מסלול בדרום השפלה על שבילים מהירים – לאלה מבינינו שאוהבים לתת בגז ולתור בנופים של חבל ארץ אשר כמעט אינו מטויל.
מדביר, דרך יער להב לאמציה, מערת חזן ולכיש עד למערות סמך.
החורף הוא תקופה מדהימה לטיולים באזור – מזג האוויר נוח, השדות ירוקים או זרועים ומחכים לגשם, אין כמעט אבק על השבילים ובעיקר - רואים רחוק רואים שקוף.
המסלול מתאים לכל סוגי רכבי 4X4 ללא צורך בהילוך כוח
המסלול ברמת עבירות קלה עד בינונית קלה – בהתאם לרכב ויכולות הנהג. אזהרה לבעלי ג'יפונים – שימו לב ל''הפתעות'' שמחכות לכם לאורך השבילים המהירים מפני פגיעות בשל מרווח גחון נמוך במיוחד.
המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך מפורט עם 23 נקודות ציון הניתנות להורדה מהאתר.
המסלול עובר בשטחי אש פעילים של צהל ולכן אפשרי רק בסופי שבוע. המסלול חוצה שמורות טבע ושכיות חמדה ארץ ישראליות - יש להקפיד על נסיעה בצירים מסומנים בלבד ועל שמירה על הניקיון.
אורכו של המסלול כ-60 ק''מ והוא מתחיל לא רחוק מהקצה הדרומי של כביש 6 ומסתיים ליד קריית גת. משך הטיול בין 6 ל-10 שעות.
הכנות לטיול
מומלץ לצאת למסלול עם בן זוג בעל רכב4X4
והכנת אמצעים בסיסיים:
מפה מספר 12 בקנה מידה של 1/50,000 – דרום השפלה
מצפן ומומלץ גם GPS למרות שאפשר להסתדר גם בלעדיו
טלפון סלולארי, טעון ו/או סוללה נוספת
פנסים למערות
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
מים ומזון ליום שלם
שיטת הניווט
הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי, מבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח. יש לנסוע ישר ועל השביל המרכזי/הבולט מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים, אם קיים.
בנקודות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) - לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח.
מומלץ להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול.
אם תשתמשו גם במכשיר GPS תוכלו להגביר את ביטחונכם העצמי גם אם אין לכם ניסיון רב בניווט.
"רואים רחוק רואים שקוף" - יניב טל בשפלת יהודה
תחילת המסלול:
בצומת דביר על כביש 40 (קריית גת – באר שבע)
פונים מזרחה לכביש 3255 עם השילוט לכיוון דביר/להב/שומריה
בצומת תמצאו תחנת דלק אלון וחנות נוחות לתדלוק וקניות שלפני הטיול
נ.צ. 1 – צומת דביר
מתחילים ומאפסים מד אוץ
על כביש 3255 נוסעים מזרחה, חולפים על פני הכניסה לקיבוץ דביר
6.5 ק''מ – בצד ימין (מדרום) צומת עם שביל כורכר מסומן בסימון שבילים אדום ולידו תיבת דואר קטנה ואדומה
נ.צ. 2 – צומת תיבת הדואר
דביר או דבירה?
הקיבוץ נקרא בעת הקמתו דביר על שם העיר הכנענית אשר נכבשה ע''י יהושע בן נון.
בהמשך התברר כי העיר שזוהתה כחרבת בית מרסים הסמוכה אינה דביר ואז החליטה ועדת השמות לשנות את שם הישוב לדבירה (מלשון בדרך לדביר...) אבל תושבי הקיבוץ החליטו כי שמם הוא דביר!
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה (דרומה) על שביל הכורכר (שימו לב שלאורכו ''הפתעות'' בצורה של סוללות עפר, אבנים ותעלות)
1.9 ק''מ צומת – השביל עם סימון השבילים האדום פונה שמאלה לתוך היער
נ.צ. 3 – צומת כניסה ליער
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ונוסעים על השביל המסומן באדום אשר נכנס לתוך היער
אפשר להתחיל לחפש חלמוניות צהובות מדהימות, הפורחות בתקופה שבין הסתיו לחורף
0.4 ק''מ צומת - ממשיכים ישר
0.8 ק''מ (מצטבר) צומת T - פונים שמאלה (צפונה) על השביל האדום
1.1 ק''מ (מצטבר) צומת - ממשיכים ישר בירידה לכיוון היער שממול
מימין ומסביב הגבעה פרוסה - חרבת אבו חף – שהיא יישוב ביזנטי הכולל כנסייה עתיקה ואפילו באר מים מהתקופה הכלכותית – מלפני כ-6,000 שנים.
1.5 ק''מ (מצטבר) צומת נחל תילה, כדאי לעצור ולראות את בור תילה שמימין
ממשיכים ישר לכיוון צפון-מזרח כאשר השביל נכנס לתוך היער ומטפס מעלה
2 ק''מ (מצטבר) ממשיכים ישר בצומת (סימון השבילים לא ברור באזור הזה)
3.1 ק''מ (מצטבר) צומת T
נ.צ. 4 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ועולים של שביל ישראל
(מסומן על המפה בקו ורוד ובשטח בשלושה פסים כחול-לבן-כתום)
0.2 ק'' עולים על האספלט, מגיעים לצומת T על הכביש ופונים ימינה (נ.צ. 6)
0.3 ק''מ (מצטבר) צומת - ממשיכים על האספלט בכיוון מערב לכיוון העלייה למצפה
0.7 ק''מ (מצטבר) מקיפים את המגדל של המצפה בכביש הטבעת ועוצרים מצפון למדרגות
כאן יש מקום לפיקניק, ארוחת בוקר וקצת משחקים לילדים
נ.צ. 5 – מצפה קק''ל
יורדים על האספלט 300 מטרים חזרה לצומת בו עלינו מהשביל לכביש
נ.צ. 6 – צומת כביש / שביל ישראל
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה – צפונה לשביל ישראל
0.2 ק''מ שביל ישראל מתעקל ימינה ומיד פונה שמאלה בצומת
0.5 ק''מ (מצטבר) שביל ישראל חוצה צומת וממשיך לרדת מטה
0.7 ק''מ (מצטבר) צומת T - פונים שמאלה
1.2 ק''מ (מצטבר) חוצים צפונה בזהירות את כביש 3255
1.7 ק''מ (מצטבר) צומת V - פונים שמאלה לכיוון האוכף של גבעת געת
2.2 ק''מ (מצטבר) בצומת שמיד לאחר האוכף פונים שמאלה ועוזבים את שביל ישראל
2.5 ק''מ (מצטבר) השביל מתעקל ימינה ולמטה
2.6 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה לכיוון צפון-מערב
2.7 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה עם השביל המרכזי
3.4 ק''מ (מצטבר) צומת
נ.צ. 7 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל
0.3 ק''מ השביל חוצה שער, פונה שמאלה ומיד ימינה בכיוון הירידה
0.5 ק''מ (מצטבר) חוצים שער נוסף ופונים שמאלה בכיוון הירידה
0.9 ק''מ (מצטבר) חוצים כביש אספלט לצד נחל שקמה וממשיכים על שביל ישראל עם השלט לכיוון יער דבירה
1.2 ק''מ (מצטבר) צומת - ממשיכים ישר וימינה עם הסימון של שביל ישראל לצד היער
1.4 ק''מ (מצטבר) צומת - פונים שמאלה לתוך היער
1.6 ק''מ (מצטבר) השביל פונה באופן חד ימינה לתוך היער
1.8 ק''מ (מצטבר) צומת - פונים שמאלה לשביל ולצידו קו מתח
2.4 ק''מ (מצטבר) בצומת שליד מאגר המים של מקורות פונים שמאלה לכיוון קיבוץ דביר (הנראה באופק)
2.7 ק''מ (מצטבר) צומת T שממול קיבוץ דביר
נ.צ 8 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בכחול
0.4 ק''מ צומת - ממשיכים מעט ישר ופונים שמאלה עם השביל הכחול (השביל הרחוק מקצה היער)
0.5 ק''מ (מצטבר) בצומת שליד הלולים פונים שמאלה ונוסעים לצד הגדר
0.7 ק''מ (מצטבר) חוצים את השביל הלבן המוביל ללולים וממשיכים על השביל שלצד הגדר
1 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה עם הגדר
1.1 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה בצומת ועוזבים את הגדר
1.4 ק''מ (מצטבר) ממשיכים ישר בצומת שבילים
2.1 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה בצומת שלצד אלמנט הבטון הגדול
2.2 ק''מ (מצטבר) פונים פנייה חדשה ימינה ויורדים לשביל שבערוץ
2.6 ק''מ (מצטבר) צומת על שביל ראשי שלצידו עמוד
נ.צ 9 – צומת העמוד
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה – צפונה על השביל המרכזי
0.4 ק''מ צומת עם עמוד ברזל במרכז - פונים ימינה לשביל מהיר (ג'יפונים - שימו לב להפתעות)
1 ק''מ (מצטבר) צומת ולאחריו השביל המרכזי מתעקל שמאלה
1.2 ק''מ (מצטבר) צומת - השביל מתעקל ימינה ומיד פונה שמאלה לשביל מעט משובש מעל ערוץ הנחל, יורד לתוכו וממשיך כשביל מהיר מזרחה
1.9 ק''מ (מצטבר) צומת T על שביל כורכר לבן
נ.צ. 10 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל הכורכר הלבן
1.6 ק''מ כששביל הכורכר הלבן מתעקל שמאלה פונים ימינה לשביל צר הנכנס לצד ערוץ רחב
נ.צ. 11 – ירידה מהשביל הלבן
מאפסים מד אוץ
השביל הצר מתרחב מעט ומטפס בערוץ
0.5 ק''מ השביל חוצה אוכף יפה ויורד למרכז העמק
0.9 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה – צפונה על השביל שבמרכז העמק
1.6 ק''מ (מצטבר) ליד קוביית הבטון פונים ימינה חוצים את הנחל ומטפסים לגדה שממול
פונים ימינה עם השביל ונוסעים לצד הנחל שלקראת סופו רואים את שביל הכורכר הלבן
2.5 ק''מ (מצטבר) רגע לפני החיבור לשביל הכורכר הלבן - צומת עם שני שבילים האחד מטפס על השלוחה והשני ממשיך לתוך הנחל
נ.צ. 12 – צומת לצד שביל הכורכר
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל שבתוך ערוץ הנחל
0.6 ק''מ מפגש ערוצים עם צומת V - פונים שמאלה לערוץ השמאלי
1.1 ק''מ (מצטבר) צומת - פונים שמאלה ומטפסים על השלוחה לעבר האוכף אותו חוצים ויורדים לצידו השני
1.5 ק''מ (מצטבר) מגיעים לשביל בתוך ערוץ נחל - פונים ימינה ומטפסים על השביל שבמרכז הערוץ
2.1 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה בצומת וממשיכים על השביל הראשי
2.4 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה בצומת לכיוון הערוץ וקוביית הבטון
3.1 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה על השביל
3.8 ק''מ (מצטבר) חוצים אוכף ויורדים לכיוון מטה
4.2 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T על שביל כורכר לבן
נ.צ. 13 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל הלבן המסומן בסימון שבילים כחול
1.8 ק''מ שביל עם סימון שבילים אדום פונה ימינה ויורד לתוך הנחל
נ.צ. 14 – צומת כחול - אדום
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לדרך עפר עם סימון שבילים כחול (מסומן בהמשך השביל)
1.2 ק''מ צומת כשמצד שמאל סכר של אגם עונתי שרוב ימות השנה יבש ממים אך מלא בשיחי קנה
פונים שמאלה לחציית האגם – אפשר על הסוללה של הסכר או כאשר אין מים בשביל המוביל בתוך הקנה הצומח בקרקעית האגם
1.5 ק''מ (מצטבר) מגיעים לכביש אספלט מצפון לסכר
נ.צ. 16 – כביש אספלט
מאפסים מד אוץ
נוסעים צפון מזרחה על כביש האספלט הנוסע בין כרמים ויער
2.5 ק''מ מגיעים לשלט של יער אמציה כשמימין מגרש חניה קטן, חורשה קטנה על שולחנות, ברז מים וגדר שמאחורי – מערות חזן
נ.צ. 17 – מערות חזן
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל האדום שבנחל
0.4 ק''מ פונים שמאלה בצומת שבמפגש הערוצים
1 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה בצומת שבמפגש ערוצים לשביל ללא סימון
1.5 ק''מ (מצטבר) צומת T בקצה חורשה - פונים שמאלה לכיוון הירידה
1.6 ק''מ (מצטבר) מתחברים לדרך רחבה יותר - פונים שמאלה וממשיכים לרדת מטה
2 ק''מ (מצטבר) צומת T
נ.צ. 15 – צומת T
מערות חזן
כאן צריכים להיות קצת הרפתקנים...המקום מדהים ודרך הפתחים אפשר להיכנס לחללים של המערות ולזחול בתוכן. בעבר המקום תופעל ותוחזק ע''י קבלן של רשות הטבע והגנים. מאז סיים את תפקידו, הוסיפה יד נעלמת שלטים בסגנון ''זהירות מפולת''.
אזור השפלה מאופיין במערות רבות אשר שימשו למגורים, אחסנה, בתי בד, גידול יונים, מחצבות ומסתור. שכבת הסלע העליונה קשה מאוד ונקראת ''נרי'' אך לאחר שחוצבים דרכה מגיעים לשכבת סלע רכה בתוכה אפשר לחצוב חללים גדולים – ומכאן מבנה הפעמון של חלק מהמערות.
מאפסים מד אוץ
יוצאים מהמערות ופונים על כביש האספלט ימינה - צפונה
0.6 ק''מ משמאל שביל עם שלט שמורת טבע גבעות גד
פונים שמאלה מהכביש ומיד ימינה לשביל המתחיל במקביל לכביש, מסומן באדום ומטפס לגבעה 420
2.4 ק''מ (מצטבר) צומת T - פונים ימינה לשביל המסומן בירוק
השביל הירוק מתעקל מיד שמאלה ויורד מטה לכיוון הגדר והשער
2.8 ק''מ (מצטבר) מתחברים לשביל השחור – פותחים את השער, חוצים וסוגרים אותו היטב (בקר בשטח)
נ.צ. 18 – שער בקר
מאפסים מד אוץ
ממשיכים מערבה במורד הערוץ על השביל השחור
2.1 ק''מ צומת - פונים שמאלה ומטפסים מהערוץ
2.2 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה בצומת וממשיכים עם סימון השבילים השחור
2.4 ק''מ (מצטבר) השביל השחור פונה שמאלה
3.4 ק''מ (מצטבר) השביל השחור עובר לצד חורשה מקסימה (מישהו אמר קפה?!...)
4.9 ק''מ (מצטבר) השביל השחור פונה בחדות ימינה ונוסע לעבר החורשה
5.3 ק''מ (מצטבר) בקצה החורשה ממשיכים ישר לכיוון צפון-מערב והשביל השחור הופך להיות שביל ישראל כשבאופק רואים את קריית גת
6.7 ק''מ (מצטבר) בקצה השני של החורשה צומת עם שביל אדום
נ.צ. 19 – צומת אדום - ישראל
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה – צפונה לשביל האדום שהוא השביל המרכזי באזור
0.9 ק''מ השביל חוצה שער גדול ונכנס לתוך הכרמים (אם השביל סגור אפשר לנסוע עד סוף הגדר שמימין לחצות שם ולחזור לשביל)
נוסעים בתוך הגפנים – מקסים!
שימו לב – סעו בזהירות, שמרו על הכרם! אל תעצרו בתוכו ואל תיסעו מהר שכן האבק לא טוב לגפנים
2.2 ק''מ (מצטבר) יוצאים מהשער בקצה השני של הכרם
2.4 ק''מ (מצטבר) צומת עם פנייה שמאלה
נ.צ. 20 – צומת מערת סמך
נוסעים למערה – שימו לב! אפשר להיכנס למערות שמשמאל אבל המקום לא מזמין לפיקניק
חוזרים לצומת סה''כ 2.8 ק''מ (מצטבר)
פונים שמאלה לכיוון צפון מערב על השביל האדום
3 ק''מ (מצטבר) צומת בקצה המטע
נ.צ. 21 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה – צפונה על השביל שנוסע מחוץ למטעים
0.4 ק''מ צומת T עם שביל ראשי - פונים ימינה וחוצים את הנחל
השביל מתעקל שמאלה וימינה וממשיכים צפונה על הדרך הראשית
1 ק''מ (מצטבר) צומת T מול כביש 6 - פונים ימינה
1.3 ק''מ (מצטבר) השביל פונה שמאלה
2 ק''מ (מצטבר) צומת T - פונים שמאלה לכיוון קו המתח הגבוה
2.2 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה בצומת
2.4 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה בצומת
2.7 ק''מ (מצטבר) ממשיכים ישר צפונה לצד הלולים
3 ק''מ (מצטבר) מול השער של הלולים פונים ימינה על הדרך הראשית לצד קו המתח
3.4 ק''מ (מצטבר) מתעקלים עם הדרך הראשית
3.8 ק''מ (מצטבר) דרך עם מצע שחור פונה ימינה לפרדס
נ.צ. 22 – צומת בפרדס
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לתוך הפרדס ונוסעים על הדרך שראשיתה מצע שחור
0.1 ק''מ השביל מתעקל שמאלה
0.7 ק''מ (מצטבר) השביל חוצה את הגשר תחת כביש 6 ולאחריו פונים ימינה על האספלט
1.9 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה חוצים תחת הגשר של כביש 35 (קריית גת- בית ג'וברין) ופונים שמאלה
לצומת בכניסה למושב שדה משה
בצומת T פונים שמאלה ומגיעים לצומת T שעל כביש 35
נ.צ. 23 – צומת שדה משה
סוף הדרך
בצומת הכניסה לשדה מושב אפשר לפנות ימינה לקריית גת
או לפנות שמאלה לבית ג'וברין ולכביש 6
להתראות בטיול הבא...
|
צפוניות
|
מזרחיות
|
תיאור
|
1
|
1092417
|
129639
|
צומת דביר
|
2
|
1089469
|
135267
|
צומת תיבת הדואר
|
3
|
1087847
|
134147
|
צומת כניסה ליער
|
4
|
1087707
|
136265
|
צומת T
|
5
|
1087366
|
135970
|
מצפה קק''ל
|
6
|
1087515
|
136187
|
צומת כביש / שביל ישראל
|
7
|
1089516
|
135792
|
צומת
|
8
|
1091191
|
134224
|
צומת T
|
9
|
1092869
|
134366
|
צומת העמוד
|
10
|
1093717
|
135446
|
צומת T
|
11
|
1095073
|
135091
|
ירידה מהשביל הלבן
|
12
|
1096677
|
135755
|
צומת לצד שביל הכורכר
|
13
|
1098485
|
138820
|
צומת T
|
14
|
1099670
|
137533
|
צומת כחול - אדום
|
15
|
1100655
|
138188
|
צומת T
|
16
|
1101175
|
139260
|
כביש אספלט
|
17
|
1102928
|
140750
|
מערות חזן
|
18
|
1104437
|
139153
|
שער בקר
|
19
|
1105374
|
133288
|
צומת אדום - ישראל
|
20
|
1107300
|
132263
|
צומת מערת סמך
|
21
|
1107419
|
132093
|
צומת
|
22
|
1110357
|
132213
|
צומת בפרדס
|
23
|
1112181
|
131599
|
צומת שדה משה
|
קוארידנטות ברשת ישראל ישנה וקובץ TWL לתוכנת נביגייד
שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשיריGPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE,
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''
תגובות