלח דרך נחל פרס.
מתחילים בפיתולים של נחל סדום עם עצירה קצרה להתרעננות במערת המלח הקרירה. משם למישור עמיעז ועלייה במעלה עזגד, עד לבקעת צבאים ונחל אשלים.
לאחר מכן ממשיכים לכיוון דרום מזרח אל נחל פרס וגבי פרס, בדרך עולים רגלית למצפה נעמה בראש הר צבאים. תצפית מרהיבה ל-360 מעלות על שמה של נעמה קדמון, מש"קית חינוך בחטיבת גולני שנהרגה במהלך טיול בנחל פרס.
הנסיעה לאורך נחל פרס ועד ליציאה לכביש 25 בעליות סדום, מעניינת ומאתגרת בחלק מהמקומות. עם הירידה של מדרגת צורים לכיוון תצפית צורים מעל מפעלי ים המלח, ומעבר נחל תחמס, שממש מדמה אמבטייה של כניסה ויציאה מהנחל. הרכבים הארוכים מצריכים משנה זהירות עם זווית הגישה ועוד יותר עם זווית הנטישה.
הקצב מצוין והקבוצה מדהימה ביכולות הנהיגה שלה, שמאפשרים לנו להמשיך לנהיגת ראלי במהירויות שלא מתאפשרות בנהיגת שטח בדר"כ. נחלי אביהו ואמציהו הם מהמיוחדים בארץ המאפשרים זאת, עד לסיום בפארק האקולוגי של נאות הכיכר.
נפרדים עם חיבוקים וחיוכים גדולים וחוזרים כל אחד לביתו בנסיעה צפונה.
היה לי כיף גדול לטייל אתכם,
נתראה בטיולים הבאים,
אריק כהן.
תגובות