מסלול תמים בן יומיים להתמודדות עם מעלות קשים:
1. מעלה זיק, 2. מעלה חווה, 3. מעלה רמון, 4. מעלה חמרן
שהפך לסיפור חילוץ יוצא דופן של מדריכי אתר השטח בראשות עופר אוגש
התכנסות בחניוןן הרועה, תדריך מפורט על המסלול האתגרים ולוחות הזמנים הצפויים, ואנחנו בדרך למעלה הראשון – מעלה זיק.
בדרך סטינו לפרוס מחצלת ולהעמיד קנקן קפה של בוקר בעין שביב, אחת מנאות המדבר היפות שבנגב בכלל ובבקעת צין בפרט.
לאחר שנהנינו מקפה של בוקר בתוספת בריזה קרירה שאינה אופיינית לחודש יולי, שמנו פעמינו למעלה זיק.
ארוחת בוקר בנאת המדבר של עין שביב
מעלה זיק ידוע בעבירות קשה, הרבה אבקה ומדרגה גבוהה בתחילת המעלה.
ביצענו את ההכנה המתאימה (הורדת לחץ האויר בצמיגים ל – 18 PSI ) ויצאנו לדרך.
הדיסקו הזקן אך המאובזר נאבק באבקה ובמדרגה לאחרי שני נסיונות עבר את המכשול ועלה למעלה.
האחרים באו בעקבותיו אך חלקם לא התגבר על המכשול.
העולים נאלצו לסוב על עקבותיהם ולרדת חזרה אל הקבוצה על מנת לצאת לעיקוף דרך הר אורחות ובקעת אבו טריפה.
מבט ממרומי המעלה אל עבר הנוסקים מעלה
נסיונות ועוד נסיונות ולבסוף מוותרים...
מאוד לא נעים לחזור על עקבותינו עם טעם מריר של תבוסה. מה לעשות... יצאנו לעקוף את המכשול בדרך הסולטן לעבר הר אורחות ועזבנו את הדרך לעבר בקעת אבו טריפה והר ארדון שבקצה מכתש רמון. משם על ציר הנפט לעבר מעלה חווה, ובהמשכו לעבר מאגורות הנחש הצמא, מקום הציר שעולה במעלה זיק מוביל. איגוף שארך שלוש שעות (כולל ארוחת צהרים בצל מעביר המים שבנחל חווה).
ארוחצהרים בצל מעביר המים בנחל חווה
דרך הסולטן - הדרך הקצרה ביותר מהערבה לנחל הבשור בואכה עזה
מעלה חווה הוא אחד הקטעים בהם ציר הנפט מזדקר כלפי מעלה במדרון תלול. המעלה מתאפיין בדרדרת ובמדרגה. (יש ממערב דרך עוקפת לרכבים רכים יותר).
מתכון לעליה מוצלחת: לחץ אויר נמוך בצמיגים, ואיסוף מהירות בתחילת המעלה על מנת להתגבר על השקיעה בתוך הדרדרת והבלימה שיוצרת המדרגה. גיבורינו שנקטו בטקטיקה זו עלו את המעלה בזה אחר זה עם מעט אבק ופרפורי צמיגים אך בשורה התחתונה – בהצלחה.
השם מאגורות הנחש הצמא ניתן לפרוייקט יומרני משנות השישים בהם נחפרו שתי מאגורות גדולות, למטרות איחסון אסטרטגי, בקיר המצוק שמעל נחל הנחש הצמא שבבקעת צין. הדרך המובילה נשמרה וניתן לעשות חניה והפסקת קפה על הרחבה שבחזית המאגורות ולהנות מנוף מרהיב ומבריזה קרירה גם בחודשי הקיץ.
תם היום הראשון למסענו. מאהל פרסנו במחצבת הגבס שבמכתש רמון
בוקר שקט של שבת, אילן עם הג'ימיני מצטרף וכל השיירה יוצאת לעבר מעלה רמון. המעלה ידוע כמסלול טכני עם רבוי סלעים ובולדרים, מדרגות סלע וסיבובים. מעלה ארוך שבסיום כל מכשול ממתין המכשול הבא.
הטקטיקה המומלצת להעזר במכוון על מנת להניח את גלגלי הרכב בצורה נכונה על גבי המכשולים.
גיבורינו עלו את המעלה בזמן שיא של 42 דקות לשיירה של חמישה כלי רכב.
ממרום המצוק של מכתש רמון עליו מטפס מעלה רמון ניתן להגיע לרכס הר חמרן דרך מספר נחלים: נחל ניצנה, נחל עקרב, ונחל אלות.
בחרנו בנח אלות שבעונת הקיץ הוא היחיד שמעניק לנוסעים בו צל למנוחה וארוחה. בצל האלות האטלנטיות המרהיבות הפזורות לאורך הנחל חוויה לכל מי שמטייל במדבר.
את ארוחת הצהרים של שבת ערכנו בנחל אלות בצל אלה אטלנטית מרהיבה ביופיה ובכמות הצל שהיא מעניקה למטיילים.
הדרך משם מובילה דרך נחל חורשה (היורד לעבר נחל ניצנה מהר חורשה), ומעלה אזוב שהוא מעלה אתגרי שאינו מטויל בדרך כלל. גיבורינו גברו גם על מעלה קטן זה והגיעו למשימה השניה ביום זה אלי מעלה חמרן.
הר חמרן הינו גוש הבולט מעל מרחבי הנחלים הנשפכים לנחל ניצנה ואליו מטפס שביל משני הכיוונים (צפון לדרום, או דרום לצפון. כל צד מתאפיין בקושי אחר. הצד הדרומי המוביל אל הקלדרה של ההר (הידועה בשם העממי האמבטיה של החמרן), מטפס לעבר הפסגה הצפונית במעלה תלול הרצוף מדרגות סלע גדולות ודרדרת. חלקנו צלח את המדרגות בעצמו וחלקנו נעזר במעט משיכה מהכננת.
בהמשך הדרך ישנו ציר שמתנהל על הצלע בשיפוע צד משמעותי שדורש משנה זהירות והכוונה.
אחד מאיתנו שניסה את כוחו ללא הכוונה איבד אחיזה והחליק בשיפוע לעבר פי התהום. במצב של גלגלים מחוץ לציר התנועה הרכב נתקע. נסיונות החילוץ בערבו של יום לא צלחו. ונאלצנו להזעיק לעזרה צוות מדריכים של האתר בהנהגת עופר שיצא לדרך בשלוש לפנות בוקר של יום ראשון, ובהיגועו לשטח לאחר הערכת מצב והתלבטות ארוכה ניגש לחילוץ שארך 7 דקות. ראה כתבה לעניין זה
כך הסתיים הטיול באופן זמני במוצאי שבת
סיפור החילוץ מפורט בכתבה יצאנו שלושה חזרנו ארבעה לכתבה המלאה הקליקו כאן סוף טוב הכל טוב. לקחים נלמדו.
0 תגובות
תגובות