נהיגה במדבר יהודה בחודשי החורף זו חוויה מאתגרת ללא ספק, בטח ביום שלאחר הגשם.
חבורה של אוהבי שטח הנוסעת בטובי הג'יפים שאפשר לקנות בארץ, יצאו למסע אתגרי כשבחוץ רוחות ואפילו מעט רטוב.
סיכום של טיול מיוחד של מועדון ג'יפ
הדריך: וייזל עדי
השעה 09:00, רחבת תחנת הדלק פז במישור אדומים, תחנה קטנה שלא רגילה למראות כאלו כאשר את רחבת החניה ממלאים, אט אט, כלי רכב של חברת ג'יפ.
רכבים קשוחים בשלל צבעים, כאלו המשודרגים יותר וכאלו "סטנדרטים" - "רק" עם צמיגי שטח, מיגונים, הגבהות, שנורקלים - ממלאים את החניה. מספר לקוחות התחנה שהגיעו לתדלק לא הבינו מה לנו לחפש ביום שכזה בשטח - חורף, קר - "תישארו בבית". חבורת רוכבי אופנועים שפרקו את הכלים היו היחידים שהזדהו והבינו מה אנחנו עושים - כן, זה מה שאנחנו אוהבים.
תדריך מפורט, מכשירי קשר, מפה טופוגרפית נפרסה על מכסה המנוע. מספר מילים של אבי, נציג סמל"ת - יבואן ג'יפ, ויאללה יוצאים לדרך. היעד הראשון - המרסבא.
בלב המדבר ומעל נחל קדרון נמצא מנזר, מהותיקים במנזרי המדבר המיושבים מזה 1,500 שנים (!). המנזר השייך לזרם היווני אורתודוקסי שכמוהו יש מספר מנזרים בישראל - מוכר וקרוב למרסבא הוא מנזר סנט ג'ורג' למשל. כ-15 נזירים חיים במקום, ללא חשמל סדיר או צינורות מים והכל ארעי - נרות, אולי גנרטור פה ושם, מיכלי מים וכל עיסוקם הוא דת ותחזוקה. מרסבא, על שמו של סבס הקדוש שנפטר ב-532 לספירה לערך ומאז הפך להיות מושא הערצה בקרב הזרם היווני.
אפשר למלא עמודים שלמים אודותיו אבל אנחנו הסתפקנו בנסיעה ממישור אדומים, דרך תצפית הר מונטר עד שגלשנו לעבר תצפית המרסבא. על המצוק המערבי של נחל קדרון נבנה לפני 1500 שנים מנזר מדהים יפה ומתוחזק להפליא. ההגעה למצוק המזרחי אפשרית ממספר דרכים, אתגריים יותר וכאלו שפחות. מספר תמונות, והרוח הקרה מבריחה אותנו לכיוון בקעת הורקניה ומפגש עם הזרימה החזקה בנחל קדרון - לצערנו, זרימה של מי קולחין מהכפרים המזרחיים של ירושלים.
שישי בצהרים, חלק מהמשתתפים חייבים להגיע הביתה מוקדם עוד בטרם השבת - כך שנשארנו 5 ג'יפים. בדיקה קטנה ומבינים שנשארו הרכבים הקשוחים ביותר אז יאללה - טיפוס אתגרי בג'בל חארמון.
מזג האוויר חורפי, מעט גשם וטיפוס אתגרי הופך להיות אתגרי עוד יותר. מתקרבים לציר הנכנס לסכין הצפונים ובאופק רואים קבוצה של מספר רכבים באמצע המעלה. שתי אופציות - או שהם לא מצליחים לטפס או שעצרנו לתצפית. החלטנו לבדוק - התחלנו בטיפוס החלק הראשון של המעלה, כשהגענו אליהם ושאלנו לשלומם אמרו " עכשיו הכל בסדר - ממתינים לחילוץ של הפאג'רו". הצענו את עזרתנו, רק תספרו מה התקלה. ואז מספרים כי אחד הרכבים שלהם שטיפס את המעלה פשוט התהפך לעומק ואדי.
יצאנו לראות והמחזה שראינו בוואדי היה מפחיד - רכב מסוג מיצובישי פאג'רו מעוך כולו, נעצר בתחתית הוואדי כ-30 מטר תחתינו אחרי שהתהפך כ-20 פעמים מראש המעלה. הצענו את עזרתנו עד שיגיע חילוץ והם הסכימו בשמחה (לידיעת הקוראים: נוסעי הרכב פונו לבית החולים ושוחררו מספר ימים לאחר מכן - במזל גדול האירוע לא הסתיים גרוע יותר).
פריסת כלי הרכב לחילוץ: פאג'רו אחד עם כננת מימין, רוביקון עם כננת משמאל - 2 רוביקונים קשוחים במרכז, וכולם מחוברים לרצועות שנמתחו לעומק הוואדי. לא קל היה למשוך רכב ששוקל כ-3 טון בתוך הנחל המסולע, מה עוד שכל גלגליו היו מפונצ'רים. ובכל זאת, מטר אחרי מטר הרכב עולה, הכננות משמיעות קולות מאמץ והקרקע נחפרת. המאמץ רב ואנו מחליטים להעמיד בקדמת הרוביקונים שמושכים - עוד 2 רוביקונים וככה 4 רוביקונים ו-2 כננות מושכים 3 טון במעלה הואדי התלול (עוצמה אדירה של ג'יפ!) עד שאחרי כשעה וחצי(!) הפאג'רו הגיע למעלה.
כשסיימנו את החילוץ, לחצנו ידיים והתפננו להבין איך קרה הדבר ומה אפשר ללמוד כדי להימנע מאסון:
מדובר בקבוצה של 5 כלי רכב ש-3 מהם טיפסו את המעלה ו-3 נותרו לחכות למטה. המעלה זרוע בהצלבות בעוד הקרקע לחה ומחליקה. הפאג'רו התחיל בטיפוס כשהוא עם עוד 6 נוסעים (הערה ראשונה - עלייה אתגרית עולים כאשר רק הנהג נמצא ברכב!).
הפאג'רו נתקל באחת ההצלבות ונעמד במקומו - המכוון הציע לו לשפר לאחור "לאט-לאט, ועכשיו תן גז ותגהץ את ההצלבות במכה אחת" - הנהג שהיה נלהב לכבוש את המעלה והקשיב, כמו שצריך לעיניים שמכוונות אותו - לחץ על דוושת הגז רק ששכח כי הוא עדיין משולב ברוורס R והרכב בשניות נזרק לואדי, התגלגל עשרות פעמים לדבריהם, עד שנעצר בתחתית הואדי.
במזל(!) אף אחד מנוסעי הרכב "שהתערבבו" במהלך הדרדור, לא נזרק מהרכב - מניח, או רוצה לפחות להניח, כי היו חגורים (הערה שנייה - חגורה גם בשטח - מצילה חיים!). הפצועים למזלם פונו במהרה לאמבולנסים שהוזעקו והמתינו ביישוב סמוך (הערה שלישית - אדוני המכוון: אל תניח שהנהג יודע מה לעשות גם אם זה ברור - כפי שאתה אומר לו להכניס ל-R ולנסוע אחורה, תמיד תציין בפניו לשלב להילוך קדמי לפני ההנחיה לתנועה. אם אתה מאחור אתה בוודאי רואה אורות רוורס - צאו מנקודת הנחה שאם לא תגידו - הנהג לא יעשה).
חברי מועדון ג'יפ חוו חווית חילוץ מדהימה - זכו לסייע לג'יפאים בשטח ויותר מכל למדו איך נכון לנהוג במקרים דומים - בטח אחרי שראו מול עיניהם את התוצאות הקשות.
הבדואים המקומיים כבר החלו להגיע לאזור כאילו מצאו שלל רב. השארנו הנחיות לקבוצה איך לחלץ את הרכב אך מסתבר כי לא הצליחו והחליטו לחזור ביום ראשון ולנסות שוב. לצערם כבר לא נותר זכר - המקומיים פרקו מהרכב כל דבר שאפשר ושרפו אותו - מסקנה נוספת - לעולם לא משאירים רכב לבד ללא השגחה בשטח!
לאחר החילוץ התפנינו להמשיך בטיול וטיפסנו את מעלה ג'בל חארמון - כן אותו מעלה ממנו דרדר הרכב - חגורות בטיחות, נעילות והרכבים חלפו על פני ההצלבות כאילו לא היו שם - הג'יפאים שאלו "תגיד זה המעלה הקשה שדיברת עליו? - כי לא הרגשנו כלום" - ככה זה שאתה נוהג באחד מרכבי השטח הטובים הנמכרים בישראל.
אחלה טיול ואחלה שיעור בחילוץ - תודה לכל מי שטייל ועזר.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
אורח/ת - תודה רבה רבה על טיול מהסרטים
24 במרץ 2020 ב 13:31
נהננו מאוד וצברנו ידע חדש.. מקווים לעוד כאלו בעתיד ונשמח לתת יד שבת שלום ותודה לכולם.
תגובות