חולמים על הדיונות של מרוץ הדקאר בדרום אמריקה – אבל הן קצת רחוקות? גם אצלנו בארץ - רק 5 דקות דרומית לבאר שבע יש ים (קטן) של דיונות ושבילים חוליים שמאפשרים לנסוע, לשקוע, לחלץ ושוב לנסוע בין תלוליות חול, לדיונות קטנות במרחב שרובו שמורת טבע ושטח אש וחלקו מגרש משחקים מחול הכי כייפי בארץ.
אורך, זמן, עבירות ושטחי אש
אורכו של המסלול
כ-25 עד 30 ק''מ והוא מתחיל כ-12 ק''מ דרומית לבאר שבע ומסתיים על כביש 222 בין צאלים למשאבי שדה.
משך הטיול בין
6 ל-10 שעות.
המסלול ב
עבירות קלה עד בינונית, מתאים לכל סוגי רכבי 4X4 ללא צורך בהילוך כוח אבל נדרש ידע וניסיון (ראו בוקסה) לנהיגה בשטח חולי והכי חשוב במסלול זה – לצאת לשטח עם שני רכבים לפחות, רצועת גרירה ושאקלים מתאימים לכל מקרה של שקיעה וחילוץ.
רב השטח אותו אנו חוצים משמש לאימונים של צה''ל באמצע השבוע –
שטח אש פעיל בהחלט ולכן אפשרי לטיול רק בשישי-שבת. למעט הקטע המזרחי של רמת בקע שאפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.
ניווט בדיונות - קשה וקל גם יחד
מכיוון שהשטח רווי בשבילים שרובם אף לא מסומנים ע''ג המפה ואין כמעט סימון שבילים מסודר הניווט הוא יחסית קשה בהתאם לסיפור הדרך.
אבל באמצעות GPS הוא הופך להיות קלי- קלות שכן בהתאם לכיוון של ה-GPS פשוט לתקן ולנסוע לעבר נקודות הציון.
המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 10 נקודות ציון הניתנות להורדה כקובץ TWL בסוף הכתבה.
שיטת הניווט בחולות
הניווט במסלול הנוכחי קשה בגלל ריבוי השבילים בשטח אשר אינם מופיעים על המפה ואינם מסומנים בסימון שבילים.
אז מה עושים?
יש לנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר השביל המרכזי – הרחב והבולט יותר. בנקודות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול על מנת להבין היכן נמצאים במרחב.
הכנות למסלול בחולות
למסלול בחולות יש לצאת עם בן זוג בעל רכב4X4 - בן הזוג שלכם יכול להושיע אתכם בקלות באמצעות רצועת גרירה וזוג שאקלי.
הכנת אמצעים בסיסיים:
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
רצוי – קומפרסור ומד לחץ אוויר
מכשיר GPS (מהסוג המקצועי או מחשב כף יד עם תוכנה של מפות לשטח)
מפות מתאימות בקנה מידה של 1/50,000 או 1/100,000
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
מים ומזון ליום שלם
נהיגה בשטח חולי
בשטח חולי כדאי להפחית את לחץ האוויר בצמיגים (לכ-15-20 PSI בצמיג) וזאת על מנת להקל על הרכב (והנהג). הפחתת לחץ האוויר מגדילה את שטח הפנים (המגע) של הצמיגים עם הקרקע החולית וכך הרכב ישקע פחות בתוך החול העמוק. שימו לב כי מרווח הגחון שלכם קטן ומכלולי הרכב קרובים יותר לפגיעה מהקרקע. היזהרו ושמרו על הצמיגים שכן הפחתה של לחץ האוויר חושפת את דופן הצמיג לפגיעת חיצוניות וקרעים שלא ניתנים לתיקון.
בנסיעה בשטח חולי השתדלו לשמור על השבילים המהודקים – ירידה הצידה לתלוליות ולדיונות מבטיחה קצת תקיעות ושקיעות – מצוין למי שאוהב זאת!
בשטח חולי הנסיעה רציפה, במהירות גבוהה (יחסית) וקבועה, חשוב לנסוע בקו ישר עם כמה שפחות הפניות של ההגה וזאת על מנת לשמור על התנופה קדימה.
עצירה תתבצע רק במקום גבוה עם הפנים לכיוון הירידה ויש להקפיד לנסוע ממקום גבוה למקום הגבוה הבא ולא לעצור במרכז ה''אמבטיות''. חשוב להאט באמצעות החול ולא בבלימה חזקה המשקיעה את הגלגלים הקדמיים בחול.
על הרכב השני לשמור מרחק ולא להיכנס יחד עם הרכב שלפניו לאותו תא שטח ולאותו מכשול/בעייה על מנת שבמקרה הצורך יוכל לחלץ את הרכב הראשון אחרת ''טובעים השניים מן האחד'' (להקת כוורת).
שימו לב שחלק מהשבילים חסומים ב''סכיני דיונות'' – אותן אפשר לשבור או להקיף מימין או משמאל. בכל מקרה יש להיזהר מנפילה מצידו השני של הסכין (מסוכן) או מ''להתיישב'' בראש הסכין (דורש חילוץ ע''י בן הזוג).
קישור לטיפ שטח המלא לנהיגה בשטח חולי
טיפ שטח - שימוש בשפאלה בשטח חולי
תחילת המסלול:
בתחנת הדלק פז של רמת חובב על כביש 40, כ-130 ק''מ דרומית לתל אביב וכ-12 ק''מ דרומית לצומת נוקדים מדרום לבאר שבע.
עוד בטרם עוזבים את האספלט יש לשלב 4X4 ומומלץ גם להפחית כ-40% מלחץ האוויר בצמיגים (ראו לעיל - על נהיגה בדיונות).
נ.צ. 1 – פז רמת חובב
מתחילים ומאפסים מד אוץ
מהחלק הדרומי של תחנת הדלק נכנסים ישר לשטח החולי לעבר השביל הנמצא מאחורי עמדת מילוי האוויר. ונוסעים ישר ומערבה בין עצי האשל לתוך החולות.
0.4 ק''מ חוצים את כביש האספלט הישן וממשיכים בכיוון מערב לעבר המדרונות של נחל סכר.
1.6 ק''מ נעמדים מעל הגדה המזרחית של נחל סכר, כשממול הגדה החולית של נחל סכר.
נ.צ. 2 – נחל סכר
מאפסים מד אוץ
חוצים את ערוץ נחל סכר בכיוון מערבה ומטפסים על הגדה שמנגד באחד מן השבילים הצפוניים והנמוכים יותר לטיפוס.
שימו לב כי קל יותר לבחור שביל עלייה המטפס ישר וללא פניות, עם מסלול האצה ארוך לפני וזווית כניסה שטוחה ונוחה להגעה מהירה.
בכל מקרה כדאי להתחיל לאט, גם במחיר של כשלון עלייה, כדי ללמוד אותה. ואז להגביר את מהירות ההגעה לדיונה.
מראש הדיונות של נחל סכר יורדים מטה. וכך חוזר הלילה – עולים ויורדים על המדרונות של נחל סכר.
נ.צ. 3 – ראש הדיונות של נחל סכר
מאפסים מד אוץ
בסיום התרגול הראשוני חוזרים לערוץ ונוסעים צפונה בתוך הערוץ הרחב של נחל סכר בין הדיונות מצידי הנחל.
3.5 ק''מ הערוץ הופך להיות צר ומשמאל הגשר הישן של קו הרכבת הטורקי למצרים.
קו רכבת זה חיבר בין באר שבע למצרים, בנייתו התחילה בימי הטורקים שכמסעף דרום מערבי של הרכבת החיג'אזית. אך מלחמת העולם הראשונה קטעה את הפרויקט והבריטים שרצו לחבל בקווי האספקה של הטורקים פוצצו את הגשר.
נ.צ. 4 – הגשר הישן
מאפסים מד אוץ
חוזרים דרומה מעל הגדה המערבית של נחל סכר כ-1.9 ק''מ עד לצומת שבילים.
מי שעוקב אחר המפה וה-GPS ישים לב כי עכשיו נכנסים לתוך שמורת הטבע של ביר משש כשמאחור (מצפון) אפשר לראות את אזור התעשייה של רמת חובב.
נ.צ. 5 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים לכיוון דרום – מערב ללב שמורת החולות של ביר אל משש.
בחלק הזה של הטיול, בתוך שמורת הטבע, יש להקפיד על נסיעה על השבילים הקיימים.
1.8 ק''מ צומת T.
נ.צ. 6 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכיוון צפון מערב.
0.5 צומת שבילים עם שביל משמאל.
נ.צ. 7 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים שמלאה ומערבה על השביל המרכזי.
2.9 ק''מ מערבה צומת T.
שימו לב לסכיני הדיונות שבדרך, החוסמים את השביל המרכזי. אפשר ''לפרוץ'' את הסכין או להקיף מימין או משמאל.
נ.צ 8 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה.
0.1 ק''מ צומת בו פונים ימינה וצפונה.
0.35 ק''מ צומת בו פונים ימינה ושוב צפונה ובצמתים שומרים על השמאל.
2.2 ק''מ צומת שבילים רחב, מרובה שבילים.
נ.צ 9 – צומת רחב
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון דרום מערב ועל השביל המרכזי לכיוון כביש 222.
3.8 ק''מ עד כביש האספלט המחבר בין צומת צאלים מצפון לצומת משאבי שדה מדרום.
נ.צ. 10 – כביש 222
סוף הדרך
לתל אביב ומרכז הארץ פונים ימינה וצפונה על הכביש לכיוון צומת צאלים, שמאלה לצומת גבולות וצפונה עד לצומת סעד לכיוון אשקלון.
להתראות בטיול הבא...
קובץ נקודות ציון ברשת ישראל ישנה
נ.צ. |
צפוניות |
מזרחיות |
1 |
1057084 |
133216 |
2 |
1056804 |
131657 |
3 |
1056846 |
131536 |
4 |
1058196 |
129436 |
5 |
1056333 |
129886 |
6 |
1055840 |
128365 |
7 |
1056099 |
127965 |
8 |
1055991 |
124251 |
9 |
1057027 |
122721 |
10 |
1055739 |
119093 |
קובץ TWL להורדה למחשב ול- GPS
שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשיריGPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
קישור להסברים וכתבות הניווט באתר השטח
להורדת הקובץ לחץ כאן
מפה בקנה מידה של 1/250,000
מפה בקנה מידה של 1/250,000
תוספת - מגרש משחקים ליום חול:
באמצע השבוע, כנכתב, השטח המערבי לכביש 40 הוא שטח אש פעיל של צה''ל, אפילו פעיל מאוד. אסור להיכנס אליו וגם הנסיעה בשוליים יכולה להפריע לכוחות המתאמנים או להפוך אתכם למטרה חיה.
אז מה עושים? כשבכול זאת רוצים להשתעשע בנהיגה בחולות...
נוסעים מזרחה!
מעט דרומית לתחנת הדלק של פז ''רמת חובב'' צומת בו פונים שמאלה – מזרחה עם השלט ל''רמת חובב''.
כ-50 מטרים מזרחית לצומת (כל אזור הצומת נמצא כרגע בהרחבה) פונים שמאלה וצפונה עם קו המתח הגבוה ונכנסים לאזור שכולו דיונות וחול. למעלה ולמטה על הדיונות – כאן זה מגרש משחקים מצוין.
מחוץ לשמורת הטבע וללא הפרעה של שטחי האש.
תגובות