General Motors או GM היתה יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם במשך שנים רבות, עם היצע רכבי שטח סביר אך לא עוצר נשימה
מאת: עופר אדר
28/07/00
חברת ג'נרל מוטורס נוסדה בשנת 1908, כחברת אחזקות של ביואיק, שנשלטה אז על ידי ויליאם 'בילי' דורנט. דורנט, שהחל את הקריירה שלו כבונה כרכרות, גוייס בשנת 1904 לנהל את ביואיק. תחת שרביטו הפכה החברה ליצרן הרכב המוביל בארהב והרווחים נוצלו למסע רכש של יצרנים אחרים: תחילה אולדסמוביל, אחריו קדילאק, אלמור, אוקלנד (שהפכה מאוחר יותר לפונטיאק), ואחרים. בשנת 1909 רכשה ג'נרל מוטורס גם את חברת המשאיות רליאנס ואת חברת המכוניות ראפיד, שייצרה כלי רכב מסחריים, מהן צמחה חטיבת המשאיות של ג'י.אם, שנקראה GMC TRUCKS.
שנתיים בלבד לאחר שיסד את החברה, כשלא עמד בהחזרי ההלוואות שנטל לטובת מסע הרכש שלו, איבד דורנט את השליטה בה לטובת חברת נאמנות. הוא חבר לאחים שברולט והקים יחד איתם חברה שנשאה את שמם, קנה בחשאי מניות של ג'נרל מוטורס והצליח, בתמיכה של בן למשפחת דו-פונט המפורסמת, לחזור ולעמוד בראש ג'י.אם, כשהוא מביא איתו כנדוניה את שברולט.
אך גם הפרק הזה ברומן היה קצר. דו-פונט סילק את דורנט מהחברה ב-1920, באופן סופי. דורנט ניסה להמשיך בעסקי הרכב אך דרכו לא צלחה, והוא סיים את חייו כמנהל אולם באולינג. דו-פונט המשיך להיות מעורב בג'נרל מוטורס עד שנות ה-50.
עד לשנים האחרונות, זה היה עיקר היצע רכב השטח של הקונצרן בארה''ב. בדרך היו כמה חילופי שמות, כשהבלייזר קיבל את השם טאהו והג'ימי את השם יוקון, הטנדרים הגדולים נקראו סיירה ואחר כך סילברדו. דגמי הבלייזר/ג'ימי הקטנים הוחלפו בשברולט טריילבלייזר/ ג'י.אם.סי אנבוי. בשלב מסוים הצטרפה גם קאדילק לחגיגה, עם האסקלייד. קישור ל-GMC סונומה משופר
קישור לכתבה על בלייזר מודל 1984
קישור לכתבה על בלייזר מודל 1986
קישור למבחן דרכים לטרייל בלייזר
ב-1998 רכשה ג'נרל מוטורס את הזכויות לשימוש בשם המותג 'האמר' בשוק האזרחי.
תחילה ייצרה את ה-H1 שהיה הדגם האזרחי של הרכב הצבאי, אחר כך הוסיפה לליין את ה-H2 שהתבסס על מכלולי הסברבן ואת ה-H-3 שהתבסס על מכלולי הטריילבלייזר.
ה-H3 בעיקר זכה להצלחה גדולה, אך משבר הדלק האחרון וה'עליהום' שנערך על כלי הרכב האלה מצד גופים ירוקים, כמכוניות שמייצגות אל כל הרע בתרבות ה-4X4, הביאו לעצירת הייצור ולחיפושים קדחתניים של הקונצרן אחר קונה שישחרר אותו מתפוח האדמה הלוהט הזה.
האמר מול פג'רו מול לנד קרוזר במבחן השוואתי
תמונות נוספות
2 תגובות
1
עופר אדר
07 במרץ 2009 ב 19:01
בעניין האי דיוקים
אין כאן אי דיוקים - אולי חוסר הרחבה.
הג'ימי והבלייזר פולסייז - ה-K5 - שהייצור שלהם החל בשנת 1970 הוחלפו ביוקון ובטאהו, בהתאמה, בשנת 1992.
בחלק מהשנים, החל מ-83, יוצרו במקביל גם הג'ימי והבלייזר הקטנים (S-10 ו-S15) ואלה הוחלפו בתחילת שנות ה-2000 בטריילבלייזר/אנבוי.
2
אורח/ת
16 במאי 2009 ב 13:24
עדיין לא מדוייק
הג'ימי והבלייזר לא הוחלפו ע"י היוקון והטאהו, הם לא יושבים על אותה שילדה.
היוקון חזר לשלדה הקצרה של הג'ימי רק מספר שנים מאוחר יותר כשחזר הביקוש לגסת שתי דלתות (היוקון מוצע ב2 או 4 דלתות).
תגובות