כרית החילוץ החדשה מבית פילוטראק חייבה אותנו לצאת לשטח ולנסות להיתקע.
לקח לנו כחצי שנה של ניסיונות תקיעה, אבנים עפות, סלעים חדים וכמה מאבקים עם מרפי לנסות ולייצר סיפור דרמתי של "מעשה בכרית..."
מעשה בכרית: השפאלה
מי לא מכיר ''שפאלה''? (מי שלא מכיר שיקרא את הערך ב
אינציקלושטח)
אבל מה הבעיה? כשהיא עשויה מברזל היא כבדה וכשהיא עשויה מאלומיניום היא יקרה ובכלל היא תופסת מקום נכבד ברכב. כיום, ברוב הרכבים היפיופים ובטח שבג'יפונים אין מקום בכלל לשאת את השפאלה.
אבל כמו שנאמר – זה מה יש! ומי שהיה צריך משטח נסיעה נאלץ לסחוב עימו
שפאלה אחת או שתיים.
ואז באו דני הרמן ואיל בנימין - הראשון מהנדס אוטומוטיבי ואיש שטח ותיק והשני מהנדס מכונות ועשו מעשה, מעשה בכרית.
מעשה בכרית: אז מה זה בכלל?
הכרית היא משטח נסיעה מתנפח אשר מתוכנן לשאת את משקל הרכב ולהיות עמיד במגע עם
צמיג הרכב ועם הקרקע.
הכרית בנויה מחומר חיצוני עבה ועמיד שעליו משטח נסיעה מגומי עבה (מזכיר משטח ריצה מחוספס) ומתחתיו משטח אחיזה מאותו החומר. בתוך הכרית כרית פלסטיק/גומי כמו של שקית מים שאליו מחוברת צינורית המאפשרת ניפוח הכרית הפנימית (והחיצונית).
עפ’’י נתוני היצרן אורכה 1.2 מטרים ורוחבה כמחצית המטר, היא שוקלת כ-2.5 ק''ג ומסוגלת לשאת משקל של 3,000 ק''ג. האריזה כוללת זוג כריות המגולגלות בתיק נשיאה.
מעשה בכרית: למה זה נועד? או מתי זה יעיל וטוב?
היצרן מצהיר כי זה מוצר לחילוץ. אני הייתי כותב כי זה מוצר שכדאי להשתמש בו טרם החילוץ ואם אדייק אז טרם התקיעה. מילוי של בור או חריץ בקרקע, גישור לפני ואחרי סלע המאיים על בטן הרכב, לפני מדרגה או אחריה ובקיצור כל עבודת מע''צ מתבקשת בשטח טרשי. בשטח חולי יכולה הכרית לשמש כמשטח אחיזה תחת הצמיג (בלחץ חלקי ואף ללא ניפוח כלל). אותו דבר בבוץ או בכל משטח חסר אחיזה.
לאחר התקיעה אפשר להכניסה תחת גלגלי הרכב ולנפח באמצעות קופמרסור – זה עובד, לאט, אבל עובד!
מעשה בכרית: מהכוח אל הפועל
רעיונות והצעות יש הרבה אבל רובם מסתיימים בעוד קצת עבודות מע''צ ונשכחים ברגע שלוחצים על הגז ועוברים את המכשול. את המהלך השלם מהרעיון ועד הייצור והשיווק המסחרי מבצעים מעט אנשים ובכל זאת נהוג לומר כי ''הראש היהודי ממציא לנו פטנטים''.
בתחום הג'יפאי של אביזרי החילוץ והציוד לרכב יש מספר פטנטים (שחלקם אף רשומים באופן רשמי כפטנטים) השמורים לראש היהודי/ישראלי. המגנטים להגנה על צבע הרכב, המיגונים מאלומיניום בייצור סידרתי, הדובון – מכשיר ההרמה של רמי ואבירם (
קישור), הג'ק הערבי צרפתי שעל יצורו מופקד הישראלי מרסטה 4
X4 (
קישור), Super Tank לנשיאת מים בשטח (
קישור), מיכל המים של צדי (
קישור) ולבטח עוד מוצרים טובים שנשכחו מראשי.
מעשה בכרית: איפה את כרית?
אז בכמה חודשים האחרונים אני נוסע עם הכרית, נושא אותה לכל מיני מקומות בעולם, מוציא אותה למבחני דרכים, סוחב אותה עם
ניסאן למסלולי הטיול אבל לא נתקע. כנראה שחוקי מרפי עובדים!
כל עוד הכרית איתי – לא הצלחתי לפגוש בתקיעה האולטימטיבית – כזו שתגרום לי לשלוף את הכרית, לנפח אותה ולהציל את המצב כאילו הייתי האביר על הסוס על הלבן (או עם הכרית האדומה).
בסיומו של מבחן הדרכים לגרנד ויטרה בסוף של הצילום על קטע הכביש, כשאני כבר לבוש ומחכה לאירוע משפחתי בערב אנו מחליטים לצלם עוד קטע אחד בשטח הסלעי (ולמען האמת ההיסטורית אני אומר ''נעשה רק סיבוב קטן שיהיה מעניין'' ואילן מזהיר ''אבל הרכב לא נועד לזה'').
לאן נוסעים? קרוב לגבעות של רנתיס ולנחל שלה (
קישור למסלול טיול) - שם ''רק שביל קטן'' ו-''כמה סלעים'' ויאללה הביתה.
ואז מתעורר לו מרפי –''הלו, שכחתם אותי?!'' ומיד מסדר לנו תקיעה טובה והגרנד ויטרה מתיישבת לה על חתיכת סלע (האמת שזה היה צפוי).
אני נאלץ לפשוט את בגדי החג, לבדוק מה האביזר הזמין לחילוץ, לזחול תחת הרכב, ובאמצעות
ג'ק המספרים הבסיסי שמסופק ע''י היצרן להרים את הרכב בהטיה מטה, לנסוע מעט קדימה ולחלץ עצמנו מהמצב המביך (זה גם מסביר את הסיום בתחתונים של הסרט באותו
מבחן דרכים - קישור).
ובקיצור...
- תקיעה מגיעה תמיד שאתה לא מוכן, אתה ממהר ואין לך חשק להתעסק בעניין
- קצת שכל ישר והאמצעי הכי בסיסי שקיים יכול לחלץ אותך מרוב הצרות
- קצת יותר שכל ישר לא יכניס אותך לצרות
- אביזר חילוץ מתאים יצדיק את ערכו במצבים אלו. ובמקרה הנ''ל – כרית לפני הסלע וכרית לאחר הסלע וכול הסיפור לא היה נכתב (ולאילן היה נחסך העונג לצלם אותי בתחתונים זוחל תחת הרכב).
מעשה בכרית: יתרונות וחסרונות
ראשית, הכרית היא שפאלה גמישה שגם ללא אוויר בתוכה יכולה לשמש כמשטח אחיזה בחול ובבוץ – וכן היא עמידה בשפשוף הצמיגים.
שנית, היא נושאת משקל ויכולה לשמש כגישור על תעלה – חשוב לתמוך אותה מתחת או כרמפה לפני מכשול – וכן היא יודעת לשאת את משקל הרכב.
יש לשים לב כי נוח יותר להשתמש במכוון קרקעי ויש להעמיס אותה עם הגלגל במרכז הכרית – אחרת היא נמרחת לצדדים.
היא יכולה לשמש כג'ק הרמה – מה שאינו מומלץ ע''י היצרן, אבל נבדק והוכח עצמו כנוח.
מזרן לים עבור הירושלמים (גם לא נראה לי שבהמלצת היצרן) וכרית ישיבה ומשחק לילדים (היצרן אדיש ויכול רק לחייך).
מעשה בכרית: האביזר לאי בודד
האם זה האביזר היחיד שאקח איתי לאי בודד? לא בטוח!
ראשית, עדיף לקחת את בת הזוג שכמובן תרד מהרכב ותוכל לכוון אותך במעבר המכשול (יש שיאמרו – שתעשה לך כזה כאב ראש שכבר לא תרצה לנסוע בשטח).
שנית, מגבהה (ג'ק) הכי בסיסי שקיים הוא אביזר חובה ובלעדיו אסור להתחיל בנסיעה, אפילו לא על הכביש ואיתו אפשר לעשות הכול, כמעט הכול...
אבל אם נשאל כמה כסף אנו מוכנים להשקיע באביזר שיוציא אותנו בקלות מהתקיעה הבאה? התשובה של רובנו תהיה מאות עד אלפי שקלים ואם נשאל את זה תוך כדי התקיעה התשובה תהיה הרבה מאוד. אבל בפועל להרבה ג'יפאים אין אפילו
רצועת גרירה תקנית ושני שאקלים (סיפור של 300 ₪). אז מה זה אומר עלינו?
ונחזור לכרית – היא אמנם לא כלי החילוץ האולטימטיבי אבל היא קלת משקל ונוחה לאכסון ברכב, היא נוחה לעבודה וחוסכת זמן יקר ובעיקר היא יכולה לחסוך את החילוץ ולעשות את החיים הרבה יותר פשוטים כשצריך חילוץ.
תגובות