בחברת המזרח, יבואנית לנד רובר בישראל, הגדירו את אירוע השקת הריינג' רובר ספורט מודל 2010 כ''טעימה מסגנון החיים של קונה פוטנציאלי של הרכב''. הטעימה הזו החלה במרינה בת''א, שם צפינו ביאכטה שהיתה אמורה לקחת אותנו לשיט נאבקת בגלים ולא מצליחה להגיע לרציף (מישהו ממציא בקרת משיכה ליאכטות??), המשיכה בארוחת בוקר במועדון הגולף בגעש, שם עלינו על כלי הרכב, נדדה לארוחת צהריים במסעדת ''רוברג'' במושב לבנים והסתיימה בקייטרינג של אחה''צ על הר הגלבוע. בין לבין, גמענו כמה מאות ק''מ בכבישים מבין היפים ביותר בארץ (העליה לבית אורן, הירידה מהכרמל לכיוון נשר, הכביש שעולה משדי תרומות לגלבוע) ועוד כמה מאות מטרים בשטח.
בשורה התחתונה, נסענו במכונית שתענוג לנהוג בה, במיוחד בדגם המצויד במנוע בנזין בתצורת V-8 בנפח 5.0 ליטר, עם מגדש על. 510 כ''ס המופקים מהמנוע הזה מספקים תאוצות שגורמות לאוזניים של הנהג לנסות ולהגיע למושב האחורי. אחיזת הכביש מדהימה ובקלות בלתי נסבלת מגיעים לשיוט במהירויות שלא כתובות בספר החוקים (רק בסעיפי העונשין...).
הציפיות של חברת המזרח הן שדווקא דגם הדיזל, עם מנוע חדש בנפח 3.0 ליטר ו-245 כ''ס, יתפוס את הנתח המהותי של מכירות הריינג' ספורט החדש. הדגם הזה מגיע בשתי רמות גימור, SE ו-HSE, לצד דגם עם מנוע הדיזל הוותיק יותר, V-8 בנפח 3.6 ליטר.
כל הדגמים מצוידים בתיבת הילוכים טיפטרוניק עם שש מהירויות, הנעה כפולה קבועה עם הילוך כוח ושלל מערכות סיוע התופסות כמעט את כל אותיות ה-ABC, החל מ-ABS, דרך EBA (מגבר בלימת חירום), DSC (בקרת יציבות), ETC (בקרת משיכה), RSC (בקרת גלגול בסיבוב), CBC (הגברת בלימה בסיבוב), TRS (בורר תגובות קרקע) ועוד צירופי אותיות כאלה ואחרים. מערכת המתלים מבוססת על כריות אוויר.
רשימת התוספת ארוכה כאורך הגלות וכוללת בין היתר דיפון עור ועץ, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע משובחת מתוצרת הרמן קרדון, חיבור לאייפוד, חיישני גשם ותאורה, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, הנעה ופתיחת דלתות ללא מפתח, מצלמת רוורס, חלון גג ועוד.
הספורט ממוקם בסולם של לנד רובר מעל הדיסקברי ומתחת לריינג' רובר. עם תג מחיר התחלתי של כ-640 אלף שקל, הוא יקר בלמעלה מ-100 אלף שקל מהדיסקברי 4, עליו בעצם הוא מבוסס. שווה את ההפרש? כל אחד וטעמו, כל אחד ויכולותיו הפיננסיות. אני לא סגור על העניין.
הרהורים של כלום
לאורך כל היום הזה, לא הרפתה ממני המחשבה האירונית משהו: מתי בפעם הבאה תהיה הזדמנות למישהו שקונה מכנסיים ב-70 שקל במחסן בכפר ויתקין, כמוני, להניח את ישבנו על כסא העור המשובח של הריינג' ספורט?
הפתיחה הפילוסופית משהו, הובילה אותנו ליום שהיה רצוף כולו שאלות מהותיות ותהיות עקרוניות. כמו למשל, האם רכב שמחירו ההתחלתי יקר מאוד, מפסיד מערכו – באופן יחסי – יותר מאשר רכב עממי? לשם הדוגמה, חבר שלי קנה לאחרונה ריינג' רובר מודל 99' בכ-50 אלף שקל. ריינג' חדש עולה מעל מיליון שקל, כלומר החבר שילם כ-5 אחוז מערך של רכב חדש. דיפנדר מאותו מודל, ישיג 20-30 אחוז ממחירו כחדש. מה אנחנו אמורים להסיק מזה? שעדיף לקנות דיפנדר?
מכאן עברנו לשאלה, האם מי שיקנה את הריינג' ספורט כיד שלישית והלאה, יוכל בכלל להחזיק אותו והאם נוכל למצוא בעוד 30 שנה רכב מהדגם הזה כרכב אספנות? היום זה די קל, ויחסית גם לא יקר, לשפץ ולתחזק רכב בן 20 ואפילו בן 30, גם כרכב לשימוש יומיומי. אלו כלי רכב של ברזל על ברזל, בלי מחשוב ובלי מערכות מסובכות אחרות. בריינג' ספורט 2010 קיימת אופציה להתקנת מערכת הנקראת Adaptive Dynamic, שדוגמת את מצב הרכב 500 פעם בשנייה ומבצעת באופן רציף אופטימיזציה של מערכת הבולמים כדי להתאים כל גלגל לתנאים המשתנים של הדרך. נאמר שמערכת כזו מתקלקלת בריינג' ספורט שישרוד 30 שנה מהיום, מישהו יוכל לתקן אותה? ולממן את זה?
ערכנו גם דיונים בנושאים נוספים, כמו מה פרופיל הקונים של ריינג' רובר ספורט (WASP ישראלי?), איזה אחוז מבין הקונים ידע באמת לנצל ולתפעל את כל המערכות המתוחכמות הקיימות ברכב (או שישימו את הכל על אוטומט וייסעו?), האם היצרן חושב שהנהג הממוצע אידיוט שתפקידו רק לכוון את ההגה (ולכן יש מצבים בהם מחשב הרכב לוקח שליטה?) ועוד כהנה וכהנה.
כשכבר היינו בדרך חזרה, עלתה שאלה פילוסופית נוספת: לפי מה בוחרות נשים את המכוניות שלהן? כולכם בוודאי מכירים את האגדה האורבנית על האישה שמתקשרת למוסך ושואלת כמה יעלה טיפול לרכב שלה. המוסכניק שואל, איזו מכונית יש לך? והאישה עונה: ירוקה. אז ממשאל קצר ולא מחייב, עלה שאכן נשים בוחרות בדרך כלל את הרכב לפי הצבע, ולא משנה להן כל השאר. ואפרופו צבע, הסטטיסטיקות מראות שהצבע הנמכר ביותר היום הוא לבן, לאחר שנים בהן שלט הצבע הכסוף. או כפי שהגדיר זאת רונן הצלם: ''הלבן הוא הכסף החדש''.
נתונים טכניים
כללי, לכל הדגמים
אורך – 4783 מ''מ
רוחב – 2158 מ''מ
גובה – 1789 מ''מ
מרווח גחון – 14-23 ס''מ
זווית גישה – 34.6 מעלות
זווית נטישה – 29 מעלות
מנוע דיזל 3.0
תצורה – V6
נפח – 3000 סמ''ק
הספק – 245 כ''ס ב-4000 סל''ד
מומנט – 60 קג''מ ב-2000 סל''ד
0-100 – 9.3 שניות
מהירות מירבית – 193 קמ''ש
צריכת דלק משולבת (נתוני יצרן) – 10.8 ק''מ/ליטר
מחיר – החל מ-639 אלף שקל
מנוע דיזל 3.6
תצורה – V8
נפח – 3628 סמק
הספק – 272 כ''ס ב-4000 סל''ד
מומנט – 65 קג''מ ב-2000 סל''ד
0-100 – 9.2 שניות
מהירות מירבית – 209 קמ''ש
צריכת דלק משולבת (נתוני יצרן) – 9.0 ק''מ/ליטר
מחיר – החל מ-783 אלף שקל
מנוע בנזין 5.0 ליטר
תצורה – V8
נפח – 3628 סמק
הספק – 510 כ''ס ב-6500 סל''ד
מומנט – 62.5 קג''מ ב-5500 סל''ד
0-100 – 6.2 שניות
מהירות מירבית – 225 קמ''ש
צריכת דלק משולבת (נתוני יצרן) – 6.7 ק''מ/ליטר
מחיר – החל מ-906 אלף שקל
תגובות