שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מומנט בעליה - וולוו Volvo XC90 D5

רכב פנאי/פאר עם עלויות תפעול מוזלות? נשמע כמו רעיון מצוין.
וולוו מבצעת - גרסת הדיזל של ה-XC90 - עכשיו במבחן דרכים:

כתב: רוני נאק צילומים: תומר פדר, אוטושטח.

מנוע דיזל ברכב פנאי מפואר זה רעיון לא רע

כך אפשר לנסוע בכרכרה ראויה ומפוארת כיאה למעמדך, ולחסוך בעלויות האחזקה הגבוהות המתלוות למנועי בנזין נדיבי נפח. באירופה העניין נפוץ מאוד ואינו חריג גם בגרסאות מפוארות של מכוניות פאר כמו ב.מ.וו סדרה 7, מרצדס S ולאחרונה גם יגואר הצטרפה למשפחת שורפי השמן (2.7 ליטר במנוע 6V כפול-מגדשים המפיק 207 כ''ס). ה- XC90 , לפי הצהרה גלויה של מתכנניו, בא לעולם במטרה אחת ברורה: לקטול 5X. ככזה הוא תוכנן ונבנה להתגבר על נקודות החולשה של הב.מ.וו וזה אמור בעיקר בענייני פנים. בזכות מידות נדיבות, מציע הוולוו חלל פנים עדיף ( מנוע המותקן לרוחב השלדה מפנה מקום נוסף) ויש שורת מושבים שלישית (עליה נושף מזגן אחורי).

מנוע דיזל ברכב פנאי מפואר זה רעיון לא רע

קל מאוד לזהות מי היצרן שאחראי ליצירה הזו

שבכה גדולה ניצבת כמתריסה ונושאת עליה את סמל וולוו. קווי המותן המודגשים, שמתחילים מהחרטום ונמתחים עד לזנב, אופייניים ליצרן ומבליטים את המכונית בהמון. הצללית נראית זורמת וארוכה עם שמשה קדמית מוטה לאחור וקורות B ו-C מושחרות. חישוקי סגסוגת גדולים בקוטר ''17 ממלאים היטב את בתי הגלגלים והצדודית מרשימה. הדלת החמישית מפוצלת: רובה נפתח כלפי מעלה ורק ''מגשון'' קטן יורד ומשמש כסף העמסה נוח מאוד. תא המטען מרווח למדי עם יותר מ-600 ליטר פנויים כאשר הרמת המושבים מותירה 249 ליטר למטען. תא הנוסעים מרשים עם תכנון חכם ופשוט לצד הנדסת אנוש מבריקה. לוח המחוונים יהיה מוכר לכל מי שישב בוולוו בשנים האחרונות ולא יאיים על לקוח חדש של היצרן השוודי. הקונסולה המרכזית עוצבה בהשראת קוקפיט במטוס וגם אם ראינו ניסיונות דומים בעבר, הרי שהביצוע ב-XC90 הוא המוצלח בהם. מגע המתגים השונים, המנופים ומראה החיווי, נכון ומשדר איכות ומוצקות בכל נגיעה עימם. למרות ריבוי המתגים התפעול אינטואיטיבי ופשוט גם אם לא ממש הקדשת את הזמן הדרוש לקרא את המדריך עב הכרס.

קל מאוד לזהות מי היצרן שאחראי ליצירה הזו

לצד חמישה כוכבים במבחן ריסוק, מצויד הוולוו במערכות אקטיביות

כמו בקרת יציבות ובקרת משיכה (עם שני שלבי רגישות), חלוקת עוצמת בלימה אלקטרונית, ABS ומערכת הנעה משוכללת שמבטיחה אחיזה בכל תנאי הכביש. יש גם מערכת פאסיבית למחצה - ROPS - הכוללת כריות אוויר סביב תא הנוסעים, חגורות בטיחות, אזורי ספיגת אנרגיה בשלדה וכלוב בטיחות בהיקף תא הנוסעים.

תחת מכסה מנוע מעוצב שוכן מנוע דיזל מסילה משותפת המותקן לרוחב השלדה

מנפח של 2,400 סמ''ק וחמישה צילינדרים הוא מפיק 163 כ''ס ב-4,000 סל''ד ו-34.7 קג''מ בטווח שבין 1,800 ל-3,000 סיבובים. למנוע חוברת תיבת-הילוכים אוטומטית עם חמישה יחסי העברה ואפשרות לתפעול ידני. העברת הכוח לגלגלים האחוריים מתבצעת, על-פי הצורך, באמצעות מצמד האלדקס מדור שני ופיקוד אלקטרוני והידראולי משולב.

תחת מכסה מנוע מעוצב שוכן מנוע דיזל מסילה משותפת המותקן לרוחב השלדה

ה-D5 מאזנת את המאזניים על 2,150 ק''ג

כיאה למכונית הנושקת לחמישה מטרים באורך וכמעט שניים ברוחב (שלא לומר מטר שמונים לגובה). ובכל זאת הוולוו הגדול מרגיש זריז - רוב הזמן. היציאה מהמקום מהירה וטובה למרות צבירת סל''ד איטית יחסית של המנוע. הוא ימשיך להאיץ עד ל-100 כעבור כ-12 שניות. תאוצות הביניים לעומת זאת אינן מבריקות. המנוע שמפיק אמנם מומנט נאה, נלחם מחד גיסא במשקל יפה ומאידך גיסא ביחסי העברה ארוכים בתיבה. במאמץ מלא המנוע נשמע מחוספס ומעביר וויברציות בתדר גבוה לרצפת תא הנוסעים. פערים גדולים בין ההילוכים גורמים למנוע לעבוד מחוץ לתחום היעיל, אם זה מעליו או תחתיו.

100 קמ''ש יציבו את מחט הסל''ד על 2,100 סיבובים, בלב עקומת המומנט

אבל הוולוו חש נוח יותר במהירות גבוהה וישמח לשייט על 150 או יותר אם מותר היה. השיוט בין הערים נעים ונינוח ביותר. מעט מאוד מפני הכביש חודרים לתא הנוסעים, המושבים נעימים ותומכים וההילוכים עוברים להם בנועם לפי ראות המוח האלקטרוני שמפעיל אותם.

כשעוזבים את הערים מאחור ומגיעים להרים, מחכה הפתעה

התנהגות הכביש של ה-XC90 פנומנאלית - לא פחות - ומרשימה עוד יותר כשנזכרים שמדובר ברכב פנאי במשקל 2,000 ק''ג פלוס. ההגה חד ומדויק, הודות למנגנון היגוי של ZF. משקל ההגה מעט גבוה וקוטר הסיבוב לא מדהים (יותר מ-12 מטרים) אבל מחוץ לעיר ועל כביש מפותל ההגה מבריק. המשוב מעולה, הדיוק רב ויש מעט מאוד שטח מת. למרות הנסיעה הנמרצת בציר הררי מתפתל, עמדו הבלמים היטב במעמסת המשקל והמהירות. מהלך הדוושה קצת ארוך והיא נוטה לשקוע מעט אחרי שימוש אינטנסיבי, אבל עוצמת הבלימה איתנה ועקבית ללא דעיכה משמעותית. ''עולה חדש'' לרכב פנאי לא ייבהל מהתנהגות גמלונית או מפחידה.

כשעוזבים את הערים מאחור ומגיעים להרים, מחכה הפתעה

וולוו השקיעה המון טכנולוגיה כדי להפוך את ה-XC הגדול ראוי לעפר ולכבישים מושלגים

מערכת ההנעה משלבת הגבלת החלקה באמצעות תפעול הבלמים (''נעילה רוחבית'') על שני הצירים. מנגנון האלדקס עם תפעול אלקטרוני והידראולי משתלב ברגע שמזוהה סחרור גלגלים קדמיים ומעביר עד 100% ממומנט המנוע לאחור.

על דרכים מפולסות איכות הנסיעה טובה מאוד ונעימה

מרווח גחון נדיב של 22 ס''מ, פוטר את הנהג מדאגות גחון (קיים מיגון קל מלמטה). מערכות בקרת היציבות והמשיכה פועלות המון כדי להבטיח אחיזה מיטבית ושליטה במשקל הרב על שביל חלקלק ומתפתל.

כשהרהבנו עוז להיכנס לשטח קשה יותר, הגיב הוולוו במחאת מתלים רמה והקפצת הנוסעים

כיול המתלים ה''כבישי'' והנוקשה שלו לא מותיר הרבה מקום לסינון אבנים וחריצים עמוקים ואלו עוברים בזעזוע פנימה. הגברת המהירות לא שיפרה את איכות ה''גיהוץ'' והתשדורת ברורה: להישאר על דרך מפולסת. מערכת ההנעה המשוכללת אמורה לדעת להתגבר גם על הצלבות. אולם לוקח זמן רב עד שהיא קולטת את המצוקה ומפעילה את כל הגמדים האלקטרוניים שדוחפים את הוולוו מעבר למכשול. עבירות? לא כוס התה המועדפת ובכל זאת קיימת היכולת. לחיצה עדינה על הדוושה (בנהיגת שטח מכוונת אחיזה) תגרום לסחרור חסר אונים. אולם לחיצה איתנה תעביר למחשב הניהול את המסר ואז מסוגלת הוולוו להתגבר על הצלבות, מדרגות ושיפועים מופרכים. הפעולה כולה מלווה במופע של תקתוקים אלקטרוניים וצרצור ממסרים משעשע. זינוק מעמידה בשיפוע חריף, על מצע חלקלק, מתבצע בקלות אם תזכרו למעוך את המצערת עד הסוף (ממש בניגוד לאינסטינקט - וזה עובד!).

כשהרהבנו עוז להיכנס לשטח קשה יותר, הגיב הוולוו במחאת מתלים רמה והקפצת הנוסעים

במגבלות השטח שקבעה וולוו ל-XC90 המכונית עומדת בכבוד ויותר מזה

אבל לא הכל מושלם. המתלים מתקשים לטפל באבנים שתולות, ה-ABS היסטרי לגמרי וממש מסוכן מ-50 קמ''ש ומעלה, השהייה קצרה עד לשילוב הגלגלים האחוריים גורם להמון תת-היגוי בנהיגת שבילים נמרצת. מה שמגדיר, בדיוק-רב, את מגבלות מעטפת הביצועים.

במגבלות השטח שקבעה וולוו ל-XC90 המכונית עומדת בכבוד ויותר מזה

גרסת הדיזל של ה-XC90 שומרת על כל מאפייני התנהגות הכביש המופלאים של ה-6T האימתנית

עיצוב המרכב בולט ומזוהה, הנדסת האנוש פנטסטית, ואיכות כוללת ראויה למותג פרימיום. בכל הקשור ליחידת ההנעה, הסיבה למסיבה הזו, הביקורת פחות מחמיאה. המנוע חזק אבל כורע תחת משקל גדול. פחות מפריע בזינוק אבל די מפריע בתאוצות הביניים. המנוע מרעיש ומווברץ יותר משהיינו מצפים במכונית כזו. זה לא מאק-דיזל אבל אנחנו אניני טעם...

אמצעי האחיזה האלקטרוניים מאפשרים לוולוו לצאת ולחקור שבילי-יער מכל סוג וצורה ללא חשש

אבל את השטח הקשה והמעברים הטכניים השאירו לכלים מסוקסים ממנו. עם פער מחיר של כ-60,000 ש''ח (440,000 ש''ח ל-D5 7 מקומות מאובזר מול 499,000 ש''ח ל-5X דיזל בסיסי) למתחרה הישיר, ב.מ.וו 5X, ועם כל-כך הרבה פלוסים בתחומים החשובים, שווה ה-XC90 מבט שני.

וולוו XC90 D5

מנוע טורבו-דיזל, מסילה משותפת, 5 ציל' 2.4ל' הילוכים אוטו', 5 הספק/סל''ד 163 כ''ס/ 4,000 מומנט/סל''ד 34.7 קג''מ/1,800 הנעה כפולה קבועה, האלדקס הילוכים אוטו', 5 מתלים ק/א מקפרסון/רב-חיבורי בלמים ק/א דיסקים מאוררים ABS, EBD, DSTC,RSC צמיגים 235/65R17 מידות בסיס גלגלים 286 ס''מ אורךXרוחבXגובה 480X189X178.4 ס''מ משקל 2,150 ק''ג מיכל דלק 72 ליטר תא מטען 613 ליטר (שבעה מושבים 249 ליטר) ביצועים: מהירות מירבית (יצרן) 185 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 12.3 שניות

מחיר (רכב מבחן) 440,000 ש''ח אחריות 24 חודשים

בשטח

זווית נטישה 32 מעלות זווית גישה 43 מעלות זווית גחון 155 מעלות מרווח גחון 21.8 ס''מ קוטר סיבוב 12 מטר

תגובות

0 תגובות