שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה של מועדון JEEP בהר חורשן 19/10/19

מותג רכבי השטח - ג'יפ של פיאט-קרייזלר (FCA) שמקורו ברכב שטח שיוצר בארצות הברית עבור הצבא האמריקני בתקופת מלחמת העולם השנייה, שלאחר מכן יוצר גם לשוק האזרחי, הפך כבר מזמן לשם גנרי לרכב שטח.
יצאנו ביום שישי ה-19/10/19 להדרכת נהיגה של מועדון ג'יפ - JEEP, היה מאתגר

במהלך שנת 1940, בטרם הצטרפה ארה"ב למלחמת העולם השניה, הצבא האמריקני בחן שלושה אבות טיפוס לרכב שטח. בסופו של דבר ניתן הייצור לשלושת החברות שהשתתפו במכרז לפי הדגם של חברת וויליס. ייצור הרכב החל משנת 1941 ועד לסיום מלחמת העולם השנייה (1945), יוצרו יותר מ-600 אלף ג'יפים. הג'יפ יוצר גם במדינות נוספות, בהן צרפת והולנד.

בדגם הצבאי, הג'יפ הפך לרכב השטח העיקרי של צבאות רבים ברחבי העולם (בהן ארצות הברית וישראל), עד שהוחלף על ידי ההאמר. בצה"ל הוא הוחלף גם על ידי רכב הסופה M-240, ששייך לחברת דיימלר-קרייזלר ומיוצר בישראל בתעשיות רכב נצרת עילית. גם סין קיבלה רשיון ייצור לדגמי ג'יפ.

הג'יפ של חברת וויליס של שנת 1940

הג'יפ של חברת בנטם

במהלך שנות המלחמה 1941 - 1945 הרכב נקרא וויליס MB

במהלך שנות המלחמה 1941 - 1945 הרכב נקרא וויליס MB

רק לאחר המלחמה ועד סוף הייצור בשנת 1987, קיבל הרכב את שם הדגם CJ ואת שם המותג המפורסם Jeep

לסיום הסקירה ההיסטורית הקצרה

מבט לעבר רשימת יצרניות המותג לאורך השנים, מספר את סיפור ההרכישות והמיזוגים של תעשיית הרכב העולמית:

1941-1953 - ויליס

1953-1963 - קייזר מוטורס

1963-1970 - קייזר-ג'יפ

1970-1987 - אמריקן מוטורס (AMC)

1987-1998 - קרייזלר

משנת 1998 - דיימלר-קרייזלר

משנת 1984, רכבי ג'יפ מיוצרים ברישיון גם בסין.

במהלך השנים היצרניות השונות הוציאו לשוק הרבה מאוד דגמים שרובם יובאו גם לישראל. כיום משווקים הדגמים הבאים:

רנגייד - SUV קטן, שחולק שלדה ומנועים עם פיאט 500x. הוצג בשנת 2014.

קומפאס - SUV קומפקטי שהוצג לראשונה בשנת 2006. הדור השני יצא לשוק ב-2016, והוא הדגם השני בתולדות החברה (אחרי הרנגייד) שמציע אפשרות להנעה קדמית.

רנגלר - מחליף ה-CJ. מיוצר משנת 1987.

ג'יפ צ'ירוקי SJ - בתצורת SUV בגודל בינוני. יוצר בין השנים 1974 - 1983

גרנד צ'ירוקי - SUV גדול. מיוצר משנת 1992

טנדר וויליס שהיה נפוץ הן בצה"ל של שנות החמישים של המאה הקודמת, וגם בשוק האזרחי

טנדר וויליס שהיה נפוץ הן בצה

מהלך ההדרכה

מתוך דגמי ה-Jeep המשווקים כיום בישראל התקבצו ובאו להדרכה 5 רכבי רנגלר מתוכם שניים מדגם רוביקון (שמעבר לאיבזור הבסיסי של הרנגלר ספורט הוא מצויד בנועלי דיפרנציאל ושחרור מוט נוגד גלגול), ושלושה רכבי Grand Cherokee.
כמו בכל סדרת הדרכת נהיגת שטח שלנו, אנו מתחילים בלימוד תאוריה. שיעור זה כולל את ההסברים על התפתחות כלי הרכב הממונעים מעת שפורד מודל T (שכולם הופיעו בצבע שחור), ולא היה לו דיפרנציאל כלל, ועד הפיתוחים הטכנולוגיים שרווחים היום בכל תעשיית הרכב.
בהמשך אנו מתמקדים במאפייני הנסיעה בשטח/דרך שאינם סלולים אינם בהכרח מישוריים, ובד"כ מרובי מכשולים שונים.
סקירת אופי השטח והבעיות שהוא מציב לנוהג בו ובעיקר הסיכונים הבטיחותיים הנובעים מחוסר ידע, חוסר הדרכה, העדר הכוונת מכוון מנוסה, אל מול גודש באגו, עודף ביטחון עצמי, ולא מעט פעמים אפילו טיפשות.
הפעם "פתחנו תחום" וביצענו את ההדרכה התיארוטית בסיוע אמצעי המחשה - מסך טלוויזיה שהוקם בשטח, ובאמצעותו הוצגה מצגת המשולבת בסירטונים ואנימציות. זאת על מנת להמחיש, לקצר בהסברים ארוכים, ולאפשר הבנה ברורה של הבעיות שמציב השטח לרכב ולנהג, ולפתרונות שאנו מלמדים.

ועכשיו לאחיזת הצמיגים בקרקע

ועכשיו לאחיזת הצמיגים בקרקע

ולדוגמא אחרונה למצגת - שיפועי צד

ולדוגמא אחרונה למצגת - שיפועי צד

המצב בשיפוע צד

המצב בשיפוע צד

שלב ההדרכה המעשית

לאחר כשעה של הרצאה ושאלות המשתתפים, שמנו פעמנו אל מקום שבו השטח מזמן לנו את כל מצבי הבעיות שמחייבות מספר התקנים ברכב ובעיקר נהיגת שטח נכונה. ומהם פרקי ההדרכה המעשית? - ניתן לראות בשקף הבא.

ולהדרכה המעשית

ולהדרכה המעשית

תרגול ראשון - הצלבות

התחנה הראשונה ב"מעבדת השטח" אליה הגענו היתה הסתעפות דרך בה יש ירידה אל תעלה בצד השביל המזמנת מצב של הצלבה. כולם התנסו ונוכחו לראות שללא כל אמצעי (או לפחות בשלוש השניות הראשונות עד לכניסת מערכת ה-traction control לפעולה הרכב "תקוע" ולא מתקדם. הגלגל שבאויר "לוקח" מהדפרנציאל את כל הכוח ומסתובב להנאתו באויר. נהיגה נכונה במקרה זה לא להרפות מהדוושה ולהמתין בסבלנות לנעילת הגלגל וראה זה פלא הרכב מתקדם.

אפילו הרנגלר מרים גלגל

אפילו הרנגלר מרים גלגל

תרגול שני - מדרגה

תחנה שניה באותו אתר הינה מדרגה בגובה כזה שלרכבים כמו גראנד צ'רוקי שלהם זוית גישה לא גבוהה במיוחד מצריך התייחסות ועזרת מכוון. הפתרון ה"קלאסי" - בניית שיפוע מתון בעזרת אבנים מהסביבה והכל נפתר.

גראנד צ'רוקי מתגבר על מדרגה

גראנד צ'רוקי מתגבר על מדרגה

תרגול שלישי - שיפועי צד

ה"מעבדה" שלנו מספקת גם תוואי לשיפוע צד ממשי של כ-20 מעלות. האמיצים ביננו התנסו ובאמצעותם כולם ראו את המצב, הבינו את התחושה ולמדו את השיטות להבטיח מניעת התהפכות כאשר הנסיעה בשיפוע הכרחית.

הרוביקון בשיפוע צד של 20 מעלות.

הרוביקון בשיפוע צד של 20 מעלות.

בזהירות אחד-אחד עלו על השיפוע, הכל עבר בשלום והלקחים נלמדו.

תרגול רביעי - מעלה תלול עם מכשולים

לצורך תרגול מעלה קשה שמנו פעמינו אל ה"מעלה הלבן" שבאזור שבו ניתנת הזדמנות נאותה לתרגל את הטכניקה וכל מה שהוא "עשה" ו"אל תעשה" הקשור במעלות. החלק של ההסברים בוצע כאשר "שולחן עם מאפים ושתיה נפתח" וסביבו דיברנו בשלב תכנון העליה, בחירת הנתיב, סימני ההכוונה, צורת הנהיגה הזהירה.
בהמשך עלו המשתתפים אחד-אחד במסלול, לאחר מכן הסתובבו ופנו לתרגיל החמישי שהוא ירידה תלולה עם מדרגות.

תרגול המעלה

תירגול המעלה

תרגול חמישי - מורד

כל העולים גם ירדו וכדברי השיר: "יש עליות בירידה, אבל את כל זאת המלך כבר ידע" ועכשיו ראו זאת גם משתתפינו עת חוו את הצורך לרדת בזהירות גם כאשר כוח המשיכה מסייע לך ולא בולם אותך.

תרגיל מסכם

כתרגיל מסכם אנו מתארגנים בשיירה ועולים אל פסגת אחת הגבעות שבאזור. בראשה מספר עצים לצל וממנה נשקף נוף לכל הכיוונים. הדרך כוללת חלק נתיב שהוא שביל נוח, בהמשך מתפתחות מדרגות קטנות שאינן מצריכות כל "בנייה" אלא רק הכוונה לאלו שאינם מנוסים כלל. ההמשך הוא נתיב טרשי שבו אנו מדגימים את שהסברנו בחלק התיאורטי בדבר הצורך מחד לא לעלות על מכשול מיותר, אך מנגד הצורך שלא "להעביר בגחון" סלע גדול אלא לפעמים יש לעלות עם הגלגל על מנת להתחמק מפגיעתו בגחון. במיוחד לאלו שאינם ממוגנים. לקראת הפסגה יש גם קטע קצר של מעלה תלול אך לא קשה במיוחד. לבסוף בפסגה, מתרווחים על כסאות סביב דברי מאכל ושתיה ואנו אז מסבירים אודות התאמת הרכב לשטח - סוגי צמיגים, הוראות משרד התחבורה ולבסוף גם אביזרים שכל מי שמטייל בשטח ראוי שיחזיק ברכב.
לסיום שאלות, משוב קצר ופונים להמשך השביל המסכם הפעם בירידה בשיירה.
סיימנו חזרה בבת שלמה כאשר כולם מרגישים שבכל זאת למדו משהו, נהנו קצת מהטבע והרכבים בריאים ושלמים.

לעוד מסעות בארץ ובעולם

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן