שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול בשמורת פורה - מנחל שקמה לגבעת הכלניות

מסלול טיול בעבירות קלה בין השדות והמרחבים הפתוחים של נחל שקמה, בתרונות רוחמה ועד הסיום בקברם של לילי ואריק שרון בגבעת הכלניות. המסלול בשיא יופיו ופריחתו באביב או כחודש לאחר הגשם. בחורץ השבילים בוציים, כשגשום או מיד לאחר הגשם מעברי הערוצים יכולים להיות גם בלתי עבירים, ובקיץ המסלול מהיר אך מלא אבק!

אבני דרך:

כביש 6, כביש 40, שמורת פורה, נחל פורה, נחל שקמה, תל נגילה, ''קניון הלס'', נחל סד, בתרונות רוחמה, קיבוץ רוחמה, נחל בוטה, נחל הוגה, תחנת יכיני, גבעת הכלניות, חוות השקמים.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה לכל רכב עם הנעה כפולה. שימו לב שביום גשום השטח יכול להיות בוצי וחלק עד כדי עבירות קשה. בקיץ צפו למסלול מהיר אך עם הרבה אבק דק.

מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ-39 ק''מ ואפשר לבצע אותם ברצף של כ-7 שעות טיול, כולל עצירות לתצפית והליכה בטבע.

המסלול עובר גם בשמורת טבע ואין לרדת מהשבילים המסומנים בשטח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ואפשר לטיול לאורכו גם באמצע השבוע.

שיטת הניווט:

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט - מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים יביאו אתכם בקלות מנקודה לנקודה.

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 21 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מצפן ומכשיר GPS - לא חובה, אבל נוח כשיש.

מפות סימון שבילים מספר 13 (הנגב המערבי),

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום טיול שלם.

תחילת המסלול:

במגרש החנייה הסלול של שמורת פורה שעל כביש 40 , מדרום למחלף מאחז בחיבור של כביש 6 עם כביש 40 ומעט דרומית לאבן דרך 215 ק''מ שעל כביש 40.

נ.צ. 1 - הכניסה לשמורת פורה

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה למגרש חנייה של פורה ומיד פונים שמאלה עם השלט לשביל השקמה עד ליציאה ממגרש החנייה.

0.1 ק''מ בסוף האספלט של מגרש החנייה פונים ימינה ולמטה לכיוון הערוץ של נחל פורה (יובל של נחל שקמה) עם הסימון שבילים הכחול.

0.3 ק''מ השביל הראשי והכבוש מתעקל שמאלה ומערבה יחד עם הסימון הכחול במורד נחל פורה.

0.7 ק''מ צומת שבילים בו פונים ימינה, חוצים את ערוץ הנחל וממשיכים עם הסימון הכחול.

1.2 ק''מ צומת שבילים מעל ערוץ הנחל בו פונים שמאלה עם הסימון הכחול.

1.3 ק''מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם הסימון הכחול.

1.5 ק''מ צומת שבילים גדול לצד העצים. נ.צ. 2 - צומת שבילים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם הסימון הכחול לעבר השביל המגודר בעמודי עצים חתוכים וממשיכים על השביל הראשי כשהיער (והנחל) צמוד ומימין לדרך.

1.1 ק''מ צומת שבילים לצד גשר הרכבת שמימין.

נ.צ. 3 - צומת הגשר הטורקי

חונים והולכים ימינה ומזרחה לגשר ואפשר גם לנסוע על הסוללה עד לשרידי הגשר ואז לרדת מהסוללה ולחזור (קצת מורכב למי שאין לו ניסיון בירידות חדות ושיפועי צד).

מאפסים מד אוץ

גשר הרכבת הטורקי שמעל נחל פורה

הגשר הוא חלק ממסילת הברזל שהשלטון הטורקי - עות'מאני בנה במהלך מלחמת העולם הראשונה (1914-1918) במטרה לחבר בין בסיסי הצבא שלו במזרח התיכון במטרה להעביר אספקה מהירה לכוחותיו המנסים להדוף את הבריטים שהגיעו מדרום - מאזור מצרים.

בונה המסילה הוא המהנדס הגרמני, שלו ניסיון רב בבניית מסילות ברזל בארץ ישראל ובמזרח התיכון - היינריך מייסנר. קטע זה של המסילה, שנבנה בין השנים 1913 ועד 1916, חיבר בין עפולה לטול כרם, לבאר שבע, לעוג'ה אל חפיר (כיום -נצנה) והגיע עד לצפון סיני.

גשר הרכבת הטורקי שמעל נחל פורה

הגשר התורכי למרגלות תל נגילה

הגשר התורכי למרגלות תל נגילההגשר התורכי למרגלות תל נגילההגשר התורכי למרגלות תל נגילההגשר התורכי למרגלות תל נגילה

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר וצפונה לשביל היורד לעבר נחל פורה ולכיוון תל נגילה הבולט מצפון מערב כשיש להקפיד ולשמור על השביל הימני המגיע למעבר הנחל.

0.2 ק''מ חציית נחל פורה.

0.3 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה לעבר תל נגילה על הסימון של שביל ישראל ושל השביל הירוק.

0.6 ק''מ צומת שבילים למרגלות וממזרח לתל נגילה (עוד נחזור לתל מצידו המערבי).

נ.צ. 4 - צומת ממזרח לתל נגילה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על השביל.

0.1 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה וצפונה.

0.2 ק''מ צומת בו פונים שמאלה לעבר השביל היורד ונוסע לאורך נחל שקמה.

1 ק''מ משמאל לשביל מקבץ עצי דקל גבוהים על רקע סלע לבן חשוף - שווה עצירה!

ממשיכים צפונה על השביל במקביל נחל שקמה.

2.5 ק''מ צומת שבילים (משמאל אפשרות לחציית הנחל) בו ממשיכים ישר - צפונה ושומרים על הגדה הצפון מזרחית של נחל שקמה - ואדי אל חסי בערבית.

4 ק''מ צומת שבילים בו מתחברים לדרך טובה לצד חורשת עצים.

נ.צ. 5 - צומת החורשה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה על השביל הטוב.

0.5 ק''מ השביל מתעקל ימינה ומזרחה.

0.7 ק''מ השביל מתעקל בפרסה מערבה.

0.9 ק''מ צומת T עם שביל מסומן בכחול.

נ.צ. 6 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ולמטה עם הסימון הכחול לעבר חציית נחל שקמה.

המעבר יכול להיות בוצי וחלק בחורף או לאחר הגשמים.

0.4 ק''מ צומת T עם השביל המסומן באדום (מימין וצפונה בולט מעל החורש תל חסי).

נ.צ. 7 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה על השביל האדום.

1.1 ק''מ צומת שבילים בו מתעקלים שמאלה וממשיכים דרומה על האדום.

1.6 צומת שבילים בו ממשיכים ישר ודרומה על האדום (משמאל וקדימה בולט עץ האשל שעל תל נגילה).

3.4 צומת T במפגש של השביל האדום עם השביל השחור/הכחול (הצבע שונה בין השטח למפה).

נ.צ. 8 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומזרחה לשביל הכחול.

0.9 ק''מ צומת הכניסה ל''קניון הלס'' של נחל סד.

נ.צ. 9 - נחל סד

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ועולים על השביל שלצד הערוץ הקניוני של נחל סד. יש להקפיד על השביל המרכזי כשמימין השדות המעובדים ומשמאל ערוץ הנחל העולה צפונה ומתעקל לאחר כ1.3 ק''מ מזרחה.

2 ק''מ צומת T כשמשמאל גדר ושער.

נ.צ. 10 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בכחול לכיוון תל נגילה.

0.4 צומת מרובה שבילים בו שומרים על השביל השמאלי לכיוון תל נגילה.

0.9 צומת למרגלות התל בו פונים ימינה.

1 ק''מ חניה מגודרת בעמודי עץ למרגלות עץ האשל הבודד של תל נגילה.

מטפסים ברגל לראש התל - למרות שזו אינה שמורת טבע הג'יפאים מתבקשים שלא לטפס על התל.

ממשיכים דרומה על השביל המסומן בכחול.

1.2 ק''מ צומת T.

נ.צ. 11 - צומת T

מאפסים מד אוץ

תל נגילה

התל הוא שריד להתיישבות עתיקה רבת שנים מעל מפגש נחל פורה עם נחל שקמה. התל שלא נחפר לעומקו גבה מעלה באוסף של שכבות התיישבות שונות עוד מהתקופה הכלקוליתית (לפני כ-5,000 שנים).

בערבית נקרא תל נג'ילה - תל עשב בשל שדות החיטה הצומחים סביבו לאחר הגשם. במלחמת העצמאות שימש כעמדת שמירה מעל שדה התעופה הקדומני והדרומי של היישוב העברי, שליד רוחמה, לכאן הביאו אספקה לישובים ולעמדות בנגב שהותקפו ע''י המצרים מדרום.

תל נגילה

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה על השביל הכחול.

0.9 ק''מ חולפים על פני הכניסה לקניון הלס של נחל סד (נ.צ. 9).

1.8 ק''מ צומת של השביל השחור/הכחול (הצבע שונה בין השטח למפה) עם השביל האדום מימין (נ.צ. 8) בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בשטח בכחול.

3.3 ק''מ צומת שבילים.

נ.צ. 12 - צומת

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על השביל הכחול (במפות עדיין מסומן באדום) לעבר בתרונות רוחמה.

0.1 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר וימינה על השביל המסומן.

0.3 תצפית מגודרת, למרגלות עמוד חשמל ומעל בתרונות רוחמה - מצוק כורכר ייחודי, בגובה של כ-210 מטרים מעל פני הים וכ-20 מטרים מעל פני השטח.

1.2 ק''מ צומת שבילים כחול ואדום בו פונים שמאלה ודרומה לשביל המסומן באדום (הסימון בשטח כמו במפה).

1.8 ק''מ צומת שבילים.

נ.צ. 13 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום המקיף את בתרונות רוחמה.

0.2 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה, עם הסימון האדום.

0.3 ק''מ צומת T בו פונים ימינה על השביל המסומן.

0.6 ק''מ צומת למרגלות בית העלמין של קיבוץ רוחמה בו פונים שמאלה.

1.3 ק''מ צומת בו פונים ימינה עם הסימון האדום.

1.8 ק''מ צומת T.

נ.צ. 14 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה על דרך רחבה עם הסימון האדום.

0.6 ק''מ כביש 334 המחבר בין צומת שדה צבי מדרום לצומת איבים מצפון.

נ.צ. 15 - כביש 334

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את הכביש - שימו לב ואל תפתיעו את הנהגים הנוסעים מהר על הכביש!

0.1 ק''מ צומת בו פונים ימינה ומערבה.

0.5 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר כשערוץ נחל בוטה מימין לדרך.

1.2 ק''מ השביל נכנס לבין האיקליפטוסים של יער רוחמה.

1.4 ק''מ צומת בו פונים ימינה.

1.6 ק''מ צומת בו פונים ימינה כשממול עלייה חדה.

1.8 ק''מ צומת שבילים למרגלות העלייה.

נ.צ. 16 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה לצד ערוץ נחל בוטה.

0.7 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר וימינה כשערוץ הנחל משמאל לדרך.

0.9 ק''מ צומת T.

נ.צ. 17 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום ונוסעים דרומה עם השביל המסומן כשערוץ הנחל מצד שמאל לדרך.

0.4 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ודרומה על הסימון האדום.

1.3 ק''מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול בו פונים ימינה.

1.4 ק''מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור. נ.צ. 18 - צומת אדום ושחור

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר וימינה עם השביל המסומן בשחור לכיוון צפון מערב (שימו לב לכיוונים ולסימון שכן חלק מהמתים יכולים להשתנות בעקבות החריש של השדות).

0.1 ק''מ צומת T בו פונים ימינה לכיוון צפון.

0.8 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה.

1.4 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה.

1.8 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

2.1 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה, משמאל לדרך רואים את בתי המושב ניר עקיבא (מושב עולים שהוקם בשנת 1954, על שם עקיבא אטינגר, מנהל מחלקת ההתיישבות בסוכנות היהודית, אשר קלט בשנת 2005 מפונים רבים מכפר דרום שבגוש קטיף).

4.1 ק''מ צומת שבילים על השביל המסומן בשחור ליד נחל הוגה.

נ.צ. 19 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה עם הסימון השחור לכיוון השולחן והכיסאות מהסלעים הלבנים עם השלט של נחל הוגה.

0.2 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה לכיוון מאגרי המים הגדולים.

0.6 ק''מ עולים על השביל הכבוש ליד תחנת יכיני של מקורות ובקצה המושב ניר משה (מושב עולים שהוקם בשנת 1953 ועל שם הסופר משה סמילנסקי).

0.7 ק''מ צומת שבילים. נ.צ. 20 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה לכיוון ברז / שיבר המים הקטן והמגודר.

1.2 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וצפונה.

1.4 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וצפונה כשמימין לדרך קיבוץ דורות (על שמו של דוב הוז, איש ההגנה ומפלגת העבודה שנהרג בתאונת דרכים בשנת 1941 יחד עם בני משפחתו המרכיבים את השם דורות: דוב, רבקה ותרצה).

2.7 ק''מ צומת שבילים למרגלות גבעת כלניות בו ממשיכים ישר, ימינה וצפונה לכיוון הכביש.

3.3 ק''מ צומת שבילים למרגלות הכביש בו פונים שמאלה.

3.5 ק''מ תחילת האספלט והכניסה הרגלית לגבעת הכלניות.

בהליכה רגלית קצרה עולים לראש הגבעה - שם קבורים לילי ואריק שרון

3.6 ק''מ כביש 334 המחבר בין צומת שדה צבי מדרום לצומת איבים מצפון.

נ.צ. 21 - כביש 334

מאפסים מד אוץ

לילי ואריק שרון

כאן בראש הגבעה הפורחת, ומעבר לכביש בו חיו בחוות השקמים, קבורים לילי ואריק שרון. לילי נפטרה בשנת 2,000 ואריק השנה - 2014. אריק - איש רב פעלים בצה''ל, בהתיישבות ובפוליטיקה הישראלית - מדור גדולי האומה אשר לחמו ובנו את הארץ. לוחם ומפקד נועז, ממציא היחידות המיוחדות בצה''ל ואלוף, מפקד אוגדה 143 אשר צלחה את תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים והביאה למפנה ולניצחון בחזית המצרית.

אריק גם פוליטיקאי, אבי ההתיישבות, ראש הליכוד, הקים את מפלגת קדימה, שר ביטחון וראש ממשלה עד שבתחילת 2006 לקה בשבץ מוחי ממנו לא התעורר עד יום מותו ב-11 לינואר 2014.

לילי ואריק שרון

עד כאן 39 ק''מ מדודים של המסלול

פנייה ימינה על כביש 334 תביא אתכם לצומת שדה צבי ומשם לצומת בית קמה.

פנייה שמאלה על כביש 334 תביא אתכם לצומת איבים (שדרות) ומשם צפונה לכיוון קריית גת או אשקלון.

עד כאן 39 ק''מ מדודים של המסלול

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000 מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל ישנה

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1100241

129097

2

1100386

128040

3

1101031

127535

4

1101448

127368

5

1103962

125797

6

1104510

125597

7

1104387

125310

8

1101505

125161

9

1101018

125897

10

1101997

126497

11

1101034

126782

12

1100431

124346

13

1100706

122895

14

1099730

122441

15

1099218

122214

16

1099226

120795

17

1099449

120056

18

1098221

119593

19

1099116

116469

20

1098981

115730

21

1102185

114807

קובץ TWL להורדה עבור מכשירי GPS

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה עבור מכשירי GPS

להתראות בטיול הבא...

להתראות בטיול הבא...להתראות בטיול הבא...

תגובות

9 תגובות

1

ofer schwa

13 באפריל 2014 ב 13:27

מסלול טיול בשמורת פורה - מנחל שקמה לגבעת הכלניות

מקסים!

2

momo_momo

29 ביוני 2014 ב 23:14

המסלול אפשרי בלילה ?

אני מחפש אלטרנטיבות לטיול לילי לאור ירח ..
האם המסלול מומלץ ?

3

cyber2200

30 בינואר 2015 ב 20:01

עשינו היום את המסלול

אחלה מסלול. החציה של נחל שקמה הייתה לא סימפטית עם ג'ימני מוגבה בלי נעילות.

4

boxer

26 במרץ 2015 ב 01:38

מה קרה לגימיני?

5

ofer2870

05 באפריל 2015 ב 21:21

מסלול טיול בשמורת פורה - מנחל שקמה לגבעת הכלניות


היי

אפשר לקבל את קובץ הסלול? לעמוד ענן

6

Ogash Ofer

07 באפריל 2015 ב 09:25

מסלול טיול בשמורת פורה - מנחל שקמה לגבעת הכלניות

ofer2870 כתב/ה:
"
היי

אפשר לקבל את קובץ הסלול? לעמוד ענן
"
ראה בדף האחרון של המסלול, תחת נקודות הציון, יש קישור כחול ועליו רשום ''קובץ להורדה'' - זה קובץ המסלול.

7

masury

09 בנובמבר 2015 ב 09:17

מסלול שיש בו הכל

יצאנו למסלול(לפני הגשמים) עם 2 ג'יפים וגיפון, נשים וילדים. היתה הנאה גדולה משום שיש מים. נחל. הסטוריה. עליות מאתגרות. נופים יפים. חולות וכורכר. כל הנקודות בסיפור הדרך היו נגישות מדויקות ומעניינות. הנהגים שיחקו במגרשי המשחקים. הילדים בגבעות החול והכורכר. מומלץ.

8

shkak

14 בפברואר 2016 ב 10:46

מסלול מקסים - בחורף עבירות לא קלה בכלל!!

9

Ogash Ofer

14 בפברואר 2016 ב 19:59

מסלול מקסים - בחורף עבירות לא קלה בכלל!!

shkak כתב/ה:
""
בטח עכשיו לאחר הגשמים - יכול להיות קשה, קשה מאוד ואף לא עביר!