שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

מנהרת הירמוך - ביקור היסטורי באתר שננטש ונשכח לפני עשרות שנים

לא תמיד צריך רכב שטח כדי להתרגש. לא תמיד צריך לנעול דיפרנציאלים, כדי להגיע למקומות מיוחדים. לא תמיד צריך תיבת העברה, כדי לראות ולעשות היסטוריה.
מעטים האזורים בארץ, שנותרו בלתי נגישים למבקרים ומעטים אף יותר האתרים, שאפילו עין לא שזפה אותם, שנים רבות. אך טבעי הוא, שאתרים כאלה ישתכחו מלב, וברבות הימים, לא ידע אדם על קיומם. טיבה של שכחה זו, שהיא מגנה על האתר מפגיעות מטיילים, מגניבות ושינויים, מלכלוך ושיפוצים.
רשמי הביקור המיוחד במנהרה של הירמוך.
תמונות: ישראל נחמני

image

הביקור הזה, לוקח אותנו 100 שנים ויותר אחורה. אל הימים של טרום מלחמת העולם הראשונה

העות'מנים שולטים בארץ ובמרחב האיזורי ומחליטים מסיבות שונות, להקים מסילת ברזל שתוביל עולי רגל מוסלמים מדמשק אל ערי האיסלאם הקדושות מכה ומדינה, שבארץ חיגאז' (סעודיה של ימינו). הרכבת שנעה על התוואי הזה, נקראה הרכבת החיג'אזית. לרכבת החיג'זית היה מסעף מקומי,חיפה – דרעא. המסילה התחילה בחיפה, בתחנה הקיימת עד היום (דרך חטיבת גולני 1 ) ונחנכה בשנת 1905. מסילת הרכבת חצתה את עמק יזרעאל, עברה לאורך עמק בית שאן עד צמח. לסעיף הזה של הרכבת, קראו תושבי הארץ ''רכבת העמק'', כיוון שהיא נעה בעמקים - עמק זבולון, עמק יזרעאל, עמק בית שאן ועמק הירדן. מצמח, נמשכה המסילה מזרחה, ונכנסה לביתרון עמוק, בו זורם הירמוך. המסילה עברה על גשרים ובמנהרות חצובות בהר והגיעה אל העיירה הערבית דרעא – אדרעי הקדומה, בארץ הבשן. באדרעי התחברה המסילה מחיפה אל המסילה מדמשק ונמשכה דרומה, לאורך כל עבר הירדן לארץ חיגאז'. קישור לכתבה: רכבת האמונה - 100 שנה לרכבת החיג'זית

image

הרכבת החיג'זית

הרכבת החיג'זית יצאה משטח ארץ ישראל ליד משולש הגבולות, סמוך למפגש הנחלים הרוקד והירמוך. כאמור, תוואי השטח חייב פיתרונות יצירתיים, חציבת מנהרות ובניית גשרים לאורכו.
מנהרת הירמוך, הייתה המנהרה האחרונה בשטח ארץ ישראל שנחצבה לצורך זה. המנהרה (מעל 250 מ' אורכה) נחצבה בסלע רך ואיפשרה את תנועת הרכבת, בכיוון הרצוי. המנהרה, כשאר מפעלי הרכבת, נבנתה במקצועיות ובדייקנות, כפי שרק המהנדס גרמני היינריך אוגוסט מייסנר, שהיה אחראי על הקמת המסילה, יכול היה לבצע.
מנהרת הירמוך, נמצאת מעבר לגבול הביטחוני של מדינת ישראל. האפשרות לבקר בה, כמעט אינה קיימת. בגלל המבנה והמיקום שלה, גם לא ניתן לראות אותה, משטח ישראל. בשל מצב ייחודי זה, נעלמה המנהרה ונשתכחה עם השנים.
התמדה, צירוף מקרים והרבה מזל, איפשרו קבלת כל האישורים הצבאיים הנדרשים, לביקור חד פעמי במנהרה.
קישור לכתבה: הרכבת החיג'אזית - סיפורה של הרכבת בדרך למצוות החאג' במכה

imageimageimageimage

הביקור:

פגשנו את כח הליווי הצבאי, קיבלנו תדריך מהמפקד, הבנו מה עלינו לעשות במקרה היתקלות (לברוח בהיסטריה), נאמר לנו לציית להוראות החיילים (אין סיכוי) ושיבצו אותנו בתוך הכח (אבל אין סיכוי שנעמוד בקצב).

ביקשתי לקבל רובה, אך אמרו לי, שיש סיכוי טוב שאחד החיילים יחשוב שאני מחבל ירדני מיואש, אז לא כדאי...

יצאנו שישה ברי מזל (ישראל נחמני, אהרל'ה ברינדט, אבי ברילנט, עופר לוין, יובל רז ואנוכי),

למסע רגלי מלווה בכח צבאי מובחר המוביל, מאגף ומאסף, בדרך, שאף אחד מאיתנו (גם לא החיילים) לא הלך בה מעודו וספק אם ילך בה שוב.

imageimageimageimageimageimageimageimage

הדרך בה ירדנו אל הירמוך, נחצת ע''י מסילת הרכבת

כבר מרחוק, הפסים נראים שלמים, כאילו מחכים לרכבת הבאה. אנו מחנים את הג'יפים ומתחילים ללכת ברגל לאורך הפסים. על הפסים מופיעים תבליטים משנת 1903 ואנו מתחילים להתרגש. המסילה מתעקלת ופתח המנהרה נראה מרחוק. קצב ההליכה מתגבר. פתאום כולם טירונים בצנחנים, אני עם קרע בשריר,לא שומר על קצב (רק שלא יפקירו אותי מאחור) אנו חולפים על פני עמוד טלגרף ושרידי עמוד נוסף ועוד אחד וקרבים למנהרה.

מאות מטרים של שרידי מסילת רכבת בני מאה שנה ויותר, במצב חדש. אפשר לדמיין בקלות את הרכבת נוסעת על הפסים. אנו מתקרבים למנהרה, לא לפני שאנו עוברים על קטע בו עוברת המסילה, ממש על פי תהום.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

המנהרה ארוכה...

בדופן המנהרה, ממש בכניסה, נותרו שלמים אפילו מבודדי חוטי הטלגרף עם חוטים מלופפים, בני מאה שנה.

המנהרה א-ר-ו-כ-ה. בנויה יפה ושמורה מאוד. כך גם הפסים שבתוכה. אנו נכנסים פנימה, מתרגשים, מצלמים ונתקלים בלהקה ענקית של עטלפים, שמתרגשת מביקורנו.

למרות שאני מסביר לחבר'ה שאני מבין משהו בעטלפים, אנחנו מחליטים לא להפריע את מנוחתם יתר על המידה ושבים על עקבותינו.

imageimageimageimageimageimageimageimage

עושים היסטוריה

בדרך חזרה, כבר אפשר להסתכל על הנוף. הירמוך שוצף מתחתינו, ונרגע בבריכות מדהימות. צמחיית הנחלים עניפה בשתי הגדות ותחושת הטבע האמיתי, הלא מופרע, משתלטת על כולנו.

אנו עוברים את הגדר מערבה ומרגישים שעשינו היסטוריה. גאלנו מהשיכחה את המנהרה המרשימה הזאת וחזרנו חיים לספר על כך.

אני מקווה שהביקור הזה לא יהיה חד פעמי ואולי תהייה אפשרות להביא לשם קבוצות. (לא נראה לי, אך תמיד אפשר לחלום). אם כן, מובטחת למבקרים תחושה אמיתית של חזרה בזמן.

על טיול כזה, לא בטוח שנוכל לפרסם זמן רב מראש. אז תהיו עירניים!

בינתיים תהנו מהתמונות.

תודה מיוחדת לישראל נחמני, שבלעדיו לא היה הביקור יוצא אל הפועל.

image

תגובות

27 תגובות

1

אורח/ת

09 ביולי 2013 ב 09:14

הרכבת

כל הכבוד לעופר על הגילוי המדהים הזה. שאלה: האם הגשר ע''י קיבוץ גשר אינו חלק מהרכבת המדוברת?

2

עופר אדר

09 ביולי 2013 ב 09:28

נתיב רכבת העמק

נתיב הרכבת ירד לאורך העמקים עד בית שאן ומשם פנה צפונה דרך בקעת הירדן עד לצמח והוא אכן עבר ליד קיבוץ גשר. בכניסה למחצבות של נחל יששכר נשתמר גשר נוסף, בנוי אבני בזלת, שמצבו מדהים

3

אורח/ת

09 ביולי 2013 ב 11:50

להחזיר עטרה ליושנה: כחול לבן

4

Ogash Ofer

09 ביולי 2013 ב 14:35

הרכבת

אורח/ת כתב/ה:
"כל הכבוד לעופר על הגילוי המדהים הזה. שאלה: האם הגשר ע''י קיבוץ גשר אינו חלק מהרכבת המדוברת?"
תודה על המחמאות - אבל הן מגיעות לאוהד (מדריך באתר השטח). אלו יומני המסעות והכתבות שלו: אוהד בן אהרון

5

אורח/ת

09 ביולי 2013 ב 23:43

תענוג!!

תמיד כיף לקרוא ולא רק לראות תמונות. נראה לי שזה היה טיול לבעלי לב חזק במיוחד!
כתוב יפה ומהנה!! כיף עוד יותר להכיר מקומות חדשים בארץ, במיוחד לאור העובדה שאין לי סיכוי להגיע לשם!! (בשל בעיות לב כאמור...) אוהד, תמשיך לטייל, להנות, לכתוב ולחזור בשלום!!!
בהמתנה לכתבה הבאה...!

6

דידין

10 ביולי 2013 ב 00:17

כתבה חדשה - מנהרת הירמוך - ביקור היסטורי באתר שננטש ונשכח לפני עשרות שנים

 אם מנהרת רכבת , אז הנה מצגת שערכתי מטיול בשומרון על (חלק) מתוואי  שלוחת רכבת העמק בין ג'נין לשכם (סיפור המסילה תוכלו לקרוא במצגת)

תהנו (סליחה על איכות התמונות-לי הן מספיקות)

https://www.f2h.co.il/ctd42g4ltfjz

7

Ogash Ofer

10 ביולי 2013 ב 06:53

כתבה חדשה - מנהרת הירמוך - ביקור היסטורי באתר שננטש ונשכח לפני עשרות שנים

דידין כתב/ה:
" אם מנהרת רכבת , אז הנה מצגת שערכתי מטיול בשומרון על (חלק) מתוואי  שלוחת רכבת העמק בין ג'נין לשכם (סיפור המסילה תוכלו לקרוא במצגת)

תהנו (סליחה על איכות התמונות-לי הן מספיקות)

https://www.f2h.co.il/ctd42g4ltfjz"
הורדתי את המצגת - יפה מאוד!

8

אורח/ת

10 ביולי 2013 ב 14:40

רוצים גם טיול כזה!

עד עכשיו לא ידעתי על קיומה של המנהרה ואני מבינה שאני לא היחידה.
אוהד, בתיאור שלך הצלחת לשלב מידע על המקום, מידע היסטורי מתומצת וענייני ולשלב בתוכו הומור שגרם לי לחייך תוך כדי קריאה.
אין ספק שעברה עליכם חוויה יוצאת דופן שגורמת לאחרים ( וכמובן גם לי) לרצות לחוות אותה. אשמח להתעדכן אצלכם באתר ואשמח עוד יותר להצטרף לטיול שכזה.
תודה!

9

אורח/ת

10 ביולי 2013 ב 18:32

לקרוא ולהנות!!

עפ״י הכתבה, זה היה טיול מהנה ומרתק. לראות את ההיסטוריה מול העיניים!!
לצערי, אני מטיילת בארץ מהכורסה, אבל עדיין הצלחתי להנות מכל רגע של
קריאה!!!! כל הכבוד על הסקרנות ואהבת הארץ!!!
ישר כח!!

10

fuchsuri

10 ביולי 2013 ב 22:56

מהמם

11

schlezd1

11 ביולי 2013 ב 07:57

טיול כזה

איך אפשר לארגן טיול כזה מי הם הגורמים בצבא שאליהם צריך לפנות
תודה
דוד שלזינגר

12

YamiT

11 ביולי 2013 ב 09:27

סיפור מדהים

13

אורח/ת

11 ביולי 2013 ב 23:33

יש קישור - מצאתי בגוגל ארת'!

ממש סקרנתם אותי עם הכתבה .. אז רצתי לגוגל ארת' לחפש על מה אתם מדברים, והפלא ופלא ! מהאוויר רואים את תוואי המסילה בצורה מדהימה! ורואים גם את המנהרה...
הנה קישור לתמונה בגוגל מפות: https://maps.google.co.il/?ll=32.726335,35.723376&spn=0.00528,0.006899&t=h&z=17

14

אורח/ת

12 ביולי 2013 ב 09:43

כתבה שכיף לקרוא!

15

adini

12 ביולי 2013 ב 15:58

אי אפשר להשאר אדיש

פשוט נהדר!!

16

אורח/ת

14 ביולי 2013 ב 00:29

כל הכבוד על היוזמה ולכתבה של אוהד

באמת מרגש ולחשוב שזה כל כך קרוב לביתי...

17

אורח/ת

17 באוגוסט 2013 ב 12:42

ומה לגבי זכויות היוצרים של הוויקיפדיה

העברית על המפה המצורפת לכתבה?

18

אורח/ת

17 באוגוסט 2013 ב 17:19

חוצפה - הפרת זכויות יוצרים של ויקיפדיה

לא עברתי על כל הכתבה כולה, אבל המפה לא שלכם, אלא הועתקה מויקפדיה
מהערך מסילת הרכבת החיג'אזית
נא להוסיף מידית קרדיט לויקיפדיה וליוצר רוליג

אם ירצה לתבוע אתכם תשלמו כסף רב. אני מקווה שזה מקרה יחיד וזו לא שיטה אצלכם

19

Ogash Ofer

17 באוגוסט 2013 ב 17:40

מפה מויקיפדיה

נבדוק את מקור המפה עם הכתב (כרגע הוא נמצא בגאורגיה) וניתן קרדיט בהתאם.

20

אורח/ת

17 באוגוסט 2013 ב 17:43

לא צריך לחכות לכתב

רק צריך להיכנס לויקיפדיה לערך על מסילת הרכבת החיג'אזית. ונא להוריד מהמפה את הסימן המסחרי שלכם
ולבדוק עם הכתב מה הווא עוד העתיק מויקפדיה

21

Ogash Ofer

17 באוגוסט 2013 ב 18:12

מפה מויקיפדיה

את המפה מחקתי - זה הכי פשוט, בשביל למנוע את הויכוח בשלב הזה. לגבי החומר על הרכבת החיג'אזית - אנו נעזרים בעצמנו ובכותבים אחרים (ראו קישורים) - מטיילים על התוואי ולומדים מכל המקורות. רכבת האמונה - 100 שנה לרכבת החיג'זית הרכבת החיג'אזית - סיפורה של הרכבת בדרך למצוות החאג' במכה ואפשר בכלל לקרוא את הכתבות שלנו על מזרח ירדן וצירי הנפט.

22

Ogash Ofer

17 באוגוסט 2013 ב 23:03

מפה מויקיפדיה

Ogash Ofer כתב/ה:
"נבדוק את מקור המפה עם הכתב (כרגע הוא נמצא בגאורגיה) וניתן קרדיט בהתאם."
לחנה ולאינצקילופדיסט - בדקתי את נושא החומרים בכתבה מול אוהד (שנמצא עכשיו בגאורגיה כאמור). כל החומר בכתבה הגיע מארל'ה ברינדט - מומחה ישראלי לרכבת העמק ולרכת החיג'אזית (קישור לספר של ארל'ה על רכבת העמק). ארל'ה גם היה בסיור ואישר לאוהד להשתמש בחומרים (אז עכשיו אפשר ללכת לישון בשקט).

23

אורח/ת

18 באוגוסט 2013 ב 07:01

מפה שנלקחה מן הוויקיפדיה ללא מתן קרדיט

עופר שלום,

העובדה שישנן עוד חוליות בשרשרת שהפרו זכויות יוצרים של הוויקיפדיה העברית אינה פותרת אף אחת מן החוליות הנוספות מהאחריות לדבר העבירה. נשמח שיעשה שימוש בחומרי הוויקיפדיה ובלבד שינתן הקרדיט הנדרש על פי חוק זכויות יוצרים.

24

אורח/ת

18 באוגוסט 2013 ב 08:17

אני מתנצל על סגנונה המתלהם של חנה

25

אורח/ת

28 ביוני 2015 ב 13:02

מנהרת הירמוך - ביקור היסטורי באתר שננטש ונשכח לפני עשרות שנים

או.קי. אני נכנעת. אתה מלך בכתיבה. (כמה חבל שאי אפשר לגייס את המהנדס הזה לבניית הרכבת התחתית בת''א).

26

אורח/ת - מייק חח"י

15 בספטמבר 2020 ב 20:56

תודה רבה על השיתוף בחוויה המדהימה, אנו כקבוצה מאוד רוצים לחוות את זאת באופן אישי.

27

Ogash Ofer

16 בספטמבר 2020 ב 06:54

אורח/ת - מייק חח"י כתב/ה:
"

תודה רבה על השיתוף בחוויה המדהימה, אנו כקבוצה מאוד רוצים לחוות את זאת באופן אישי.

"
בשמחה.
נחכה לימים שלאחר תום הסגר הנוכחי (חגי תשרי 2020) ואז צור עימנו קשר ונארגן מסע למקום.
אתר השטח: 1-700-700-494