יום לפני הזזת השעון לשעון חורף עשינו מחטף וירדנו אל מדבר יהודה. בחרנו הפעם ללכת בעקבות הקדמונים שירדו למדבר מגב ההר דרך שפעת הנחלים שחוצים את המדבר בדרכם אל השבר הסורי אפריקאי הגדול.
התאספנו 11 ג'יפים בצומת האלה שבעמק האלה ויצאנו בשיירה ארוכה למרומי גוש עציון. לצורך הירידה למדבר, בחרנו בנחל עבין היוצא ממורדות דרום הרי גוש עציון ליד הישוב מעלה עמוס. הנחל מתפתל מזרחה ונשפך לנחל חצצון הידוע בשפעת האבנים (חצץ בערבית) שבו.
צילמו חיים ונחומי
מאת: אמיר נחומי
31/10/13
השיירה יורדת למדבר בעקבות הקדמונים
מסענו התחיל כבכל טיול בהתכנסות והיכרות. תדרכנו את חברים ויצאנו לדרך.
שבת, בשעת בוקר מוקדמת מעט תושבים ערבים ממהרים ליעדם ואנו כבר במרומי ההר ליד הישוב מעלה עמוס. עצרנו לתצפית עוצרת נשימה לעבר המדבר הפרוש לפנינו, והתחלנו בשיעור מולדת ומקרא.
ללא שהיות נוספות שמנו פעמינו (גלגלינו) על דרך שניכר בה ששנים לא נסע בה כלי רכב. לחלוטין ללא סימני צמיגים (קולי'ס), פה ושם מאהלים בדואים, מספר עדרי צאן ורועים וכמה גמלים שממתינים בחניה למשימתם.
לאחר שעה קלה של הנמכה איטית נחתנו באפיקו המחוצץ של נחל חצצון, שאנו תרים אחר מקום צל לסעוד את ליבנו בארוחת הבוקר. מצאנו קיר המצל מפני השמש (שעדיין לא היכתה בקרניה כלל) למרגלות המעלה האימתני למרום סכיני מנקושיה.
מבט להרודיון מהדרך המשתפלת מזרחה
הגמלים מתפעלים מספינות המדבר המודרניות
ירידה על אין שביל לאפיק נחל חצצון
בסיום הקטע הראשון במסע ארוחת בוקר בצל המצוק
מתודלקים בסנדביצ'ים וקפה התארגנו לפרק שני במסע - הטיפוס על סכיני מנקושיה. מעלה לאורך רכס צר שתחילתו מעלה תלול אמנם אך רגוע לחימום הציריות. ולקראת שיא הרום, איך לא, שלוש מדרגות סלע גבוהות וחלקלקות שמהוות אתגר לחברים.
11 מכונות 44 גלגלים ואינספור עבודות בניה. אבל, לא כולם יכלו למעלה. ומדריכנו נאלץ לסובב את הדיסקו הישן והטוב בכיוןן המעלה, לפרוס את הכננת, לחבר מכפיל כוח, שכן המדרגות גבוהות והקליינטים כבדים (טרופרים, טויוטה, האמר, טראקן, ואפילו 1 X גימיני).
וכמו בכל טיול שטח המכבד את עצמו, נשמע רעש השבר. הפעם יצאנו בזול – לא ציריה. אלא זרוע הגה. אילן ממילא התכוון לחזק את זרועות ההגה ומשידע את נקודת התורפה, החזיק במלאי זרוע הגה חדשה. השבח לאילן. פרסנו מחצלת בשיפוע, כמה מכות פטיש על הזרועות, מעט כוח והברגים נפתחים. חיש קל מחליפים לזרוע חדשה, מכוונים את המקבילות של הגלגלים בעין בלתי מזויינת, מהדקים את הברגים ושוב אנחנו בקטטה עם המדרגה. הכננת פתרה את המריבה, גם לעוד חמישה.... ואנחנו למעלה אחרי הפסקה כפויה של שעה מעל המתוכנן.
בעמדת המראה לקראת הטיפוס האתגרי, כשברקע השיירה מעלה הסכינים
בתחילה הקטע הקל לחימום הציריות
אילן המתנדב להיות ראשון בתחילה הכוונה
אבל אחרי כמה הסתערויות על הסלע צריך להכנס מתחת לרכב ולתקן
אהרון מתבאס אין ברירה אלא כננת
אביב מנסה, לא מצליח, והולך על בטוח, על המנוע של הכננת
הדיסקו הזקן ורוכבו עובדים שעות נוספות
יופי, המלכה של הטיול מסתערת על המדרגות ומדלגת למעלה לקול מחיאות כפים סוערות
גם דנינו נעול ונחוש, מקפץ כמו תיש וזוכה לתשואות ההמון
גרא מדלג בקלילות ומדגים נעילת גלגלים
את אילן והדבר הזה גימיני משופר שום דבר לא עוצר
בצהרי היום בתום מאבק ארוך במעלה מנקושיה נשמנו את אויר הפסגות וראינו 360 מעלות של המדבר בשיא יופיו, וכבר נשמעו קרקורי הבטן. הדרך מובילה אל נקודה המנוחה בצל השיטה והמצוק של נחל ערוגות. ירדנו במורד הקניון לאפיק הנחל ופרסנו את הציוד לרביצה קלה וארוחת צהרים.
הפסקה קצרה לתיקון התרופפות מצבר
ארוחת הצהרים המסורתית בנחל ערוגות
ארוחת הצהרים מאחורינו, המדריך קורא לעמידה בלוח הזמנים. המטיילים, 11 ג'יפים ממושמעים להפליא, ושוב אנו בהצלבות של המעלה מאפיק נחל ערוגות. כולם מדלגים על הבורות ללא קושי, כבר מנוסים. השמש נדדה מערבה, וגם אנו נוסעים מערבה חזרה לעבר ההרים הפעם הרי חברון. הדרך חוצה נחל אחרי נחל, ירידה תלולה לאפיק, קצת הצלבות במעלה, אך אתגרים אלו כבר קטנים על החבורה. הדרך מתמשכת, עוברת בין החרוטים של רמת המדבר ולאט לאט מטפסת במעלה קוי הגובה לעבר תל קריות שלמרגלות גבעות יתיר. המטרה מפגש הדרך עם כביש 80, המוביל לתל ערד. אנחנו בתחרות עם השמש השוקעת, אך לא עוברים מהירות 30 קמ''ש. שוב חציית נחל, והנה שעה שש בערב ואנו על הכביש. שיחת סיכום, כולם מחייכים ומרוצים אהבו את המדבר אהבו את הטיול.
חציית נחלים בקטע השלישי של המסע
6 תגובות
1
אורח/ת
31 באוקטובר 2013 ב 11:08
קי בוץ. רבדים
כן. חברים. היה. טיול. לאורך. מכשולי. נחלי. מדבר. יהודה. כל. כבוד. לחברים. במיוחד. לבנות. הטיול. הנפלאות. - יופי- אורנה- אוסנת-ענת. וכדומה. מלכות. המדבר. טיול. מהנה. במזג. של. מדבר. -נופים. מדברים. נפלאים. ביופים. תודה. לכולם. על. השיתוף. הפעולה. והסובלנות. לאורך. המסלול. סלמת. חיים
2
אקונס
31 באוקטובר 2013 ב 19:51
כל הכבוד לכולם, יופי של טיול ואחלה מדריך
כל הכבוד לכולם, יופי של טיול ואחלה מדריך שלא מותר ולא מקצר...
להתראות בטיולים הבאים
אביב
3
kokhsh
01 בנובמבר 2013 ב 16:02
אין קובץ מסלול?
4
אורח/ת
01 בנובמבר 2013 ב 18:57
היה מעניין וטוב מסלול יפה
גם חילוץ גם תיקון גם כיבוי שרפה גם תיקון חשמל
היה פשוט הכל, וכמובן נחומי ללא חת
תודה
5
yoramlvi
25 במרץ 2014 ב 23:43
יש אפשרות לקבל את קובץ המסלול?
6
Ogash Ofer
26 במרץ 2014 ב 07:09
יש אפשרות לקבל את קובץ המסלול?
תגובות