שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

טיולי אופניים - מסע אל תלים ובורות בשפלה הדרומית

טיול אופני שטח קליל לימי החורף הקצרים בין גבעות מתגלגלות עתירות היסטוריה

רמת קושי: קלה, הן טכנית והן מבחינת כושר .
מפות: מפות סימון שבילים 9 או 12 (אזור המסלול כולו מופיע בשתיהן).
ציוד ניווט: מגלן אקספלוריסט 600 וסונטו X10.
דגשי ציוד: חומר בפנימיות, פנימית עם חומר להחלפה.
כלי רכב: וולוו XC60 .
מקומות למנוחה: מעט מאוד עצים ברב המסלול, אבל הרבה נקודות עם נוף מרהיב.
אופניים: ספשלייזד אפיק ואנדורו, באדיבות מצמן את מרוץ.
מדד סונטו: 3.5, דופק ממוצע: 135.

אזור השפלה הדרומית, זה הנמצא מעט צפונית ומזרחית לקרית גת, הוא אחד האזורים האחרונים בארץ בהם אפשר עדיין לטייל בטבע כמעט לא מופרע, בין תלים ומערות עם שמות קדומים שמעלים זכרונות משיעורי התנ’‘ך בבית הספר. המסלול הפעם ‘‘תפור’‘ עבור ימי החורף הקצרים, ולדוושנים מנוסים הוא אמור לארוך לא יותר משעתיים–שלוש, בעוד רוכבים מתחילים יכולים לצלוח אותו בלי חשש מעליות מפרכות או אתגרים טכניים מרתיעים ופשוט להנות מהנוף. אפשר לשלב את הטיול עם בילוי משפחתי שיכלול סיור בשרידי העיר העתיקה בית גוברין שנמצאת בצמוד לנקודת ההתחלה ובפארק הלאומי בית גוברין מצידו השני של הכביש.

מתחילים לדווש

יוצאים מתחנת הדלק נקודת ציון (נ.צ.) 1 ופונים ימינה, ממשיכים לרכב כ–900 מטרים עד לקבר שיח גדול ושמור מצד ימין.
0.9 ק''מ פונים ימינה לשביל ליד קבר השיח עם סימון שביל ישראל.
1.9 ק''מ פיצול שבילים. פונים ימינה עם סימון שביל ישראל. נ.צ 2
2.1 ק''מ בסוף עליה קצרה פיצול שבילים - ישר אל בריכת מים של מקורות, אנחנו פונים שמאלה עם שביל ישראל. אם יש לכם מזלג מתכוונן כמו באנדורו אקספרט שלנו, פתחו אותו עד הסוף וזרמו בכיף בירידה שתכף תגיע.
2.4 ק''מ צומת T. פונים ימינה ומתחילים לטפס במתינות.
3.1 ק''מ שימו לב לעצי התאנה שנראים כאילו צומחים מתוך הקרקע. למעשה הם עולים מתוך פתחי מערות פעמון, שחלקן התמוטטו חלקית, משני צידי השביל. נ.צ 3.
3.5 ק''מ פיצול בשביל. אנחנו פונים שמאלה דרך שער הבקר (להקפיד לסגור אותו, ואת כל האחרים בהמשך, כראוי!) עם סימון שביל ישראל וממשיכים לאורך הגדר לכיוונו של תל גודד ששולט בקו הרקיע הישר לפנים.
4.0 ק’‘מ פיצול שבילים ואנו פונים שמאלה במעלה הוואדי, משמאל לתל.
זו העליה הקשה ביותר במסלול, אבל גם היא לא דורשת רגלי פלדה של איש ברזל. הילוך סבתא וקצת סבלנות ותגיעו למעלה.
4.4 ק’‘מ זהו, נגמר. בצומת השבילים אתם ממשיכים ישר, ובמזלג מיד אח’‘כ נצמדים ימינה לשולי התל. בעלי הכושר והזמן הפנוי יכולים לטפס אל התל דרך שער בקר מימין לסיור בעתיקות הרבות. אנחנו המשכנו ישר ונהננו מירידה ארוכה ומהירה.
5.8 ק''מ מפגש עם שביל לבן ורחב המשתלב משמאל. ממשיכים ישר ובמזלג מיד אח’‘כ ממשיכים במגמה שמאלה.

מתחילים לדווש

6.5 ק’‘מ פניה ימינה לעיי כידון לחובבי ההיסטוריה. חובבי ההיסטוריה והארכיאולוגיה מוזמנים לקפוץ לסיור קצר ואז לחזור לכאן (המסלול ממשיך ישר). נ.צ 4, איפוס.
0.5 ק''מ מעבר בקר. אנחנו ממשיכים ישר
1.7 ק''מ פונים ימינה במפגש שביל כביש. נ.צ 5.
2.1 ק''מ יורדים מהכביש שמאלה על שביל לכיוון תל בורנה - שרידי עיר–מבצר עתיקה על גדרת נחל גוברין, אחד מהתלים היחידים באזור שעדיין לא נחפר עד תם. ככל הנראה, זהו מקום מושבה של העיר המקראית לבנה.
0.2 ק''מ בקצה השדה שלשמאלכם פנו שמאלה עם השביל (נ.צ 6).
כשהגעתם אל ערוץ הנחל, חפשו בקפידה אחר דרך לעבור אותו אל עבר הצינור הלבן והבולט שבצד השני, עליו יש כיתוב ‘‘מקורות’‘ גדול. איפוס ליד הצינור. אנחנו ממשיכים מהצינור דרומה.
2.8 ק''מ שער בקר מימין לשביל. אם אתם מחפשים מקום להפסקת אוכל - או שאתם חייבים איזה טיפוס קורע שרירים - מומלץ לעבור את השער ולהעפיל אל ראש התל. הנוף שווה את זה. אם טיפסתם, אפסו את המרחק עם החזרה לשביל ופנו ימינה. אם לא, אפסו והמשיכו ישר. איפוס

0.1 ק''מ שמאלה על שביל על קצה שדה.
0.5 ק''מ עולים על שביל לבן וממשיכים באותו כיוון.
1.0 ק''מ ממשיכים עם השביל הלבן ישר, ומתעלמים מהפניה שמאלה לעבר הכביש.
1.8 ק''מ פונים ימינה במפגש השבילים, בפיצול הבא - שמאלה.
2.2 ק''מ חוצים את השדה ומגיעים אל שפת חורשת האקליפטוסים. מקום טוב להפסקת קראנצ'ים אחרונה לפני הסיום. נ.צ 7.
2.7 ק''מ ממשיכים עם השביל הלבן הראשי, ומתעלמים מכל הפיצולים.
3.2 ק''מ מפגש שביל–כביש נ.צ 8 פונים - בזהירות! - שמאלה על הכביש
4.1 ק''מ תחנת הדלק בית גוברין, נקודת הסיום.
סך הכל 13.4 ק’‘מ, לפני סיורים בתלים והחורבות השונים.

מערות פעמון

מערות הפעמון הן למעשה מחצבות קדומות להפקת אבן הקירטון הרכה, ששימשה לבניה וכנראה שגם להפקת סיד. השכבה העליונה של הסלע הפכה לחומר קשה בשם 'נארי', בעובי של עד שלושה מטרים. החוצבים הקדומים היו קודחים חור קטן יחסית בנארי הקשה כדי להגיע אל הקירטון הרך, ואז הלכו והרחיבו את רדיוס החציבה ככל שהעמיקו, וכך נוצרה צורת הפעמון. נהוג לחלק את המערות לשתי קטגוריות - מערות קדומות וקטנות יותר, מתקופת בית שני, שעומקן מטרים בודדים; ומערות גדולות יותר, מהתקופה הביזנטית והערבית הקדומה שעומקן עד עשרים מטרים (בחלק מהמערות ניתן לראות צלבים חרוטים בחלקה העליון של המערה, וכתובות בערבית בחלקה התחתון). בחלק מריכוזי המערות התחברו המערות זו לזו לכדי מערך מבוכים נפלא.

תל גודד

תל גודד הוא הנקודה הגבוהה ביותר בפארק בריטניה, כ–400 מ' מעל פני הים. שמו נגזר מהשם הערבי חרבת–ג'דידה - 'תל חדש' - ונהוג לזהותו עם העיר המקראית מרשת גת, מקום הולדתו של הנביא מיכה. האתר היה מיושב בתקופת הברונזה ובתקופת ממלכת יהודה, וחרב כנראה ב–701 לפנה’‘ס, על ידי סנחריב מלך אשור. מאוחר יותר הוקמה במקום עיר–מבצר בתקופה הרומית, שתושביה השתתפו במרד בר כוכבא ב–132 לספירה.
האתר נחפר על ידי ארכיאולוגים בריטים ב–1899, ונמצאו בו חותמות מימי חזקיהו, חומה מבוצרת ועוד. עליו ולידו נמצאות שפע של מערות פעמון, מחילות מסתור, באר גדולה, אמת מים, אבני מיל רומיות ועוד.

עיי כידון

חורבה ציורית המשתרעת על פני גבעה שולטת בפארק בריטניה, בלבו של ריכוז צמחיה הכולל בוסתנים, צברים וחורש טבעי. ידועה גם בשם חרבת–כידנא. החורבה כוללת שרידים מהתקופה הרומית ביזנטית כמו גם מהתקופה הערבית, כולל קבר שיח. סביב החורבה פזורים בורות מים רבים - שימו לב והימנעו מקיצורי דרך!