אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

כינור גדול - מבחן דרכים CFmoto 800MT-X

סי אף מוטו משיקה דגם חדש, עם נתונים שמכוונים היישר לליבה של קטגוריית האדוונצ'ר המיוצגת ביותר. יצאנו לבדוק עד כמה הנתונים האלו מצליחים להפוך הלכה למעשה

image

יום אביב שרבי ואני רוכב לים המלח. המעלות עולות אבל הנופים המרהיבים סביב מצננים את נפשי. הרי יהודה במחשופים צבעוניים, עם גוונים של חום, אפור ולבן. צורתם אינה מסודרת אבל במבט פנורמי אני מבחין במבנה השכבות, שמקורם בסלעי משקע. לפניי, מעבר לכחול הגדול והמלוח, נישאים בחדות המצוקים העצומים של הרי מואב, ואני מזמזם מנגינת ילדות, על שניים סינים.

בשיר, שמקורו בשפה הגרמנית, הכינור הגדול נקרא קונטרבס. כלי הנגינה בעל המנעד הנמוך ביותר ממשפחת כלי הקשת. נמוך מים המלח.


תמונה ללא תיאור

ראש בראש

חברת CFMOTO מוּכּרת מזה לא מעט שנים כיצרן דו גלגלי שהולך ומתפתח. באוגוסט האחרון הושק דגם 450MT ולפי נתוני המכירות מדובר בדגם מאוד מצליח. ועכשיו, משיק היצרן דגם גדול יותר, בנפח של 800 סמ"ק, המבוסס על מנוע הק.ט.מ 790 ושיתוף פעולה בין היצרנים. עבור ה- 800MTX, זו כבר לא קטגוריה משלו כמו דגם ה- 450, אלא מלחמה ראש בראש עם הקטגוריה הכי רחבה ותחרותית בדגמי האדוונצ'רים.

image

בשל השרב, הרכיבה מתחילה מוקדם. שעה קסומה בה האוויר עדיין צונן מצפרירי הבוקר. ההרים סביב נראים כמו ענקים, שמזמינים לרכוב על גבם כדי לזכות במראות ונופים חדשים ומיוחדים. האופנוע מתעורר לחיים בלחיצת כפתור וביציאה מעין בוקק על הכביש, כשהרכיבה המנהלתית עדיין איטית, אני חוקר בסקרנות את מסך המחוונים העשיר. שלושת מצבי הניהול נקראים: סטנדרט, גשם ושטח.

תמונה ללא תיאורצד אל צד עם רוכב העל סתיו מזור, מושל המדבר

בין המדדים הרבים שניתן לראות ולערוך במסך הגדול, קיים ניטור של לחץ האוויר בגלגלים עד לרמת עשיריות ה- PSI. המושב רחב ונעים ותנוחת הרכיבה נוחה. בעליות המפותלות של סדום הקצב עולה וביד אחת ניתן לכוון את מגן הרוח, תוך כדי רכיבה. התפעול נוח, אך המשקף לא מעניק הגנה מספקת לרוכבים הגבוהים מהממוצע. בקרת השיוט מפנקת, אך לא ניתנת לביטול במשיכת מצערת הפוכה, אלא בבלימה או משיכת מצמד.

תמונה ללא תיאור

התאוצה במעלה הכביש המפותל ממחישה עד כמה המנוע חזק. השלדה איתנה ובסיבובים האופנוע יציב ונמרץ. הידיות והרגליות נוחות לשימוש והבלמים מתפקדים היטב. המתגים נוחים לתפעול ואיכות הגימור טובה ויפה ברמה שלא נופלת מדגמים אחרים בקטגוריה. הרכיבה נעימה וניכר שגל האיזון הכפול מפחית את רטט המנוע.

תמונה ללא תיאור

כושר ספיגה גבוה

הכביש מתפתל בתוואי העולה מסדום לכיוון ערד. משמאל לדרך נראית גבעת זרון וזה הסימן לרדת מהכביש דרומה, עם סימון שבילים אדום. השביל צופה על נחל חמר המרשים. קירות המעוק נישאים לגובה של 240 מטרים עוצרי נשימה. על הסי אף MT-X 800 אני נרגש לקראת המסע המדברי המשותף שלנו. תושבות הגומי שעל הרגליות נשלפו, כדי לשפר את אחיזת המגף וזווית הכידון שופרה מעט מעלה למידותיי.

image

אני נעמד על הרגליות ותנוחת הרכיבה נוחה לי מאוד. הרגליים חובקות את האופנוע במותניו, הרגליות רחבות, נוחות וללא רטט. מרכז הכובד מרגיש נמוך, בזכות מכל הדלק המוכר לי מהדגמים האוסטרים, היורד נמוך. כה נמוך שמד הדלק מציג רק את חצי המכל התחתון.

image

השבילים זורמים והדרך נפתחת. אדמת המדבר יבשה, אך החריצים באדמה יודעים לספר שלא מזמן עברו כאן נגרים של מים. מבחן טוב מאוד לבולמים. אני מתחיל בקצב מתון ואט־אט מגביר מהירות, כדי להעמיס עליהם קצב עבודה גבוה ותובעני. לו הייתי צריך לציין מה הפתיע אותי לטובה, יותר מכל דבר אחר באופנוע, היו אלו הבולמים. ללא תווית של מותג נוצץ ועם כל הכיוונים, נהנית מערכת השיכוך ממהלך של 230 מ"מ גם במונושוק שמאחור וגם במזלג הקדמי ההפוך בקוטר 48 מ"מ. הבולמים סופגים היטב את החריצים החדים, את האבנים והסלעים. גם כשהגעתי מהר לחריץ או מדרגה, הם לא סגרו מהלך ולא שיגרו אותי לעזאזל. הבולמים בהחלט מאפשרים לרכוב מהר על האופנוע.

image

צג בעמידה

תנוחת הרכיבה נוחה מאוד בעמידה. המעבר מישיבה לעמידה נוח והחיבור לאופנוע מצוין. המנוע חזק ומרגש, וכשהדרך נפתחת ומושכים במצערת, האופנוע רץ קדימה בששון. הבלמים רגישים ועובדים טוב מאוד. המצמד עובד טוב והעברת ההילוכים טובה. כשצריך, לא קשה למצוא את הילוך הסרק והייתה אפילו פעם שהעלאה עדינה להילוך שני, יצאה לה בטעות אל הילוך הסרק. אני מציין זאת, כי בדגמים האוסטרים הילוך הסרק לא תמיד מופיע בקלות. התקשיתי לבדוק את כיוון מתח ידית המצמד ונראה לי שיש להיעזר בכלי עבודה לשם כך.

image

בקרת האחיזה נקבעת לפי מפת הניהול: רגיל, גשם ושטח. מידת ההתערבות של הבקרות נגזרת על פי המצב הנבחר. האפיונים הללו היו לשביעות רצוני בכל אחד מהמצבים. לחיצה רצופה בת שתי שניות על כפתור המפות מבטלת מידית את בקרת האחיזה לגמרי ואת בקרת ה- ABS בגלגל האחורי. פונקציה יעילה ביותר שניתנת לתפעול מהיר גם תוך כדי רכיבה מבלי צורך להביט ולנווט במסך. מעולה.
זווית מסך התצוגה נוחה למראה גם בעמידה. ההחלטה למקם אותו אנכית שומרת את אזור ראש ההיגוי צר ונוח לצידודי כידון קיצוניים, חרף גודלו המרשים של המסך ולמרות שכיוונתי מעלה את זווית הכידון המגובה בקצותיו במגני ידיים סגורים. אלו עשויים פלסטיק יצוק המעוגן לקצה הכידון ובסיס המראה. מענה ראוי למטר אבנים או שיחים צפופים, אך לא יהיה עמיד בנפילות צד.

image

הצמיגים שעבדו יפה בכביש, פחות מכוונים לשטח. לא אחת, חשתי שבקרת ה- ABS התערבה מוקדם מדי, בעיקר במפגש של הגלגל הקדמי עם אדמה תְּחוּחָה. לדעתי הסיבה לכך נעוצה, או שיש לומר רפה, בצמיגים.
תת שלדת הזנב נתיקה ובמקרה של נזק חלילה, ניתנת להחלפה. מכל הדלק בנפח 22.5 ליטר מעניק טווח רכיבה ארוך מאוד, אך מיותר ואף לא מומלץ להיכנס לשטח עם בטן מלאה של דלק לטווח של 500 קילומטר.

image

מלאכי השביל

הדגם משווק בשתי צביעות: שחורה יוקרתית, או כחולה ספורטיבית שענתה יותר לטעמי האישי. להשלמת הלוק, כנף קדמית גבוהה המעניקה לו מראה קרבי ועמידות טובה יותר בהתמודדות בוצית. לא הרגשתי נדנודי ראש בגלל הכנף הקדמית, גם סביב 180 קמ"ש, אליה מגיעים מהר מדי וביציבות.
כל הפנסים מסוג לד. הקדמי נאה ומעוצב, גם האחורי יפה ובולט למרחוק. המראות נוחות לשימוש, אך נעדרות גימיק הקיפול שיש לדגם ה- 450. למרות הרכיבה במזג אוויר חם, המנוע לא פלט חום רב. גם כאן, מפתיע לטובה לאור השורשים האוסטרים החמים. ואגב הפתעות, צליל המפלט נשמע נחמד.

image

תוך כדי רכיבה בנחל סדום, הבחנו בשתי עלמות חן צעירות, צועדות בכבדות תחת השמש הקופחת, כשלכל אחת תיק גב הכפול מגודלה. כשרוכבים באמצע המדבר, ישנן סיטואציות שלא ניתן להתעלם מהן. אז פעם ראשונה על אופנוע, הסי אף הרגיש להן נוח להרכבה בשטח. הבולמים המשיכו לתפקד היטב ולפחות הצלחנו לקרב אותן לכביש, ממנו ימשיכו למנוחה ממוזגת עד שוך השרב.

image


אז למה לי פוליטיקה עכשיו

העליתי לפייסבוק תמונה מתוך רכיבת המבחן על הסי אף מוטו ובין התגובות מצאתי ביקורת הקוראת להחרים מוצרים מסין, כמדינה שאינה תומכת בישראל ובמלחמה בה אנו נמצאים. אני מבין בהחלט את הביקורת ואינני בא להגן על המעצמה השנייה בגודלה בעולם, אבל לפני שתבחרו להחרים מוצר סיני, הרשו לי להציג מספר נתונים מעניינים:
1. סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל, עם יבוא סחורות שהגיע לשיא של 13.5 מיליארד דולר בשנת 2024, עלייה של כמעט 20% משנת 2023.
2. ישראל מייבאת מסין מוצרים מתחום הרכב, מכשור אלקטרוני וחשמלי, כולל סמארטפונים, מחשבים ומזגנים. מכונות תעשייתיות, מכשור רפואי ואופטי, כימיקלים וחומרי גלם, פלסטיק וגומי, הנעלה, רהיטים, בגדים, צעצועים, מתכות, ברזל ופלדה, מוצרי אלומיניום והרשימה עוד ארוכה.

image

3. היבוא מסין ממשיך לגדול בקצב מהיר, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה והאלקטרוניקה. אגב, סין עקפה את ארה"ב והפכה לספקית הגדולה ביותר של ישראל כבר משנת 2021.
4. לא מעט מדינות גינו את ישראל בשנה וחצי האחרונות וגם סין גינתה את ישראל על "המצור הבלתי חוקי" על עזה וכינתה אותנו "כוח כובש". נשיא צרפת למשל, עמנואל מקרון, קרא להפסקת אספקת נשק לישראל, והאשים אותה ב"זריעת ברבריות". אני לא ראיתי מחאות שקראו להחרים את דגמי פז'ו או רנו, סניפי Carrefour, לוריאל, לנקום, שאנל או דיור (חייב חליפת שטח של כריסטיאן דיור...).
5. חרף הביקורת, סין ממשיכה להשקיעה בפיתוחים רבים בישראל, מתחום הביטחון, הרפואה ועוד מתוך אינטרס משותף. לעניות דעתי, ניתוק הקשרים עלול להחליש אותנו יותר מאשר את הסינים. מה גם ששיתופי הפעולה וקשרי הסחר תורמים לדעתי לחיזוק מעמדה הבינ"ל של ישראל.

image


זול ובגדול

לא צריך עבודת שורשים כדי להרגיש עד כמה מוצאו של האופנוע אוסטרי. רוכבים שרכבו על דגמי ה- 790/890/901 ימצאו בו בן בית מאוד מוכר, במחיר נמוך משמעותית.
בין הנקודות ששופרו לעומת הדגמים האוסטרים מצאתי חום מנוע פחות גבוה, עיצוב נאה, לוח מחוונים גדול, כפתור מהיר לביטול הבקרות, תוספת מובנית של הקוויקשיפטר, חיישני ניטור לחץ אוויר ומחיר נמוך.

image

במנועים האוסטרים דווח כי מספר דגמים בעולם סבלו משחיקה לא סבירה של גל הזיזים. חלק הוחלפו תחת אחריות וחלק כמחווה של רצון טוב. סי אף מוטו החלה לשווק אופנועים המבוססים על מנוע זה כבר משנת 2020, אך לא נשמעו שם תלונות על גל הזיזים בארץ או בחו"ל. זה נתון מעודד, אך ימים יגידו האם התופעה עלולה להופיע גם בדגמים אלו, או שבכלל טופלה באופן גלובלי.

image

המנוע חזק ונעים, הבולמים מעולים והמראה מקורי ונאה. לאופנוע טכנולוגיה עשירה עם שלושה מצבי ניהול מנוע והאופנוע נוח ונעים לרכיבה בכביש ובשטח. האח הקטן, בנפח 450, מתמרן יותר בקלות בשטח ועבור מי שמתכוון לרכוב בעיקר בשטח, הוא עדיף בעיניי. אך למי שחשוב גם לרכוב בנוחות ובמהירות בכביש ומחפש אופנוע במידות גדולות יותר, הרי שה- MT-X800 יתאים יותר. לגבי מתחרי החוץ, אני חושב שהדגמים הסינים מיישרים קו מאוד מהר לקראת המתחרים שלהם, תוך כדי תמחור זול משמעותית. מי ששם לעצמו גבול בסכום הרכישה ומתלבט בין דגם יד שנייה לדגם חדש של סי אף מוטו, הרי שבעיניי ההתלבטות נגמרה. רכיבת מבחן תשכנע אתכם לעניות דעתי להתחדש.

וכך, ביום אביב שרבי אני רוכב מים המלח חזרה. 45 מעלות למרגלות מצוק ההעתקים ורוחות נעימות מתחילות לבשר על שבירה קרובה של השרב. מנגינת הילדות חוזרת לראשי. וכמו שמקור השיר בגרמנית כך חשתי בשורשיו של ה- MT-X. והכינור הגדול, בעל המנעד הנמוך ביותר. נמוך כמו ים המלח ונמוך כמו המחיר שתרצו לשלם כדי לרכוש אדוונצ'ר גדול ומתקדם.

image

מפרט טכני
מנוע - שני צילינדרים בשורה, מקורר נוזל, 8 שסתומים, גל זיזים עליון כפול
נפח - 799 סמ"ק
קדח/מהלך - 88×65.7 מ"מ
הספק - 95 כ"ס ב- 8,500 סל"ד
מומנט - 8.87 קג"מ ב-6,750 סל"ד
יחס דחיסה - 12.7:1
התנעה - חשמלית
מערכת הצתה - אלקטרונית
הזנת דלק - הזרקת דלק אלקטרונית מתוצרת Bosch
מצערת - אלקטרונית
מצמד - רב דיסקי רטוב, מחליק
הילוכים - 6, כולל קוויקשיפטר דו-כיווני
אורך/רוחב/גובה - 2288x945x1426 מ"מ
בסיס גלגלים -
1530 מ"מ
גובה מושב - 830/870 מ"מ
מרווח גחון - 240 מ"מ

שלדה - פלדה
בולם קדמי - הפוך בקוטר 48 מ"מ, עם כוונון מלא ובעל מהלך של 230 מ"מ
בולם אחורי - מונושוק עם כוונון מלא ובעל מהלך של 230 מ"מ
בלם קדמי - שני דיסקים בקוטר 320 מ"מ עם קליפר רדיאלי
בלם אחורי - דיסק בקוטר 260 מ"מ עם קליפר דו בוכנתי
גלגלים - חישוקים במידות 21 ו- 18 אינץ', טיובלס עם חישורים ממורכזים בחישוק.
צמיג קדמי - 90/90 R21
צמיג אחורי - 150/70 R18
בקרת בלימה - ABS מתוצרת Bosch לישורת + להטייה, ניתנת לביטול בגלגל האחורי
בקרת אחיזה - מערכת TCS (Traction Control System) מתוצרת Bosch, ניתנת לביטול
לוח מחוונים - אנכי 7 אינץ’, כולל קישוריות Bluetooth וחיבורי USB +Type C לטעינה
מכל דלק -
22.5 ליטר (אופציה לתוספת של מכל 8 ליטר בזנב האופנוע).
משקל - 196 ק"ג יבש, 220 ק"ג רטוב
צביעה - שחור ערפילי או כחול צפרירי (זפיר)
תאורה - פנסי LED היקפיים
תדירות טיפולים - טיפול הרצה אחרי אלף ק"מ ולאחריו טיפול כל 15 אלף ק"מ
אחריות - שנתיים או 24 אלף ק"מ
מחיר - 59,980 שקלים

image


תגובות

9 תגובות

1

אורח/ת - אמיר בצלאל

24 באפריל ב 19:02

שאפו ענק לזה קוראים כלי שובר שיוויון אין ספק בכלל אני אישית רוכב מתחיל בכלי כזה אין מילים ... אני חושב שמגיע להם שאפו ענק שיחקו אותה בענק .........

2

אורח/ת - Beta

24 באפריל ב 23:55

"זו כבר לא קטגוריה משלו כמו דגם ה- 450"
ל450 אין קטגוריה משלו ,
יש את האנפילד 450 שלוקח אותו בנוקאאוט בשטח בכביש וגם באיכות המוצר.

3

צביקה כהן השטח

25 באפריל ב 10:38

אורח/ת - Beta כתב/ה:
"

"זו כבר לא קטגוריה משלו כמו דגם ה- 450"
ל450 אין קטגוריה משלו ,
יש את האנפילד 450 שלוקח אותו בנוקאאוט בשטח בכביש וגם באיכות המוצר.

"
קורא יקר
לאנפילד מנוע בעל צילינדר אחד - סינגל.
בעוד שלסי-אף מוטו מנוע בעל שני צילינדרים - טווין.
זה מרגיש אחרת לגמרי וזו הסיבה להפרדה בין הקטגוריות.

4

אורח/ת - מיכל

25 באפריל ב 18:17

כתבה מצויינת. שאפו.

5

אורח/ת - ובהשוואה ל kove 800

25 באפריל ב 19:46

יופי של כתבה, תודה.
כמה הוא דומה/שונה מהבן דוד הזה?

6

Ogash Ofer

27 באפריל ב 10:14

וואחד כינור ויופי של כתבה!
עושה חשק לכלי וכנראה המחיר האטרקטיבי יעשה את המשך העבודה.

7

אורח/ת - טיטו

27 באפריל ב 15:15

כתבה יפה ומפורטת על אופנוע שעושה רושם טוב. הוא ממש גרסה נוספת של 790R שלא מיובא לארץ ובמחיר מנצח שיעשה כאב בטן רציני ליבואן KTM.

8

אורח/ת - צלם חובב

28 באפריל ב 06:12

אהבתי את התמונות
נראה שצולם ביד מקצועית ומצלמה טובה

9

אורח/ת - דוד

01 במאי ב 17:22

בקיצור מושלם , ? ? ? קראתי וקראתי והכל טוב אין חסרונות אין מגרעות ,לא מסתדר לי .

נגישות