שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

קיה סורנטו - מבחן דרכים

הדור השני של הקיה סורנטו מוצע בארץ גם עם מנוע בנזין, יצאנו לבדוק למה, כמה ובעיקר איך.

הסורנטו, רכב השטח של היצרנית הקוריאנית, ייצר לעצמו קהל חובבים עוד בדורו הראשון, טרם הרנסנס הנוכחי שעוברת החברה. בדורו השני, שהוצג ב-2009, נטשו בקיה את יכולת השטח האמיתית לטובת יכולת כביש על בסיס מרכב אחוד ומתלים נפרדים שהושאלו מהדודן, הסנטה פה של חברת האם, יונדאי. כמותו, צמד מנועים קיימים בהיצע – דיזל ובנזין.
את גרסת הדיזל של הסורנטו (2.2 ליטר, 197 כ''ס, 44.5 קג''מ) בחנו עם הגעתה לארץ, ועכשיו אנו מתפנים לבחון את גרסת הבסיס עם מנוע הבנזין.
כלת השמחה מציעה נתונים פחות קורצים מהדיזל: 174 כ''ס ב-6000 סל''ד ו-23 קג''מ (כן, בערך מחצית מהדיזל) הזמינים החל מ-3750 סל''ד (כן, בערך כפול מהדיזל). אלו עוברים דרך תיבה אוטו' עם שישה הילוכים להנעה כפולה על בסיס יחידת צימוד מרכזית (ולא דיפרנציאל) כמקובל היום.
המערכת מציעה אפשרות נעילה ידנית, אבל יחידת הצימוד עובדת רק במהירויות נמוכות, עד 40 קמ''ש – במהירות גבוהה יותר תצטרכו להסתפק בהנעה קדמית בלבד. הנ''ל, ללא נוסעים וכבודה, שוקל 1913 ק''ג. 

 

 

מראה הסורנטו ופנים הרכב

 

הסורנטו נראה גדול, בעיקר בשחור של רכב ההדגמה, ומרשים. אומנם המראה לא הרמוני כמו האח הקטן, הספורטאג' – החרטום משתלב פחות בקווים הכלליים והזנב נראה בולבוסי משהו, אבל עדיין נאה.
230,000 שקלים עולה גרסת הבסיס, ואם תרצו לשדרג מעט את האבזור עם חישוקי ''18 (''17 בסטנדרט), ריפודי עור, פנסי קסנון, חיישן גשם, מפתח חכם ועוד כמה זוטות, תצטרכו להוסיף 20,000 שקלים למחיר.
אך גם כך הסורנטו מאובזר נאות: בקרת אקלים מפוצלת עם יציאות לשורות האחוריות (האחרונה מקבלת פיקוד על העוצמה), גג שמש כפול, בקרת שיוט, 4 חלונות אוטו', מושב נהג חשמלי, כניסות ipod/USB/AUX, הגה (כוונון מלא) וידית הילוכים עטויי עור, מחשב דרך, מערכת קול MP3 עם שישה רמקולים, חיישני תאורה, דלת תא מטען חשמלית, חלונות אחוריים כהים ועוד.
  טיפוס קל מעל למדרגות הצד האופציונליות (שמפריעות מעט גם ביציאה), ותנחתו על מושבים גדולים וגבוהים. רוב הזמן לא היו לנו תלונות, אך היינו שמחים לריפוד מעט יותר רך.

מראה הסורנטו ופנים הרכב

 

בתא עצמו שולט הגוון השחור, וגם נגיעות הפלסטיק דמוי המתכת (הגה, סביב הבורר, ידיות הדלתות), לא מצליחות ''לשחרר'' את האווירה הקודרת. פס דמוי עץ במרכז הדשבורד, הממשיך אל הדלתות (גם אחור), מוסיף מעט לאווירה. הפקדים גדולים, ברורים וממוקמים טוב. גם לא חסר תאי אכסון שימושיים (ושישה מחזיקי כוסות). הפלסטיקים נוקשים, אבל עבים יחסית ולא מרגישים זולים ואיכות ההרכבה טובה, אבל כאן היא נפגמה בשל התקנה מקומית של מסך מגע.
מעבר למושבים מאחור מגלה מרווח מצוין (גב המושבים מתכוונן), וגם שלושה מבוגרים (נורמאלים, לא נפילי המערכת), לא ייחשדו במעשים מגונים הדדיים. בשורה השלישית המרווח סביר, יחסית לשורה שלישית – לברכיים יהיה קצת צפוף, אך העובדה שהם יהיו בערך בגובה הראש שלכם היא הבעייתית באמת.
  תא המטען, כרגיל ברכבי שבעה מקומות, כמעט לא קיים בשימוש מלא (258 ל'), גדול אם תשכחו שני ילדים בבית (1,047 ל'), וענק אם וויתרתם על ילדים או חברים כלל (2,052 ל').

 

 

המנוע

 

הגעתי מעט מהוסס ביחס ליכולתו של המנוע לנפק את הדרוש לשינוע מהוגן. ואכן, היציאה הראשונית של הג'מוס מהמקום מעט מהוססת. אבל בתנועה התיבה החלקה והזריזה דואגת לשמור את המנוע בתחום הקיטור והמצב משתפר, בין השאר בשל נכונות המנוע לרוץ לקו האדום מבלי להשמע סובל במיוחד, או ליצר רעש מוגזם.
אם לא תרפו מדוושת התאוצה, תגיעו למהירויות שוללות רישיון, אך אם תסבו תשומת ליבכם למד הדלק, תבינו שכדאי להאט עוד בטרם יגיע השוטר הרע.
בשיוט על 100 קמ''ש (2150 סל''ד), תשרפו ליטר בנזין על כל 12.8 ק''מ שתעברו. וזה גם הנתון הטוב ביותר שראינו. רוב הזמן הראו המדידות על ממוצע לא מחמיא של 6.7 ק''מ לליטר, וזה בתנאי מבחן רגועים מהרגיל. לא יודע מה איתכם, אך מספרים כאלו אני מוכן לקבל רק מ-V6 ומעלה.

המנוע

 

 

הסורנטו בכביש

 

נהיגה בסביבה עירונית על מפגעיה, יוצרת תחושה ראשונית של קשיחות מתלים, אך ככל שהמהירות עולה (עדיין בתחום העירוני), יכולת הספיגה משתפרת והנוחות הכללית סבירה.
למעט שילובים חריגים של שברי אספלט או רצף שיבושים, לא סביר שתגיעו למצב של חבטה אלימה. בכבישים בין עירוניים, התנהגות המתלים מגובשת יותר והנוחות משתפרת. גם בכבישים גליים המתלים עושים עבודתם יעיל, ומצליחים לספוג וגם לרסן את הקילוגרמים שעל גבם. ההפרעה העיקרית לשקט בתא הנוסעים מגיע מכיוון בתי הגלגלים (מתלים, צמיגים) ורעש רוח מכיוון החלק האחורי.
  הדרך למחוז חפצנו עוברת בכביש מעט הררי ופתלתל (באמת, לא שאנחנו חולי הגה שגם האמר צבאי בודקים בסדום-ערד). בסך הכול הסורנטו מצליח להתמודד יפה עם האתגר – ההגה בעל משקל נכון ומדויק (אך מרגיש מלאכותי), המתלים שומרים יפה על המרכב שלא יתפזר, הבלמים מספקים כוח תאוטה ראוי ועמידות סבירה לדעיכה. בקיצור נחמד, רק אל תגזימו... 

הסורנטו בכביש

 

 

הסורנטו בשטח

 

ירידה לשביל מהודק אך מרופד אבנים, מחזירה את תחושת הקשיחות הראשונית. מהמורות וכיוצא באלו יועברו לתא, וגם ירעישו את הפלסטיקיה סביב. בניסיונות לאתגר את מערכת העברת הכוח מגלים שלוקח לה שנייה או שתיים להתאפס, להעביר את הכוח לגלגל הרצוי ולייצר תנועה לפנים – כדאי להשתמש בכפתור ה''נעילה''. אם לא, גם הצלבות קלות יובילו לסחרור גלגלים ותדרש עקשנות כדי לתקל מכשולים קלים. גם כאן, ובעיקר בשבילי חולות עמוקים, לא היינו מתנגדים לעוד קצת קג''מים מהמנוע.

הסורנטו בשטח

 

 

סיכום

 

בסופו של יום הסורנטו משאיר טעם טוב. תא הנוסעים מרווח, מאובזר ונעים באופן כללי, ההתנהגות בטוחה, יכולת הניוד טובה בכביש וגם מעבר. מה שלא מספיק טוב, וזה בולט, הוא המנוע. אי אפשר לברוח מהתחושה שצריך כאן קצת יותר.
זה לא שהמנוע לא טוב (אפילו חיבבנו את אופיו), הבעיה היא בשידוך. וכמו שכל אימא פולנייה יודעת, שידוך זה חשוב. אז אם חשקה נפשכם בסורנטו, עשו לעצמכם טובה – וותרו על גלגלי ה-18 וריפודי העור, הוסיפו את העשירייה בשביל מנוע הדיזל – ותיהנו מחבילה כללית טובה יותר.  

סיכום

 

קיה סורנטו - נתונים:

 

מנוע:
מנוע בנזין, רוחבי, 2359 סמ''ק,
תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה הספק/סל''ד 174 כ''ס/6000 
מומנט/סל''ד 23 קג''מ/3750
  מרכב: הנעה כפולה קבועה הילוכים אוטו', 6 היל' מתלה ק'/א' מקפרסון/רב חיבורי בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים מערכות עזר ABS ,ESP, בקרת ירידה במדרון צמיגים 235/65-17 קומהו סולוס KL21   מידות: בסיס גלגלים 270 ס''מ אxרxג 175.5x188.5x468.5 ס''מ משקל 1913 ק''ג נפח תא מטען 258-2,052 ל' (עם שבעה מושבים) מהירות מרבית (יצרן) 186 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 11.6 שנ' צריכת דלק (מבחן) 6.7 ק''מ/ל'   מחיר: מחיר 230,000 ש''ח אחריות 36 חודשים

תגובות

4 תגובות

1

arielush

20 במרץ 2012 ב 16:33

נראה לי כמו רכב טוב בשביל המחיר

ומנוע הדיזל שלו נראה לי חזק ביותר. אני שמח על הרנסנס שעוברים שם בחברה, בינתיים אנחנו מקבלים יופי של פירות לעבודה הקשה שלהם שם, שמים לב לזה בעיקר במעצב הגרמני החדש שלהם וכל השיפורים בפרונט.

2

yaronsnir

20 במרץ 2012 ב 20:49

רשמים מהשטח

לנו יש את הדגם הזה (בנזין) שנת 2010. הוא קיבל תוספת גובה של כ 5-6 ס"מ שלחלוטין משנים את התמונה ולא נפגע בתחושת היציבות. במבחן השטח נסענו בשבת האחרונה לאזור בית שמש בטיול של האתר, היה הרבה בוץ והמכונית עמדה בכל הדרישות בכבוד רב.

3

paul1

21 במרץ 2012 ב 10:49

באירופה הוא עולה 100,000 ש"ח-אחרי מיסים

ורווח של היבואן. ופה אין גבול לחזירות.

4

gugu40

25 במרץ 2012 ב 17:50

קיה סורנטו

קיה פשוט עלו על הגל.