interest_logo

ויקי - שטח

ויקי - שטח

הילוך כוח

מערכת הילוכים נמוכים וחזקים המושגים באמצעות תיבת ההעברה - תיבת הילוכים נוספת הנמצאת ביציאה מתיבת ההילוכים ולפני גל ההניע (בדרך לגלגלים)

תיבת ההעברה הנמצאת ברכבי שטח מאפשר לשנות את יחס ההעברה היוצא מתיבת ההילוכים כך שכל מערכת ההילוכים תתחיל נמוך וחזק יותר. בתיבת ההעברה יש את האפשרות לבחור בין הילוך גבוה HIGH להילוך נמוך LOW. השימוש בהילוך כוח LOW מאפשר לטפס או לגרור או לזנק מהמקום או להשתמש בבלימת מנוע בירידה או לחצות מכשולים איטיים. ובקיצור הילוך כוח LOW משמש למצבים בהם נדרש כוח רב יותר מאשר הכוח שמספק ההילוך הראשון בתיבת ההילוכים במצב של HIGH. הנסיעה בהילוך כוח איטית יותר ועוצמתית יותר.

שימוש בהילוך כוח

שומר על מכלולי הרכב ומאפשר ביצועי שטח טובים ו''חלקים'' יותר.

תגובות

15 תגובות

1

קובי53

05 באוקטובר 2014 ב 00:34

נסיעה בLOW

האם זה נכון מבחינת  נהיגת שטח הילוך LOW ביחד עם הילוך שני או שלישי, או שLOW הולך רק עם הילוך ראשון(תיבת הילוכים ידנית)?

2

Ogash Ofer

05 באוקטובר 2014 ב 09:04

נסיעה בLOW


הילוך LOW הוא בדיוק כמו HIGH.

אפשר ומומלץ להשתמש בכל ההילוכים של התיבה - באופן זהה ב-LOW כמו ב- HIGH.

רק כשכול הנסיעה היא במהירות איטית יותר.
אפשר לטייל יום שלם בהילוך כוח LOW היה והטיול איטי וטכני וכמובן להשתמש בכל ההילוכים. לדוגמא: אפשר לנסוע 40 קמ''ש בהילוך חמישי LOW.

3

Ogash Ofer

05 באוקטובר 2014 ב 09:10

אינציקלושטח - הילוך כוח


חיברתי את השאלה של קובי לתוך הערך ''הילוך כוח'' באינציקלושטח.

4

shaych

18 בינואר 2015 ב 00:40

שאלה קטנה

אני מעוניין לקנות סוזוקי ג'מיני חדש מהחברה סוף סוף הוא חזר לארץ.
יחס העברה בהילך ראשון רגיל הוא 4.425 והילוך שני 2.304 ואילו בהילוך כוח נמוך הוא 2.002. למה להשתמש בהילוך כוח אם הילוך ראשון ושני רגילים מספקים לי יחס העברה טוב יותר?

5

Ogash Ofer

18 בינואר 2015 ב 10:08

שאלה קטנה

shaych כתב/ה:
"אני מעוניין לקנות סוזוקי ג'מיני חדש מהחברה סוף סוף הוא חזר לארץ.
יחס העברה בהילך ראשון רגיל הוא 4.425 והילוך שני 2.304 ואילו בהילוך כוח נמוך הוא 2.002. למה להשתמש בהילוך כוח אם הילוך ראשון ושני רגילים מספקים לי יחס העברה טוב יותר?"
יחס ההפחתה של 2.002 בהילוך הנמוך הוא בנוסף ליחסי ההפחתה הרגילים של הגיר. בהילוך גבוה HIGH יחס ההפחתה בתיבת העברה של הג'ימני האוטומטי הוא 1.32 ואילו בידני 1. ואילו בהילוך נמוך LOW יחס ההפחתה של תיבת ההעברה בג'ימני אוטומטי הוא 2.643 ובגיר ידני 2.002.

6

shaych

18 בינואר 2015 ב 12:44

שאלה קטנה

Ogash Ofer כתב/ה:
"[b]shaych כתב/ה: [/b]אני מעוניין לקנות סוזוקי ג'מיני חדש מהחברה סוף סוף הוא חזר לארץ.
יחס העברה בהילך ראשון רגיל הוא 4.425 והילוך שני 2.304 ואילו בהילוך כוח נמוך הוא 2.002. למה להשתמש בהילוך כוח אם הילוך ראשון ושני רגילים מספקים לי יחס העברה טוב יותר? יחס ההפחתה של 2.002 בהילוך הנמוך הוא בנוסף ליחסי ההפחתה הרגילים של הגיר. בהילוך גבוה HIGH יחס ההפחתה בתיבת העברה של הג'ימני האוטומטי הוא 1.32 ואילו בידני 1. ואילו בהילוך נמוך LOW יחס ההפחתה של תיבת ההעברה בג'ימני אוטומטי הוא 2.643 ובגיר ידני 2.002. "
זאת אומרת שאם אני משלב הילוך כוח בתיבה ידנית ומכניס לראשון אני מקבל יחס העברה של 2.002*4.425=8.858 או 4.425 2.002=6.427?

7

Ogash Ofer

18 בינואר 2015 ב 12:57

שאלה קטנה

shaych כתב/ה:
"[b]Ogash Ofer כתב/ה: [/b][b]shaych כתב/ה: [/b]אני מעוניין לקנות סוזוקי ג'מיני חדש מהחברה סוף סוף הוא חזר לארץ.
יחס העברה בהילך ראשון רגיל הוא 4.425 והילוך שני 2.304 ואילו בהילוך כוח נמוך הוא 2.002. למה להשתמש בהילוך כוח אם הילוך ראשון ושני רגילים מספקים לי יחס העברה טוב יותר? יחס ההפחתה של 2.002 בהילוך הנמוך הוא בנוסף ליחסי ההפחתה הרגילים של הגיר. בהילוך גבוה HIGH יחס ההפחתה בתיבת העברה של הג'ימני האוטומטי הוא 1.32 ואילו בידני 1. ואילו בהילוך נמוך LOW יחס ההפחתה של תיבת ההעברה בג'ימני אוטומטי הוא 2.643 ובגיר ידני 2.002. זאת אומרת שאם אני משלב הילוך כוח בתיבה ידנית ומכניס לראשון אני מקבל יחס העברה של 2.002*4.425=8.858 או 4.425 2.002=6.427? "
אני לא בטוח שהחשבון הנכון הוא במכפלות. מה שעוד נראה לי חסר במשוואה הם יחסי ההפחתה בסרנים (אם יש). אבקש מהמומחים להגיב...

8

עופר אדר

18 בינואר 2015 ב 14:41

שאלה קטנה

Ogash Ofer כתב/ה:
"[b]shaych כתב/ה: [/b][b]Ogash Ofer כתב/ה: [/b][b]shaych כתב/ה: [/b]אני מעוניין לקנות סוזוקי ג'מיני חדש מהחברה סוף סוף הוא חזר לארץ.
יחס העברה בהילך ראשון רגיל הוא 4.425 והילוך שני 2.304 ואילו בהילוך כוח נמוך הוא 2.002. למה להשתמש בהילוך כוח אם הילוך ראשון ושני רגילים מספקים לי יחס העברה טוב יותר? יחס ההפחתה של 2.002 בהילוך הנמוך הוא בנוסף ליחסי ההפחתה הרגילים של הגיר. בהילוך גבוה HIGH יחס ההפחתה בתיבת העברה של הג'ימני האוטומטי הוא 1.32 ואילו בידני 1. ואילו בהילוך נמוך LOW יחס ההפחתה של תיבת ההעברה בג'ימני אוטומטי הוא 2.643 ובגיר ידני 2.002. זאת אומרת שאם אני משלב הילוך כוח בתיבה ידנית ומכניס לראשון אני מקבל יחס העברה של 2.002*4.425=8.858 או 4.425 2.002=6.427? אני לא בטוח שהחשבון הנכון הוא במכפלות. מה שעוד נראה לי חסר במשוואה הם יחסי ההפחתה בסרנים (אם יש). אבקש מהמומחים להגיב... "
יחס ההעברה הסופי (או יחס הזחילה) הוא מכפלה של ההילוך בו אתה נוסע X יחס ההפחתה בתיבת ההעברה X יחס ההפחתה בסרנים - וזה כשמדובר בתיבה ידנית שבה העברת הכוח היא ישירה. בתיבה אוטומטית צריך לקחת בחשבון גם את ההפחתה בממיר המומנט שיכול להכפיל את יחס ההעברה הסופי (אבל זה נכון רק כשנוסעים בעלייה...). אם ניקח את המקרה של הג'ימני היחס בהילוך ראשון הוא 4.425 כפול יחס נמוך בתיבת העברה 2.002 כפול היחס בסרנים 4.300 = 38.1 בערך. באוטומט 2.875 כפול 2.643 כפול 4.090 = 31.1 בערך ותראה גם כאן https://www.4x4.co.il/articles/printarticle.aspx?articleId=891

9

Ogash Ofer

18 בינואר 2015 ב 15:42

שאלה קטנה: יחסי העברה


אכן כתבה מעולה צרף עופר - על יחסי העברה

10

drorb4x4

19 בינואר 2015 ב 11:42

שאלה קטנה: יחסי העברה

בג'ימני יש תיבה ידנית בעלת חמש מהירויות, או אוטומטית בעלת 4 מהירויות. התיבה האוטומטית היא מטיפוס פלנטרי בעל ממיר מומנט (רכיב בתיבת ההילוכים שמעביר את תנועת המנוע לגיר באמצעות סחרור שמן בין שתי טורבינות). בגיר שכזה אין חיבור מכני ישיר בין המנוע לתיבת ההילוכים למעט כאשר ממיר המומנט ננעל, וזה קורה רק בשיוט קבוע במהירות גבוהה בהילוך הגבוה, במקרה של ג'ימני – הילוך רביעי. בכל הילוך אחר אין נעילה של ממיר המומנט ומתאפשרת בו החלקה. ההחלקה הזו מאפשרת בעצם לרכב אוטומטי לעמוד עם מצב דרייב משולב מבלי שהמנוע יכבה..

תיבת ההעברה (טרנספר) היא למעשה עוד תיבת הילוכים ויש בה שני יחסים - גבוה ונמוך. הווה אומר שלרשותנו עומדים בג'ימני 10 הילוכים (בגיר ידני) או 8 הילוכים (בגיר אוטומטי) והם מחולקים לשני תחומים.  יש תיבות נשלטות מכנית באמצעות בורר, בעיקר ברכבי שטח ייעודיים או ישנים (בג'ימני הישן עד 2005 כולל). ברוב הכלים החדשים התיבה נשלטת חשמלית באמצעות מתגים/לחצנים או סיבובי) ומנוע חשמלי..

זאת אומרת שלרשותנו עומדים למעשה 10 הילוכים (בידני) או 8 הילוכים (באוטומטי) מחולקים לשני תחומים.

באופן גס וכללי אפשר לקבוע שבמצב נמוך אנחנו משתמשים בשטח טכני - טיפוסים, מעבר מכשולים, בלימת מנוע בירידות תלולות וכל תרחיש אחר שמחייב אותנו לנסיעה איטית ומדודה. התחום הנמוך מאפשר שליטה קלה ומדוייקת בהעברת הכוח, על חשבון מהירות.

אפשר לנסוע בכל הילוך, בתחום גבוה או נמוך, בהתאם לתנאי השטח. כמובן שלעתים עלולים להיווצר מצבים של הילוכים כמעט חופפים (למשל, הילוך ראשון בתיבת הילוכים ידנית בשילוב עם מצב גבוה בתיבת ההעברה מאוד דומה ליחס ההעברה של הילוך שלישי בתיבת ההילוכים ומצב נמוך בתיבת ההעברה, כנל שני גבוה מול חמישי נמוך. לא זהים בדיוק אבל די דומים).

הבדל משמעותי נוסף בין תיבת ההילוכים לתיבת ההעברה – השליטה בתיבת ההילוכים, ידנית או אוטומטית, קלה ומהירה בהרבה מאשר השליטה בתיבת ההעברה. רוב תיבות העברה דורשות עצירה מוחלטת במעבר בין תחומים גבוה ונמוך ורוב התיבות הנשלטות חשמלית סובלות גם מזמן תגובה איטי. על כן, יש חשיבות גדולה מאוד לבחירת תחום מתאים בתיבת ההעברה לפני שמתחילים להתעמת עם מכשול.

אז מה עדיף בעלייה ארוכה בשטח? (הדוגמאות מרכב בעל מנוע קטן וצמוק-מומנט כמו ג'ימני, עם גיר ידני) האם לבחור בהילוך ראשון גבוה או שלישי נמוך?... אם נישאר בתחום הגבוה, עלול להיגמר המומנטום לפני סוף העלייה ואז אחת מהשתיים – או שהמנוע יירד לסלד נמוך מדי וידומם, או שניאלץ לעצור ולהחליף תחום בתיבת ההעברה. וזה כבר לא מומלץ ואפילו מסוכן.

ברכב אוטומטי, טיפוס עליה תלולה בתחום גבוה מגדיל את ההחלקה בממיר המומנט ועלול לגרום להתחממות תיבת ההילוכים עד כדי גרימת נזק כבד לגיר. בגיר אוטומטי שרתח יש מצב שנחווה איבוד הילוכים ומצב בו הרכב יסרב לנסוע או להחליף הילוכים. לעומת זאת אם נתחיל את הטיפוס מלכתחילה בתחום נמוך, נניח בהילוך שלישי, עדיין יש לנו שני הילוכים להוריד אם העליה מתגלה כקשה משחשבנו, או שהמנוע איבד מומנטום. במקרה של רכב אוטומטי, הנסיעה בתחום הנמוך מפחיתה מאוד מהמאמץ ומהעומס על התיבה..

יחסי זחילה:

כפי שעופר ציין, יחס הזחילה הכולל (הילוך ראשון * מצב נמוך * יחס סופי בסרן) בג'ימני הידני אכן נמוך יותר מאשר בזה האוטומטי, אבל בגיר אוטומטי יש ממיר מומנט, שבזמן מאמץ (עלייה תלולה למשל) מתקיימת בו החלקה מסויימת, שמכפילה את יחס ההעברה בתיבת ההילוכים ומקצרת את יחס הזחילה הכולל.

בכלי רכב בעלי מנוע קטן ודל יחסית במומנט כמו הג'ימני, ההבדל בין ידני ואוטומטי בנהיגת שטח טכני יכול להיות גדול מאוד לטובת האוטומטי, בדיוק בגלל תוספת המומנט הזו..

 

11

Ogash Ofer

19 בינואר 2015 ב 11:46

שאלה קטנה: יחסי העברה

תגובה יותר מפורטת מזו של דרור ברלי - אין! זו בעצם כבר לא תגובה אלא ממש כתבה!! תודה לך דרור.

12

רוני ארליך

09 בדצמבר 2016 ב 20:02

האם לג'ימיני מודל 2016 יש הילוך כח? האם ניתן להגדירו כרכב שטח 4X4 קשוח?

13

Ogash Ofer

10 בדצמבר 2016 ב 00:07

הילוך כוח סוזוקי ג׳ימני

רוני ארליך כתב/ה:
"האם לג'ימיני מודל 2016 יש הילוך כח? האם ניתן להגדירו כרכב שטח 4X4 קשוח?"
גם לסוזוקי ג׳ימני 2016 יש הילוך כוח.  הג׳ימני בעל יכולת שטח מצויינת ועובר כמעט הכול למרות מידותיו הקטנות (או בזכות מידותיו הקטנות).  החסרון ב׳׳קשיחות׳׳ של הג׳ימני הוא חוסר היכולת לגרור ולחלץ כלי רכב כבדים וגדולים ממנו. 

14

Pekado92394

18 בספטמבר 2022 ב 22:13

לטיוטה ראב 4 2010 יש הילוך כוח ?

15

Ogash Ofer

18 בספטמבר 2022 ב 23:04

Pekado92394 כתב/ה:
"

לטיוטה ראב 4 2010 יש הילוך כוח ?

"
לא אין.
וגם מעולם לא היה!
הראב4 הוא מראשוני הג׳יפונים / קרוסאוברים בעולם. כלומר הנעה 4x4 או אף הנעה קדמית בלבד 2x4 וללא הילוך כוח.