הדרכת סוזוקי חביבה היתה לנו בהר חורשן ביום שישי האחרון, עם שבעה ג'ימנים חדשים, ושבע גרנד-ויטארות ותיקות. מה שאיפשר לנו לחלק את החבבורה לשתי קבוצות שקיבלו כל אחת יחס אישי בהתאם לדגם הרכב. היה קררר בחוץ וחם במסלול השטח....
החזאי הבטיח סופ"ש "נעים וחמים ומתאים לטיולים". אז הבטיח. בפועל, קפאנו מקור כשהגענו לחניון בכניסה למושבה בת-שלמה הישנה. מזל שלא ירד גם גשם שהיה הופך את משעולי הר חורשן הבוציים להפליא אחרי מערכות הגשם הברוטליות שניתכו עליהם בשבועות האחרונים, למדמנה חלקלקה של ממש. הקור גם פחות מפריע למי שנוסע בג'ימני החדש, המצוייד בחימום מפנק לטוסיק במושבים הקדמיים שלו – שחיתות אמיתית!
14 כלי רכב בהדרכה אחת, הווה אומר שני מדריכים – חיים זרזר ואנוכי. החבורה הגדולה התחלקה באופן סימטרי במפתיע לקבוצה של שישה ג'ימנים חדשים ואחד ותיק, ושבעה גרנד ויטארה מהדגם הנכון, זה עם הילוך כוח ויכולות שטח אמיתיות שלא רק מאפשרות לנו לקחת אותם למסלול מאתגר ללא חשש, אלא גם מעידות על מנעד לקוחות של רכב יד שנייה שמבין את הייעוד והפוטנציאל של הרכב ורוצה ללמוד להינות ממנו באופן הנכון.
את הפרק התיאורטי העביר חיים בזריזות בהסבר על הדבר הזה שנקרא "רכב שטח": הסבר על אופן הפעולה של מערכות הנעה שונות ברכב שטח, מתלים ברכב שטח, דיפרנציאלים, נעילות, מערכות עזר ובטיחות אלקטרוניות כגון ABS, בקרת יציבות, בקרת משיכה, בקרת ירידה במדרון והכל בהתייחסות הן לג'ימני והן לגרנד ויטארה. וכמובן שלא נזנחו עקרונות נהיגת שטח: קריאת שטח נכונה, שטחים מתים, דרכי התמודדות עם מכשולים שונים, התחשבות במרווח גחון ובזוויות מרכב, שימוש נכון בהילוך כוח ועבודה עם מכוון חיצוני.
לאחר מכן יצאנו לתרגל מעשית את החומר שנסקר, תכל'ס בשטח. בוץ כאן ושלולית שם, בחוץ האויר קפוא אבל בתוך הרכב חם ונעים ומדי פעם יוצאים לכוון ולצלם וכל הזמן עסוקים, והטמפרטורה הנמוכה בכלל לא הפריעה. שביל ירוק ושביל אדום, הנקיק, המדרגה, ההצלבות ושאר נקודות מוכרות וחביבות במרחבי הר חורשן היוו תפאורה מצויינת לתירגול ושוב כולם השתאו לגלות שרכבי השטח של סוזוקי אולי קטנים ולא יקרים, אבל בשטח הם בהחלט ממזרים גדולים שלא מפחדים להתעמת ראש בראש עם מכשולים שברגע הראשון יכולים להפחיד. גם מקומה של ערכת הקפה לא נפקד ובסיום, כמו תמיד, הוקדש חלקה האחרון של ההדרכה לפריסת ערכת החילוץ וסקירה של אבזרי החילוץ הבסיסיים שצריכים להימצא ברכב שטח בכל יציאה לטיול.
היה מוצלח וגם כיף, עם קבוצה חביבה ביותר וממושמעת שהפגינה נהיגה מצויינת. להתראות בהדרכות הבאות ובטיולים!
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
yochair381
20 בפברואר 2020 ב 14:25
הפיסקה הבאה נעדרה מההדרכה של הגרנד ויטארה וחבל:
"ובסיום, כמו תמיד, הוקדש חלקה האחרון של ההדרכה לפריסת ערכת החילוץ וסקירה של אבזרי החילוץ הבסיסיים שצריכים להימצא ברכב שטח בכל יציאה לטיול".
עם זאת, ההדרכה התיאורטית בתחילה והתירגול בשטח היו ממצים וחשובים והוסיפו הרבה להרגשת הבטחון בטיולים הבאים (אני השתתפתי למחרת בטיול בואדי מכוך עם נמרוד וידר, ומימשתי את הנלמד בהשתלמות...).
תגובות