סיכום הדרכת נהיגה בשטח של מועדון סוזוקי לנהגים שרכשו רכבי ג'ימני חדשים
כרגיל בהדרכות, נאספים ונוסעים אל עבר קרחת יפה ביער, שם מתארגנים במעגל סביב המדריך שמרביץ תורה. הפעם בגלל שכל הרכבים היו רכבי ג'מיני חדשים התמקד המדריך חיים בעקרונות הכלליים והמיוחד ברכבי הג'מיני. במשך שעה ארוכה למדו החברים את המיוחד שבנסיעת רכב מנועי גלגלי בשטח שאינו כביש אספלט.
אחיזת גלגלים, בעיות דפרנציאל פתוח לנסיעה בשטח שבו יש לגלגל או יותר סיבה לאבד אחיזה, הפתרונות הטכנולוגיים לבעיה, מערכות בטיחות חובה לכל רכב והשפעתם על הנסיעה בשטח, מכשולים והשפעתם על הרכב, זוויות גישה ונטישה, זווית גחון ואיך נוהגים.
לבסוף ניתן דגש מיוחד לשיפועי צד שכן הג'ימיני רגיש לשיפוע צר בהיותו יחסית צר ויחסית גבוה.
שימו לב ללומדים הולכי על 4
שלב ההדרכה המעשית
מחמת ריבוי משתתפים התפצלנו לשתי קבוצות. האחת עם המדריך חיים זרזר והשניה עם המדריך אמיר נחומי.
להלן סיפור ההדרכה של קבוצת אמיר:
הבאנו את הרכבים לפינת טבע בה הקרקע נחרצת בערוץ ובסלעים הגורמים לאחד וגם לשני גלגלים צולבים לאבד אחיזה. החברים נוכחו שגלגל שמאבד אחיזה בטרם נכנסת לפעולה מערכה בקרת האחיזה (traction control), הגלגל החופשי ממגע "שואב" את כל התנע של המנוע והרכב פשוט עומד. נהיגה לא נכונה (אינסטיקטיבית) שקוראת לכל מי שאינו מכיר את תגובת המערכת גורמת לכך שלא מתקדמים. פעולה נכונה של התמדה בשמירה על סיבובי מנוע קבועים תאפשר למערכת ה-yraction להכנס לפעולה וראה זה פלא - נוסעים.
השלב הבא בהתנסות - מעבר מדרגה. הודגם המצב ונלמדו הפתרונות: גישה נכונה באלכסון, בניית שיפוע מתון מאבנים שיש לרוב בשטח. ווידוא זווית גישה, זווית נטישה וזווית גחון למניעת נזקים מיותרים ובלתי הכרחיים.
שיפוע צד הוא מצב מסוכן שיש להימנע ממנו עד כמה שניתן ובאין ברירה לנהוג נכון ובזהירות. הבאנו את הרכבים למצב של שיפוע צד ולמדנו איך לנהוג, מה לעשות ומה לא לעשות, כולל עזרים חיצוניים.
איך לנהוג נכון במעלה. הבאנו את הקבוצה אל "המעלה הלבן" של השמורה. המקום "שורץ ג'יפאים שמחפשים אתגרים. מצאנו פינה וזמן ששם ניתן ללמוד באין מפריע. תכנון המסלול, נסיעה רצופה, הכוונה ואופן היגוי נכון בעיקר במקום של סלעים ומדרגות.
ניצלנו את התוואי של ה"מעלה הלבן" לתרגל ירידה במורד. תורגלה נסיעה בהכוונה, שימוש במערכת בקרת מורד, ובחירת ציר נכונה למניעת שיפועי צד או מכשול נטישה וגחון.
נבחר ציר המכיל מעלה, מדרגות קלות, קצת מהמורות ודרך טרשית שמוביל לראש גבעה המשקיפה על השמורה. טיפסנו בשיירה והחברים תרגלו נסיעה עצמאית בשיירה תוך יישום כל מה שלמדו. כולם עברו את ה"מבחן" בהצלחה מרובה.
בשיחה דנו בנושאים שונים של ג'יפאות, רכבי שטח, צמיגים, חוקים, ציוד חיוני לטיולים.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק
טיפים לנהיגה בשטח:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
אורח/ת - גדעון מן.
27 בנובמבר 2019 ב 21:29
היה יפה והיה מעניין. תודות לאמיר ולחיים.
2
אורח/ת - סמי ל.
12 בדצמבר 2019 ב 10:46
תודה על יום מהנה ומעשיר.
המדריך היה איש נהיגת שטח מקצוען ובעל ידע רב ומעשיר.
העביר את ההדרכה במקצועיות ובסבלנות.
תודה.
תגובות