שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיול ארוכים בארץ

מסע חוצה ישראל לרכבי הילוך כוח, פסח 2018

כמידי שנה, גם השנה יצא אתר השטח למסע הדגל - מסע חוצה ישראל. השנה זו השנה השלישית שהאתר מוציא שתי שיירות ג'יפים בחג הפסח, האחת לרכבים "רכים" והשנייה לרכבי הילוך כח.
אז חצינו את הארץ מצפונה ועד דרומה ב-5 ימי נהיגה ובסה"כ גמענו 777 ק"מ

סרטון מסכם - חוצה ישראל 2018

במשך 3 חודשים בהם פורסם הטיול באתר פנו עשרות משפחות והתעניינו במסע הדגל - "מסע חוצה ישראל - פסח 2018 ". המסע ידוע כבילוי משפחתי מיוחד במינו לאלו האוהבים לתור בארץ באמצעות רכבי השטח שברשותם והביקוש עולה על ההיצע.
לפני מספר שנים החלטנו שמוציאים שתי שיירות וייחדנו את השיירה השנייה שתתאים למשפחות המחזיקות ברכבים ללא הילוך כח.
הטיול כל כך מיוחד שיש משפחות רבות שנרשמות באופן קבוע למסע, יש כאלו שעושים אותו ברציפות 3-6 פעמים ויש כאלו שעוד לא יודעים שנדבקו בחיידק.
כאמור, גם השנה, כמו בשנים הקודמות, יצאו 2 השיירות כשהן מלאות ללא שעמדנו בביקוש לרכבים נוספים ונאלצנו, לצערנו, לסרב ללא מעט משפחות שפנו אלינו יחסית ברגע האחרון.
בהתאם למסורת בטיולי חול ובטיולים ארוכים, 3 ימים ויותר, נערך מפגש הכנה כ-3 שבועות קודם למסע והכנו את המטיילים על מנת לאפשר להם שהות נעימה בתנאי השטח.

מסע חוצה ישראל לרכבי הילוך כוח - היום הראשון

יום ראשון , יומיים לאחר ליל הסדר, השעה 08:00 בבוקר, הגיעו 15 ג'יפאים עם בני משפחותיהם כשרכביהם עמוסים בציוד מחנאות, לרחבת החניה של אנדרטת המסוקים בשאר יישוב.
מפות טופוגרפיות (מפות סימון השבילים) מספר 1-4 נפתחו, תדריך מפורט לקראת המסע ועולים על הכביש המוביל לכניסה לשטח - מול שמורת הבניאס בדרך המובילה למסעדה והחרמון.
נסענו לאורך השביל הצופה על הקיבוצים שניר, כפר סאלד, ושמיר ומשם גלשנו לעמק החולה לנסיעה לאורך גדות הירדן. מספר עצירות בדרך על גשר "הפקק" או בשמו הרשמי גשר הש"ן. צומת המכס העליון ומשם גלישה לציר הירדן ההררי עד לארוחת הצהרים בגשר כפר הנשיא על גדות הירדן.

לאחר הפסקת הצהרים המשכנו לכיוון נחל עמוד, מאגר צלמון, עיבלין ונסיעה לאורך ציר "המוביל הארצי" ובקעת בית נטופה עד שהגענו לחניון הלילה בהר גחר שביער הזורע וזאת ממש כחצי שעה לפני אור אחרון.
החברים פרסו אוהלים, שקי שינה, תאורה והחלו בהכנות לארוחת הערב.

הנסיעה לאורך המוביל הארצי מלווה בשלוליות ובוץ - חוויה מוטורית ללא ספק

מסע חוצה ישראל לרכבי הילוך כוח - היום השני

אחרי לילה בו החברים ישנו טוב התעוררנו בסביבות 06:30, הג'יפאים מקפלים את ציוד המחנאות ומעמיסים על הרכבים. בשעה 08:30 לאחר תדריך מפורט וחלוקת מכשירי הקשר נפתחו מפות סימון השבילים בהם סקרנו את המסלול של היום השני.
היום השני מסתיים ביער המלאכים (שחריה) הסמוך לקרית גת שבחבל לכיש.
תחילת המסלול סמוך לקיבוצים עין השופט ורמת השופט, נסיעה לאורך נחל שלף ונחל דליה בואך שמורת אלונה, "הר חורשן".
כמות הצמחייה הירוקה, כמויות המים ומזג האוויר הנפלא עשו את שלהם והשיירה זרמה. את העצירה הארוכה בחרנו לעשות באנדרטת משמר הגבול ומשם המשכנו לכיוון נחל יצחק איתו המשכנו עד מושב אחיטוב לא לפני שהתמודדנו עם חציית שלולית ענק באיזור החממות לא רחוק מהיישוב.
נסיעה קצרה על כביש 6 כדי להימנע מנסיעה ביישובי המשולש והגענו לארוחת הצהרים ביער בן שמן.

השיירה לפני היציאה בהר גחר שביער הזורע

השיירה בשטחי החקלאות של קיבוץ רמת השופט

כאמור היעד הוא יער שחריה (המלאכים) הסמוך לקרית גת. עזבנו את איזור יער בן שמן שהיה עמוס במטיילים והמשכנו לעבר עמק איילון, איזור לטרון ומשם דרך יער המגינים המשכנו דרך השטח עד לביקור במטוס הנורד שבצומת נחשון. בהחלט אטרקציה לילדים שבשיירה. משם, דרך השטחים מאחורי בסיס נחל שורק, יער חרובית, תל צפית בואך קיבוץ בית ניר ומשם ישירות לעומק יער המלאכים. יום ארוך והפעם הגענו לאחר רדת החשיכה - לא משהו שאמור להפריע להתארגנות רק שהפעם סדר הפעולות משתנה - ראשית נשלפים אמצעי התאורה ורק לאחר מכן ציוד המחנאות והמנגלים. באותו ערב זכו מספר משפחות לביקור בני המשפחה בשל הקרבה לכביש 6.

ביקור במטוס הנורד ביער המגינים הסמוך לצומת נחשון

חציית נחל דליה

מסע חוצה ישראל לרכבי הילוך כוח - היום השלישי

08:00 והשיירה כבר העמיסה את כל הציוד על הרכבים והתחלתי בתדריך הבוקר, מעבר על נהלי בטיחות, נוהל שיירה, שמירת מרחק ויוצאים לדרך כאשר הפעם היעד הוא קיבוץ בית קמה למקלחת טובה ומשם חניון נחל אמציה שבצפון הערבה.
השיירה יוצאת לדרך לא לפני שנעצרים בסופר בקריית גת ומצטיידים לקראת הימים הבאים. שעה של קניות - דברי חלב/בשר ירקות ועוד..ויוצאים לדרך. ממשיכים לשמורת מערות סמך, ביקור במערת סמך הענקים, נסיעה לאורך הכרמים של מושב לכיש ודרום מערב לכיוון קיבוץ בית קמה.
לירון קמפו, חברי מזה 15 שנה בקירוב הצטרף למסע עם בני משפחתו וגם סידר לנו מקלחות חמות בבריכת הקיבוץ בו הוא מתגורר.
בשעה 11:00 הגענו לקיבוץ, הקדשנו שעה למקלחות והמשכנו לכיוון יער יתיר, טיפוס אתגרי בהר חירן ומעלות נוספים באיזור - מעלות שחלק מהחברים בקבוצה בהחלט התקשו להתמודד איתם. משם המשכנו לטיפוס הר אביאסף לתצפית מהממת על כל האיזור עד לגלישה לכביש 31 בואך ערד.
בערד הפתעה נעימה - נמרוד וידר עם השיירה השנייה של חוצה ישראל עצרו באותו המקום לתדלוק.
לאחר תדלוק השיירה המשיכה בציר הגז עד לנחל חימר ומשם נסיעה בכביש לחניון נחל אמציה.

הנוף מראש הר חירן שבחבל יתיר

אחד המעלות באזור הר חירן

הג'ימני הממזרה של מיקי וגלית היימן

מסע חוצה ישראל לרכבי הילוך כוח - היום הרביעי

כהרגלנו בכל בוקר בשעה 08:00 השיירה כבר מוכנה, כל הציוד הועמס על הרכבים ולאחר תדריך יצאנו לדרך כאשר היום רמת העבירות עולה משמעותית. לפנינו תדלוק אחרון בחצבה, כיבוש מעלה עשוש, מעלה הר כיפה וירידה אתגרית במעלה ורדית.
היום התחיל בנסיעה מהירה בנחל אמציה(ו) עד חצבה, נסיעת כביש קצרה עד הכנסיה למואה/דרך הבשמים והגעה למעלה עשוש. מעלה עשוש, אחד המעלות האתגריים בנגב הדורש מיומנות נהיגה, הכוונה טובה והרבה נחישות במיוחד כאשר הרכב עמוס בציוד מחנאות רב, דבר המוסיף משקל רב והכבדה על המנוע.
הקבוצה מגיעה לתדרוך במרכז המעלה, בניית אבנים במקומות הנכונים ו-52 דקות וכל השיירה הייתה למעלה. לא היה פשוט, לא כולם עלו במכה הראשונה - אבל אין זמן להתעסק באגו, המטרה שכולם יהיו למעלה ללא נזקים.
המשכנו לעבר רמת ברק והזמן הותיר לנו אפשרות לבקר בתצפית "רותם שני" - לא לפני שכבשנו את שני המעלות של "הר כיפה", בהחלט מעלות לא קלים דבר שאילץ את חלקנו להתמודד עם המדרגות שבמרכז המעלה. משם המשכנו למעלה ורדית עד שהגענו לחניון הלילה בצוקי פארן שם זכינו למפגש שני במספר עם השיירה השנייה של נמרוד וידר.

עצירה לארוחת צהרים בצילו של עץ השיטה בצומת נחל זעף

עצירה לארוחת צהרים לצילו של עץ השיטה בצומת נחל זעף

כיבוש מעלה עשוש

הקבוצה בראש הר כיפה - תצפית רותם שני

מסע חוצה ישראל לרכבי הילוך כוח - היום החמישי והאחרון

טוב הפעם זה ברור - היעד "מפרץ אילת". 07:30, חצי שעה מוקדם מהרגיל, התחלנו את תדריך הבוקר. סיור בקניון עדה הכולל הליכה בסדק שנוצר בהר עד לראש הההר עם תצפית מדהימה אל נחל פארן, ממשיכים לאורך ציר הפלמ"ח עד שער צניפים שם עצרנו לארוחת צהרים בעץ השיטה הקבוע, לא לפני שעצרנו בראש הר צניפים לתצפית והתמודדנו עם המדרגה של מעלה צניפים. השיירה נכנסה לשטח "שמורת הנחלים הגדולים" ובצהרים כבר היינו בכביש 12 מול בסיס עובדה.
השיירה המשיכה לכיוון קניון נחל עתק עד שהגענו לבאר אורה ומשם נסיעה לאורך ציר הנפט שהובילה אותנו בין הרי אילת עד הר שחמון והתגלות מפרץ אילת.
18:30 השיירה הגיעה לאילת - עמדנו ביעד!!!!

שיירת הג'יפים במפרץ אילת

השיירה במפרץ אילת

תצפית אל נחל פארן מראש קניון עדה

תצפית על נחל פארן מראש קניון עדה

הקבוצה בתצפית הר צניפים

מילות סיכום

חברים אני חייב להתוודות - גם עבורי, מסע חוצה ישראל הוא חוויה מיוחדת ומרגשת למרות שמאחוריי למעלה מ-10 טיולים במתכונת דומה. בשל תחלופת המשתתפים, כל טיול ג'יפים הוא חוויה אחרת, הילדים שלי מתבגרים ולוקחים חלק נכבד בעשייה.
נוכחותו של איהב - מכונאי מחונן שמצטרף אליי מזה שש שנים לערך, בהחלט מרגיעה,
איהב בצילום באחת מהעצירות במהלך המסלול

העובדה כי בשיירה נכחו מספר רופאים (דותן וענתבי) סייעה, ללא ספק, בהורדת סף הלחץ במקרה וחלילה היינו נתקלים באירוע בו היינו נדרשים להתערבות רפואית - למזלנו לא נדרשנו לכך...
העובדה כי כמעט שליש מהשיירה הם כאלה שכבר היו איתי במסע דומה בשנים קודמות בהחלט תרמה, (משפחת מיזרוח(אלי גלית והבנות)

גלית ואלי והמטבח המפואר שפתחו בשער צניפים

משפחת היימן (מיקי וגלית המקסימה)

משפחת רובין (אביב ושלומי)

גדי שמיר (שהפעם זכה לליווי צמוד של הנהגת, קרול) בהחלט סייעו והורידו את סף הלחץ מיתר חברי הקבוצה שעבורם זה המסע הארוך הראשון.

הקבוצה עמדה ביעדים שהצבתי להם מהיום הראשון ועד ההגעה לאילת ואין זה מובן מאליו.

מוזמנים להרשם למסע הבא שייצא בפסח 2019 : 21-25 לאפריל 2019 - (21-25/4/2019) ראשון עד חמישי

תודה מיוחדת לילדיי, נועם , אמיר שייזל וגילי שעזרו לי במהלך המסע.