שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיול ארוכים בארץ

סיכום טיול 4X4 ליומיים ממכתש רמון לבורות לוץ 31/7/20 - 1/8/2020

שיא הקיץ, ממש בצנטרום של החופש הגדול ובכל זאת החלטנו לצאת לטיול בדרום. הקורונה עדיין כאן ו-4 הקירות הפרטיים שלנו בבית כבר התחננו שנצא קצת ושלא נמהר לחזור. אז ארזנו מלא אוכל, לקחנו איתנו ים של בקבוקי שתיה ודאגנו לכל אמצעי הקירור הקיימים כדי שהיא והאבטיחים יישארו קרים, העמסנו את הילדים שרק מחפשים איך לשבור את השגרה ההזויה שנפלה עליהם ויצאנו, יצאנו למרחבים הפתוחים של דרום הארץ, נו אתם יודעים, אלה שפותחים לנו את הלב והנשמה. היה חם ונפלא

יום שישי

הפעם פירסמתי טיול לג'יפונים אך כמו ברוב המקרים, השיירה שלי כללה רכבים שכיסו כמעט את כל מנעד רכבי השטח הקיים, החל בסובארו אאוטבק של ערן שעברה "ניתוח אף" ושיפרה באופן דרמטי את זוית הגישה שלה למכשולים כאלה ואחרים, Jeep ריניגייד שמעבר ליכולות ה-4X4 שלו, זכה לארנן שאוחז בהגה ויודע דבר או שניים (או שבעים..) על נהיגת שטח, ממשיך עם האלושים שבאו בשני Jeep-ים, גרנד צ'ירוקי ורנגלר, עידו והבת שלו בסוזוקי גרנד ויטארה קצרה ומשופרת קלות, איל והבת שלו במיצובישי פג'רו ותיק ומשופצר בן למעלה מ-20, משפחת לביא בטויוטה לנד קרוזר ארוך וקשוח ומשפחת תורג'מן שרכשה לעצמה דיסקברי מאובזרת , פחות מ-24 שעות לפני צאתם לטיול. כך שמתוכנן לנו טיול-טיול, ואם רק תצוץ לה בעיה כלשהיא, אני מסודר כאן עם כמה כלים טובים, מאד.

לפרטי מסע חוצה נגב הקרוב שיצא ב-19/8/20 עד 21/8/20 - הקליקו כאן

נפגשנו בבוקר יום שישי בחניון שבכניסה לגן הפסלים במצפה רמון וכולנו מתפנים לארוחת בוקר קלה, תוך כדי הכרות ראשונית עם השותפים שלנו למסע ביומיים הקרובים. תדריך קצר שלי על המסלול כולו ובפרט על המסלול להיום, עקרונות נהיגה בשטח, התנהלות בשיירה, חלוקת מכשירי קשר ומספרי ברזל לסדר התנועה בשיירה, הורדת מעט לחץ אויר ברכבים הגדולים שביננו, כדי שנהנה מנסיעה קצת יותר נעימה (הג'יפונים לא מורידים לחץ אויר כי דפנות הצמיגים שלהם עדינות מידי) וזהו, יוצאים לדרך.

159698171416015969817158791596981719608

​​​​​​​לאחר פחות מק"מ עצרנו בגן הפסלים לתצפית יפה על המכתש ומעט הסברים על הנוף המדהים שלפנינו. מכתש רמון הוא המכתש האירוזי הגדול בעולם, אורכו כ-40 ק"מ, רוחבו כ-9 ק"מ ועומקו המרבי כ-350 מטר. בצידו המזרחי הוא מחולק על ידי הר ארדון לשתי בקעות, בקעת ארדון ובקעת מחמל. רוב שטחו מנוקז על ידי נחל רמון שנקרא בערבית ואדי א-רומאן, משום שהרומאים עברו באזור זה.

​​​​​​​מכתש רמון מהווה אחד מחמשת המכתשים שבנגב (מכתש רמון, מכתש גדול, מכתש קטן ושני מכתשי התאומים בהר עריף). מכתש אירוזי או מכתש סחיפה, נוצר כתוצאה מסחיפת הסלע על ידי משקעים בתצורות גיאולוגיות של שכבת סלע קשה מעל לשכבת סלע רכה. סדקים בשכבה הקשה מאפשרים למים לחלחל למטה וליצור אגם המתרחב עם הזמן בראש ההר. ההבדל בין מכתש סחיפה לבין קניון הוא בכך שלקניון יש פתח כניסת מים ופתח יציאה, ובמכתש יש רק פתח יחיד המנקז את המשקעים היורדים בתוכו. בגלל דרך היווצרות המכתשים ניתן לראות על צלע המכתש את שכבות הסלע הרבות והשונות שמקורן בתקופות גיאולוגיות קדומות. חולות צבעוניים הנמצאים בשכבות השונות, גם הם מראה שכיח בתוך מכתשי סחיפה.

​​​​​​​אנחנו נוסעים על שביל ישראל מעל ולאורך שמורת מצוק הצינים כשהכיוון הכללי הוא צפון מזרח בואכה מעלה נוח. רוב הזמן הדרך סלולה ונוחה והשיירה שלי מתקדמת בנינוחות וברוגע.

​​​​​​​השביל מתקרב ומתרחק מהמצוק ללא הרף וכשהוא מתקרב קשה להתאפק וכולנו יורדים מהרכבים לתצפיות נוספות.

​​​​​​​מידי פעם אנחנו נתקלים בנחל שצריך לחצות או מדרגה/ות שיש לטפס או לרדת וכאן מתחיל הכיף הגדול שבטיול שטח. בנקודות אלו אני קורא במכשיר הקשר לכולם לצאת מהרכבים ולהתקדם אליי כי הנה הזדמנות נוספת ללמוד משהו חדש.

​​​​​​​התגובה הראשונית של כולם למראה המכשול במדרגות נוח היה משהו בסגנון "תגיד.. השתגעת..?!?" ולאחר הסברים והבנת הבעיה, כולם פוצחים בעבודות מע"ץ, מרימים אבנים גדולות וקטנות ו"מסדרים" את המכשול לכדי מעבר נעים ובטוח. כל רכב שחוצה את המעבר זוכה לקריאות התפעלות ומחיאות כפיים.

159698276950415969827707121596982772906

​​​​​​​לאחר נסיעה של כ-24 ק"מ לאורך המצוק הגענו למעלה נוח, ירדנו אותו אבל רגע לפני כן היינו חייבים לעצור ולנשום רגע את הנוף המרהיב שנפרש לפנינו. למכתש רמון יש צורה של לב מוארך שנמתח מצפון מזרח לדרום מערב. אנחנו עומדים כרגע בנקודה הכי צפון מזרחית שלו ובעצם פרט לבקעת ארדון, שמעבר להר ארדון, המכתש כולו פרוש לפנינו.

​​​​​​​יצאנו לרדת את מעלה נוח. הירידה אינה קשה אבל היא תלולה ויש בה כמה הצלבות רצופות, הרבה דרדרת ותהום עמוקה מימין כך שיש לנהוג בה לאט ובזהירות, תוך כדי תכנון קו הנסיעה קדימה.

​​​​​​​ברכבים שיש, שולב הילוך הכוח, בקרות הירידה הופעלו וכולנו בהילוך ראשון מתקדמים לאט. מצד אחד הנוף המטורף ומצד שני, הדרך שדורשת ריכוז ותשומת לב מלאה.

159698363632715969836382031596983640277

​​​​​​​למעט נקודת הצלבה רצינית אחת שבה יצאתי לכוון את החברים ולצלם כמה גלגלים באויר, הירידה הסתיימה בקלילות והובילה אותנו ישירות לעומקה של בקעת מחמל ולקטע דרך שכולו חול ים רך ונעים המדמה נסיעה על גלי מים. מבחינת הרכבים הגדולים בשיירה זה פשוט עוד קטע דרך, אבל עבור הג'יפונים שביננו מדובר בלא פחות מחגיגה שכן נסיעת שבילים מהירה זה מה שהם הכי אוהבים.. אז לשם שינוי לחצנו קצת על גז..

השעה כבר 16:30, מזג האויר נהדר והשביל המהיר שנגמר די מהר, הביא אותנו לצומת שבילים עם שביל ירוק שפונה שמאלה, מזרחה, 3 ק"מ ובסופו חניון הלילה של הר ארדון. פנינו שמאלה ותפסנו את המרפסת היוקרתית ביותר שחניון הלילה הזה יכול להציע (יש 4 גדולות ועוד אחת קטנטונת לזוגות שמחפשים שקט אלוהי..). אם זה היה בית מלון אין ספק שהמרפסת שלנו זו הסוויטה המלכותית. כן.. כן.. תאכלו שם את הלב במלון בראשית..

159698427667615969842775011596984278233159698427910415969842796301596984280357

האלושים על שני רכביהם נפרדו מאיתנו לשלום והמשיכו לכמה ימים במלון באילת. אנחנו הקמנו אוהלים, הכנו אוכל, הילדים משתוללים, את חלקם הגדול הצלחתי לשכנע להעיף את המסכים למינהם עמוק לתיק ולהנות מהכלום הכל כך יפה ומיוחד שיש לנו כאן. השקיעה כאן קצת קשה לתיאור במילים, תאלצו להגיע בעצמכם ותבינו לבד. מאחר ואנחנו בזמן מדבר, הילדים שעברו יום די ארוך ומעייף נעלמו מהר מאוד לאוהלים ואיתם גם כמה מהמבוגרים שקפצו על ההזדמנות ושקעו בשינה. האחרים שלא רצו ללכת לישון, נשארו לשיחות ארוכות אל תוך הלילה.

יום שבת

​​​​​​​הר ארדון מפנק אותנו בצל של בוקר ומאפשר לנו לישון עד מאוחר, אז קמנו ב-7:30 בערך. קיפול מהיר, ארוחת בוקר קלה ואנחנו מוכנים לזוז. וידאנו שאנחנו משאירים את הסוויטה נקייה ומסודרת ואנחנו בנסיעה חזרה על השביל הירוק ואחר כך שמאלה ודרומה על ציר הנפט לכיוון חאן בארות. מהשקט שבאנו ממנו, חאן בארות מרגיש ונראה כמו מטרופולין עמוסה ורועשת, אז זרקנו את כל שקיות הזבל שלנו, קנינו קרטיבים וקרח, נכנסנו לרכבים ומיהרנו חזרה לשקט שלנו.

​​​​​​​לפני שנכנסנו עמוק לשטח, נפרדנו לשלום ממשפחת תורג'מן האלופים ויצאנו לסיבוב קצר לכיוון שלוחת מוחילה על ציר צבעי רמון. זוהי דרך חדשה, יחסית עמוסת אטרקציות עם הקשרים שונים למכתש כמובן, מבריכות חול, תצפיות שונות ואפילו תותח חרסית אחד, עצום בגודלו.

​​​​​​​המשכנו בנסיעה דרך השביל הירוק שלאורך נחל גוונים עד למפגש עם כביש 40 החוצה את המכתש, וזו ממש הנקודה שבה הוא ממשיך דרומה ויוצא מהמכתש. יצאנו יחד איתו וכעבור 2-3 ק"מ ירדנו ממנו שוב, חזרה לשטח ולשביל שלאורך נחל נקרות, שיוביל אותנו למעמקי שמורת הר הנגב שהיא שמורת הטבע הגדולה בישראל.

​​​​​​​הנסיעה בנחל נקרות נעימה, פחות קופצנית ודי מהירה. הנוף המדברי מתעצם ככל שנכנסים פנימה ומערבה. כעבור כ-20 ק"מ פנינו שמאלה לביקור בבארות עודד. בדרך הקצרה לבארות היה עלינו לחצות מעבר נחל צר ומתפתל, די מאתגר עבור הג'יפונים שלנו, שדרש קו נסיעה עדין ומדוייק. כל הרכבים מתחו איברים (מהלכי מתלה) ועברו בקלילות.

​​​​​​​את הפסקת הצהריים עשינו בצל קיר דרומי של הנחל בקירבת הבארות.

159698536939515969853701361596985371404

​​​​​​​חזרנו לשביל הראשי והמשכנו מערבה דרך חניון הלילה הר עידו למפער ערוד ולפיצול שבילים. השביל השחור פונה ימינה לכיוון צפון וממשיך למעלה ערוד שיורד לנחל רמון בעומק המכתש. אנחנו המשכנו עם השביל הכחול מערבה ועצרנו לתצפית יפהפיה הצופה על מכתש רמון מקצהו הדרום מערבי.

​​​​​​​המשכנו על השביל הכחול כ-5 ק"מ נוספים, חצינו את כביש 171 כשצומת הר חריף וכביש 10 (האסור לנסיעה כרגע) נמצאים מרחק פסיעה מערבה מאיתנו, ונכנסנו למתחם של בורות לוץ ונקודת סיום המסלול שלנו.

תודה לכולם, היה תענוג לבלות איתכם,
להתראות בטיולים הבאים...!

לפרטי מסע חוצה נגב הקרוב שיצא ב-19/8/20 עד 21/8/20 - הקליקו כאן

1596986175174159698617839715969861943051596986195645159698619712515969861996291596986201092159698620354615969862059991596986208322159698621030215969862126121596986213787159698621559315969862171261596986218310159698621920815969862217031596986224542159698622619815969862271211596986228202159698622935615969862305761596986231574159698623249315969862338601596986236238159698623749915969862398701596986241724159698624364815969862444801596986245440159698624701715969862482111596986249715159698625055415969862576301596986258454159698625937915969862603471596986261542159698626436515969862652601596986266109159698626703615969862702591596986271524159698627262815969862733911596986274933159698627600815969862772351596986279528159698628107815969862833211596986284193159698628535615969862862011596986287366159698628898415969862933251596986294442159698629530215969862978661596986296829159698629876315969863008041596986301626159698630338315969863057111596986306778159698630802615969863089261596986311519159698631269015969863135811596986314568159698631571315969863180171596986319284159698632098015969863221331596986334486159698633692215969863391971596986340857159698634282515969863439561596986341815159698634511015969863481461596986351119159698635350615969863548271596986356028159698635784115969863611201596986362081159698636028815969863630131596986363828159698636741315969863680651596986371575159698637369215969863747341596986375595159698637669115969863775711596986380195159698638853815969863952701596986396087159698639733415969863983401596986399543159698640160415969864044741596986407356159698640864115969864105771596986411727159698641242715969864167791596986417667159698641955115969864216031596986422826159698642594215969864268661596986430406159698643130915969864321671596986433022159698643586615969864367571596986437674159698643882115969864548861596986464185159698646499515969864675291596986471736159698647916515969864851511596986485938159698648688615969864891431596986491418159698649238315969864942781596986495335159698649774715969865028681596986503716159698650552915969865073991596986508195159698650956615969865108471596986511701159698651402715969865149751596986516755159698651877515969865198331596986521142159698654777015969865491921596986549982159698655211415969865537841596986554652159698655602515969865580921596986560874159698656164515969865626451596986565323159698656724915969865694941596986571414159698657241515969865735301596986575615159698657645815969865775671596986580351159698658379115969865897171596986591784159698659524915969865969241596986597730

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן