שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

מסלול טיול סובב נחושה

טיול שבילים בעבירות קלה בין גבעות וכרמים ובאמצע מערות, חורבות ותצפיות מזרחה להרי יהודה, באזור הגבעי של השפלה שמצפון עמק האלה ומדרום מערב בית גוברין. מסלול קצרצר, כ-30 ק"מ של שטח – אפשרי לכמה שעות אם נוסעים מהר או יום טיול מלא אם גם מטיילים ברגל בנקודות העצירה והתצפית.

אבני דרך:

בית שמש, בית ג'וברין, נחושה, כפר זוהרים, חרבת בורגן, באר בורגן, חרבת מדרס.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה עד בינונית ואפשרי גם לרכבי 4X4 ללא הילוך כוח.
מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים לרכבים המשתתפים.
חלק ממסלול הטיול בתוך שמורות טבע ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים או על השבילים הברורים בשטח. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה''ל ואפשר לטייל במסלול בכל יום בשבוע.

שיטת הניווט:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.
מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול:

ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – לא חובה, אך עוזר
מפת סימון שבילים (מספר 9)
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום שטח

תחילת המסלול:

בצומת נחושה במפגש כביש 38 (המגיע מכביש 1 ובית שמש) וכביש 35 (קריית גת – תרקומיה) .
לבאים מכביש 6 יש לרדת במחלף קריית גת ולפנות מזרחה על כביש 35 לכיוון בית ג'וברין, לעבור מזרחה כק''מ את הכניסה לקיבוץ.
לבאים מקריית גת ומצומת פלוגות יש לנסוע מזרחה על כביש 35.
לבאים מכיוון כביש 1 ובית שמש יש לנסוע דרומה על כביש 38 עד סוף הכביש, במגש עם כביש 35.
נ.צ. 1 – צומת נחושה

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פנייה מזרחה בצומת נחושה על כביש 38 לכיוון תרקומיה - חברון.
הכניסה לשטח היא לאחר הפנייה שמאלה לכפר זוהרים לשביל המסומן בכחול. אבל פס הפרדה לבן מונע מאתנו לפנות שמאלה לשטח לכן נמשיך הלאה מזרחה על כביש 38.
2.3 ק''מ פנייה שמאלה לשביל המסומן בכחול (אבל יש פס הפרדה לבן כאמור).
4.2 ק''מ מתקן של חברת מקורות מימין לכביש – וזה בדיוק המקום לפניית פרסה על הכביש וחזרה מערבה.
4.9 ק''מ מיד לאחר שדרת הברושים שמימין לכביש, ירידה ימינה מהכביש לשביל לא מסומן.
נ.צ. 2 – ירידה מהכביש

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

יורדים ימינה לשביל ונוסעים מערבה במקביל לכביש 38.
1.1 ק''מ בצמוד לכביש צומת T עם השביל הכחול.
אותו שביל כחול אותו ראינו 2.3 ק''מ מזרחה מצומת נחושה.
נ.צ. 3 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על השביל המסומן בכחול, כשמשמאל כרמים ומעל לשביל קו מתח.
1 ק''מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל הכחול.
1.3 ק''מ צומת בו השביל הכחול פונה בחדות ימינה.
נ.צ. 4 – צומת

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל הכחול ומטפסים בשביל צר ויפה.
1.7 ק''מ ממש לפני שער הישוב נחושה, צומת בו פונים עם השביל הכחול ימינה ולמטה.
1.8 ק''מ צומת עם פנייה שמאלה.
נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל הכחול לשביל שעוקף את נחושה.
חוצים את האוכף וממול רואים את הרי חברון, כשמשמאל באופק על ההר ישובי גוש עציון.
1.6 ק''מ השביל הכחול מתעקל חזק ימינה ויורד למטה בוואדי.
1.9 ק''מ צומת בו פונים ימינה ולמטה עם השביל הכחול.
3.2 ק''מ צומת שבילים, כ-50 מטרים מכביש 38, של השביל הכחול עם שביל אדום משמאל.
(עד כאן כ- 12 ק''מ במסלול הטיול).
נ.צ. 6 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה בפניית פרסה לשביל המסומן באדום ומטפסים איתו לכיוון צפון - מזרח.
לאחר כק''מ וחצי רואים משמאל - ממערב את נחושה.
לאחר כשניים וחצי ק''מ רואים ממול – ממזרח את גדר ההפרדה.
3.1 ק''מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל האדום.
3.9 ק''מ צומת שבילים אדום ושחור.
נ.צ. 7 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

גדר ההפרדה

זהו תחילתו של הקטע הדרומי של גדר ההפרדה הנמשך כמעט עד ערד.
הגדר פתוחה באזור הכניסה ליישובי גוש עציון, ממזרח לעמק האלה, כנראה מתוך הכוונה להקיף איתה את ישובי גוש עציון.
ישובי גוש עציון – הוא מקבץ התיישבות גדול וחזק על הרי יהודה שחלק מיישוביו התקיימו עוד טרם הקמת המדינה והן ננטשו במלחמת העצמאות לאחר קרבות קשים והתקפות קטלניות חוזרות ונושנות על הישובים ושיירות ההספקה לגוש.
קישור למסלול הטיול: מסלול הגיבורים – מהר סנסן לנחל המערה

גדר ההפרדה

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור.
1.2 ק''מ צומת שבילים קטן בוואדי עם שביל ירוק, מימין – שביל הולכי רגל ועוד מימין שביל צר לרכב, השביל השחור פונה שמאלה.
נ.צ 8 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ועוזבים את השביל הראשי (השביל השחור) ונוסעים על שביל לצד שדה בתוך הערוץ.
0.5 ק''מ שביל הרכב מתעקל שמאלה ומתחבר עם השביל הירוק של הולכי הרגל.
0.6 ק''מ שער בגדר – אם פתוח ממשיכים בטיפוס עם הרכב, אם סגור כדאי לעלות מעלה ברגל.
1.1 ק''מ צומת שבילים ירוק וכחול.
נ.צ. 9 – באר בורגין

מאפסים מד אוץ

תל / באר בורגין

בגובה של 450 מטרים מעל פני הים נחשף אתר ארכיאולוגי גדול המזוהה עם היישוב היהודי – כפר ביש, אשר נכנע לרומאים בתקופת המרד הגדול של היהודים ברומאים (שנת 70 לספירה).
על הגבעה בורות מים עמוקים, גתות, בתי בד, חורבות בתים, שדרות סברסים ותצפית מדהימה מזרחה להרי יהודה.

תל / באר בורגין

מאפסים מד אוץ

חוזרים לאחור על השביל המסומן בירוק.
1.1 ק''מ צומת שבילים ירוק ושחור.
נ.צ 8 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים חזק ימינה וחוזרים לשביל הראשי המסומן בשחור ולאחר כ-50 מטרים עוד צומת בה שוב פונים ימינה עם השחור ונוסעים במקביל לנחל כליל צפונה על השחור.
1.3 ק''מ צומת שבילים בתוך השדה.
שימו לב שאם פספסת את הצומת הקטן אשר בשדה תגיעו עוד כ-50 מטרים הלאה לקטע של אספלט משובש המוביל לצומת עם כביש פנימי סלול אספלט חדש.
נ.צ 10 – צומת קטן

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל שצמוד לערוץ הנחל הרדוד שמשמאל, ומימין שדה.
0.4 ק''מ השביל חוצה את הערוץ הרדוד ומטפס מעט על השיפולים של גבעת לבנין, במקביל לשדות.
1 ק''מ השביל הופך לאספלט ישן ומשובש.
1.2 ק''מ צומת בו פונים ימינה עם האספלט הישן.
2.5 ק''מ צומת של שני כבישי אספלט ישנים (100 מטרים לפנים הכביש הפנימי החדש המוביל לחרבת בורגין)
נ.צ 11 – צומת כבישים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל האדום וממשיכים על אספלט משובש.
ב-0.5, 0.7 ו-0.9 ק''מ צמתים עם שבילים בהם ממשיכים עם האספלט והסימון האדום.
1.8 ק''מ צומת עם שביל מסומן בכחול בו ממשיכים עם האספלט המשובש על האדום.
2.2 ק''מ צומת בו הסימון האדום פונה שמאלה ועוזב את האספלט.
נ.צ 12 – צומת

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם הסימון האדום לשביל (עוזבים את האספלט).
0.1 ק''מ צומת T עם שביל שחור בו פונים שמאלה וממשיכים עם סימון השבילים האדום.
1.5 ק''מ צומת שבילים אדום וכחול (כ-100 מטרים מכביש 38).
נ.צ 13 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל הכחול.
0.4 ק''מ במעלה הערוץ שער הכניסה לחרבת מדרס.
נ.צ 14 – חרבת מדרס

מאפסים מד אוץ

חרבת מדרס

בחרבת מדרס נמצאו שרידי התיישבות מתקופת הברזל (כ-1,000 שנים לפני הספירה) ועיקר השרידים במקום הם מתקופת בית שני.
שווה לבקר במערת הקבורה עם אבן הגולל הגדולה של חרבת מדרס – חוצים את השער ברגל ופנים ימינה בשביל הראשון – כ-100 מטרים מצד שמאל.

חרבת מדרס

מאפסים מד אוץ

חוזרים לאחור על השביל הכחול.
0.4 ק''מ צומת בו פונים ימינה עם הסימון האדום לכיוון הכביש.
0.5 ק''מ כביש 38.
נ.צ 15 – כביש

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן כ-30 ק''מ של מסלול הטיול

ימינה על כביש 38 לכיוון בית שמש וכביש מספר 1, מחלף שער הגיא.
שמאלה לכיוון צומת נחושה ומשם על כביש 35 לכיוון בית ג'וברין, כביש 6 וקריית גת.

סוף מסלול - עד כאן כ-30  ק''מ של מסלול הטיול

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל ישנה

נ.צ. צפוניות מזרחיות
1 1113236 140879
2 1113606 144143
3 1113912 143016
4 1114626 143962
5 1114546 145102
6 1113190 145660
7 1115327 147923
8 1114976 146939
9 1115816 147209
10 1116141 146423
11 1117432 145447
12 1117396 144348
13 1118172 143403
14 1118310 143732
15 1118247 143301

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

קובץ TWL להורדה למחשב

הקובץ מתאים לתוכנת נביגייד
לייעוץ ועזרה בנושא ניווט אפשר לקרוא את הכתבות באתר
או להיעזר בפורום הניווט באתר
רצוי לקרוא טיפ נהיגה לפני היציאה לדרך

להורדת הקבוץ ושמירתו הקישור על הקישור :

קובץ TWL להורדה עבור תוכנות ניווט ומכשירי GPS

קובץ TWL להורדה למחשב

מפה סכמתית בקנה מידה של 1/50,000

עוד מסלולי טיול וטיולי ג'יפים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים: כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:

טיולי ג'יפים בארץ | הדרכות נהיגה וניווט
מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים | טיולי כביש בעולם

תגובות

8 תגובות

1

intercut

23 ביולי 2011 ב 12:56

מתאים לך מרצדס :)

2

Ogash Ofer

23 ביולי 2011 ב 17:27

מתאים לך מרצדס :)

intercut כתב/ה:
""
אכן מאוד נהניתי בחברתה של ה-ML. מפנק ומאוד מעודן.

3

assag

24 ביולי 2011 ב 01:36

היעדים סגורים

עשיתי את המסלול הנ"ל עם קבוצה של ננכים אך לא יכולנו להגיע אל היעדים ה מוזכרים בסיפור הדרך כי בכולם היו מחסומים סגורים שמנעו את המעבר- לאכזבתנו הרבה

4

Ogash Ofer

24 ביולי 2011 ב 11:42

היעדים סגורים

assag כתב/ה:
"עשיתי את המסלול הנל עם קבוצה של ננכים אך לא יכולנו להגיע אל היעדים ה מוזכרים בסיפור הדרך כי בכולם היו מחסומים סגורים שמנעו את המעבר- לאכזבתנו הרבה"
חרבת מדרס סגורה כאמור בכתבה ויש ללכת בה ברגל. לגבי באר בורגין - חדש לי שהשער מכיוון ההגעה של מסלול הטיול סגור. זה יכול להיות זמני או קבוע - חבל! אבל בהחלט מומלץ לטפס לגבעה ברגל.

5

harelsh

05 באוגוסט 2011 ב 17:27

כתבה חדשה - מסלול טיול סובב נחושה

העלייה לבורגין חסומה כבר הרבה זמן..אפשר לעלות מסביב..

6

amirhau

17 במאי 2016 ב 08:39

מסלול טיול סובב נחושה האם מתאים ל- 2X4

האם המסלול מתאים גם לקיה ספורטאז חדשה שהיא 4*2? רציתי לצרף חברים לטיול וזה הרכב שלהם...

7

Ogash Ofer

18 במאי 2016 ב 12:52

מסלול טיול סובב נחושה האם מתאים ל- 2X4

amirhau כתב/ה:
" האם המסלול מתאים גם לקיה ספורטאז חדשה שהיא 4*2? רציתי לצרף חברים לטיול וזה הרכב שלהם... "
רב המסלול הוא שבילים נוחים שלא מחייבים 4X4. יכול ובנקודות מסויימות (בעיקר עליות קצרות) החבר יצטרך עזרה בגלל בעיית אחיזה ו/או הצלבה. כך שאפשר באמצעות רצועת גרירה או לעבור את הקטע הבעייתי מעט עם תנופה או לטפס את העלייה לאחור (''נוהל הנעה קידמית'').

8

אורח/ת - ליאור ז.

20 במרץ 2020 ב 09:51

אתמול עשינו את הטיול לפי ההנחיות והיה מעולה וכיף!

תודה

ליאור