שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

ביקור בממלכה האשמית - שבועות 2019

שבועות 2019, עוד קבוצה גדולה, מגוונת והרפתקנית, החליטה לצאת ולבקר בממלכה האשמית.
צרורות של חוויות, תצפיות, נופים מקסימים ופטרה אחת היו מנת חלקם של חברי הקבוצה
הדריך: עדי וייזל

טיול ג'יפים לירדן - היום הראשון

שבועות 2019 יצא השנה בחודש יוני - נסיעה לממלכה האשמית בחודש יוני, חודש חם לכל הדעות, היא לא החלטה פשוטה. הבטחנו שנעשה כל מאמץ לאתר כמה שיותר מקורות מים טבעיים ומלאכותיים על מנת לרענן ולצנן את השהות בממלכה החמה.
ואכן ביקרנו לפחות ב-3 מקורות מים כאלה.

השעה 07:30 וראשוני הג'יפאים מגיעים למעבר הגבול ומתחילים בהליכי הכניסה לממלכה. ביטוח, ביקורת דרכונים, תרגום רישיון הרכב והמרת המטבע הישראלי.
שיירת הרכבים עומדת בשער היציאה מישראל - נבדקת והנה - 150 מטר ואנחנו בירדן.
הבירוקרטיה הירדנית היא יותר מורכבת ומי שרוצה להנות מהשהות בירדן, כדאי מאוד להתרגל לקצב האיטי ואולי לא היעיל ביותר שראיתם בחייכם - המזל שהם עושים את הכל עם הרבה סבלנות כלפי התיירים.
אז המזוודות נבדקות, מספרי הרכב מוחלפים, רישיון רכב ירדני וכן ביטוח חובה ו...חדר 10 - החדר בו נבדקת הניירת ומתקבל האישור הסופי להיכנס לממלכה.

עקבה

שיירת הג'יפים נכנסה לעיר עקבה. ארוחת בראנ'ץ במסעדה מקומית, סיור בשוק המקומי, קצת קניות ויאללה לדרך.
עולים על "דרך המלך" ונוסעים איתה "לפאתי" ואדי ראם - משתעשעים בדיונות, לומדים את רזי נהיגת הדיונות, נכנסים דרך "מרכז המבקרים" לואדי ראם ופשוט נהנים מהנוף עד רדת החשיכה.

בכניסה לואדי ראם

טיול ג'יפים לירדן - היום השני

היום הראשון לטיול הסתיים, חרשנו את ואדי ראם, עלטה ירדה על הואדי והגענו למאהל. ארוחת ערב ט-ע-י-מ-ה .
את היום השני התחלנו "בארץ הקשתות " - חארז'ה.
תא שטח מדהים, דיונות גבוהות, הרבה חול אדום, קשתות גדולות ומהממות, הרבה מקומיים, גמלים ובקיצור הטבע במלוא הדרו. את החצי השני של היום הקדשנו לסיור בבירת הנבטים - פטרה. מסוג הדברים שניתן לתמונות לדבר.

פטרה

פטרה נמצאת בדרום ירדן בגובה של 885 מטר מעל פני הים. הדרך המקובלת להגיע לפטרה היא מהכפר הסמוך ואדי מוסא דרך קניון ה"סיק". הקניון עצמו צר למדי, ורוחבו אינו עולה על מטרים ספורים, בעוד שקירותיו מגיעים לגובה של כמאה מטרים. צלעות הקניון עשויות אבן חול נובית בצבע אדמדם, ועל קירותיו ניתן למצוא תבליטים של אלילים נבטים, כתבים ופסלים. לאורך צלעות הקניון ניתן למצוא שרידים של אקוודוקטים שנועדו להעביר מים לעיר.

פטרה מפורסמת כיום בזכות המבנים החצובים במורדות ההר שנשתמרו היטב עד ימינו. הידוע מכולם הוא קבר מלכותי מפואר בשם "אוצר פרעה" (אלחזנה), שלצורך פיסולו הוזמנו אומנים מאלכסנדריה. גובהו 33.77 מטר ורוחבו 24.90 מטר, והוא נחצב מלמעלה כלפי מטה. את הרווח שבין העמודים הצדדיים מפארים פסלי ענק של רוכבי סוסים.

לפי המסורת הבדווית בפטרה, זה המקום בו הכה משה בסלע, כאן נקברה מרים, אחות משה, וכאן גם מת אהרון על הור ההר, ג'בל הרון בערבית. הנחל העובר בפטרה נקרא ואדי מוסא, על שמו של משה רבנו, וכך גם שם העיר הסמוכה. מאוחר יותר, נבנתה פטרה על ידי האדומים במאה ה-9 לפנה"ס והייתה לבירת הנבטים, לאחר שאלה השתלטו עליה במאה ה-3 לפנה"ס. בעת העתיקה שימשה פטרה כצומת דרכים אזורי חשוב, אליה הגיעו אורחות גמלים של סוחרי קטורת ולבונה. בשנת 106 נכבשה העיר על ידי הרומאים. ההשפעה ההלניסטית והרומית ניכרת בשרידי מבניה המפוארים. בימי הצלבנים היה בה "מבצר עמק משה" אך לאחר מכן היא נעלמה מההיסטוריה עד שנתגלתה מחדש בשנת 1812

טיול ג'יפים לירדן - היום השלישי

היום השלישי למסע מיועד להרבה מים. לאחר ארוחת הבוקר ירדנו בכבישים המפותלים של ואדי נאמלה עד לערבה הירדנית ועם הכבישים השוממים המשכנו מעט צפונה עד לנחל זרד הוא "ואדי חאסה". את ארוחת הצהרים רכשנו מבעוד מועד, כלי הבישול, החומוסים, הלאבנה - הכל עלה על השולחן.
שקית מלאה בפיתות מקומיות המתינה בסבלנות שעוזריו של השף רפי בן שימול, יסיימו את בישול השקשוקה. כסאות הנח נשלפו, כמוהם בגדי הים והכפכפים והונחו במים הזורמים, מזג אוויר נפלא - לא צריך יותר מזה.
היה קשה לשכנע את החברים לקפל את הציוד ולעזוב את השלווה והרוגע שמשרה המקום על המבקרים בו. מהנחל דהרנו דרומה עד למעבר הגבול ונפרדנו לשלום מהממלכה עד הפעם הבאה.