כשהחזאים בתקשורת מודיעים כי עומדת להיות סופה בדרום או לפחות כמויות משקעים גדולות, זה הזמן לתכנן מסלול בתקווה לתפוס זרימות.
יצאנו שיירה ארוכה למדבר הדרומי לחוויית שטח, רגע לפני הסגר הגדול של הקורונה...
מדבר זורם, גשם, החלקות וגם חילוץ אחד "בקטנה" - קראו את יומן המסע עד סופו!
הדריך : וייזל עדי
צילומים יגאל אדרי ו - וייזל עדי
שעת בוקר מוקדמת ושיירת הג'יפאים מתכנסת ברחבת תחנת הדלק בצומת שוקת. עובדי ארומה במקום לא הבינו מה הסיבה ל"עליהום" של כ"כ הרבה אנשים בשעת הבוקר המוקדמת - פשוט מאוד: תחזית גשומה בדרום הביאה 10 משפחות של ג'יפאים לתור במרחבי המדבר הדרומי בניסיון לאתר זרימות.
האמת שהתחזית הצביעה על זרימות חזקות בערבה ובנגב אך החשש לנסיעה לערבה והעדר אפשרות לעלות צפונה בשל חסימות, מעט הרתיעה ועל כן בחרנו דווקא בדרום מדבר יהודה. השיירה עולה על כביש 60 ונעה לכיוון יישובי כרמל מעון וסוסיא, ונכנסת לעומק השטח בואך אום דארג' ( מצפה מדרג ).
השיירה נעה על הצירים הבוציים. נסיעה שמעלה חיוך על פניהם של מרבית הנהגים כי הרכב מחליק וניתן להשתעשע אך במקביל יש גם להיות עירניים, שכן במקומות מסויימים ההחלקות הללו עלולות להסתיים לא טוב - הרכב לא מקשיב להנחיות הנהג ולא בהכרח ממשיך לכיוון אליו הורה ההגה.
כמות השלוליות לאורך הציר לא מותירות מקום לספק כי בלילה שקדם להגעתנו, ירדו כמויות של משקעים. השיירה חוצה את נחל חבר בדרכה צפון מזרח. גבי הנחל מלאים במים אך הנחלים, למרות הציפייה, לא זרמו!
השיירה נעה צפון מזרח על הסמ"ש האדום חוצים את נחל חבר במגמה לכיוון נחל ערוגות. מכ"מ הגשם מראה על עננים די מפותחים של גשם מעל ירושלים ודרומה לה, מה שמגדיל את הסיכוי לזרימות קלות בנחלי דרום מדבר יהודה.
השיירה מגיעה לראש מעבר ערוגות. מעבר אתגרי משני הכיוונים, כאשר אני במגמה צפונה השיירה יורדת מורד תלול, מצולב ומלא דרדרת. בתחתית המורד מגיעים לנחל ערוגות. זרימה קלה בנחל, עצירה לארוחה קלה ומטפסים במעלה הציר, מעלה ערוגות - מעלה קשה, דרדרת, הצלבות ו 2 מדרגות. הרכבים מורידים לחץ אוויר ל 25 psi לחיזוק אחיזת הצמיגים את השטח, ועולים.
מסיימים את הטיפוס במעלה ערוגות ועולים לנקודת התצפית על מפל ערוגות - נקודה מדהימה על ים המלח, המפל ומרחבים גדולים של המדבר. הנחל זורם ועל כן יש נפילה של מים ממפל ערוגות והמחזה מרהיב
השיירה ממשיכה לכיוון מעבר נחל תקוע, גם שם נפגשנו עם זרימה קלה שמקורה מדרום הרי ירושלים. לאורך כל הדרך, מלווה אותנו גשם קל, לסירוגין, אווירה חורפית אך מי שטייל במדבר בחורף ובטח כשיורד עליו גשם - מבין את גודל החוויה.
עוברים את המדרגה של נחל תקוע, נכנסים לנחל דרגה ומטפסים על מעלה "סיבוב המוות"( מי נתן לציר היפה הזה את השם המפחיד הזה ) איתו המשכנו עד לכיוון בקעת הורקניה. הגשם מתחזק והשיירה מתמודדת על טיפוסים ומדרגות אתגריות, בטח כאשר הכל רטוב. הרכבים מחליקים, הנסיעה בציר הופכת להיות מסוכנת מה שדורש מהנהג המון(!) תשומת לב.
באחת הירידות בציר, החליק אחד הרכבים , דיסקברי, לתעלה בצד הדרך והגלגל הקדמי התפנצ'ר - הרכב תקוע בתוך התעלה, הציר חלק והרכב מתקשה להוציא את עצמו מהתעלה. הרוביקון של רונן נעמד מאחורי הדיסקברי, הכננת נכנסת לעבודה והרכב מחולץ לצד הדרך. הייליפט נשלף, מחליפים גלגל, מתלכלכים ואחרי כשעה יוצאים לדרך.
חציית נחל קדרון השוצף במי ביוב מעורב במי גשמים מהשכונות המזרחיות של ירושלים, השיירה נוסעת בכביש האספלט הרעוע של בקעת הורקניה, חולפים על נבי מוסא ונעצרים לפרידה בצומת עם כביש 1 - הנהגים המרוצים והרטובים למחצה יוצאים מהרכבים, סיכום טיול ויציאה לכיבש 1 לנסיעה מערבה הביתה
היה אחללה טיול - ניפגש בשטח
לטיולים הבאים של אתר השטח בארץ
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - ירון
01 באפריל 2020 ב 20:26
יופי של טיול שטפונות, תמונות יפות.
2
אורח/ת - אושרי
01 באפריל 2020 ב 20:41
היה טיול מהנה ומענג, הדיסקו ספג קצת יותר מפנצ׳ר, אבל הכול בחיוך, אין ספק שנסיעה עם עדי בכל מצב מרגישים בטוח עם הנאה צרופה והמון אדרנלין, תודה רבה לך עדי, על העזרה בחילוץ, אני השתדלתי ללחוץ חזק על הברקס (-: והמבין יבין.
3
Ogash Ofer
02 באפריל 2020 ב 08:56
איזה יופי של מדבר - זכיתם!
אולי נצליח להרוויח עוד ימי גשם ובלי קורונה לקראת שבועות.
ואם לא אז כבר בחורף הבא...
יופי של יומן מסע
תגובות