שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיול ארוכים בארץ

חוצה נגב שבועות 2020

הנגב בישראל - 60% משטחה של מדינת ישראל, תא שטח עצום ומרהיב ביופיו.
ניתן למצוא בו כל מה שג'יפאי אוהב - מעיינות, בורות מים, גבים, מעלות, תצפיות .
שיירה של כ-13 ג'יפאים על בני משפחותיהם יצאו למסע מיוחד במינו שהחל בשדה בוקר והסתיים ביוטבתה
הדריך: וייזל עדי

שעת בוקר מוקדמת ג'יפ ועוד ג'יפ נכנסים לרחבת החנייה בחניון הרועה הסמוך לקיבוץ שדה בוקר.
קצת על המקום - סמוך לכניסה לקיבוץ שדה בוקר שוכן "חניון הרועָה" (עין בקָמָץ) שנקרא לזכרה של ברברה פרופר שנרצחה בידי בדואים סמוך לחורשה בחניון, בשנת 1952. סיפורה של ברברה נשכח עם השנים ולא ידוע לרבים. אותה ברברה נולדה באירופה (שוויץ או גרמניה) והועלתה לארץ בגיל יחסית צעיר, אומצה ע"י משפחה יהודית - (ע"י עמנואל פרופר - מי שהיה מנהל ביה"ח משגב לדך). לאחר גיוס ושחרור מהצבא בשנת 49', עברה לגור בקיבוץ שדה בוקר ועבדה עם הכבשים בקיבוץ והפכה להיות רועת צאן - תפקיד שבמסגרתו מצאה את מותה.

המפה נפתחת על שולחן קק"ל - מכשירי הקשר מכויילים ויוצאים לדרך. היעד בסוף היום - מכתש רמון.

השיירה יוצאת לדרך לנקודת העצירה הראשונה - עין עקב, אחד המעיינות היותר גדולים באיזור על ציר נחל עקב, ממשיכה לעומק בקעת צין, גשר הרכבת מעל נחל חווה, גב שרף, בקעת אבו טריפה וירידה במעלה נח.
עין עקב - אי שם בסמוך לפיתולי נחל צין, ואדי אל-פִקְרַא, נובע מעיין שצובע את המדבר בירוק, משמש כמקור מים עיקרי לבעלי החיים ומשובב את נפשות המטיילים הבאים לרחוץ בו. על המעיין משקיף חוד עקב, גבעה גבוהה המתנשאת בצומת שבין המעיין לנחל צין, שממנה הנוף המדברי עוצר נשימה.
הליכה קצרה של 5 דקות מרחבת החניה ומגיעים לגן עדן. עניין של שניות ואנחנו במים.

159172763083115917276331671591727635008159172764443815917276471371591727650016159172765300815917276560621591727658806159172766179015917276638491591727667294159172766917515917276714321591727674680

159172791620315917279176771591727919616

גשר הרכבת בנחל חווה

גשר הרכבת בנחל חווה

159172815460815917281572531591728159396159172816185115917281646451591728166955159172816956615917281716281591728173813

יורדים לגב שרף

יורדים לגב שרף

השיירה ממשיכה לכיוון צומת דרכים - זו הממשיכה לכיוון הר מרזבה ושלוחת צלמון, וזו המושכת מזרחה לכיוון מכתש רמון.
מזג האוויר מתחמם ורכב הפאג'רו בשיירה מראה סימני מצוקה. איהב סאלח, חבר קבוע בטיולים ומכונאי מדופלם ומחונן - נתן לרכב עזרה ראשונה והשיירה ממשיכה מזרחה לא לפני שנותנים גיחה לגב שרף. גב נסתר הממוקם על ציר נחל שרף. שביל תמים מוביל לכיוון הר צין והמחצבות, אך מי שלא יודע איפה הגב יכול לנסוע מעליו ולא לדעת אודותיו. הציר מוביל את השיירה עד מעל לגב - הליכה של 10 דקות למורד הנחל ואנחנו בגב.

159172898611115917289921391591728994452

159172909246915917290950081591729096876159172909941115917291024651591729104673

גב שרף

גב שרף

159172926167715917292656021591729268510159172927134715917292740651591729277190159172928061615917292825401591729285481159172928773015917292900371591729292354

מכתש רמון

שקיעה, השיירה יורדת את מעלה נח לכיוון מכתש רמון.
מכתש רמון - אורכו של המכתש כ-40 ק"מ, רוחבו המרבי כ-9 ק"מ ועומקו המרבי כ-350 מטר. במזרח, מחולק המכתש על ידי הר ארדון לשתי בקעות: בקעת ארדון ובקעת מחמל. רוב שטחו של המכתש מנוקז על ידי נחל רמון.
רמון הוא אחד מ-5 מכתשים אירוזים - מכתשי שחיקה הקיימים בארץ והיווצרותו ייחודית לישראל - ההרים המקיפים את המכתש היו מחוברים והיו הר אחד גדול, תוכנו הפנימי של ההר הענק הזה התרקון לאט לאט במשך אלפי שנים בסיוע המים שחלחלו והוציאו את תוכן ההר דרך מפער המכתש עד שההר, החלק העליון, פשוט התמוטט ונוצרו המכתשים. הניסיונות לאתר חניון לילה פנוי לא צלחו עד שעצרנו ליד פקח הרט"ג שייעץ לנו לנסות את מחצבת הגבס... הצלחנו. אוהלים, מנגלים והרבה בשר....

חניון הלילה במחצבות הגבס במכתש רמון

חניון הלילה במחצבות הגבס במכתש רמון

159172976040115917297618681591729763510159172976591515917297680141591729770470159172977294815917297751901591729777357159172977924615917297806621591729782346

היום השני

היום השני, היום האינטנסיבי והאתגרי ביותר במסע.
בתוכנית - מעלה דקלים, ציר נחל נקרות, דרך הבשמים, מעלה עשוש, רמת ברק.
המדרגה של ציר הנקרות הייתה אכזרית למדיי. לפני כל רכב נדרשנו לעבודות בנייה של אבנים כדי לצמצם את הסיכויים לנזק. הנסיעה בציר הנחל הייתה נסיעה בקרקע טובענית משהו, הילוך כח היה הכרחי כדי להתמודד עם הקושי של הנסיעה בנחל. הקרקע מכבידה על הנהיגה ועל המחזיק בהגה עד שמתחילים בטיפוס לכיוון מעלה קצרה.

החילוץ בנחל נקרות

החילוץ בנחל נקרות

159173072365115917307256231591730727295159173072930715917307454521591730747980

מעלה דקלים

מעלה דקלים

159173095400915917309573281591730960179159173096312915917309661001591730969354

15917313391841591731343380159173134533215917313477561591731351076159173135383815917313561401591731360967159173135827215917313705071591731372967159173137494115917313773311591731379108159173138139615917313835951591731385680159173138793115917313909141591731392965

אחת המדרגות בנקרות

אחת המדרגות בנקרות

נחל נקרות

נחל נקרות הוא מן הגדולים שבנחלי הר הנגב. אורכו כ-60 ק"מ ושטח אגן הניקוז שלו כ-1,000 קמ"ר. בקירותיו של הנחל שכבות של אבן חול נובית.
הנחל נקרא בערבית ואדי אלג'ריר ("הנחל הגורר"). הוא נקרא כך בשל הגומחות הרבות שנחצבו על ידי השיטפונות בדפנות הקניון.
הנסיעה בנחל לא קלה - הקרקע טובענית וסימני הזרימה של השטפון האחרון ניקרים בכל פינה.

159190112453515919011281501591901132517159190113634815919011412301591901147961159190115348615919011576011591901161410159190116458515919011685371591901172169159190117529215919011803021591901183605159190118649415919011899671591901193963

חרבת קצרה

חרבת קצרה

השיירה מטפסת לחרבת קצרה, ציר על דרך הבשמים - אחת מדרכי המסחר החשובות והידועות בעת העתיקה. הדרך עברה מדרומו של חצי האי ערב אל חופי הים התיכון, והיוותה חלק מרשת של דרכי מסחר בין אירופה והמזרח, שבהן הובלו מוצרי מותרות (בדרך כלל בעלי ערך גבוה ונפח קטן), דוגמת בשמים, משי, תבלינים, אבנים טובות, צבע, עורות, בעלי חיים נדירים ועוד.
מבחינת הג'יפאים, ציר מרכזי המקשר את הנגב לערבה. ממשיכים לכיוון מעלה עשוש, אחד המעלות היותר קשים במסע.

159173178150115917317839271591731785722159173178834115917317906141591731793865159173179637215917317992151591731801632159173180414915917318064591591731809067159173181163215917318138221591731818088

159173190982415917319125571591731914692159173191696915917319188881591731920732159173192577615917319283511591731930099159173193231015917319338251591731935655159173193715215917319394461591731943377159173194603415917319480891591731950005

מעלה עשוש - השיירה נעמדת מול המעלה, 3 רכבים מחליטים מראש לוותר על המעלה ומחליטים לנסוע מסביב דרך נחל עשוש - ציר מדהים אך לא אתגרי.
לאחר ששני רכבים עלו ומעט התקשו, החליטו עוד 2 רכבים שהם מחליטים לוותר. כל יתר הרכבים עולים. ההתמודדות הראשונה במעלה הייתה המדרגה הראשונה, סלע חלק ומדרגה גבוהה, ובהמשך, בדיוק כשאנחנו מלאי אדרנלין מהמדרגה הראשונה, ממתינה למעלה מדרגה נוספת עקשנית לא פחות. הפאג'רו מפנצ'ר גלגל אחורי שמאלי - ולאחר ניסיונות תיקון החור, מחליטים להחליף גלגל.
ממשיכים דרומה, פוגשים את החברים שבחרו במעקף ויוצאים ברמת ברק לכביש 90 לתדלוק אחרון.

חניון באר אשלים נבחר כלוקיישן ללינה של הלילה השני.
משפחת חדד שחזרו מהניסיונות לתקן את הרכב במרחבי הנגב, המתינו ושמרו עבורינו מקום.
אוהלים, תאורה, מנגלים, דברי חלב (בכל זאת שבועות) ומעט מינגלינג.

תדריך בוקר היום השלישי

היום השלישי - היעד יוטבתה. הנקודה הראשונה - קניון עדה.
הליכה של חצי שעה לכל כיוון - ציר הליכה מיוחד ומומלץ לכל מי שמגיע לאיזור - יש גישה עם רכב פרטי...

תדריך בוקר היום השלישי

השיירה עולה על "ציר הפלמ"ח - מבצע עובדה", הציר עובר בין שטחי אש ומרחבים עצומים, הדמיות של שדה תעופה, גרוטאות של מטוסים, רכבים, מבנים ועוד המשמשים כמטרות לאימונים.
השיירה ממשיכה לעומק השטח וכעת אנחנו ב"תחום השיפוט" של שמורת הנחלים הגדולים. תצפית הר צניפים, מעלה צניפים, יעלים וצבאים משוטטים במרחב ואנחנו עוצרים ביניהם לארוחת צהרים בשער צניפים. חבורה של "בני דודים" תפסה את העץ הידוע שמטיל צל גדול ואנחנו מבקשים בנימוס להצטרף אליהם בסיום התפילה. ממשיכים לביקור מרענן בגב צניפים.

איהב במעלה עשוש

איהב במעלה עשוש

גב צניפים

גב צניפים

159190239873815919024041241591902407052159190240985415919024139571591902416737159190242019815919024231261591902426983159190243179315919024411671591902444536

159190275007815919027529331591902756416159190275977315919027633071591902766730159190276941815919027727621591902775884159190277951615919027823101591902786463

המדרגה בצניפים

המדרגה בצניפים

זהו...מסיימים

השיירה מגיעה לכביש 12 - בקעת עובדה, ביקור בחולות כסוי ומצמצמים לכיוון יוטבתה לאורך ציר הנפט.
השיירה מגיעה למרגלות הר עיט ושם נפרדים - שיחת סיכום.
טיול מלא חוויות שהמשתתפים יזכרו הרבה זמן.
ניפגש בשטח.

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

5 תגובות

1

sarami1972386

14 ביוני 2020 ב 14:36

היה כיף .. עדי יא מלך

2

sharont4

15 ביוני 2020 ב 14:44

היה טיול מדהים ומושלם.
גבים מלאים במים קרירים, מזג אוויר מושלם ומסלולים מאתגרים.
ההכוונות המדויקות של עדי בכל המכשולים המאתגרים
הידע של איהב בכל הקשור למכונאות רכב במיוחד בשטח
והקבוצה התומכת..
כל הנ"ל הישרו אווירה של ביטחון לאורך כל הטיול.
כל הכבוד , המשיכו כך

3

yigale

16 ביוני 2020 ב 10:14

היה מצויין כרגיל עם עדי!
שילוב מעולה בין אתגרים, טבילות מדבריות וחברה טובה.

4

אורח/ת - טל א.

17 ביוני 2020 ב 10:49

תודה לעדי ולכל הצוות היה נפלא

5

אורח/ת - אוסי ח.

17 ביוני 2020 ב 10:52

רציתי להגיד המון תודה
עם כל המגבלות של הרכב נהנינו מכל רגע.
תודה על הסבלנות שלך והמקצועיות.
אנחנו חייבים לעצמינו שידור חוזר.