39 נהגים שרכשו רכבי סוזוקי באו ללמוד ולהתנסות בנהיגת רכבם החדש בשטח.
הדריכו: דרור ברלי, חיים זרזר, אושר חיים קובי בצלאל ואמיר נחומי
מאת: אמיר נחומי
16/07/20
כשגרה, לאחר התכנסות בנקודת מפגש, התפצלנו (תחת הוראות השעה), לקבוצות קטנות לביצוע יום ההדרכה.
כמו כל מיומנות שיש לרכוש, חשוב להבין את הבסיס התיאורטי להתנהגות הרכב בעת שאנו מכוונים אותו לרדת מן האספלט לשטח שאינו סלול ומתאפיין במכשולים, מהמורות, שיפועים ועוד, ועל כן כל יום הדרכה מתחיל בשיעור תאוריה לגבי מבנה הרכב באופן כללי ומאפייני רכבי הסוזוקי השונים.
ההדרכות התיאורטיות הועברו לשלוש קבוצות משנה ע"י חיים זרזר אמיר נחומי ודרור ברלי.
בשיעור התיאוריה למדנו על המבנה הבסיסי של רכב גלגלי ממונע וחוקי הפיסיקה שבבסיס התכנון ההנדסי של הרכב.
הנהגים ובני לווייתם שמעו על מכלולים ברכב שבדרך כלל נסתרים מעיניהם אך הם בבסיס ההתנהגות הכל כך שונה של הרכב בעת שהוא יורד את השטח. הוסברו הבעיות ונסקרו הפתרונות ההנדסיים שניתנו במהלך השנים לבעיות אלו. בלב הבעיות הן הצורך בדיפרנציאל לכל ציר המניע גלגלים, ובעיית אובדן מומנט מניע לגלגל שמאבד אחיזה בקרקע. הובהרו מושגים כמו כוח ומומנט, העברת מומנט מהמנוע לגלגלים, "הילוך כוח" ויחסי העברה. בהקשר של התגברות על מעלות תלולים, מרכזי כובד ויציבות צידית של הרכב במצבי קרקע הגורמים לרכב לנסיעה במצב של הטיה חריפה לאחד הצדדים. נסקרו מערכות הבטיחות ברכבים והובהרו מושגים כמו מניעת נעילת גלגל ABS, בקרת יציבות ESP, בקרת אחיזה ETC, והשלכתם על התנהגות הרכב בכביש ובשטח. לבסוף התמקד הזרקור על המאפיינים של רכבי הסוזוקי השונים בהקשר לנסיעה בשטח. לאחר השיעור בתאוריה, התפצלנו שוב לקבוצות קטנות יותר לחלק המעשי שבו רואים המתלמדים את הדברים קורים בשטח - אובדן אחיזה, פעולת מערכת בקרת האחיזה, נסיעה זהירה בשיפוע צד, התגברות על מכשולים המאיימים לפגוע בפגושי הרכב - הקדמי והאחורי, ולבסוף התמודדות עם מעלה תלול ומורד תלול.
אזור הר חורשן ודרכי הנסיעה שבו מזמנים את כל מכלול סוגי השטח שאנו מאפשרים לנהגים המתלמדים להתנסות בהם.
אובדן אחיזת אחד הגלגלים, הגורם מיידית לאובדן מומנט הנעה לכל הגלגלים ופעולת מערכת בקרת האחיזה ETC , שיפוע צד. מצב ש"מלחיץ" את הנהג שמתנסה במצב בפעם הראשונה. ואו אז מגיעים אל מעלה שנקרא ע"י הג'יפאים "המעלה הלבן" על שום אבן הגיר הלבנה ממנה עשויים הסלעים עליהם אנו מטפסים. כאן מתווספים "טיפים" רבים מאת המדריכים, שמקורם כמובן בהרבה מאוד ניסיון והרבה מאוד הדרכות. אחרי המעלה מגיע כמובן המורד. ומטבע הדברים שבמורד המנוע נדרש רק על מנת לספק לרכב את אנרגית החשמל למיכשור ולמערכות העזר לנהג. לחץ הידראולי לבלמים, והשליטה ברכב נעשית באמצעות הבלמים ומערכת לבקרת מורד תלול.
כאשר פני השטח גורמים לאובדן אחיזת גלגל בקרקע, תיכנס מערכת בקרת האחיזה האלקטרונית לפעולה.
למערכת זמן תגובה, שמחייב את הנוהג ברכב לטכניקת נהיגה שבניגוד לאינסטיקטים הבסיסיים שלו, ועל כן תשומת הלב והשליטה העצמית חיוניים. למרות פני השטח המעוותים לא היה קל להביא את הג'ימיני למצב של אובדן אחיזה.
כאשר הדרך עוברת לאורך קווי הגובה על מורדות הרים, הרכב נכנס למצב של שיפוע צד. במקום יצרנו מצב של שיפוע באופן מלאכותי, והנהגים המתלמדים התנסו במצב. בנוסף העבירו המדריכים הדרכה לגבי שורה של צעדים שניתן לנקוט על מנת לצמצם את הסיכון שבהתהפכות הרכב במצב של שיפוע צד. ביניהם שימוש ברצועות גרירה, כננת, בניית מתלול נגדי, והכי חשוב - צורת הנהיגה ומה לא לעשות.
רכבי סוזוקי המצויידים בהילוך כוח אינם מתרשמים במיוחד ממעלות, כולל תלולים ורצופי מכשולים. גם לנהגים שזו להם ההתנסות הראשונה, יש להסביר את כל הטכניקה, לתת להם להתנסות, ולחוות את התנהגות הרכב במצב של טיפוס עם מכשולים.
המעלה הלבן מספק תנאים לכל הנ"ל בצורה מלאה.
ככל שבמורד אין המנוע נדרש לספק את המומנט להתקדמות, נהפוך הוא, כוח המשיכה שואף להוריד את הרכב ללא התחשבות בפני הקרקע. על הנהג לשלוט ברכב ולהורידו בצורה זהירה ואיטית על מנת לא לאבד שליטה ולהכנס למצבים של אינרציה בשיפועים ודילוג על מהמורות. הטכניקה הוסברה והנהגים התנסו.
לאחר ההתנסות במצבי השטח הבסיסיים, הסתדרנו בשיירה ונסענו בשביל העולה ומטפס לראש גבעה הידועה בשם גבעה 182.
שם בצל העצים פרסנו שולחן, חתכנו אבטיח קר והעברנו תדריך על רכבי שטח, צמיגים, שיפורי רכב, אביזרים חיוניים לנסיעה בשטח, טיולים בכלל, וטיולי אתר השטח בפרט, ולבסוף גם ציוד נוחות ככל שניתן לרכוש בחנות הווירטואלית של אתר השטח.
להתראות בהדרכות מתקדמות כראוי לרכבי סוזוקי.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
דף מועדון סוזוקי - כל הפרטים על המועדון - הקליקו כאן
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות