אבא ואמא היו בהדרכת המעלות?... עכשיו התור של הילד! קאי בן ה-17.5 קיבל את הרשיון הנכסף לא מזמן וגם מתנה יפה – האוטו הראשון שלו הוא לא איזו סופר-מיני בסיסית אלא רכב שטח אמיתי! איסוזו רודיאו עם הגבהה וצמיגי שטח הוא רכב שטח לא פראייר בכלל ובידיים שיודעות מה לעשות איתו הוא יגיע רחוק מאוד. ולצורך הזה בדיוק נפגשנו הפעם – כדי שקאי יקבל הדרכה אישית איך לעשות את הדברים נכון. ואם זה גם משולב בטיול משפחתי במסלול מאתגר לנהיגה אז בכלל תפסנו, לא ציפור אחת ולא שתיים אלא שלוש!
מאת: דרור ברלי
18/08/20
בהדרכת המעלות בכפר אוריה, שבועיים לפני הטיול הזה, פגשתי לראשונה בדודו ונורית – זוג מקסים עם רנגלר JL סהרה. דודו חובב רכב רציני מהצד של המכוניות המהירות, נורית זורמת בכיף עם השגעונות המוטוריים שלו. בין שאר כלי הרכב במשפחה יש גם איסוזו רודיאו 2004 יד ראשונה (!) וכשהבן קאי בן ה-17.5 קיבל את רשיון הנהיגה שלו, ההורים התפנקו ברנגלר סהרה החדש והאיסוזו הותיק (יד ראשונה עם ק"מ נמוך במצב מצויין ונדיר לגילו) עבר אליו.
הרנגלר השחור כבר קיבל את מנת השיפורים המתבקשת – קפיצים ובולמים מוגבהים ואיכותיים, כננת, צמיגי שטח אגרסיביים בקוטר 33' על ג'נטים מסוגננים וגם הרודיאו האדום (שמשמש את קאי בעיקר כדי להוביל את הגלשנים שלו - הילד הנחמד הזה הוא גולש-גלים נלהב, רציני ומיומן, מתחרה וכו') קיבל את זריקת הנעורים המתבקשת כדי שיוכל לצאת לשטח עם יותר בטחון – צמיגי שטח מלא במידה המקורית והגבהה חוקית, בדיוק מה שצריך כדי לטייל בכל מקום ומצד שני – זהו רכב שטח של פעם, בסיסי ופשוט, ללא עזרי אחיזה/משיכה כמו נעילות דיפנציאל או בקרת משיכה אלקטרונית – מה שהופך אותו למאתגר יותר לנהיגה אבל במסגרת גישת ה"מכל לימון אפשר לעשות לימונדה טעימה" החביבה עלי – יש לו את כל מה שצריך כדי להיות בית ספר מצויין לנהיגת שטח – מנוע חזק, מרווח גחון טוב, מתלים שעובדים היטב והוא גם ממוזג היטב, מרווח ומפנק ונוח ולא מעניש את יושביו בשטח בחום/קור וענני אבק בפרצוף. מה רע?....
הוחלט שנבצע את המשימה במסגרת טיול כיף של יום אחד ברמת הגולן. המסלול שנבחר יתחיל בכנרת – נטפס מכביש 92 לביר א-שוכום (בני יהודה הישנה), נאכל ארוחת בוקר במצפה אופיר - לוקיישן מרהיב הצופה אל הכנרת, משם נחזור לשטח ונרד לכיוון מפגש הנחלים סמך ואל-על, נטפס במעלה סמך, נתרענן קצת מתחת לגשרון הסורי, נתמרן בין הבולדרים בירידה לנחל כנף ומשם נקפוץ לתצפית בחרבת כנף ונסיים ביציאה ממושב מעלה-גמלא. המסלול אינו נחשב מהקשים ביותר אבל הוא כן ממזרי ומאתגר עבור נהגים חדשים וכלי רכב לא משוכללים וכולל את כל האלמנטים לתרגול מהסוג שאנחנו אוהבים בטיול ובהדרכה – עליות וירידות, חלקם תלולים כהלכה, דרדרות, חריצים עמוקים, הצלבות, מעברי בוץ דביקים, מעברי מים עמוקים, זחילת סלעים בין בולדרים, עבודה מדוייקת ואיטית בסגנון קוביה-קוביה עם מכוון – הכל מכל. דודו ונורית ילוו מאחור ברנגלר הבריון שבאמת עושה את הכל בעצמו, ואני אצטרף כנוסע לקאי ברודיאו והוא יקבל הדרכה אישית אחד על אחד, וילמד "לנגן" ברגישות ובנחישות על האוטו שדורש מהנהג לדעת את רזי נהיגת השטח האמיתית בסגנון של פעם, הבייסיק, ויעשה זאת נכון לפי הכללים תחת עין בוחנת.
רובנו רגילים להכליל נוער מתבגר לפני צבא בגילאים הללו כקצר-רוח, פזיז ונמהר, חובב רושם וכזה שלא נוטה להתייחס ברצינות לשטויות של המבוגרים – אני שמחתי לגלות בדיוק את ההיפך! הילד הזה סבלני וקשוב, נוהג מצוין עם שתי ידיים על ההגה ובשיקול דעת (כשאבא חובב נהיגה ספורטיבית ויש בבית גם מכונית-כביש ספורטיבית מהירה עם יותר מ-400 סוסים, זה כנראה מתבקש....) והעיקר - לא צריך להסביר לו שום דבר יותר מפעם אחת – הוא מפנים ומבצע למופת כמו נהג שטח ותיק עם הרבה שנות נסיון!... נורית רמזה לי לא להחמיא לו יותר מדי, שלא ירים את האף.... :) אבל כל מחמאה שקיבל ממני בסוף היום הזה, (והוא קיבל יותר ממחמאה אחת), הגיעה לו בזכות, באמת. הוא פשוט נוהג טוב ואין לי ספק שבהמשך, עם הנסיון המצטבר, יהיה נהג שטח מיומן באמת.
תוך כדי נסיעה נינוחה, אני דיברתי הרבה והוא הקשיב בסבלנות – על נהיגת שטח בכלל ועל מבנה האיסוזו רודיאו הספציפי, יתרונותיו ומגבלותיו, על מנוע, תיבת הילוכים ותיבת העברה ואיך משתמשים נכון בכל אחד משלושת המצבים שלה, מתי ולמה. אצל נהגים חדשים וחסרי נסיון זה חשוב במיוחד בדגש על מצב Low (שרבים חוששים ממנו וגם כל מיני "מומחים מטעם עצמם" נוטים לתת עצות אחיתופל בכל הנוגע לשימוש בתחום הנמוך בשטח בסגנון "זה גורם נזק לרכב" וכו' - שטויות במיץ), שלטעמנו השימוש בו נדרש הרבה יותר ממה שחושבים כי הוא פשוט שומר על האוטו - בעיקר על הגיר האוטומטי, בדגש מיוחד על ימים חמים כאלה של תחילת אוגוסט, כשאנחנו מטפסים לאט לאט במעלות בדרום רמת הגולן כשהמנוע מסתובב בסל"ד נמוך והרדיאטור לא מקבל רוח מצננת בעוצמה מספקת.
טיפסנו במעלות, התמודדנו בדרדרות, גלשנו בירידות, חצינו שלוליות בוץ ומעברי מים. עצרתי את קאי באמצע ההצלבות של מעלה סמך כדי שירגיש מה קורה כשמצליבים ואיך מתמודדים במצב כזה – בחירת קו נכון ושמירה על רצף תנועה אחיד – לא "גז קבוע" אלא קצב תנועה קבוע עם מינון מצערת משתנה, על מנת לאפשר לדיפרנציאל האחורי מוגבל ההחלקה של הרודיאו, להישאר אפקטיבי (דיפרנציאלים מוגבלי החלקה, במיוחד כשהם כבר ישנים ושחוקים במידה כזו או אחרת, עובדים טוב בעיקר אם לא אך ורק כשהרכב בתנועה – אבל הרבה-הרבה-פחות-משכנעים כשהם נדרשים להתמודד עם תחילת תנועה ממצב עמידה בזמן הצלבה קשה). הרודיאו הישן הוכיח את עצמו לא רק כרכב עביר להפתיע אלא גם כנוח להפליא, מבודד היטב מהטלטולים ומהכבשן שבחוץ - זו אלטרנטיבה מעניינת מאוד למי שמחפש רכב שטח מפנק ובעל יכולות טובות אבל זול לקניה, אמין ופשוט לתחזוקה.
המסלול הזה, כמה שאינו נחשב לקשה, עדיין דורש מיומנות ועירנות, מאתגר ומטלטל דיו על מנת להתיש ולסחוט את הכוחות גם במכוניות שנחשבות לנוחות. כשהגענו למעלה גמלא בשעות אחה"צ כולם כבר היו עייפים ומרוצים מספיק על מנת "לפרוש בשיא".... כולם היו מרוצים, אבל אני הרגשתי מרוצה אפילו יותר. יצאתי בתחושה הנפלאה הזו של מלוא הסיפוק מהעבודה שאני כל כך אוהב, אחרי יום שלם של נהיגת שטח אינטנסיבית ומאתגרת במסלול יפהפה אבל ללא שום תקלות ובלת"מים, עם אנשים מקסימים וכיפיים שהייתי יותר מאשר שמח לצרף גם לטיולי כיף נטו עם חברים שלי, כשאני מרגיש שהחומר החשוב הועבר והוטמע היטב – וזו עוד מחמאה לקאי שמבחינתי כמדריך הוא יכול עכשיו להצטרף גם לטיולים מאתגרים הרבה יותר.
קאי, נורית ודוד והילדים – תודה גדולה לכם. היה נהדר וכיף לבלות אתכם יום מאתגר, כיפי וגם טעים (נורית קונדיטורית ואפילו סנדביץ קטן ופשוט שלה הוא חתיכת פינוק מושחת...), הזמן עף לי בלי להרגיש. אני מצפה לפגוש אתכם שוב!
לפרטי הדרכת נהיגה אישית בשטח - הקליקו כאן
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
david688
18 באוגוסט 2020 ב 08:47
היה כיף גדול, תודה רבה דרור, הידע שהעברתי כבר בא לידי ביטוי בטיול אתגרי בנגב בסוף השבוע האחרון. בהצלחה מרובה.
תגובות