שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח: צינור הנפט כירכוך-חיפה

אוצרות טבע, תורות לחימה וסיפור היסטורי מעניין, כולם נפגשים במקום אחד

הנושא עיניו מזרחה מכוכב הירדן, רואה מול עיניו את חלקו הצפוני של עמק הירדן, מהכנרת בצפון ועד בית יוסף וירדנה בדרום. ממול, מתנשא רכס הגלעד, מעל העיירות בחלקו הירדני של העמק. חדי העין יכולים להבחין בקו בהיר היורד מהרכס, חוצה את הבקעה ונעלם למרגלות רמות ישככר. הקו הזה מסמן את הנתיב בו עבר בזמנו צינור הנפט מעיראק לחיפה, קו שהוקם עוד לפני מלחמת העולם השנייה.

בשנת 1927 התגלה נפט באזור כירכוך-מוסול שבעיראק, שטח שהיה אז - כמו מרבית המזרח התיכון - תחת שליטה בריטית. כדי להעביר את הנפט למדינות היעד באירופה, הונח ב-1934 על ידי חברת הנפט העיראקית (I.P.C) צינור שתחילתו בבארות הנפט ובהמשך התפצל לשני כיוונים: האחד לטריפולי שבלבנון והשני לחיפה. תחילה הועבר הנפט הגולמי כפי שהוא לאירופה, אך ממש לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה סיימו הבריטים לבנות את בתי הזיקוק בחיפה והדלק שזוקק כאן שימש את צבאות בנות הברית במהלך המלחמה.

הצינור, שאורכו היה למעלה מאלף ק''מ, הוטמן בעומק של כמטר בתוך האדמה. במרבית מהלכו היה קוטר הצינור 12 אינץ', אך בירידה מהגלעד לעמק הירדן צומצם הקוטר ל-8 אינץ', כדי להאט את זרימת הנפט. שמונה תחנות שאיבה הוקמו לאורך הצינור וליד כל אחת מהן נבנה שדה תעופה שקיבל שם שהורכב מהאות H (האות הראשונה בשמה של חיפה באנגלית) וממספר. מהאזורים H1, H2 ו-H3 נורו טילים לעבר ישראל במלחמת המפרץ הראשונה. דרכו של הנפט, מנקודת המוצא ועד לבתי הזיקוק, נמשכה 10 ימים...

בתקופת המרד הערבי הגדול (שנקרא בפינו מאורעות 36-39) ניסו הערבים תושבי אי, במסגרת מאבקם בבריטים, לחבל בצינור באזור רמת יששכר. הם היו חופרים ומגלים קטע ממנו, יורים בו ואז מציתים את הנפט שהיה פורץ מהחורים.

מי שנקרא להגן על הצינור היה אורד וינגייט, קצין בריטי שפיקד על יחידה שהורכבה מחיילים בריטיים ונוטרים יהודים, שלחמה נגד אנשי הכנופיות. תורת הלחימה שגיבש, שעיקרה העברת הקרב במהירות האפשרית אל שטחו של האויב, הניחה את היסודות לתורות הלחימה של צה''ל. מתחת לנקודת התצפית בכוכב הירדן, ליד האקליפטוס הגדול, ישנו מעיין קטן שנקרא לזכרו של וינגייט ''מעיין הידיד'', הכינוי בו נודע וינגייט ביישוב היהודי.

לאחר מלחמת השחרור פסקה הזרמת הנפט בצינור. בתקופת מלחמת המפרץ השנייה נפוצו שמועות שארה''ב מתכננת את חידוש ההזרמה, שמועות שלא התממשו.

לכוכב הירדן ניתן להגיע במסגרת טיול שטח באזור הנחלים יששכר ותבור (ראה מסלול טיול) או דרך כביש העולה מכביש 90 לכיוון גן לאומי כוכב הירדן.

ותוספת קישורים שלי מהחלק המזרחי יותר של ציר הנפט (עופר אוגש):

כתבה של דויד נווה - מומחה לנפט על צירי הנפט ממזרח: ירדן וציר הנפט - כתבה ממסע ג'יפים במזרח ירדן המסע מזרחה אל צירי הנפט שבחצי הידית של ירדן: מזרח ירדן, 4 ימים: מסע ג'יפים - המדבר הערבי והמצודות 2014

תגובות

4 תגובות

1

Ogash Ofer

18 באוגוסט 2014 ב 01:56

תוספת קישורים: צינור הנפט כירכוך-חיפה

  כתבה: ירדן וציר הנפט - כתבה ממסע ג'יפים במזרח ירדן  והמסע מזרחה: מזרח ירדן, 4 ימים: מסע ג'יפים - המדבר הערבי והמצודות 2014

2

כמתי

18 באוגוסט 2014 ב 09:01

ipc

במפרץ חיפה, בסמוך לבתי זיקוק היה כביש שנקרא IPC
כיום : חלוצי התעשיה.

3

Ogash Ofer

18 באוגוסט 2014 ב 11:24

ipc

כמתי כתב/ה:
"במפרץ חיפה, בסמוך לבתי זיקוק היה כביש שנקרא IPC
כיום : חלוצי התעשיה."
טוב לדעת! תודה

4

דידין

03 באוקטובר 2014 ב 04:04

כביש ipc (עירק פטרול קומפני), הוא הכביש

המחבר את בתי הזיקוק לחוות המיכלים (הטרמינל)בחוף קריית חיים -שכיום שייכת לתש"ן- החברה הממשלתית לאכסון והעברת דלקים.