האם מבחינת החוק, יכולה חברת הביטוח להתחמק מאחריות במקרה של תאונה, אם צמיגי הרכב לא תואמים את הרשום ברשיון הרכב?
מאת: יוסי שלף, עו"ד
29/03/01
תשובה לשאלה שנשלחה ע''י Ophir:
האם מבחינת החוק, יכולה חברת הביטוח להתחמק מאחריות במקרה של תאונה, אם צמיגי הרכב לא תואמים את הרשום ברשיון הרכב?
בראש ובראשונה העברנו את שאלתך לחוות דעתו של איש הביטוח מאיר רוטברג (''שטח בטוח''), שהוא המומחה שלנו במיוחד בתחום ביטוח רכב השטח.
לדעתו, ברמת העקרון התשובה לשאלתך היא חיובית, ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים. ההנמקה לכך היא, כי אם מידות הצמיגים אינן תואמות את אלה הרשומות ברשיון הרכב ועל פי תקנות התעבורה, אזי על פי אותן תקנות אין בעל הרכב יכול להעבירו מבחן שנתי (''טסט''), ואם הרכב אינו עובר מבחן רישוי שנתי - ממילא אינו כשיר לנוע על הכביש!
כך, אם וכאשר תתרחש תאונה, אזי המבטחת תטען - ובצדק רב כשלעצמו - כי נהגת ברכב שאינו תקני, ותבקש על סמך זאת לדחות את תביעתך.
לפי נסיונו של מאיר רוטברג, בסוכנות הביטוח שלהם מתגברים על נושא כאוב זה - דבר שהוכח מספר רב של פעמים - ע''י כך שהסוכן מוודא מראש שהמבטחת יודעת על קיומם של ''צמיגים רחבים'' ברכב, ולפיכך היא מנועה מלטעון כי לא ידעה ולא שמעה. עד כאן התייחסותו של המומחה שלנו מאיר רוטברג.
למרות ששאלתו של אופיר התייחסה אך ורק לתגובתה של המבטחת, הנה בשל חשיבות הענין בכללותו נבקש להרחיב מעט את התשובה ולהוסיף משלנו; זאת, הן מן הפן המעשי והן מן הפן המשפטי הצרוף, כל אימת שיתרחשו (חלילה!) תאונה (עם או בלי נפגעים) או נזק (גם ללא נפגעים ולא בהכרח כתוצאה מתאונת דרכים), בהם מעורב כלי רכב אשר מידות צמיגיו אינן תואמות לחלוטין את המידות הרשומות ברשיון הרכב.
הבעלים של רכב כזה ו/או נהגו מסתכנים מבחינה משפטית, וזאת הן במישור הנזיקי (אם מוגשת תביעה אזרחית על נזק) והן במישור הפלילי.
נבהיר דברינו: מבחינה מעשית, שינוי במידות הצמיגים אינו תמיד רק ענין של רוחב הצמיג, אלא לעתים גם היקפו של הצמיג (כאשר מותקנים צמיגים בעלי רדיוס גדול יותר), ולעתים משילוב של שני אלה גם יחד (כלומר: צמיג רחב יותר וגדול יותר). לדבר שכזה נודעות בעיקר - אך לא רק - ההשפעות הבאות:
א. לבעלי רכב בתקופת האחריות - תגובה ידועה של יבואן הרכב להתנער כליל מאחריותו לרכב. הסיבות הניתנות הן בעיקרן מכניות: צמיג בעל היקף גדול יותר מעמיס על המנוע עומס גדול יותר מהצמיג המקורי המתוכנן לרכב (פועל יוצא מכלל פיזיקה פשוט שאינו צריך הסברים מיותרים). הוא הדין בהטלת עומס יתר על תיבת התמסורת (אוטומטית או ידנית).
ב. לענין התנהגות הרכב בדרך: צמיג בעל היקף גדול (או קטן) יותר מזה המקורי שאושר ע''י היצרן ואושר ע''י רשות הרישוי (במסגרת רשיון יבוא סוג זה של רכב) מציג בהכרח תוצאה שגויה במד האוץ (''ספידומטר'') של הרכב. זהו שוב כלל פשוט שאינו טעון הסברים רבים, שהרי מד האוץ מונה את סיבובי הגלגל לדקה ומתרגם אותם למהירות המוצגת במחוון שלו. כך, גלגל גדול יותר בהיקפו גומא למעשה כברת דרך גדולה יותר בסיבוב אחד שלו מאשר הגלגל המקורי; ולהפך, גלגל בעל היקף קטן יותר מציג במחוון מד האוץ מהירות קטנה יותר מזו בה נוסע הרכב בפועל. יוצא שלנהג נדמה - בגלגל קטן יותר - שהוא נוסע במהירות המותרת - אך זו למעשה גבוהה מהמותר, בשיעור המתבקש מההבדל באחוזים בין היקף הצמיג המקורי לזה הקטן יותר. ובמקום שהותקן צמיג בעל היקף גדול יותר - שוב הסטיה קיימת, והפעם כלפי מטה בהתאמה כאמור. כך או אחרת, התוצאה המתקבלת במד האוץ אינה נכונה ואינה אמינה, על כל המשמעויות הנלוות לכך (אכיפת מהירות, מהירות לקיחת סיבובים, ועוד).
ג. מבחינה משפטית, בעלים של רכב שניזוק או גרם לנזק לצד שלישי (בגוף ו/או ברכוש) יכול מצוא עצמו חייב אישית בדין, הן אזרחית (בתביעת נזיקין) והן פלילית. יותר מכך: המבטחת שלו תתנער מאחריות כלשהי לנזק. הסיבה: נהיגה ברכב שאחד ממכלוליו העיקריים והבטיחותיים (צמיגים) אינו תקני ואינו מורשה לפי הקריטריונים של רשות הרישוי! דברים אלה מכוונים בעיקר לכל אותם ''חכמולוגים'' הנוהגים להחליף זמנית את הצמיגים בעלי סטיית התקן - וזאת לצרכי הטסט השנתי בלבד ו/או לצרכי ביקורת או טיפול במוסך המורשה של היבואן - וחוזרים ומתקינים את הצמיגים השונים מהמותר מייד לאחר מכן. ובכן, לכל הנוהגים בדרך זו: היו מודעים לכך שבשעת התרחשות נזק או תאונה או ביקורת שגרתית בדרכים עלול הדבר לעלות לכם אישית ביוקר רב, ומכל הבחינות! מובן כי כל האמור לעיל אינו בהכרח רשימה סגורה של כל הבעיות העלולות להתעורר במצב זה.
הדמיון האישי של כל אחד מכם הוא הגבול לאפשרויות ההסתבכות, ומדור זה אינו מתיימר ואינו ערוך - מעצם טיבו וטבעו - לתאר את כל ההתרחשויות האפשריות.
מבין הפתרונות האפשריים להימנעות מראש מכל תסבוכת ניתן למנות, לפיכך, כדלקמן, ולפי הסדר הבא:
א. להימנע מהחלפה כאמור...
ב. אם רוצים להחליף - לוודא עם מי שמציע להתקין לכם את הצמיגים השונים שהדבר אפשרי מבחינת רישוי הרכב הספציפי שלכם, שאם לא כן - תישארו עם צמיגים שאין לכם מה לעשות איתם!
רצוי לקבל הצעת מחיר בכתב עם התחייבות של המתקין לקבלם חזרה ולהחזיר המצב לקדמותו אם לא תקבלו את אישור רשות הרישוי לכך (כמובן לא אחרי נסיעה של חודשיים...).
ג. לבדוק בספר הרכב ובחוזרים שהופצו בענין מה תהא עמדת היבואן - וזאת לגבי רכבים שתקופת האחריות עליהם בתוקף.
ד. אם מחליפים בכל זאת - לוודא הגעה מייד לאחר מכן למשרד הרישוי הקרוב, לשם ביצוע ביקורת ושינוי הרישום ברשיון הרכב (כרוך בתשלום אגרה לא משמעותית, כנהוג למשל לגבי ווי גרירה וכו').
ראו הוזהרתם: החלפת קוטר צמיג מחייבת ככלל הצטיידות בחוות דעת חיובית מטעם מהנדס רכב!
ה. לדווח מיידית לסוכן הביטוח שלכם, וזאת במכתב רשום או במסירה אישית עם אישור מסירה, על דבר השינוי שבוצע ולצרף צילום מרשיון הרכב המתוקן כאמור.
ו. לוודא קבלה בהקדם של ''תוספת'' מתוקנת בהתאם של פוליסת הביטוח. שימו לב: צמיגים שונים הם בדרך כלל יקרים יותר, ולכן יש גם לזה משמעות.
ז. מכאן ואילך להמשיך בנסיעה זהירה יותר ועירנית יותר, כי כאמור שינוי המידות משפיע על התנהגות הרכב, ואין דינה של התנהגות הרכב שלכם לפני ההחלפה כדינה לאחריה!
ולבסוף האזהרה הרגילה: כל האמור לעיל אינו בא במקום יעוץ משפטי פרטני לכל מקרה ספציפי ו/או אישי, אלא נועד להתוות קווי מחשבה בלבד וכללי זהירות בשלב התכנון לקראת אפשרות ביצוע מהלך כמתואר!
11 תגובות
1
אילון
29 במרץ 2001 ב 23:20
צמיגים רחבים
באחד המוסכים שביקרתי שמעתי שיש אחוז מסויים מרוחב הצמיג המקורי שמותר לחרוג ועדיין ייחשב בגדר תקין כל עוד אינו בולט מכנפיי הרכב החוצה. האם נכונה השמועה הנ''ל ? ? ?
2
ג''ו
31 במרץ 2001 ב 18:52
תגובתו של ''444'' האלמוני
לחבר 444 שלום: חבל שאינך מדקדק היטב בקריאת התשובה שניתנה במדור - לפני שאתה קובע את הדיאגנוזה שלך בכותרת תגובתך. התשובה התייחסה רק - ואך ורק - לאותם צמיגים שאינם במידות המורשות ע''י יצרן הרכב ומשרד התחבורה (ברישיון יבוא הדגם הספציפי של הרכב), וזאת בין אם הצמיג שונה ברוחבו ו/או בהיקפו! ובאשר להערתך בענין פיצוי הנפגעים - אניח כי ניתנה שלא מתוך הבנת החוק, שהרי הנפגע אומנם מפוצה מכוח החוק, אבל הפוגע (קרי: בעל הרכב הנוהג בו וגורם לתאונה) צפוי לשאת בהוצאה בתיתבע ממנו על דרך השיפוי לגורם המשלם! עורך המדור.
3
Apolo
03 באפריל 2001 ב 00:08
ביטוח וצמיגים - תגובה או הביזיון הגדול !
קודם כל תודה על התשובה המפורטת !! ולעצם העניין - כל הכתוב בתשובה רק מראה על הביזיון הגדול של כל מערכת הרישוי והידע המקצועי שלה, ואפרט להלן. אם זיוף במד המהירות מדאיג את העוסקים בענין אז כדאי לדעת שלמד המהירות ברכב גם כך(ז''א עם צמיגים במידה המקורית)יש זיוף של בערך 10 אחוזים - כלפי מעלה לרוב - דהיינו המד מראה 100 אך בפועל המהירות היא 90. דבר נוסף - כיצד אם כן מאושרים למיצובישי פג'רו צמיגים בין הגדלים 235/75R15 ועד 265/75R15? אם נבדוק נגלה שיש הבדל של יותר מ 4 ס''מ בגובה ביניהם. וצמיגים אלו מאושרים לכל סוגי הפג'רו גם לאלה המגיעים עם הצמיגים הקטנים יותר. אני לא חושב שמישהו התבקש ללכת ולעשות כיול מחדש של מד המהירות. אם באמת זו היתה הסיבה אז משרד הרישוי לא היה צריך לאשר את זה למרות אישור היבואן. דבר נוסף - הרי ידוע לכל שמי שיש לו מספיק קשרים במקומות הנכונים, יכול להעביר כמעט כל סוג של צמיגים לרכב שלו, ומרגע שזה כתוב ברישיון אז זה לפתע בטיחותי והכל בסדר. ז''א התיחסות מקצועית עניינית לא קיימת ופיסת נייר כתובה עושה את ההבדל בין בטיחותי ולא בטיחותי. ההתנערות של משרד הרישוי או הגורם המקצועי האחראי לנושא מאחריות והפלת האחריות כולה על היבואן מבלי באמת לבדוק ענינית את הנושא היא ביזיון אחד גדול. מפילים את האחריות על היבואן וכמובן שזה - אינו רוצה ליטול אותה (כי גם הוא יודע היכן הוא חי) וכך התשובה הקלה והנוחה היא לא לאשר שום דבר, וכך אי אפשר לבוא בטענות כלשהן אליו. ומה נוצר? שני רכבים זהים יכולים לנוע על הכביש עם צמיגים ''חריגים'', האחד בטיחותי כי היו לו ''קשרים'', והשני - לא עלינו - ממש מסוכן. ולמה - כי לאחד זה כתוב ברישיון ולשני לא. אז מה פיסת ניר עושה את ההבדל????
4
אורח/ת
30 ביולי 2008 ב 22:34
קנייה של קריזלר ליברטי צירוקי
שלום חברים
האם כדאי לקנות את הרכב מדובר במודל 2007 לא מצאתי שום חוות דעת בבקשה מבקש עצה דחוף
תודה
5
אורח/ת - Idan Tadir
25 באוקטובר 2020 ב 06:35
לא נכון.
אים יש לאופנוע טסט וביטוח חובה מלא. אז אתהת מכוסה. גם אם תירכב ללא קסדה אתה מכוסה.
6
אורח/ת - Tedi Harush
25 באוקטובר 2020 ב 06:35
כמו שכתבתי לך שם - תביא עד מומחה אחד - רק אחד - שיצליח להוכיח שבגלל מידת הצמיג עשית תאונה ונתקדם משם.
רמז - אין סיכוי בעולם שתצליח למצוא אחד כזה.
7
אורח/ת - Daniel Liezrowice
25 באוקטובר 2020 ב 06:37
דעתי, המתבססת על הבנה משפטית מעמיקה, וקריאת עשרות פסקי דין בתחום, היא שגישת בתי המשפט היא, שתאונה מטבעה, תמיד נובעת מטעות בשיקול דעת ומעשה רשלני, ושום מעשה רשלני שנובע משיקול דעת לקוי לא מבטל את ביטוח החובה ומלוא הפיצויים שמגיעים לך. הרכבת צמיג לא מתאים היא לא יותר טעות בשיקול דעת ורשלנות מאשר (למשל) אי עצירה בעצור או נהיגה בלי משקפים למרות שאתה חייב משקפיים בשביל לראות משהו וכולי. יתכן והמשטרה שתחקור את התאונה תגיש נגדך כתב אישום על המידות הלא תואמות של הצמיג ותקבל שלילה ונקודות וקנס. אבל חברת הביטוח לא תוכל להתלות בזה כסיבה לשלילת ביטוח החובה ואם תנסה השופט יזרוק אותה מהמדרגות. כנ"ל חוסר בטסט. סיבות לביטול ביטוח הן שימוש ברכב לעבירה מסוג פשע (עבירה שעונש המאסר עליה יותר משלוש שנים).
8
אורח/ת - גיא רדר
25 באוקטובר 2020 ב 06:37
בביטוח חובה אין קשר בין הכיסוי הביטוחי למצב כלי הרכב.
בביטוח מקיף/צד ג' (רכוש) רק אם יוכיחו שהשינוי תרם או גרם לתאונה. (כמובן שיתכן ויוגש כתב אישום לגבי שינויי מבנה בכלי רכב אבל זה לא קשור לכיסוי הביטוחי)
9
אורח/ת - Daniel Liezrowice
25 באוקטובר 2020 ב 06:39
גיא רדר - גם אם השינוי גרם לתאונה עדיין לא יוכלו להתנער מהביטוח, השינוי והתוצאות שלו זה עניין למשטרה. מבחינת בתי המשפט מדובר בטעות רשלנית בשיקול דעת שהמשטרה חייבת לטפל בו אבל שום רשלנות ושיקול דעת לקוי לא מבטלים ביטוח חובה. הרכבת צמיג לא במידה שגרם לתאונה, היא לא יותר רשלנות מנסיעה מהירה שגרמה לתאונה.
בשני המקרים הביטוח חובה מכסה. בשני המקרים המשטרה (אולי ) תגיש כתב אישום.
10
אורח/ת - Amit Ben Ezer
25 באוקטובר 2020 ב 06:39
אני יספר לכם מקרה מפחיד שקרה לי!
שלום. אני היבואן של אופנועי FANTIC. בתחילת 2016 התחלתי לייבא דגם 125 סמ"ק עם מנוע 4 פעימות. הספק לפי ניירת מקורית, של היצרן הוא 11kw. בהוראת הרישום צריך לרשום דרגת רישוי והספק כח סוס. אני רשמתי A2 והספק 14.9 כח סוס. ולפי זה הונפקו רשיונות רכב לאופנועים. לפני כשנה התקשר אליי לקוח שעשה תאונה ותבע את חברת הביטוח על סכום גדול מאוד! חברת הביטוח אמרה שרישיון הנהיגה שלו הוא עד 125 סמ"ק ועד 14.6 כח סוס ולכן הוא לא מכוסה בביטוח חובה! אני התעלפתי במקום!
מפה לשם, יצרתי קשר עם היצרן וקיבלתי אישור שההספק הוא 14.6 ולא 14.9 כח סוס . משם רצתי למשרד התחבורה לתקן את הרשיונות של האופנועים. בקיצור חודש ללא שינה, אבל בסוף משרד התחבורה אישר וחברת הביטוח הסכימה לטפל במקרה.
מה שאני בא להגיד זה, שאם חברות הביטוח יחליטו יום אחד לעשות בדיקה מעמיקה זה יהיה הסוף הביטוחי של כולנו!
למשל כל מי שרוכב על 250 סמ"ק 2 פעימות עם רשיון A1, בעצם לא מכוסה, כי ברשיון רכב רשום הספק לא אמיתי והאופנוע חזק הרבה יותר מ 47 כח סוס ולמעשה היה צריך לרשום ברשיון רכב את ההספק האמיתי ודרגת רשיון נהיגה A.
שיהיה בהצלחה לכולנו
11
אורח/ת - Boaz Cnaan
25 באוקטובר 2020 ב 06:40
תמיד חברות הביטוח יחפשו איך לצאת מזה, תהיו חכמים לפני - לא אחרי....
תגובות