interest_logo

ויקי - שטח

ויקי - שטח

רצועה אנרגוקינטי

רצועה אנרגוקינטי היא בעצם חבל קסמים! לרצועה האנרגוקינטית יכולת להימתח, לאגור את האנרגיה של הרכב המושך ולשחרר אותו באופן 'רך' במשיכה של הרכב המחולץ - קסם!!! הרצועה מאפשרת לחלץ רכבים השקועים/תקועים עמוק בבוץ או בחול ביעילות (ובקלות). שימוש נכון ברצועה שומר על שלמות נקודות העיגון ועל שלדות הרכב המושך והרכב המחולץ.

זהירות בשימוש

הכי חשוב לכתוב כי הקסם ברצועה האנרגו-קינטית יכול להיות מסוכן ואף קטלני! עיגון לא נכון, שימוש בשאקלים לא תקניים, נקודות עיגון חלשות וכשלים נוספים בשימוש בחבל הקסמים יכול להיות קטלני! רצועה שתתנתק ממקומה, עפה במהירות עצומה ופגיעתה גורמת לנזק. ולכן: 1. יש לבדוק תקינות הרצועה ושלמותה. 2. יש לבדוק התאמה של קוטר החבל למשקל הרכב הגורר והמחולץ (לחילוץ ג'יפים מקובל להתחיל מחבל שלא יפחת מ- 20 מ''מ עובי). 3. יש לבדוק נקודות עיגון ברכב (נקודות עיגון מקוריות בשלדת הרכב או נקודות שהתווספו ע'יי בעל מקצוע רציני). 4. יש להשתמש בשאקלים תיקניים בלבד. 5. יש ליצור רצועת רסן בעת חיבור לרכב הנגרר ולרכב המחולץ. 6. המהדרין יוסיפו רצועה נוספת לאבטחה למקרה שרצועת הרסן קורסת. 7. יש להרחיק צופים מסביבת החילוץ.

undefined

כיצד זה עובד?

הרצועה האנרגוקינטי היא סוג של רצועת גרירה מתוחכמת ויקרה שלרוב נמכרת בצורה של חבל ניילון קלוע ומסיבי (קישור למוצר בחנות של אתר השטח). הרצועה (החבל) האנרגוקינטי יכולה להתארך עד כ-40% יותר מאורכו ויש לה תכונות של קפיץ היודע לאגור אנרגיה ולשחרר אנרגיה מאוחר יותר. בעת משיכה של הרצועה היא נמתחת (אלסטיות) וצוברת אנרגיה (קפיץ) עד אשר היא בולמת את הרכב המושך ומעבירה את כל האנרגיה שנצברה בה אל הרכב המחולץ. שימוש ברצועה אנרגוקינטית מאפשר חילוץ ''רך'' ונעים (ללא מכות) ובמקביל גם חילוץ ''עוצמתי'' בגלל תכונות הקפיץ של הרצועה (כבר כתבנו - קסם!!!)

מושגים נוספים באנציקלושטח

עשרות מושגים מעולם הג'יפאות, השטח וה-4X4 באנציקלושטח אם יש כם ההערות, תגובות או תוספות נשמח אם תגיבו בסוף כל מונח (במסגרת תגובה לכתבה) או שתשלחו לנו מייל ogash@4x4.co.il

תגובות

13 תגובות

1

yargo

18 באוגוסט 2001 ב 16:02

רצועת חילוץ אנרגו-קינטית

מישהו יודע איפה ניתן לקנות רצועה כזו? ראיתי אותה בפעולה, ופשוט התלהבתי. אני מכיר את חסרונותיה. תחסכו ממני את ההטפות ... תודה. [[8]]

2

toy4x4

18 באוגוסט 2001 ב 23:21

כבל אנרגו קינטי

יש לי במלאי כמה אחדות. כולל תיק חילוץ, כולל שני שאקלים תקניים וכבל משולש לקשירה נכונה ולמניעת עומס על השלדה - 1500 ש''''ח כולל. 054444970 אתה חותם על טופס ויתור אחריות ויודע במה מדובר!

3

gil1964

19 באוגוסט 2001 ב 13:35

מה זה בכלל ?

4

עופר פרוזה

19 באוגוסט 2001 ב 17:33

זה אמצעי חילוץ ברוטלי קוטל קנים וקוטל שלדה

5

יפתח

19 באוגוסט 2001 ב 18:53

אנרגו קינטית

לא מובן לי מדוע מסע ההפחדות הנ''''ל לגבי רצועה אנרגו קינטית. אני עובד עם רצועה כזאת באופן רציף כבר מספר שנים בשרות צה''''ל. הרצועות עברו את כל התקנים המחמירים של צה''''ל בנושא בטיחות. גם עבודה עם רצועה רגילה או עם כננת יכולה להיות מסןכנת אם לא עובדים נכון. לגבי שמירה על השילדה - בניגוד לרצועות רגילות ניתן לבצע חילוץ עם כבל רפוי ולתת ''''מכה'''' ללא פחד מקריעת הרצועה או פגיעה בשילדה. הצעה אישית שלי, לפני השימוש בכל אביזר חילוץ מומלץ לקבל הדרכה בנושא. אופציה אחת מיני רבות היא קורס נהיגה מתקדמת של '''' המרכז הישראלי לסיור'''' שבו מתמקדים גם בשיטות חילוץ, ועבודה נכונה עם אביזרי חילוץ.

6

toy4x4

19 באוגוסט 2001 ב 23:20

חילוץ מתוקנן

כל חילוץ חייב להיעשות בצורה מושכלת ועל פי תו''''ל ברור ויודע. חפיף וורסאי קיים מן הסתם בכל מקום וגם בחילוצי שטח. אף אחד לא מפחיד אותך חביבי. העומסים שכבל (לא רצועה!) אנרגו קינטי , או בעברית האנרגיה הקינטית שכבל כזה יכול לשחרר היא עצומה. לכן, אם הכבל אינו מחובר היטב לרכב המחלץ ולרכב המחולץ יתכן מצב שבו פתאום תראה פגוש לא מזוהה עף לעברך במהירות כזאת שלא תספיק להגיד ג''יפטריפ. דווקא התכונה שציינת - היכולת להתחיל לנוסע עם כבל רפוי ולתת לו ''''מכה'''' היא החלק המסוכן מאד מאד בחילוץ באמצעות כבל אנרגו קינטי. למי שעוד לא הבין - הכבל, שדומה לכבל של בנג''י יכול להתארך כגומיה לאצור בתוכו כמות אנרגיה השווה לחילוץ באמצעות נגמ''''ש 12 טונות הנע במהירות של 40 קמ''''ש. אם זה מחובר לפגוש של גלופר - יש בעיה. העומסים שכבל כזה מעמיס על השלדה של המחלץ ולש המחולץ דורש פרוצדורת התקנה וחיבור מדוקדקת וקפדנית ביותר. בצה''''ל יש דין ויש דיין ויש תו''''ל והדרכה מסודרת. אצלנו האזרחים יודעי הכל אין שום פיקוח ושום בקרה. למרות זאת דווקא באחד היחידות המובחרות בצה''''ל הוגדר הכבל כ''''נשק טעון ולא נצור''''. מצד שני בחילוצים קשים - המבוצעים נכון על ידי בעלי הכשרה הסמכה ושכל ישר - אין כמו אנרגו קינטי. זה פשוט ''''מקפיץ'''' אותך החוצה כמעט מכל צרה. בעיקר מבוץ או הצלבה בלתי אפשרית. מובן שאם את היושב על סלע - היי ליפט יגרום פחות נזק. העוצמות המשתחררות הן פשוט עצומות. אבירם ברקאי בספרו ''''ספר החילוצים'''' קורא לזה ''''אפשקט הקסם'''' עד כאן. בזהירות!

7

אורח/ת

19 באוגוסט 2001 ב 23:59

דווקא באחת היחידות

שבהן באמת מבינים מה עושים .. סיפר לי חבר שמדריך שימוש ברצועות כאלה איך הוא ראה שקל שנישבר טס לעבר הרכב המחלץ ועובר דוח את הגלגל ספר האחורי ונינעץ בגב של הנהג .... מסוכן ומיותר !

8

jeepme

20 באוגוסט 2001 ב 07:52

מעניין אין הוא חיבר

את השקל ואיזה שקל זה היה.אם מדובר בשקל תקני (מדריך מן הסתם משתמש רק בתקני) מתאים למשקלים כשהוא במצב תקין - לא מאמין, משהו בטוח לא סופר כאן ולעולם מן הסתם לא יסופר. לבטח הייתה שם קומבינה שעלתה על הבטיחות. לשקל יש כיוון עליו יש להפעיל עומס, אולי העומסים היו בכיוונים לא נכונים או שהשקל לא היה תקני, או שהיה קטן ולא מתאים למשקל, ואולי לא נסגר כפי שצריך עד הסוף ואלו רק חלק מהאופצוית... אני לא מאמין שבחיבור נכון בקרת איכות על החומרים ועבודה נכונה היה מביא לתוצאה כזו. ומה אמור ללמוד המתלמד??

9

path4x4

20 באוגוסט 2001 ב 23:12

הוראות לכבל אנרגו קינטי

הרבה כבר נאמר.חשוב לדעת לאן מחברים ומה טיב החיבור.לא תמיד הטבעת המחוברת לשלדה היא במצה טוב או שפשוט ישנו ריתוך עייף. ישנה טבלא שמגבילה את מהירות הרכב המחלץ בהתאם למישקלו כולל. נסיעה במהירות גבוהה מהמותר תביא לקריעת הרצועה במקרה הטוב,או לנזק לרכב המחולץ.בקיצור כלי עבודה למיקצוענים בלבד.

10

toy4x4

21 באוגוסט 2001 ב 12:39

כבל אנרגו קינטי ולא רצועה

רק תיקון טעות נפוצה - מדובר בחבל ניילון שזור ולא ברצועה. בכבל אנרגו-קינטי אמיתי יש כללי התנהגות תחזוקה וניקוי ברורים והוא שזור לאורכו בחוט צבעוני רפוי. אם החוט הצבעוני קרוע - הכבל פסול לשימוש! סימן הוא שהחבל התארך יתר על המידה במשיכה קודמת או מבלאי אחר ואיבהד את יכולת האלסטיות הנדרשת שלו. ולכן לא יוכל לשמש שוב כ''גומיה''.... עדיין , למרות שיש לי כאלה למכירה - לא מומלץ למי שלא עבר הכשרה ממש ספציפית ושכלו הישר וקור רוחו בראשו גם במצבים שיכולים בהחלט להיות לחוצים. לא לוותר על כלום מהתו''''ל! לא לחפף.

11

רפי-פג'רו

21 באוגוסט 2001 ב 19:16

חבל אנרגו קינטי-הסיפור שהיה

חבר ש''''טבע'''' בבוץ עם טראנו הזעיק אותי לחילוץ מהתעלה בזמנו נסעתי על דיהטסו פרוזה(אחלה אוטו) הקיצר, הרצועה שלי היתה קצרה מידי אז הארכנו אותה עם חבל כזה, ...ראשון קצר,תנופה ו..הפרוזה מושכת חזק קדימה טראנו ארוך שקוע עמוק בבוץ. אבל ,ויש אבל- ברגע שלחצתי קלאץ'', עפתי כמו טיל עם הפרוזה אחורה לאורך של מספר מטרים..... אני פשוט נסעתי על מקדם ההתפשטות של החבל... מיותר לציין שאת הטראנו הוצאנו בסוף עם כננת היום יש לי פג''ארו קצר.

12

liorninio

20 בדצמבר 2010 ב 00:34

חבל אנרגו קינטי-הסיפור שהיה

חברים. מקור הרצועות הללו בעולם הים, כשחיפשו לפני שנים רבות פתרון לעגון את הספינות לרציף מחד, ומאידך שלא יתלשו אותו כשהים קצת סוער. היום משתמשים בכבל דומה גם לצפלינים. בכל אופן, נכון שהשימוש הלא מושכל מסוכן, אבל בצבא בכל אופן ישנה בקרה גם על שחיקה ובלאי של ציוד הרמה- מה שלא תמיד נכון באזרחות. היתרון הבולט ביותר של הרצועה הוא בחילוץ מבוץ. אני אישית חילצתי דיפנדר 6X6 מבוצה נוראית עי רכב קטן בהרבה. צריך לדעת איך לעשות את זה, ומתי ללחוץ על הברקס (בשיא המתיחה). האנרגיה צריכה להשתחרר ואם תעשו את זה נכון היא תתפרץ עם האנרציה-לפנים ולא תמשוך טריוסים למיניהם לאחור. השימוש ברצועה כתוספת לרצועה קשיחה בטל בשישים. האגדה על השאקל שהתעופף נעוצה ככל הנראה ברתימה רשלנית, אמצעי לא תקין או משהו בסגנון. על שאקל נורמלי- קרוסבי לדוגמא, מצויין משקל ההרמה המקסימלי. קחו בחשבון שבגרירה העומס קטן בהרבה מבהרמה ולרוב השאקלים האלה מתחילים ב-3.5 טון. אם אפשר להרים איתם קרוואן- אפשר גם לשלוף רכב מבוץ, גדול ועמוק ככל שיהיה..רק תפעילו שכל ואל תשתמשו באמצעים שאתם לא מיומנים בהם. גם היי-ליפט בשימוש לא מושכל, או בשיפוע יכול לשמש כרובה דרוך אך לא נצור! סעו בזהירות ובאחריות והשתדלו אף פעם לא לטייל כרכב בודד בשטח.

13

Ogash Ofer

13 בנובמבר 2013 ב 14:14

רצועה אנרגו-קינטית: חיבור שרשורים

מצאתי בפורום של האתר דיון ישן משנת 2010 על הרצועה האנרגו קינטית (קישור לדיון בפורום) וחיברתי אותו לשרשור התגובות לכתבה.