חציית גליל ''קלאסית'' היא זאת, הנעשית מאזור אדמית/נחל בצת לכיוון גוש חלב (מסלול כזה מופיע בספרים הקודמים של אבירם). הפעם המסלול מוביל אתכם בדרך שונה - ''חוצה גליל דרומי'' - מסלול המתחיל סמוך לקריות ומסתיים בים כינרת. איזה יופי.
תחילתו של המסלול בנופים ''רגילים'', מישוריים, בסמיכות ליישובים וחלקות עיבוד. אחרי התחככות אינטנסיבית במישור החוף הצפוני והחקלאות שלו, יקבל את פניכם ערוץ נחל אבלים והתחושה המעט סתמית תתחלף, באבחה חדה, להתרוממות רוח. מנחל אבלים תמצאו עצמכם מטפסים לראש תל חנתון וממנו תצפית יפה על האזור והתחככות עם פעמי עבר. מהתל ''תזגזגו'' את בקעת בית נטופה - על מנת למצוא עצמכם נעים בלבה, מוקפים ברכס תורען מדרום ורכס הרי יטבת מצפון. הלאה. תטפסו אל הר תרען - בעלייה מרשימה שתפתח לכם צוהר לתצפיות נהדרות, תמשיכו דרך חורשות אורנים נטועות (הממוקמות הרחק מטווח מטיילי הרכב הפרטי ובהן פינות מנוחה לרוב) ותקנחו בערוצו של נחל ארבל, ממנו תעלו להר ארבל (מסלול הליכה קצר ומומלץ לראש ההר). לסיומו של יום תגלשו אל מול הכינרת, שבשעה זאת כבר תהייה צבועה, מן הסתם, בגווני השקיעה. אם הטיול נערך באביב או בקיץ, כשהימים חזרו והתארכו ו…הטמפרטורות חזרו ועלו - אין ספק שטבילה בכינרת תהווה קינוח הולם.
המסלול נע בשבילים קלים לתנועה: חלקם דרכים חקלאיות (בעיקר תחילת המסלול) וחלקם שבילי טיולים מהמורתיים למהדרין. שתי נקודות בעייתיות: הראשונה, סיומה של העלייה לתל חנתון –קטע הדורש ניתוב מדויק וניסיון בנהיגת שטח (יש אפשרות למעקף, המצויינת בסיפור הדרך). השניה, סיומה של העלייה מעוזיר להר תרען – קטע קשה הרבה יותר מהעלייה לתל חנתון, הדורש, בנוסף לכישורי נהיגה, רכב ממוגן היטב, נעול בצמיגים ''קרביים'' ועדיף גם עם נעילות רוחביות (גם כאן יש אפשרות למעקף, המופיעה בסיפור הדרך). אם בענייני ניווט עסקינן - יש לעקוב בקפדנות אחר סיפור הדרך בדרכים החקלאיות של בית נטופה, כמו גם ביערות שבשיפולי הר תורען. בשיא החורף - לא להיכנס למסלול !!! תערובת של בוץ טובעני ובוץ חלקלק יהפכו את השבילים לבעייתיים ואת הטיול להשתלמות מעורבת של בוץ וחילוץ. בוץ חלקלק בעיקר באזור קיבוץ אפק ובעלייה לתל חנתון (במידה ואתם מנסים להעפיל לראש התל, כאשר הקרקע רטובה, אתם מסתכנים בהתהפכות !!!). בוץ טובעני? בעיקר בערוצו של נחל אבלים וכמובן בבקעת בית נטופה. אורך המסלול: 68 ק''מ (מתוכם כ2- ק''מ כביש). זמן משוער: 8-7 שעות. דרגת קושי: קל-בינוני.
אבני דרך במסלול: קיבוץ אפק, ''דרך הכותנה'', חציית כביש מס' 70, נחל אבלים, תל חנתון, בקעת בית נטופה, רומנה, עוזיר, הר תרען, מצפה נטופה, בקעת בית נטופה, חציית כביש מס' 65, נחל ארבל, נחל נמרים, כפר זיתים, הר ארבל, נחל רקת, תל רקת, ים כינרת. מפות מומלצות: מפת טיולים וסימון שבילים – מס' 2 הגליל העליון. נקודות ציון במסלול: הוצאו בעזרת מכשיר GPS של חברת מגלן. מגבלות צה''ל: אין. שמירת טבע: מרגע חציית כביש מס' 65 - צומת גולני-צומת נחל עמוד - אתם נכנסים לתחומי הגנים הלאומיים ''שדה עמודים'' ו'' ארבל''. אנא הקפידו על כללי התנהגות – אל תסטו משבילים מסומנים, אל תקטפו מהצומח, אל תפגעו בחי ובדומם. תדלוק אחרון: פז אפק - תדלוק עצמי 24 שעות, 7 ימים בשבוע. אלון קירית אתא - 24 שעות, 7 ימים בשבוע. טלפונים חשובים: מד''א כרמיאל - 04-9912333 או 101 מד''א עפולה - 04-9912333 מד''א טבריה - 04-6790111 בית החולים רמב''ם חיפה - 04-8543111 בית חולים העמק עפולה - 04-6494000 משטרת עכו - 04-9876888/808/811 או 100 משטרת כרמיאל - 04-9901444 משטרת טבריה - 04-6728444 משטרת עפולה - 04-6524444 רשות הטבע והגנים מחוז צפון - 04-6971918 לשכה לייעוץ ותיאום טיולים - 04-6765713 בית ספר שדה גליל מערבי - 04-9823762 בית ספר שדה אלון תבור - 04-6766250/5 לא לשכוח: מים, עזרה ראשונה, מפה, כלים להחלפת גלגל, טלפון נייד סוללה רזרבית.
מגיעים לצומת סומך, הנמצאת בגליל הדרום-מערבי. איפוס. נוסעים עם כביש מס' 79 בכיוון צפון מערב - כיוון כללי חיפה והקריות. 2.20 חולפים בצומת גילעם. ממשיכים ישר. 4.90 יש כאן פנייה ימינה לקיבוץ אפק. עוצרים. איפוס. פונים ימינה, לכיוון הקיבוץ ו'דרך הכותנה'. 0.45 הכביש מתעקל ימינה ויש כאן שביל היוצא ממנו שמאלה. איפוס. נ.צ 1 161632-249681
פונים שמאלה לשביל. רגע !!! (ראו המלצה על מרכז המבקרים של קיבוץ אפק ב''משהו אחר''). מיד אתם במסעף. ממשיכים פחות או יותר ישר עם הזרוע השמאלית, הכבושה. 0.10 מול שער מגודר. מתקן של חברת חשמל. מתעקלים קלות ימינה ונוסעים כשמשמאל ערוץ נחל ובו אשלים ואקליפטוסים. בהמשך מתרומם תל אפק מעט משמאלכם. 0.70 יש כאן ממול תעלת מים והדרך מתעקלת חדות ימינה, לכיוון קיבוץ אפק. 0.90 צומת X. מתעקלים שמאלה, למעבר על גשר אירי. תוך 20 מ' מזלג/צומת T. פונים ימינה. נוסעים בכיוון כללי מזרח, משמאלכם שדות כותנה.
הכותנה היא עוד צמח שגילה האדם במסעותיו לשיפור איכות חייו. בהתבוננו בצמח המוזר הסתבר לו כי פרי הכותנה הנו מצבור של זרעים, אליו מחוברים סיבים ארוכים, מתפתלים, הנדבקים זה לזה. עוד הסתבר לאדם כי קל מאוד להפיק מהסיבים חוטים. מהחוטים? קצרה הדרך לארוג אריגים. והאריגים? הפלא ופלא: מאריכים ימים, בכל תנאי מזג האוויר, רכים, גמישים ועמידים בפני שחיקה. ואומנם, שרידים של אריגי כותנה התגלו בחפירות ארכאולוגיות בכל רחבי העולם. חלק מהם מתוארכים לימים רחוקים מאוד – עד 5,000 שנה לפני זמננו !!! בארץ ישראל ידועה הכותנה כבר מהתקופה ההלניסטית (300 לפנה''ס). במשנה היא מכונה ''צמר גפן''. במאות 18-19 גדלו בארץ כותנה, ואף ייצאו אותה, אך היה זה ענף שולי בחקלאות. רק לאחר קום המדינה הוחל בגידול כותנה מודרני. בהתחלה, עם שטחי כותנה של מספר מאות דונמים, נעשה הקטיף ביד. תוך זמן קצר, כשהשטחים הלכו וגדלו היה צורך באיסוף מהיר, מודרני, יעיל. עת קטפת הכותנה הגיעה. היום, עם מעל חצי מליון דונם של שטחי כותנה, זהו גידול היוצר דילמה כבדה. מצד אחד סיבי כותנה הם מצרך מבוקש בשווקי העולם - וישראל היא יצואן גדול. מצד שני, מחירי המתחרים אטרקטיביים יותר. הוסיפו לכך את הצימאון הבלתי פוסק של צמח הכותנה –דורש כמויות מים אדירות, על מנת להגיע לשיא בשלותו. הזרמת מים בכמויות כאלה לשטחי חקלאות יכולה להיתפס כעניין של מה בכך בארה''ב. בישראל? מדינה המשוועת למים, שמפלס מקור המים העיקרי שלה נמצא מתחת לקו האדום? אז מה, לסגור ענף חקלאות שלם? לקרב עוד את קיצן של עתודות החקלאות של ישראל? לגרום לעוד אלפי אנשים שיצטרכו לחפש פרנסה במקומות אחרים? (''שילכו להתייעל'' יגידו ריאליסטים מפוכחים מאחורי מכתבות עבודתם הקבועה). לא אני בשופטים.
1.75 צומת T עם דרך כורכרית. מימינכם המיכון של קיבוץ אפק. איפוס. נ.צ 2 162269-249863
קיבוץ המשתייך לתנועה הקיבוצית (תק''מ) ובו כ450- תושבים. הוקם בשנת 1939, במסגרת הקמת יישובי חומה ומגדל. תחילה, שכן הקיבוץ 4 ק''מ מדרום לעכו ונקרא משמר הים. בשנת 1948 עבר למיקומו הנוכחי. שמו בא לו מהעיר הקדומה אפק, המזוהה עם תל אפק הסמוך.
נוסעים כיוון כללי צפון מזרח, בדרך כורכרית, קו חשמל משמאלכם. 1.20 צומת T. פונים שמאלה. 1.30 הדרך מתעקלת ימינה ליד תחנת 'אפק' של מקורות. נוסעים כשקו חשמל צמוד לדרך, כיוון כללי צפון מזרח. 2.00 כרם זיתים מימין הדרך. 2.10 מבני מגורים משמאל. 2.30 מסעף בצדו של עמוד חשמל. מתעקלים ימינה. 2.35 ליד עמוד חשמל נוסף ישנה דרך הפונה שמאלה. פונים שמאלה, להמשך נסיעה כיוון כללי צפון, מלווים בקו חשמל משמאל לדרך. 2.70 צומת T. איפוס. נ.צ 3 163738-251834 עד כאן 4.45 ק''מ
חממות מתחילות להופיע משני צדי הדרך. במרחק, משמאל, נראה ''הר'' שולחני - תל כיסון. נוסעים בדרך חקלאית טיפוסית של המגזר הערבי: תערובת של אסמים, רפתות, ציוד מכני, חלקות עיבוד, מבנים. 1.40 יש כאן שביל הפונה ימינה ב90- מעלות. ממשיכים ישר. 1.50 יש כאן שתי דרכים הפונות ימינה. איפוס. נ.צ 4 165166-251744 עד כאן 5.95 ק''מ
תוך זמן קצר הדרך מתעקלת יותר ימינה, דרומה, ומתחילה בטיפוס מתון. כרם זיתים בצד הדרך. 0.95 בראש העלייה ומימינכם פחונים. ממשיכים בגלישה. 1.10 מצרפים דרך כורכרית לבנה שמגיעה מימין ומאחור. 1.55 הדרך מתעקלת שמאלה, בצמוד לכביש הראשי. 1.75 פונים ימינה למעבר תת קרקעי מתחת לכביש הראשי (מס' 70 צומת אבלים-צומת יבור). 1.90 צומת T. פונים ימינה. 10 מ' אחר כך מתעקלים שוב ימינה, בואכה מגרש חנייה כורכרי. 2.05 יוצאים ממגרש החנייה ומתעקלים שמאלה עם כביש, הצמוד לכפר הנופש ''גני תמרה''. 2.25 צומת T מול מתקן מקורות על כביש שירות. איפוס. נ.צ 5 165962-250453 עד כאן 8.2 ק''מ
מכאן, עד שיאמר אחרת, הדרך מלווה כל הזמן בסימון שבילים אדום. 0.55 מצרפים דרך שמגיעה מימין ומאחור. 0.60 מימינכם מתקן חברת חשמל ''ערמוש''. ממשיכים ישר, אזימוט 120 מעלות. 1.25 צומת X. ממשיכים ישר, תוך התעקלות קלה ימינה, לכיוון גבעה שמאחוריה נראה עמוד אנטנה גבוה. במהלך הנסיעה כרמי זיתים בצדי הדרך. 1.85 בראש העלייה. מתחילים גלישה, מלווים כרמי זיתים משני הצדדים. תוך כברת דרך קצרה הדרך הופכת לכורכרית, כבושה. מולכם בתי הכפר אעבלין. 2.55 צומת. אתם אמורים להמשיך ישר אך עבודות פיתוח במקום מחייבות פנייה ימינה ועל כן פונים ימינה לכיוון הכביש. 2.90 מזלג. מתעקלים שמאלה לכיוון הכביש. כעבור 15 מ' מפגש עם כביש ראשי מס' 7914: צומת אבלים-צומת מורשת. איפוס. נ.צ 6 167713-248579 עד כאן 11.1 ק''מ
1.45 משמאלכם תחנת דלק. 1.60 ישנה כאן פנייה ימינה מהכביש הראשי, סמוך לעמוד חשמל. איפוס. נ.צ 7 169154-248104 עד כאן 12.7 ק''מ
תוך 30 מ' הכביש עולה למעלה ימינה ואילו ישר ממשיך שביל כורכרי. ממשיכים בשביל. נוסעים מלווים סימון שבילים אדום. גם כאן, אלא אם יאמר אחרת, אתם מלווים כל הזמן בסימון שבילים אדום. בעיות ברכב? מוסך האחים אדריס יעזור לכם - בעלי כלי רכב אמריקאיים. 0.40 צומת T. צריך להמשיך כאן ישר אזימוט 150, אך עבודות פיתוח מקומיות דורשות מעקף קטן: פונים שמאלה וכעבור 50 מ' ימינה –חזרה לכיוון המקורי. 0.85 מזלג. לוקחים את הזרוע הימנית, צמודים לסוללות אבנים ונקזי מים מגודרים. הדרך מתחילה להיתחם על ידי גבעות משני צדדיה. 1.65 מזלג. נשארים עם הזרוע הימנית, הראשית. 1.95 צומת. קשה קצת להבחין בדרך החוצה. איפוס. נ.צ 8 169949-246522 עד כאן 14.65 ק''מ
כעבור כ50- מ' יש כאן דרך הפונה שמאלה ב90- מעלות, לשרידי אתר חציבה קטן. ממשיכים ישר. 25 מ' אחר כך ישנה דרך נוספת הפונה שמאלה. ממשיכים ישר בטיפוס. 10 מ' אחר כך - מתעקלים שמאלה ונוסעים בדרך העליונה מבין השלוש. 0.35 מבנה נטוש מימין. העצים שלפני המבנה ומימין הדרך הם נקודה נעימה להפסקת בוקר. 0.90 יש כאן דרך הפונה שמאלה ומעט אחורה במגמת ירידה. נ.צ 9 170457-245943 פונים שמאלה. 1.25 צומת T בקצה הירידה. פונים שמאלה. 1.40 שוב צומת T. איפוס. נ.צ 10 170701-246031 עד כאן 16.05 ק''מ פונים ימינה ומימינכם עץ חרוב גדול (הפסקת בוקר ?). 0.40 צומת. ממשיכים ישר, לכיוון עץ אלון. 0.75 מזלג. לוקחים את הזרוע הימנית. משמאלכם יופיע עץ אלון נוסף (עוד מקום הולם להפסקת בוקר). 1.10 מצרפים דרך שמופיעה מימין ומאחור. עוד 30 מ' מצרפים שביל שמגיע משמאל ומאחור והדרך מתעקלת ימינה, כיוון כללי דרום. 1.30 מצרפים עוד דרך שמגיעה משמאל ומאחור. 1.70 יש כאן דרך חדשה החצובה בהר ופונה ימינה. ממשיכים ישר. נוסעים בשביל המתוחם בצפיפות על ידי הצמחייה והגבעות. 1.85 מצטרפים לדרך שמגיעה מאחור ומימין. 2.05 מסעף. איפוס. נ.צ 11 172343-245335 עד כאן 18.1 ק''מ
כעבור 40 מ' מזלג. ממשיכים ישר עם הזרוע התחתונה, מתוחמים על ידי סוללת סלעים. כרמים משני צדי הדרך. בהמשך מתחילים להתגלות הרכסים, העוטרים את בקעת בית נטופה וגם מבואותיה המערביים של הבקעה. 0.85 מצטרפת דרך מימין ומאחור. עוד 15 מ' יש כאן דרך הפונה ימינה. איפוס. נ.צ 12 173089-244962 עד כאן 19 ק''מ
נוסעים באזימוט 120. 0.35 צומת. ממשיכים ישר (במרחק ומעט מימינכם תל חנתון לשם מועדות פניכם). 0.85 אתם בערך 150 מ' מהכביש ויש כאן פנייה ימינה בין חלקות העיבוד. איפוס. נ.צ 13 173766-244525 עד כאן 19.85 ק''מ
0.20 מזלג בפאת כרם זיתים. לוקחים שמאלה. 0.25 צומת T מול גדר. שוב שמאלה, לכיוון הכביש. 0.70 מפגש עם כביש ראשי מס' 7914: צומת אלון הגליל-צומת מורשת. איפוס. נ.צ 14 173933-244161 עד כאן 20.55 ק''מ
0.20 מצדו השמאלי של הכביש יש עץ ברוש. חוצים את הכביש, לכיוון עץ הברוש. מייד אחרי חציית הכביש - עולים על כביש שירות ומתעקלים אתו ימינה, בירידה מתונה, לכיוון תל חנתון. 10 מ' אחרי העיקול יש מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית, שביל, לכיוון התל (הזרוע הימנית, כביש, מטפסת אל סככה/מבנה שירות). 0.45 מזלג/ צומת T. מתעקלים שמאלה לכיוון התל. נוסעים באחת משתי הדרכים המקבילות (השמאלית טובה יותר אך מאלצת אתכם למעבר מעט ביצתי בהמשך). נסעתי עם הימנית, בכיוון הדרך שמטפסת לראש התל. 0.70 מתחילים בטיפוס לתל. הקטע האחרון נראה קצת מסובך. האמת הוא לא. הזרוע השמאלית פשוטה יותר (עדיין, מי שחושש מהקטע האחרון ייפנה במהלך העלייה (0.85) ימינה, יעשה מעקף של 150 מ' נוספים שבסופם יהיה בראש התל ללא מגע עם הקטע הבעייתי). 1.00 בראש התל. תצפית יפה. נ.צ 15 174357-243455
אתם מאמינים שבראש תל חנתון, עליו דורכות רגליכם ממש עכשיו, התקיים רצף התיישבותי מאז תקופת הברונזה הקדומה (3,000 לפנה''ס) ועד למאה ה19-? מופרך ככל שיראה - זה בדיוק מה שמספרים החרסים שנמצאו כאן. בכתבים מופיעה חנתון לראשונה במאה ה14- לפנה''ס (מכתבי אל עמארנה). בתקופת המקרא נזכרת העיר חנתון בתיאור גבול נחלות שבטי זבולון ואשר (יהושע יט 13-14). חנתון מוזכרת לאחרונה בשמה המקורי באירוע טרגי שנקשר בגורלה - היותה האחרונה בין ערי ממלכת ישראל, שנכבשו על ידי תגלת פלאסר מלך אשור (732 לפנה''ס). בהמשך מסע ההיסטוריה לא פסק רצף ההתיישבות במקום ואתו לא פסקו חילופי השמות: בתקופה הרומית ביזנטית - שיחין ואחר כך - חוצפית ובתקופות ערבית, צלבנית וממלוכית - חוספיס. בעותומנית? שינוי דרמטי - שם המקום הוסב לתל אלבדוויה (כך הוא מופיע במפת ז'קוטן משנת 1799). בסיומה של מלחמת העצמאות החזירה ועדת השמות הממשלתית עטרה ליושנה - והצמידה לתל את שמו המקורי. בחפירות שנעשו בתל נמצאו מטבעות מארצות שונות, המעידות על מיקומו האסטרטגי לאורך דרכים ראשיות (שחברו בין עכו מצרים וסוריה). ואומנם ניתוח השרידים, שנותרו על ראש התל (מרביתם עדיין קבורים מתחת לפני הקרקע), מצביעים על ייעודו של המקום - אכסניה מבוצרת עבור צליינים וסוחרים בתקופה הצלבנית. בינגו.
1.20 גמר גלישה. כעין צומת T/מזלג. מתעקלים שמאלה להמשך גלישה. 1.45 מתעקלים ימינה, ליד נקודת שאיבה ומיד מתחברים לדרך רחבה. איפוס. נ.צ 16 174671-243412 עד כאן 22 ק''מ
0.15 אתם לפני גשר אירי. לא עוברים עליו אלא פונים שמאלה. נוסעים מלווים תעלה מימין בכיוון כללי צפון, אל מול בתי כפר מנדא. 0.65 הדרך מתעקלת שמאלה. כעבור 20 מ' צומת T. פונים ימינה ומייד מתעקלים שמאלה. 0.75 ישנה כאן דרך הפונה ימינה לחציית תעלת המים על מעבר בטון. איפוס. נ.צ 17 175049-243857 עד כאן 22.75 ק''מ
נוסעים בכיוון כללי צפון מזרח. 0.45 צומת. פונים שמאלה. נוסעים שוב בכיוון כללי צפון, מול בתי כפר מנדא. 1.15 יש כאן דרך הפונה שמאלה ב90- מעלות. ממשיכים ישר. 1.20 אתם בערך 150 מ' לפני קו חשמל ויש כאן דרך ברורה הפונה ימינה. נ.צ 18 175408-244837. פונים ימינה. 1.95 צומת T מתחת לקו החשמל. איפוס. נ.צ 19 176062-245114 עד כאן 24.7 ק''מ
נוסעים בדרך רחבה ובעלת מרקם קרקע לבן. כיוון כללי דרום מזרח. 0.25 הדרך הלבנה מפנה מקומה למרקם הטבעי כאן –קרקע חומה כהה. ממשיכים בנסיעה מלווים בקו החשמל. 1.60 צומת T על סוללת תעלת המוביל. איפוס. נ.צ 20 177362-244247 עד כאן 26.3 ק''מ
נוסעים בכיוון כללי דרום מערב. 0.65 יש כאן דרך הפונה שמאלה, לחציית תעלת המוביל על גשר. פונים שמאלה. נוסעים צמוד לגדר והנה כבר מתגלה משמאל התעלה עם מי המוביל הארצי. 0.80 צומת T . מתעקלים שמאלה, כיוון כללי צפון מזרח. נוסעים מלווים בתעלת המוביל משמאלכם. 1.00 מזלג. ממשיכים ישר, צמודים לתעלת המוביל. הדרך עוברת במרכזה של הבקעה.
בקעת בית נטופה קרויה על שם היישוב הקדום בית נטופה (חורבת נטוף) - הנמצא בגבולה הצפון מזרחי של הבקעה. במקרא מוזכר שמה גם כבקעת יוטבת, על שם עיר המבצר הסמוכה יוטבת (יודפת). הבקעה מפרידה בין רכס תורען שמדרום ורכס הרי יטבת שמצפון. כיוונה, כשאר בקעות הגליל התחתון, ממזרח למערב. אדמות הסחף הפוריות של הבקעה גרמו לאדם להתיישב באזור עוד מתקופות קדומות, אך הטופוגרפיה של האזור, בתוספת אופי קרקע ביצתי, הדירו את רגלי המתיישבים מלב הבקעה ו''שלחו'' אותם לבנות את מאחזיהם בשיפולי ההרים. עד מלחמת העצמאות ישבו במקום בעיקר פלאחים מהכפרים הערבים שבאזור (מנדא, עילבון, סחנין, ערבה ועוד). אחרי המלחמה נוצרה ''עלייה'' גדולה של בדואים משבט ערב-אל-הייב לבקעה. שלושה יישובים קטנטנים של בני השבט כבר היו כאן, מתחילת תקופת המנדט הבריטי, אך יושביהם לא עסקו כלל בחקלאות. גל העלייה הגדול שינה את הדמוגרפיה ביישובים וגם את אורחות החיים. היישובים – רומנה , רומת אל-הייב ועוזייר - קלטו לתוכם גם פלאחים ערבים והחלו לעסוק בחקלאות. ומה עם חקלאות יהודית? יש. בתום מלחמת העצמאות השתלטו בני מושב ציפורי וקיבוץ הסוללים על הבתים והאדמות של הכפר הערבי צ'פוריה. חלק מאדמות הכפר היו במערב בקעת בית נטופה - והרי לכם דריסת רגל ראשונה של חקלאי יהודי בבקעה. בהתגלגלכם בניחותא לאורכו של שביל הג'יפים, העיפו מבט לצדדים. שווה. תעלת מים כחולה, אקזוטית, וערב רב של משבצות גידול חקלאיות, צבעוניות, שובות עין ו… קטנות ממדים (מאוחר יותר, ממעוף הציפור של שבילי רכס תורען תבחינו בכך היטב). גודלן של החלקות מעיד על מוצא החקלאים שמאחוריהן: חקלאות מסורתית ערבית מבוססת על גידולי שדה, כאשר לכל בן משפחה יש חלקת עיבוד קטנה משלו. מה מגדלים? בצידה המערבי של הבקעה, היבש יחסית, מגדלים הפלאחים הערבים ירקות ודגנים ובצידה המזרחי, הביצתי, התאימו הפלאחים את סוג הגידול לממשק המים והקרקע והם מגדלים אבטיחים ומלונים. חזרה לנחש המים הכחול. מתחת לרכס הגבעות, העוטרות את הכפר עילבון, נמצאת מנהרת עילבון של המוביל הארצי. אורכה של המנהרה 850 מ' והיא מחברת בין מאגר צלמון שבמזרח לתעלה הפתוחה, החוצה את בקעת בית נטופה, במערב. באמצעות תעלת בקעת נטופה הפתוחה מובלים מי המוביל להמשך מסעם, 17 ק''מ של שכרון חושים בצמוד לרגבי האדמה הכבדה, בואכה מאגר בית נטופה (תחנת אשכול), שבצדה המערבי של הבקעה. תעלת המוביל מגודרת משני צדדיה ומוגנת משטפונות והצפות, על ידי תעלת ניקוז וסוללות מיוצבות. מעל לתעלה הוקמו גשרי מעבר מיוחדים למכוניות, אנשים ובעלי חיים ודרכי שירות טובות מוליכות אליהן. הגשרים משמשים בעיקר את חקלאי האזור ובשנים האחרונות גם את מטיילי ה – 4X4. אם כבר ב4-X4 עסקינן, אזכיר כי לפנים נהגו המקומיים לכנות את הבקעה ''עמק הטביעה'', על שום האדמות הכבדות הביצתיות. לא בכדי. בחורפים קשים הבקעה מוצפת וחלקה המזרחי הופך לאגם רחב ידיים - או אז אין זו משימה פשוטה כלל ועיקר לנוע לאורכה - וגם לא לרוחבה…. (יעידו על כך ג'יפאים לא מעטים, שהותשו שעות רבות במלחמת ''אין ברירה'' מול ביצות הבקעה, מלחמה שכמעט ללא יוצא מהכלל הסתיימה בניצחון הבקעה ובנזקי גוף, נפש ורכב לג'יפאים האומללים שהעזו).
3.55 אתם כ30- מ' לפני גשר על תעלת המוביל ויש כאן דרך הפונה ימינה ואחורה עם סימון שבילים אדום. איפוס. נ.צ 21 178948-245549 עד כאן 29.85 ק''מ
נוסעים היישר מול בתי רומנה. 0.50 צומת. ממשיכים ישר. 1.70 מפגש עם כביש פנימי המוביל לרומנה. איפוס. נ.צ 22 179231-243912 עד כאן 31.55 ק''מ
0.10 הכביש מתעקל ימינה. נוסעים בין בתי רומנה. 0.55 צומת. ממשיכים ישר ומייד הכביש מתחיל להתעקל שמאלה. 0.75 יש כאן מזלג עם שביל. אתם ממשיכים עם הכביש (משמאלכם בנקודה זאת מכולת). 2.25 תחנת שאיבה ''קידוח נטופה 1'' מימין הדרך. ממשיכים עוד 30 מ' בכביש הראשי ויש כאן כביש הפונה בחדות ימינה ולמעלה. איפוס. נ.צ 23 180749-244010 עד כאן 33.85 ק''מ
כעבור 20 מ' יש כביש העולה בתלילות שמאלה – לא עולים אתו, אלא ממשיכים ישר בדרך כורכר, אזימוט 225 (פעם הכביש משמאל היה הנתיב שהוביל לעלייה אליה מועדות פניכם). 0.15 מזלג. מתעקלים שמאלה. הכביש מתעקל בין בתים ומטפס במתינות.
הכפר, דרכו אתם חולפים עכשיו, מאוכלס על ידי בדואים וערבים וראשיתו בסוף המאה ה19-, עם ראשית המעבר של בני שבט ערב-אל-הייב להתיישבות קבע. במפקד שנעשה כאן בשנת 1931 התגוררו במקום 90 תושבים בלבד. עיקר התפתחותו של המקום החלה לאחר מלחמת העצמאות. כיום מונה הכפר 2,100 תושבים. עוד רגע אתם מתחילים להעפיל במעלה טרשי, המיתמר מעל בתי הכפר עוזייר. ברוכים הבאים ל''מדברה של עוזייר'' - מדבר שאיננו ישימון. מדבר איננו בהכרח ביטוי מושאל לנוף צחיח, חסר משקעים ובו סופות חול, דיונות ענק ושיירות גמלים. ''מדבר'', כפי שהוא מופיע במקרא, פירושו מקום מרעה הצאן ולאו דווקא אזור שומם ועזוב. מדבר מעון? שטחי המרעה הסמוכים לכפר מעון, בהם אפשר להדביר את הצאן. רצו לציין מדבר ''אמיתי'' ? הוסיפו את הכינוי ''ציה'' או ''ישימון''. וכך מסופר במקורות על רבי חנינא בן דוסא, שגר בכפר ערבה שברכס בקעת בית נטופה, קרוב לכאן, והוא - ''יצא למדברה של עירו''... (קהלת רבה א'). מעתה אמור – הייתי במדבר עוזייר.
0.55 הכביש מסתיים ליד בית והופך לשביל. האם גם כאן יחסם? ממשיכים ישר בשביל. 0.60 מתעקלים ימנה לתוך העלייה, כיוון כללי מזרחה. 1.05 יש כאן דרך הפונה שמאלה. ממשיכים ישר. 1.20 צומת. ממשיכים ישר לקטע הקשה של העלייה? שימו לב הקטע הבא מתאים לכלי רכב ממוגנים, בעלי צמיגי שטח, נעילה רוחבית ו…נהגים טובים ומנוסים. (וכל האחרים? טוב תעשו אם תבחרו במעקף כדלקמן: במקום להמשיך ישר פנו בצומת שמאלה. כעבור 300 מ' תתחברו לדרך העליונה, שהיא המשכו של סיפור הדרך. משם? על פי סיפור הדרך תוך הפחתה של 100 מ' מקריאת המרחק). 1.45 סיום העלייה הקשה. צומת עם שביל המסומן בכחול. איפוס. נ.צ 24 181737-243776 עד כאן 35.3 ק''מ
0.20 דרך מצטרפת משמאל ומאחור (נתיב המילוט). נ.צ 25 181841-243947 נוסעים בדרך נופית רחבה, המסומנת בסימון שבילים כחול. מכאן, נוסעים כל הזמן, עד שיאמר אחרת, מלווים סימון שבילים כחול. 2.10 מזלג. ממשיכים עם הזרוע השמאלית, התחתונה. 3.75 מזלג. מתעקלים ימינה. 3.90 מצטרפים לדרך המגיעה מימין ומאחור וממשיכים ישר, תוך התעקלות שמאלה. 4.00 צומת T מול חורשת אורנים. מפגש השביל הכחול, עליו נעתם, עם שביל חצי ירוק (זרוע ימנית) חצי כחול (זרוע שמאלית). איפוס. נ.צ 26 185170-244789 עד כאן 39.3 ק''מ
בתי מצפה נטופה משמאלכם. 0.65 צומת T. פונים שמאלה בירידה. 0.75 יש כאן דרך שפונה שמאלה. ממשיכים ישר. 0.80 יש כאן דרך נוספת הפונה שמאלה, עם סימון שבילים שחור וכרמי זיתים משני צדדיה. פונים שמאלה. 1.70 מול שער מצפה נטופה. מתעקלים שמאלה בירידה. גדר היישוב ובתיו מימינכם.
יישוב קהילתי דתי ובו כ600- תושבים. הוקם בשנת 1979 כהיאחזות נח''ל ואוזרח בשנת 1984 על ידי משפחות דתיות מרחבי הארץ. ''מצפה'' על שום מה? על שום התצפית שיש מסביבתו לבקעת בית נטופה. ''נטופה''? על שמו של היישוב בית נטופה המוזכר בימי התלמוד (שרידיו נמצא כ3- ק''מ צפונה מכאן).
תוך כדי ירידה מתגלים בתי הכפר בועיינה. 1.85 יש כאן שביל הפונה ב90- מעלות ימינה, בתוך כרם זיתים, מלווה בסימון השבילים השחור. איפוס. נ.צ 27 185978-245246 עד כאן 41.15 ק''מ
0.10 אורנים מתחילים להופיע משמאל לדרך. 0.35 מזלג בין האורנים. מתעקלים שמאלה, עם סימון השבילים השחור. 0.85 צומת T . פונים ימינה בעלייה. תוך 20 מ' יש כאן שביל הפונה בחדות שמאלה, אחורה, לראש הגבעה המיוערת. פונים בשביל הנ''ל. 1.00 מצטרפים לדרך וממשיכים ישר עם הזרוע השמאלית (גם כאן, מעט מימין ומאחור, מצאנו נקודה ראויה להפסקה). נ.צ 28 185990-245901 1.20 צומת T. פונים ימינה בירידה, כיוון כללי מזרחה. 1.40 יש כאן דרך הפונה שמאלה, אחורה ולמטה. איפוס. נ.צ 29 186092-245979 עד כאן 42.55 ק''מ
נוסעים כיוון כללי מערב. 0.30 כעין צומת T. פונים שמאלה למטה, בירידה. 0.80 כעין צומת T. איפוס. נ.צ 30 185680-246156 עד כאן 43.35 ק''מ
1.20 צומת T . איפוס. נ.צ 31 186767-246149 עד כאן 44.55 ק''מ
תוך 20 מ' פונים שוב שמאלה ולמטה, בדרך מעט פחות ברורה. 0.10 צומת T/מזלג. פונים ימינה. נוסעים בדרך מטושטשת, הגולשת בין האורנים. 0.55 מפגש עם הכביש הראשי המחבר בין יישובי בקעת בית נטופה הדרומיים (נוג'ידאת- בועיינה וכיו''ב). איפוס. נ.צ 32 187088-246388 עד כאן 45.1 ק''מ
0.60 חולפים על פני תחנת דלק. 0.80 יש כאן שביל, הפונה ימינה לתוך הבקעה. איפוס. נ.צ 33 186318-246504 עד כאן 45.9 ק''מ
0.15 צומת. פונים ימינה לכיוון הזיתים. נוסעים כיוון כללי מזרחה. בצדי הדרך מוצבים עמודים הצבועים כחול-לבן וכתום לבן - מצביעים על נוכחות קו מים טמון. 1.00 בפאת חורשת האורנים. ממשיכים ישר, מתוחמים על-ידי עמודים משני צדי הדרך. 1.40 נכנסים בתוך כרם זיתים. 1.60 יש כאן פניה שמאלה ב90- מעלות. פונים שמאלה. בחלוף 20 מ' הדרך פונה ימינה. 1.80 ושוב הדרך מתעקלת שמאלה וחולפת בצדו של כרם זיתים צעירים. 2.00 יש כאן פניה ימינה. פונים ימינה, לכיוונה של דרך לבנה וברורה. זה הרגע בו אתם מתחילים בפרידה הסופית מבקעת בית נטופה. שווה לעצור ולתת מבט אחרון אחורה, לכיוון מערב. 2.20 מזלג. ממשיכים ישר בעלייה, עם הזרוע הימנית. 2.90 קצה העלייה. מתעקלים קלות ימינה ומיד שמאלה ותוך 20 מ' מגע עם כביש ראשי מס' 65: צומת גולני-צומת נחל עמוד. איפוס. נ.צ 34 188444-247387 עד כאן 48.8 ק''מ
(אם אין אפשרות חוקית לעשות זאת, פנו ימינה ובמקום הראשון שיתאפשר לכם בצעו פניית פרסה והמשיכו על פי תיאור הדרך). כעבור 70 מ' ישנו מפתח במעקה הבטיחות מימין. פונים ימינה לשביל הנע צמוד לכביש, בכיוונו של עץ חרוב בודד. 0.50 מצרפים שביל המגיע מאחור ומימין. 0.80 צומת. ממשיכים ישר, דרך שער בקר, בדרך שתחילתה מטושטשת, לכיוון קו חשמל. 1.05 צומת T. פונים ימינה בירידה. 1.20 מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית לכיוון עמוד החשמל (הזרוע הימנית מובילה לכיוון דרך לבנה עם גדר). 1.50 צומת. משמאלכם עמוד החשמל. איפוס. נ.צ 35 189320-248169 עד כאן 50.3 ק''מ
0.40 חולפים ליד עמוד חשמל ומתחת לקו חשמל. בהמשך הנסיעה מתחילים להיצמד לערוץ נחל ארבל.
נחל שאורכו 12 ק''מ, המתחיל למרגלות הר קוץ ורכס ממלח ויורד בתלילות מזרחה, עד הגיעו לכינרת, מדרום לחוילת מלצ'ט. יובליו העיקריים: נחל סביונה, נחל אזנית ונחל נמרים. נחל ארבל ניזון בדרכו ממספר מעיינות, הגדולים שבהם - עין אסעד, על פניו תחלפו בהמשך, עין ניתאי ועין ארבל (הנמצאים בקטע המזרחי יותר, אליו לא תגיעו היום). החלק המזרחי של הנחל חותר דרכו בתוך מצוקים נישאים ובכוכיהם מקננות יונים לרוב (מכאן נגזר שמו הערבי של הנחל 'ואדי חמאם' - נחל היונים). חלק זה עשיר במיוחד בפלגי מים איתנים ועל שום כך גם צמחיית המים בו גדולה ומרשימה (כל האזור הנ''ל הנו שמורת טבע אסורה בתנועת כלי רכב). חוקר הארץ, הכומר האנגלי הנרי בייקר טריסטראם, ערך סיור בנחל בשנת 1864 ובעקבותיו כתב ביומנו: ''מעולם לא פגשנו חיות בר רבות כמו כאן… חזיר בר מתוך הסבך… איל רץ במעלה הצוק….נמייה גדולה…דוב חום סורי יורד בכבדות…צבאים בגיא למטה…לוטרה שיצאה מהמים… 14 קני נשרים… פרסים… עזניה''. נשרים? דובים? אילים? מאז ימיו של טריסטראם השתנו נופי הנחל. עדיין, לא נדיר לפגוש בערוץ ובסביבתו: שועלים, תנים, צבאים וחזירי בר.
1.50 חולפים בפאתי ''שכונה'' בדואית. 2.70 יוצאים דרך שער בקר וצוק הארבל מתגלה במלוא הדרו. 3.50 מפגש עם דרך רחבה לבנה. איפוס. נ.צ 36 192091-248223 עד כאן 53.8 ק''מ
כעבור 10 מ' יש כאן פנייה ימינה להמשך נסיעה מזרחה עם אפיקו של נחל ארבל. פונים ימינה. 0.65 מעבר בגדר בקר. 0.80 חולפים ליד באר, המוצלת על ידי עץ שיזף גדול.
השיזף המצוי נזכר פעמים רבות בתיאורי נוסעים ועולי רגל מהמאה ה19-. טריסטראם מתאר את ''החוויה'' במפגש אתו: ''…איש לא יוכל לקרב אליו, אלא אם כן הוא לבוש בגדי עור… ותוך שלושה ימים היינו כולנו שרוטים מההליכה דרך סבכי השיזף''. בתקופת הבשלת הפרי מפתח העץ שני ''שומרי מזווה'': קוץ ישר, וגרוע ממנו - קוץ כפוף ומאונקל. ואתם חומדי הפרי, הישמרו לכם בעת מסע כף ידכם חזרה למעונה. האמונה הנוצרית גורסת, כי ענפי שיזף מצוי הם שעיטרו את מצחו של ישו, בזמן הובלתו לצליבה על ידי הרומאים (אולי רצו להכאיב לו גם בדרכו האחרונה?!) לא רק דרמות מספק השיזף, אלא גם הנאה גדולה – פרי כדורי, מתוק ומזין. מכיוון שהפריחה בשיזף היא בשני גלים, מבשיל הפרי בשתי עונות שנה - אביב וסתיו. חגיגה. הבדואים של סיני נוהגים לגדל את השיזף כעץ פרי לכל דבר ורבים מהם סוחבים את התפוח הקטן והמיובש, כפק''ל קבע בתרמילם. יש האוהבים את הפרי הבשל, ישנם המעדיפים אותו מצומק ויבש, ישנם אלו שמכינים ממנו דברי מאפה ואחרים רוקחים לפתן. יאמי. פרי השיזף מתכבד בשני שמות – בסיני הוא מכונה ''נבק'' ואילו ערביי ישראל קוראים לו ''דומים''. העץ עצמו מכונה בדרך כלל ''עץ דומים'', אך ערביי צפון ישראל מכנים אותו גם ''סידרי''. פרי השיזף ועליו נועדו ברפואה העממית לשימושים רבים: החל מחליטת תה לטיפול במחלות לב, המשך במטבל לכאבי שרירים וכלה בנוזל לטיפול בכאבי שיניים. עץ השיזף עמיד מאוד בפני אש ויכולת התחדשותו מדהימה. האם זאת הסיבה לגילו המופלג ולתכונות המאגיות שמייחסים לו ערביי ישראל (בין יתר האגדות שרוקמים עליו ערביי הארץ, הוא נחשב למקום משכן הרוחות). ואומנם, ישנם עצי שיזף שהתקדשו בקרב ערביי ישראל - המפורסמים שבהם השיזפים של: חצבה, עין החורש וכורזים. עצי שיזף אלו, וגם כמה אחרים, מתמרים לגובה של 10 מ' וגילם נאמד במאות רבות של שנים (גילו של שיזף חצבה מוערך ב500- שנה !!!).
1.20 אתם נמצאים 20 מ' אחרי מעבר בקר ויש כאן דרך הפונה ימינה. איפוס. נ.צ 37 193153-247986 עד כאן 55 ק''מ
כעבור 50 מ' מתעקלים ימינה ומצטרפים לדרך. 0.45 עוברים ליד ''קידוח חיטים 3'' של מקורות. 1.05 צומת T. פונים שמאלה, לכיוון עמוד מתח גבוה שנראה על קו הגבעה (עוזבים את סימון השבילים הכחול). 1.50 עולים על קו הגבעה. מלפנים כפר זיתים ומאחוריו מושב ארבל והר ארבל.
אתם נעים עכשיו בתוך בקעה מוארכת, אורכה כ5- ק''מ. ''לחוצה'' בין הר ארבל בצפון והר פוריה וקרני חיטין בדרום. הבקעה מנוקזת על ידי נחל רקת, אליו תגיעו בהמשך ובתוכה שלושה יישובים: כפר חיטים, ארבל, כפר זיתים.
1.95 במפגש עם הכביש הפנימי של כפר זיתים. סעו לאט !!!
מושב עובדים ובו כ450- תושבים. נוסד ב- 1950 בידי עולי תימן ובהמשך הצטרפו למקום עולים מכורדיסטאן. ממוקם על אדמות הכפר הערבי הנטוש ח'טין (ראו הסבר על קרני חיטין). מקור שמו מהזיתים הרבים הגדלים בסביבה.
2.15 מסעף. מתעקלים קלות שמאלה, ליד עמוד חשמל וממשיכים ישר בכפר. 2.90 הכביש הופך לשביל, ממש מול המצוקים של הר ארבל (איזה מקום יפה לגור בו). 3.00 השביל מתעקל חדות ימינה. 3.15 עיקול שמאלה אל מול בתי מושב ארבל.
מושב עובדים ובו כ350- תושבים. נוסד ב- 1949 בידי חיילים משוחררים. תחילתו כמושב שיתופי. בתחומי המושב, בקצהו הצפון מערבי, במדרון היורד אל נחל ארבל, חורבות יישוב יהודי גדול מהתקופה הרומית, ושמו…ארבל (המקום נזכר פעמים רבות במשנה ובתלמוד). שרידי המקום כוללים בית כנסת מפואר מהמאה השלישית לספירה.
3.65 צומת, עם כביש פנימי המוליך להר ארבל. איפוס. נ.צ 38 194854-246387 עד כאן 58.65 ק''מ
1.60 יש כאן פניה ימינה ל''אורחה בגליל'' טיולי חמורים. ממשיכים ישר. 2.20 אתם נמצאים כ100- מ' לפני כניסה לחניון אספלט גדול ויש כאן שביל חום כהה, הפונה ימינה. איפוס. נ.צ 39 196610-247404 עד כאן 60.85 ק''מ
רגע !!! (מעונינים בטיול קטן לפסגת הר ארבל? מומלץ. החנו את הרכב בחניון וצאו למסע של 10 דק' לכל כיוון עד למשטחי הסלע עץ החרוב והתצפיות שבראש ההר. סיימתם. חוזרים על עקבותיכם מאתרים את השביל החום מאפסים לידו וממשיכים על פי סיפור הדרך).
כ400- מ' מעל בקעת גינוסר (בגובה מוחלט של 181 מ' מעל פני הים) מתנשא מצוק הדולומיט המרשים של הר ארבל. מדרום מערב – הכיוון ממנו אתם מגיעים אל ההר - קשה לנחש את עוצמתו. הגעתם לפסגה? מזרח הגליל התחתון, הכינרת, מערב הגולן, דרום הגליל העליון - והכל כל כך צלול, קריסטלי, פתוח - ללא גבעה, הר, עמודי חשמל או המרפסת של שרה השכנה, שיחסמו את שדה הראייה. בפסגה תמצאו שלט הכוונה, המתאר את האתרים הנראים מכל עבר. עץ חרוב, המזוהה עם פסגת הארבל, מעניק ארומה אחרת וגם, במידת הצורך, פיסת צל. משבי רוח? תמיד ובשפע. מקום קלאסי להתרגעות (במידה ואינכם מוקפים בקהל רב , מה שסביר שיקרה, בעיקר בשבתות). בימים קדומים שימשה פסגת הארבל כמחצבת אבנים לאזור ונותרו בה כמה שטחי חציבה עתיקים. למרגלות הפסגה, חצובים במצוק הדולומיט, נמצאים שרידיו של ''כפר מערות'', הכולל ששה מפלסי גובה ומקושר במעברים היוצרים כעין כוורת גדולה. הכפר מוקף חומה ובתוכו גם מצודה. מה היה כאן? חלק מהשרידים מתוארכים לימי בית שני ותיאור הכיבוש המצמרר של המצודה מופיע בכתבי יוסף בן מתיתיהו. רובם של השרידים מתוארכים למאה ה17- ונבנו על ידי עלי בק, בנו של השליט הדרוזי פח'ר-א-דין, ששלט באותה תקופה באזור.
0.65 יש כאן דרך שפונה שמאלה. ממשיכים ישר. מכאן מלווים בסימון שביל ישראל. 1.00 מזלג. פונים עם הזרוע השמאלית לטיפוס לסוללה. 1.05 מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית. מקיפים את מאגר הביוב משמאלו ולפניכם נפרשות תצפיות יפות צפונה. 1.55 מזלג ביציאה מהאגם. לוקחים את הזרוע השמאלית בירידה. 1.60 חולפים דרך שער ומגיעים למסעף. מתעקלים קלות שמאלה, להמשך נסיעה בכיוונה של טבריה, מלווים גדר משמאלכם. שומרים על הכיוון, בצמוד לגדר. 1.70 אתם כבר על הדרך הראשית וסימון שביל ישראל. ממשיכים בגלישה מתונה, אל מול הכינרת ועצי השיזף שבמרחק. 2.25 זוהי הפנייה הראשונה שמאלה לתוך הגדר. איפוס. נ.צ 40 198053-246769 עד כאן 63.1 ק''מ
נוסעים בדרך זרועת אבנים. 0.60 צומת T. פונים ימינה בירידה. 0.80 מזלג. לוקחים שמאלה, למציאת פינות מרגוע אחרונות, בין עצי ''יער יהודי ספרד''.
מה עוד אפשר לספר על הכינרת שלא סופר: שהיא מקור המים העיקרי למדינת ישראל? מקור משיכה לתיירות פנים וחוץ? מוקפת אתרים היסטוריים חשובים הקשורים, רובם, בישו הנוצרי? 20 מיני דגי מים מתוקים במעמקיה? בעלת משטר רוחות חזק, המגביה מפעם לפעם גליה ומשבר ספינותיה? בעלת חופים שהם ''נכס'' לאומי למנגליסטים? ובכל זאת כמה מילים על מה שהיה ומה שיהיה. לפני הרבה הרבה שנים (פלייסטוקן אומר לכם משהו?) הייתה ימה שקראו לה ימת הלשון. הנ''ל השתרעה לאורכה של כל בקעת הירדן - בין צפון הכינרת של היום ועד כ30- ק''מ מדרום לים המלח. צמצומים בימת הלשון הותירו מים בשני השקעים הטופוגרפיים העיקריים: ים המלח בדרום והכינרת בצפון. 19.000 אלף שנה לפני זמננו. זה המועד שגיאולוגים מצהירים עליו כמעצב האחרון של מתאר פני הכינרת, שהפך אותה למה שהיא היום. בתקופה ההיא האוכלוסייה קטנה, צרכיה מועטים ומים בכינרת? ''גדולים וחזקים''. בשנת 1932 הוקמו גשר וסכר על הירדן, באזור מוצאו מן הכינרת, ליד קיבוץ דגניה. תפקיד הסכר היה לווסת את זרימת הירדן, על פי צורכי מפעל חשמל חדש שהוקם בנהריים (כמילות השיר ''הזקן מנהריים''). הקמת הגשר הפכה את הכינרת למאגר מים שגובה המפלס שלו נשלט על ידי האדם. נטישת המפעל בשנת 1948, הפסיקה את הזרמת מים לנהריים. והסכר? נותר על עומדו וגם המשיך לווסת את זרימת מי הכינרת לירדן. שנים ברוכות גשם והכינרת עומדת להציף את חופיה ויישוביה? המגוף נפתח לרווחה ומיליוני קוב מים מוזרמים לירדן. שנים שחונות? הזרמת המים לירדן מוגבלת ולעיתים אף מופסקת לחלוטין. היום, כשמפלס מי הכינרת הגיע לשפל של כל הזמנים, שחרור מגוף סכר דגניה מעל כמות המים הרגילה, נראה כמחזה הלקוח מעולם אחר. אז מה נותר רק להתפלל לאלוהי הגשם? גם, וגם לנקוט בפעולות ניטור חכמות שלפחות יותירו את מה שיש במצבו הטוב ביותר. על מנת לשמור שמליחות מי הכינרת לא תעלה לרמה שאינה נסבלת לחכו העדין של צרכן המוביל הארצי, נבנתה בשנת 1965, לאורך חופה המערבי של הכינרת, תעלת ''המוביל המלוח''. בתעלה זו נאספים מים מלוחים של מעיינות, הנמצאים באזור א-טבע'ה שבצפון מערב הכינרת, ומוזרמים דרומה. מדרום לסכר דגניה הם נשפכים לירדן. בראוו. אחת הבעיות העיקריות של הכינרת היא בעיית הביוב. עשרות שנים סובלת הימה מזיהום מי קולחים של טבריה, חנקות הנסחפות לכאן כתוצאה מייבוש החולה, מי השקיה המכילים חומרי דישון ו165- יישובים הנמצאים באזור אגן הניקוז (היקוות שלה) ושפכיהם (חלקם) אינם מטופלים כנדרש ומגיעים אל ערוצי הנחלים, בדרכם לכינרת. יש עוד מה לעשות.
1.05 צומת T. פונים ימינה. 1.45 מסיימים את הביקור ביער הקטן ופוגשים דרך שמגיעה מימין ומאחור. ממשיכים ישר. 1.70 דרך מטושטשת מופיעה מימין ומאחור. ממשיכים ישר. 1.75 מזלג. גולשים עם הזרוע השמאלית, לכיוון אשלים, אקליפטוסים ופרדסים (הנראים בערוץ למטה). 1.85 צומת. ממשיכים ישר. 2.10 יש כאן דרך שפונה אחורה שמאלה בחדות רבה. איפוס. נ.צ 41 198505-245848 עד כאן 65.2 ק''מ
0.25 צומת. פונים ימינה לכיוון הפרדסים. 0.40 חולפים על מעבר בקר ליד הפרדסים. סעו לאט הדרך צרה !!! 0.85 מזלג. מתעקלים ימינה למטה, לכיוון הערוץ. 0.95 מפגש עם השביל המרכזי של ערוץ נחל רקת. איפוס. נ.צ 42 198997-245868 עד כאן 66.15 ק''מ
0.10 מזלג. לוקחים את הזרוע הימנית. תוך 10 מ' שוב מזלג. עם הזרוע הימנית בירידה, לכיוון עצי התמר, האקליפטוסים ואפיקו של נחל רקת. 0.25 צומת. ממולכם שלטי אין כניסה ו''שער'' בין שני עצי אקליפטוס. פונים שמאלה. נוסעים בדרך המתוחמת על ידי פרדסים משמאל ומימין. כיוון כללי צפון מזרח. 0.55 מזלג. פונים ימינה (הדרך הראשית ממשיכה לכיוון עמוד חשמל). משמאלכם פרדס, מימינכם עצי שיזף. 0.60 מזלג. ממשיכים ישר עם הזרוע הימנית, לכיוון תל רקת. 0.70 מתעקלים ימינה, בטיפוס לכיוון תל רקת. נ.צ 43 199486-246008 1.00 ליד עץ שיזף. אפשר לטפס עם הרכב לראש התל, או להשאירו כאן ולעלות ברגל. תוך 100 מ' תהיו בראש התל. נ.צ 44 199550-245815
בספר יהושע מופיעה רשימת ערי המבצר שבגבול שבט נפתלי, אחת מהן היא העיר רקת. חכמי התלמוד זיהו בטעות את רקת עם טבריה הקדומה. ולא היא. סקר ארכאולוגי שנערך במקום, על ידי האדונים המכובדים אולברייט ואהרוני, קבע כי התל עליו דורכות רגליכם, המכונה על ידי הערבים תל אלקניטרה, הוא שרידיה של רקת המקראית. המקום נראה לכם קצת קטן בשביל לאחסן עיר שלמה? ערים מקראיות אינן בהכרח ת''א רבתי. ''עיר'' מקראית יכלה להיות כל יישוב, גם פיצפון למהדרין, בתנאי שיוקף בחומה. נשמע אידיוטי? זאת גדולתה של רקת המקראית, שאנשים בורים כמותכם התקבלו בה בברכה - ולמה נקרא שמה רקת? ''שאפילו ריקנין שבה מלאים מצוות כרימון'' (מגילה א, ו, ע''א).
200 מ' אחרי הגלישה חזרה מהתל, או 50 מ' מעץ השיזף, אתם מוצאים עצמכם בצומת T. איפוס. עד כאן 67.45 ק''מ
0.20 אתם בגמר הירידה. מתעקלים ימינה ליד תעלה. 0.30 מזלג. שמאלה לכיוון הכביש. 0.35 מזלג נוסף. שמאלה בחדות לכיוון הכביש הראשי. 0.40 מפגש עם כביש ראשי מס' 90: טבריה-צומת מגדל. נ.צ 45 199778-245626 עד כאן 67.85 ק''מ
פונים ימינה והחל מ100- מ' ואילך יש חופים נגישים. הטוב ביותר אחרי 500 מ' באבן דרך 417.
16 תגובות
1
joseph
08 באפריל 2004 ב 20:27
דעה אישית - ועדכון
המסלול מהנה עם ילדים - במיוחד באביב. הקטע הראשון עד ''גני תמר'' (נצ' 5) משמעמם מיותר ונידף ריח צחנה של משחתות בקר לא חוקיות. ממליץ להתחיל מנצ' 5. עידכונים: 1.לפני נצ' 23 : יש לפנות מיד לאחר תחנת השאיבה ימינה , ולא להמשיך 30 מ' (אולי 10 מ'). 2. קריאת מרחק עד נצ' 31 1.9 ק''מ. 3. ההתחברות לכביש 65נצ' 34 עברה שינויים בשטח. ניתן לצאת בשבילים חליפים. עץ החרוב נמצא מיד לאחר תחנת הדלק. תהנו יוסף
2
Popperim
30 באפריל 2004 ב 00:12
נוסעים ב 1 למאי 2004
3
Popperim
30 באפריל 2004 ב 00:13
נוסעים ב 1 למאי 2004
בשבת ה1 למאי אנחנו מתכוונים לעשות את המסלול מי מצטרף 067767036 זיו
4
antonbar
26 במאי 2004 ב 23:20
לינק לקובץ טורבו (TWL)
https://www.csystems.co.il/anton/afek-kineret.zip המסלול הינו מקורי ולא כולל תיקונים של יוסף (ראה תגובה קודמת).
5
amiram1
28 במאי 2004 ב 14:54
אנו יוצאים מחר - מעונינים להצטרף?
6
אבא של רוני
11 בדצמבר 2004 ב 03:52
האם מתאים לטוסון דיזל 2000 סמ''ק
האם מתאים לטוסון דיזל 2000 סמ''ק
7
yatush1
19 בפברואר 2005 ב 19:21
לא כל כך מעודכן!!!!
שבת כל כך יפה יצאנו לטייל את המסלול הזה.....אבל הלכנו לאיבוד הרבה פעמים ולבסוף לקחנו מצפן ועשינו מסלול משלנו היה כיף אבל לא נעזרנו בנק ציון אלו מיכוון שלא היה כל כך מעודכן ומובן תודה בכל זאת, תומר
8
docs
19 באוגוסט 2005 ב 00:40
דווקא מאוד מעודכן
עשינו את כל המסלול אתמול, חילקנו את הדרך לשני ימים והוספנו עוד את הר עצמון ועוד כמה טיולים בינונים ברגל. מומלץ מאוד מאוד. אם מישהו רוצה לקבל חוות דעת והמלצות אשמח לתת.
9
Ogash Ofer
19 באפריל 2009 ב 06:08
נוסף קובץ TWL
תודה לעובד גיל - שהכין ושלח אלי את הקובץ
10
Sgill
03 באוקטובר 2011 ב 15:48
האם המסלול עדכני
עופר, האם המסלול עדכני גם להיום? אוקטובר 2011?
תודה
11
Ogash Ofer
07 באוקטובר 2011 ב 11:11
האם המסלול עדכני
12
עדי וייזל
07 באוקטובר 2011 ב 16:17
האם המסלול עדכני
איזור המוביל הארצי בין נקודה 21-22 בקעת בית נטופה- קטע חסום יש למצוא דרך חלופית ויש רבות באזור. 23-25 אזור הר תורען קטע בעבירות קשה יש לקחת בחשבון רכבים חזקים או מציאת מעקף. מעבר לזה לא אמורים להיות תקלות מיוחדות. כאמור, נשמח להתעדכן
13
תולי
08 בספטמבר 2019 ב 09:36
שלום
למישהו יש את המסלול בקובץ twl מעודכן ?
יום נעים
14
eyal876
10 באפריל 2022 ב 23:35
הקובץ לא נפתח
15
rotemdan58
27 במאי 2022 ב 20:45
למישהו יש את המסלול בקובץ twl מעודכן ?
16
Ogash Ofer
28 במאי 2022 ב 10:35
למישהו יש את המסלול בקובץ twl מעודכן ?
"
תגובות