טיול שבילים מהיר בחלק הדרומי של השפלה.
מכביש 40, כפר הנוער קדמה, דרך תל צפית ובית ניר עד לנחל שורק וחזרה לכביש 40, מושב קדרון.
המסלול כ-60 ק''מ בעבירות קלה משלב שטח שבילים וקצת אספלט.
אבני דרך:
קריית מלאכי, צומת קסטינה, כפר הנוער קדמה, חרבת טרטר, באר איסטיס, כביש 6, נחל האלה, תל צפית, נחל בעלן, בית ניר, נחל לוזית, יער חרובית, מצפה יהונתן, תל מקנה, נחל אלקנה, כביש 3, כביש 7, נחל שורק, מושב קדרון, כביש 40
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש של צה''ל
המסלול בעבירות קלה עד בינונית ואפשרי גם לרכבי 4X4 ללא הילוך כוח.
כשהשטח יבש אפשר לנהוג מהר ולסיים את המסלול ב-3 עד 4 שעות או לבוא ולטייל בנחת, כולל עצירות ותצפיות על הסביבה ב- 6 עד 8 שעות של נהיגה.
בטיפוס סביב תל צפית קיים קטע טכני הדורש מעט מיומנות נהיגה ובחירת נתיב טיפוס נכון.
שימו לב כי בחורף השבילים בערוצי הנחל יכולים להיות מלכודת בוץ (ויש לצאת לדרך עם ציוד חילוץ מתאים).
מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים לרכבים המשתתפים.
חלק ממסלול הטיול בתוך שמורות טבע ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים או על השבילים הברורים בשטח. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה''ל ואפשר לטייל במסלול בכל יום בשבוע.
שיטת הניווט
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 30 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
הכנת אמצעים למסלול
ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – לא חובה, אך עוזר
מפת סימון שבילים מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום טיול בשטח
תחילת המסלול:
בצומת הכניסה לכפר הנוער קדימה שעל כביש 40.
כ-4 ק''מ דרומית לצומת קסטינה (קריית מלאכי).
נ.צ. 1 – צומת קסטינה
נ.צ. 2 – צומת קדמה
מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים מזרחה לכיוון כפר הנוער קדמה (ומנחת מטוסי הריסוס הצמוד) ונוסעים על כביש אספלט.
1.8 ק''מ בכניסה לכפר הנוער קדמה (התחלת הגדר מצד ימין) צומת עם פנייה שמאלה לדרך כבושה.
נ.צ. 3 – צומת בכביש
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לדרך כבושה שחורה המסומנת גם בסימון שבילים שחור (מימין גדר ומשמאל עצי זית).
0.4 ק''מ צומת כניסה למחצבות בו פונים שמאלה לשביל טוב שמימין נמשכת גדר.
0.6 ק''מ צומת בו פונים ימינה, חוצים תחת קו מתח נמוך וממשיכים על השביל המרכזי מזרחה.
1.1 ק''מ צומת שבילים בקצה של מטע אפרסקים.
נ.צ. 4 – צומת האפרסקים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן בשחור כשמטע האפרסקים מימין.
0.5 ק''מ צומת בו פונים ימינה לאורך המטע.
0.7 ק''מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בשחור.
0.9 ק''מ חוצים ערוץ נחל ברקוס (יבש רב הזמן) והשביל הופך צר.
1.4 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר על השחור לכיוון הישוב שמצפון.
2.2 ק''מ עוצרים על כביש האספלט בכניסה ליישוב חרבת טרטר.
נ.צ. 5 – חרבת טרטר
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על כביש האספלט ועוברים דרך היישוב הקטן – חרבת טרטר.
1.9 ק''מ צומת וסוף האספלט ביישוב איסטיס (נראה מכביש 6 בקטע שבין מחלף שורק לקריית גת) .
נ.צ. 6 – איסטיס
איסטיס וטרטר שעל הגבעה
איסטיס הוא עשב בר הנפוץ בדרום הארץ ולו עלים נפולים ופריחה צהובה.
אבל שם היישוב הערבי הקטן הוא שיבוש נושן של המילה הצרפתית סטסיון (תחנה). שכן בתקופת השלטון התורכי, ואחר הבריטי, הייתה במקום תחנת רכבת קטנה. בתחנה זו ''תדלקה'' רכבת הקיטור מים מהבאר שהייתה במקום.
בחרבת טרטר גרים בני משפחה של היושבים באיסטיס ושני היישובים קיבלו את הסכמת המדינה להתיישב על הגבעה בזכות עזרת סב המשפחה (השייח) לקק''ל לרכוש אדמות חקלאיות עבור קיבוצי האזור והתנגדותה לפעילות התקיפה של המופתי הירושלמי בזמן מלחמת העצמאות.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל כורכר לבן – ''דרך נוף האלה''.
0.1 ק''מ צומת בו פונים ימינה לאורך קו המתח הנמוך.
0.3 ק''מ השביל הלבן חוצה תעלה.
0.8 ק''מ השביל הלבן פונה בחדות שמאלה ומזרחה.
1 ק''מ השביל פונה ימינה ומיד שמאלה ויורד מתחת לשני הגשרים של מסילת הברזל.
1.7 ק''מ חוצים את הגשרים תחת כביש 6.
מקום מצוין לארוחת בוקר , בתוך נחל האלה עצים גדולים עם צל ומשטחים נוחים לישיבה.
נ.צ. 7 – כביש 6
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ומזרחה על הגדה הדרומית של נחל האלה בשביל המסומן בשחור שביל כורכר לבן.
1.4 ק''מ צומת T
שווה לפנות שמאלה 50 מטר עד האיקליפטוס הגדול ובחזרה. (עוד מקום מומלץ להפסקה)
פונים ימינה (או ממשיכים ישר אם ביקרתם בצל האיקליפטוס הגדול) לכיוון תל צפית הנישא ממזרח.
1.6 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים על השביל הימני, הלא מסומן, מזרחה לכיוון קו המתח הגבוה.
2.2 ק''מ ו- 2.4 ק''מ צמתים בהם פונים שמאלה לכיוון תל צפית.
2.6 ק''מ צומת למרגלות ומצפון לתל צפית.
נ.צ 8 – צומת תל צפית
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השילוט לגן לאומי תל צפית ומטפסים עם השביל המסומן בשחור.
הקפידו לנסוע רק על השביל המסומן ולא לחצות את חסימות האבנים שמסביב.
בשיא השלוחה עבירות מעט קשה יותר הדורשת בחירת נתיב נכון, מכוון קרקעי וקצת לתת בגז או לשלב הילוך כוח ולעלות בקלות...
השביל חוצה את השלוחה פונה ימינה בחדות ויורד עם הערוץ עד צומת שבילים משולטת עם שביל ''סובב תל צפית''.
נ.צ. 9 – צומת סובב תל צפית
תל צפית
בתל צפית מזוהה היישוב הפלשתי גת והיושבים בתל שלטו במעבר של דרך הים אשר חצתה את ארץ כנען ממצרים צפונה.
מומלץ להחנות את הרכב בשיא השלוחה ולטפס ברגל לתצפית מהתל מערבה לתחנת הכוח צפית (מייצרת חשמל מגז) ולקריית מלאכי. ותצפית מזרחה לאזור בית ג'וברין ולהרי יהודה.
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ודרומה על שביל שאינו מסומן לתוך נחל צפית הרחב. השביל הראשי מטפס עם הנחל עד לשלוחה וממשיך עליה דרומה.
2.3 ק''מ צומת שבילים קטן על השלוחה בו פונים שמאלה עם השביל הראשי.
2.7 ק''מ צומת T עם השביל המסומן כחול.
נ.צ 10– צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים על השביל הראשי לכיוון הכרמים (כרמי ברקן) והעצים של גבעת צפית.
0.8 ק''מ תחילת שדרת הדקלים.
1 ק''מ צומת ותחילתו של כביש אספלט עליו ממשיכים ישר ומערבה.
1.4 ק''מ בראש הגבעה פונים שמאלה עם כביש האספלט שמימין הגדר החיה הצבעונית.
1.8 ק''מ סוף האספלט ויציאה מהשער לשביל כורכר לבן (ממול כביש 6).
2.1 ק''מ מעבר של שער בקר.
2.6 ק''מ השביל מתעקל חזק ימינה (שני שבילים מקבילים).
2.7 ק''מ צומת עם פניה קטנה שמאלה וירידה מהדרך הראשית.
נ.צ 11 – צומת קטן
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל מסומן כחול הנוסע לאורך פאת השדה (שימו לב לקנים על העמודים שהוצבו לצד הדרך לטובת העופות הדורסים).
1.9 ק''מ צומת שבילים, לפני נחל דכרין עם עצי אשל וצמחייה רבה בתוכו, בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בכחול וחוצים גדר בין שני עמודי ברזל.
4.1 ק''מ צומת T עם שביל כורכר כבוש (חלפנו על פני הצומת הזאת לאחר נ.צ. 10).
נ.צ 12 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על שביל הכורכר המסומן בכחול.
0.1 ק''מ צומת T בו ממשיכים ישר על השביל הלבן הכבוש הכחול.
1.1 ק''מ צומת T של השביל הכחול עם שביל ירוק בו ממשיכים ישר לכיוון דרום-מזרח לכיוון בית ניר.
2.7 ק''מ צומת T עם פנייה שמאלה לשביל הפונה לתוך ערוץ הנחל.
נ.צ 13 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה, עוזבים את השביל הכבוש לבן לתוך שביל עמוס בצמחיה במרכז ערוץ נחל בעלן.
0.1 ק''מ חוצים שער בקר (אם פתחתם את השער – חשוב להקפיד ולסגור חזרה).
0.4 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה ומיד חוצים עוד שער בקר לשביל בתוך הערוץ.
1.6 ק''מ צומת שבילים קטן, תחת עץ גדול, עם שביל הפונה שמאלה ויוצא מתוך ערוץ הנחל.
נ.צ 14 – צומת העץ
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וצפונה לכיוון תל צפית שממול (ושוב אם פתחתם את השער - יש לסגור אותו).
0.6 ק''מ השביל פונה שמאלה ומיד ימינה וממשיך לעלות צפונה לצד השדות המעובדים.
2.5 ק''מ צומת T עם שביל רחב וכבוש היטב בו פונים ימינה.
2.7 ק''מ צומת ראשי עם עצים גדולים סביבו ושילוט לכיוון לוזית.
נ.צ 15 – צומת גדול
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן כחול והעולה בתוך נחל לוזית.
1.9 ק''מ צומת שבילים כחול ואדום בו פונים ימינה לשביל הכחול החוצה את ערוץ הנחל.
2.1 ק''מ השביל הכחול פונה ימינה ומזרחה לצד קו המתח הגבוה.
3.1 ק''מ השביל פונה שמאלה יורד מהגבעה ועובר תחת קו המתח הכפול.
3.2 ק''מ צומת שבילים קטן.
נ.צ 16 – צומת קטן
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה בירידה לכיוון הערוץ עם הצמחייה ונוסעים לאורכו ימינה וצפונה לכיוון יער חרובית, כשהשביל מתפתל בין השדות לערוץ הנחל.
0.9 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בכחול.
1 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה.
1.7 ק''מ צומת בקצה יער חרובית.
נ.צ 17 - צומת בקצה היער
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים צפונה כשמשמאל היער.
1.2 ק''מ בפינה הצפון מזרחית של היער ממשיכים צפונה לתוך השדה.
1.3 ק''מ צומת בו פונים שמאלה לכיוון היער.
1.5 ק''מ צומת T מול הגדר בו פונים ימינה לדרך נוף.
1.7 ק''מ משמאל מתחיל מטע מכוסה בבית רשת.
1.8 ק''מ צומת בקצה היער.
נ.צ 18 - צומת
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לצד היער והגדר.
0.7 ק''מ משמאל שער בגדר (ושוב אם השער סגור - פותחים ומקפידים לסגור בחזרה).
נ.צ 19 - שער בגדר
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה לתוך היער וחוצים שביל הולכי רגל המסומן בירוק.
0.1 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה וחוצים שוב את שביל הולכי הרגל ומיד פונים ימינה וחוצים את היער לכיוון השביל הכבוש.
0.2 ק''מ צומת T בו פונים ימינה ומגיעים לצומת משולטת ''דרך חרובית''.
נ.צ 20 – צומת דרך חרובית
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר על השביל הטוב בנחל על ''דרך חרובית'' לכיוון ''מצפה יהונתן''.
0.5 ק''מ צומת שבילים ירוק ואדום בו פונים ימינה לשביל האדום לכיוון מצפה יהונתן.
1 ק''מ מעבר בקר וצומת בו ממשיכים צפונה על השביל הראשי המסומן באדום.
1.1 ק''מ מעבר בקר וצומת T בו פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה בצומת, חוצים מעבר בקר ומטפסים למצפה יהונתן.
1.2 ק''מ תחילת כביש אספלט בראש הגבעה – וסביבה ספסלי תצפית של מצפה יהונתן.
נ.צ 21 – מצפה יהונתן
מאפסים מד אוץ
יורדים על כביש האספלט עם השילוט לכיוון ה''יציאה'' ההופך לשביל כורכר לאחר כ- 50 מטרים.
0.8 ק''מ צומת T פו פונים שמאלה עם כביש האספלט.
0.9 ק''מ צומתT עם הכביש הראשי של יער חרובית בו פונים ימינה עם השלט לכביש 383.
1.3 ק''מ צומת T עם כביש 383 (בית שמש – אשדוד).
נ.צ 22 – כביש 383
עד כאן 40 ק''מ של טיול ואם רוצים אפשר לפנות שמאלה לכיוון צומת ראם (מסמייה) שעל כביש 40.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על הכביש הראשי לכיוון בית שמש.
0.6 ק''מ צומת בו פונים שמאלה לכיוון הבסיס הצבאי.
1.1 ק''מ כניסה למחנה הצבאי כשמשמאל תחילת שביל מסומן באדום.
נ.צ 23 – כניסה לבסיס
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן באדום לצד הגדר של הבסיס.
1.6 ק''מ צומת בו פונים שמאלה לשביל הפחות ברור (השביל הטוב ממשיך ישר וימינה לתוך הפרדס) ונוסעים לצד תעלה של ערוץ הנחל.
2.2 ק''מ פונים ימינה בצמוד לתעלה.
2.7 ק''מ השביל מתעקל ימינה וצפונה במקביל לקו המתח הגבוה.
3.6 ק''מ צומת T עם שביל כבוש היטב.
נ.צ 24 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל הכבוש הלבן.
0.1 ק''מ צומת T לצד מערכת השקיה של קיבוץ רמת רחל בו פונים ימינה.
0.5 ק''מ צומת ''תל מקנה'' בו פונים שמאלה לכיוון הסוללות של התל.
1.8 ק''מ צומתT בין שדות כותנה.
נ.צ 25 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל טוב.
0.2 ק''מ צומת בו פונים ימינה לצד קנים גבוהים הצומחים בנחל ומתעקלים מערבה לכיוון כביש 6.
0.8 ק''מ צומת T בו פונים ימינה לכיוון החורשה ונוסעים במקביל לכביש 6.
1.1 ק''מ חורשה של כביש 6 ולאחר חציית הנחל צומת T בו פונים ימינה ושומרים על השביל המסומן באדום במקביל לכביש 6.
3 ק''מ צומת T עם כביש 3 (צומת מסמייה – צומת נחשון).
נ.צ 26 – כביש 3
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ועולים בזהירות על כביש 3.
0.6 ק''מ בצומת המרומזר, עם כביש מספר 7, מבצעים פניית פרסה חזרה לכביש 3.
1.1 ק''מ פונים ימינה ויורדים מהכביש הראשי לשביל המסומן באדום (שימו לב להאט מבעוד מועד) ונוסעים על השביל-כביש לכיוון דרום מערב.
1.7 ק''מ השביל פונה ימינה.
2 ק''מ מעבר במנהרה ארוכה תחת כביש 6.
נ.צ 27 – מנהרה ארוכה
מאפסים מד אוץ
חוצים את המנהרה תחת כביש 6 וממשיכים ישר לתוך השדה לכיוון צפון מערב, כשמשמאל הישוב יד בנימין.
1 ק''מ מנהרה נוספת תחת כביש 7.
1.2 ק''מ יוצאים מהמנהרה לצומת T בו פונים שמאלה ומיד ימינה לשביל השני מימין והפחות ברור לצד צמחייה וקוצים, כשמשמאל מתחילה הסוללה של מאגר המים של מושב קדרון.
1.8 ק''מ השביל מתעקל ימינה לאורך תעלת הניקוז של נחל שורק שמשמאל.
2.3 ק''מ השביל פונה ימינה לצד התעלה.
2.4 ק''מ צומת קטן בו השביל פונה שמאלה וחוצה את התעלה.
נ.צ 28 - חציית התעלה
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל במקביל לתעלה של נחל שורק.
0.9 ק''מ חוצים צומת (הכניסה מהשטח למושב קדרון) וממשיכים ישר וצפונה.
2.8 ק''מ צומת שבילים.
נ.צ 29 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה, חוצים את הנחל ושוב שמאלה לצד התעלה לכיוון מערב.
1.5 ק''מ לפני כביש 40 השביל המסומן באדום פונה ימינה במקביל למטע רימונים.
1.7 ק''מ עולים על שביל טוב.
1.9 ק''מ השביל מגיע לחניון מנוחה לנהגים בו פונים שמאלה ומיד ימינה ונוסעים במקביל לכביש 40.
2.1 ק''מ כביש 40 לפני חצייה של נחל גמליאל.
נ.צ 30 – כביש 40
סוף מסלול - עד כאן 60 ק''מ של מסלול הטיול
ימינה וצפונה תגיעו לצומת בילו (רחובות) ובהמשך לכביש 431 לתל אביב או לכביש 6.
פרסה וחזרה דרומה על כביש 40 תביא אתכם לצומת גדרה.
רשימת נקודות ציון ברשת ישראל ישנה
נ.צ.
|
צפוניות
|
מזרחיות
|
1
|
1126789
|
129729
|
2
|
1122875
|
130757
|
3
|
1123453
|
132461
|
4
|
1123698
|
133005
|
5
|
1125631
|
135048
|
6
|
1125091
|
135313
|
7
|
1124037
|
134463
|
8
|
1123377
|
132177
|
9
|
1122490
|
134338
|
10
|
1120169
|
136294
|
11
|
1120412
|
136610
|
12
|
1120190
|
136766
|
13
|
1118448
|
138015
|
14
|
1119944
|
137891
|
15
|
1122143
|
137740
|
16
|
1123961
|
137204
|
17
|
1124693
|
137115
|
18
|
1126294
|
136770
|
19
|
1126222
|
136103
|
20
|
1126135
|
136587
|
21
|
1126826
|
136465
|
22
|
1127702
|
134920
|
23
|
1128530
|
134565
|
24
|
1131074
|
134077
|
25
|
1131770
|
132552
|
26
|
1134061
|
130534
|
27
|
1134105
|
129475
|
28
|
1135726
|
129729
|
29
|
1137125
|
130757
|
30
|
1137761
|
132461
|
קובץ TWL להורדה למכשירי ניווט
שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי ניווט מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
קובץ נקודות ציון TWL להורדה לתוכנות ניווט ומכשירי GPS
קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט
מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000
תגובות