שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול מועדון סובארו דרייב לנחל קדרון, מנזר המרסבא והר מונטר 18/5/2019

מועדון סובארו דרייב יוצא לטיול החודשי שלו והפעם למדבר יהודה, בשטח הנמצא בקו האווירי בין ירושלים לחלקו הצפוני של ים המלח. יש למעלה מעשרים רכבים שחילקנו לשתי קבוצות, כל אחת בקצה אחר של המסלול. מזג האוויר חם והמדבר לא פחות מיפיפה

image

נקודת המפגש נקבעה בצומת אלמוג בשעה 09:00 והמשתתפים מגיעים כולם בזמן. הכרות קצרה, חלוקת מכשירי קשר, מספרי ברזל, תדריך עם מפה פתוחה ואנחנו יוצאים לשטח. השיירה נכנסת ממערב לישוב אלמוג ומהר מאד עולה על השביל שיכניס אותנו לעומק מדבר יהודה ורחוק מכל דבר אחר. הצבע החום צהבהב משתלט ותוך כדי כך, אנחנו חוצים את נחל אוג על שביל שגובהו 300- מטר מתחת לפני הים.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

ממשיכים לטפס על השלוחה הצפון מזרחית של ג'בל חרמון כשמזרחית לנו פרושה שמורת נחל אוג. השביל ברובו מצוין אך מידי פעם אנחנו פוגשים בחריצים ומדרגות בגדלים שונים, שום דבר שמהווה בעיה לסובארואים ובהכוונה נכונה כולם מתקדמים בקלילות. לאורך הדרך מפוזרות תצפיות נהדרות. אנחנו חוצים את נחל קומרן וממשיכים דרומה מעל הצוק כשתחתיו ומזרחית לו נמצאת שמורת עינות צוקים.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

המסלול שלנו פונה לכיוון מערב על ציר א-סמארה לאורך הואדי ומוביל אותנו לבקעת הורקניה. עולים לקטע קצר של נסיעה על הכביש ושוב אנחנו יורדים ממנו לשביל כחול איתו נחצה את נחל קדרון. מנקודת מעבר ערוץ הנחל נטפס כ-170 מטר ועד לציר הגישה למרסבא. המעלה נוח ברובו, חוץ משני קטעים טכניים יותר שלקחו את הרכבים ונהגיהם כמעט עד לקצה גבול היכולת שלהם. המכשול הראשון הוא מעלה עם כמה הצלבות עמוקות הדורש הכוונה קרקעית מדוייקת ומהנהגים, את ההבנה וההכרות עם מערכת ה 4X4 שלהם שבעצם פרט לאחיזה, כל מה שהיא מבקשת זה גז קבוע ורציף והיא כבר תיקח אתכם למעלה. גם אחרי עשרות הדרכות וטיולים למועדון סובארו דרייב, אני לא יכול שלא להתפעל מיכולות הפורסטר וה- XV בנהיגה טכנית קשה.
הנהגים כולם עברו את המכשול, מי בפעם הראשונה ומי בחמישית ומיד לאחר מכן פגשו את המכשול השני בצורת מדרגה די גבוהה, שנמצאת ממש באמצע העיקול ובסימן עליה חדה. פרט לרכב אחד שקרע גלגל במפגש עם אבן חדה וסוררת, כל השיירה טיפסה למעלה בהצלחה וללא פגיעות ונזקים.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

עצרנו אל מול מנזר דיר מרסבא המרשים. המנזר, הנקרא על שם סָבָּס הקדוש (מר בערבית זה קדוש) הוא פעיל ברציפות זה כ-1500 שנים, עובדה שהופכת אותו למנזר העתיק השני בגודלו במזרח התיכון אחרי מנזר סנטה קתרינה, שגם שייך לכנסיה היוונית אורתודוכסית. שניהם לא נעזבו מאז בנייתם. המנזר הוקם בתחילת המאה החמישית לספירה ע"י סבאס הקדוש והוא יושב כיום מעל הגדה המערבית של נחל קדרון.

image

עלינו על שביל לכיוון צפון המוביל להר מונטר המכונה גם הר העזאזל. גובהו 524 מטר מעל פני הים, פירוש שמו בערבית הוא "הצופה" ואכן מפסגתו הגבוהה נשקפת תצפית מרהיבה על האזור כולו. מקובל לזהות את ההר עם צוק העזאזל, שבתקופת בית המקדש, מידי יום הכיפורים היתה מקויימת מצווה, שבאופן יוצא מן הכלל, היו משלחים תיש למדבר ולא היו מקריבים אותו כקורבן על גבי המזבח כנהוג וזאת, כדי לכפר על עוונות עם ישראל.

imageimageimageimageimageimageimage

העלייה להר מונטר והתצפית הנשקפת ממנו אכן מפתים אבל מדובר בעליה קשה ודרדרתית שאינה מתאימה לרכבים שלנו, לכן אנחנו ממשיכים עם השביל עוד כמה מאות מטרים ועוצרים לארוחת צהריים מאוחרת בתצפית שלמון. לאחר הארוחה, הקפה והתה המפנק של המשתתפים, עלינו על ציר אדומים ואיתו עלינו צפונה עד למפגש עם הכביש במישור אדומים.

image

למרות היום החם, החבורה שלי התנהלה למופת. עברנו מסלול נהדר ולא פשוט במדבר יהודה, שיודע להיות מאתגר מאין כמוהו, לספק נופים מרהיבים ואינספור סיפורים איתם אפשר לחזור אלפי שנים לאחור.

שמחתי להוביל אתכם,
להתראות בטיולים הבאים,

קובי בצלאל.

לצפייה בסיכום הטיול של הקבוצה של יחיאל דניאל - הקליקו כאן

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - עצמון

13 ביוני 2019 ב 18:03

היה טיול מהנה ולפחות מבחינתי גם מאתגר זה הטיול השני שאני עושה במסגרת זו ושניהם עם קובי שנותן לנו את הבטחון גם כשאנו לא כל כך יודעים איך לקחת את הקטע והוא עם מירב הסבלנות מעביר אותנו בשלום בהדרכה והכוונה תודה לך קובי

2

אורח/ת - מוטי

14 ביוני 2019 ב 07:41

למרות החום היה אחלה של מסלול והמדריך הכי טוב