שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

סיכום טיול נופים ואתגרים במדבר יהודה - 7/9/19

מדבר יהודה - 2,125 קמ"ר של גבעות, קניונים, אפיקי נחלים, אקלים מדברי כתוצאה מ"צל גשם" והיסטוריה. ככזה יש במדבר יהודה מלוא הטנא של נופים פראיים ואתגרי נהיגת שטח

החל מגבולו המערבי של מדבר יהודה אל מורדות רכסי הרי ירושלים והרי חברון, ישנה ירידה תלולה לכיוון מזרח. זוהי המדרגה העליונה של מדבר יהודה. השביל מתפתל לאורך ערוצים ולבסוף מגיע אל רמת המדבר שהיא החלק ההרי של מדבר יהודה. אלפי גבעות עגולות מאות ערוצונים ועשרים נחלים המנקזים את ערוצי המים של מורדות המדרגה לעבר ים המלח ע"י חריצת קניונים עמוקים באזור השלישי שהוא במת השוליים המזרחיים הגובל - נקטע ע"י מצוק ההעתקים.

השיירה הארוכה, מידי פעם על גבול קשר עין בין המוביל לאחרון, התנהלה ללא אירועים מסעירים לאורך השביל בואכה רמת המדבר.

"נחתנו" ברמת המדבר נחיתה רכה ומצאנו לאורך קיר של קניון מקום מוצל להטיב את ליבנו בארוחת הבוקר זאת בטרם נטפס על אחד הקמרים היפים שבאזור הלא הוא קמר א-נקה או כפי שהוא מכונה בשפת הג'יפאים סכין א-נקה.

פיסת צל במדבר זה נדל"ן מאוד יקר

ארוחת הבוקר למרגלות סכין א-נקה

לאחר שהתקפלו אחרוני השולחנות והכלבים שנלוו לטיול, שמנו פעמינו לעבר האתגר הראשון שהוא מעלה א-נקה.
הדרך אליו חצובה על פסגות "הסכין" מורדות תלולים מכל צד, והחברים הפעילו את כל העזרים שברשותם 4X4, מהלך כוח, נעילות סרנים והתכוננו למשימה.

מעלה א-נקה

מעלה א-נקה הוא רצף של דרדרת שבסופה שלוש מדרגות סלע שגובהן 50 ס"מ ובצידן שיפוע צד מטריד. הדרך להתגבר על המדרגות היא כמובן "בנייה" אך ה"צרה" שלכל רכב העולה יש לבנות את המדרג מחדש וזו עבודת בנאים קשה ולשיירה של 12 רכבים גם ארוכה מאוד. נקצר ונאמר שלאחר כשעתיים ומחצה מעליית המוביל עמדנו כוווולנו על ראש הגבעה ונשמנו לרווחה. אין פגיעות ברכבים וכולם מלאי סיפוק.

ראש חצצון

הנ.צ. הבא במסלולנו היה ראש חצצון. הדרך אליו מסכין א-נקה מתפתלת במורד הקמר אל הנחל וממנו שוב מעלה לעבר במת השוליים המזרחיים שם נמצא ראש חצצון - אחת מנקודות התצפית היותר יפות לעבר מצוק ההעתקים וים המלח. הדרך עברה ללא אירועים מסעירים. הרבה טלטול אך ללא קשיי עבירות.

גולשים מא-נקה

לעבר ראש חצצון

תצפית על ים המלח

מפלי חצצון

המשימה "סבוב המוות"

הדרך מהקניון המרהיב של החצצון לעבר סיום הטיול בבקעת הורקניה מזמנת מעלה נוסף בעבירות קשה שבמהלכו יש סיבוב של 140 מעלות המחייב תמרון אחורה-קדימה כדי להצליח לסובב מכונה, כאמור "סבוב המוות". בטרם שילבנו שוב את הילוך הכוח ואת הנעילות, פרשנו שוב מחצלות ופתחנו שולחנות לאכול את כל המטעמים שבישלו גם "הם" וגם "הן" שלא לדבר על אלו שקנו את האוכל במו ידם... הפעם קצת לחוץ והתחרות עם השמש לוחצת. קיפלנו ושמנו פנינו לעבר המעלה.

גיבורינו צלחו את המעלה הזה בצורה מקצועית וזהירה. בשיאו של המעלה גרם מדרגות נוסף שחייב שוב מעבר של רכב-רכב בהכוונה. בסופו של דבר הגענו את הרכס הדרומי של בקעת הורקניה ולאחר שגלשנו לאורך קווי הגובה במורד מתון הגענו אל הבקעה שם שמנו פעמינו אל הסיום ליד נבי מוסא.

הג'מיני החדש מדלג על הסלעים

הג'מני החדש מדלג על הסלעים

לעבר בקעת הורקניה

סיום המשימה

וכך לאחר יום ארוך רווי חוויות, נופים ואתגרים נפרדנו על כביש מס' 1 מי לכיוון יריחו וכביש 90 ומי לכיוון ירושלים והמרכז.
תם ולא נשלם. עוד נשוב למדבר.

החבורה כולה

תגובות

1 תגובות

1

yaron.yazki

11 בספטמבר 2019 ב 10:33

שלום.
נראה טיול שבהחלט שווה לעשות אותו.
האם יש אפשרות להעלות נ.צ? או סיפור דרך מסודר?
תודה רבה.