ביום שישי בבוקר התאספנו כהרגלנו קבוצה גדולה של בעלי רכבי סוזוקי להדרכת נהיגה בשטח.
רכבי השטח של סוזוקי מדהימים = כיף להדריך את הנוהגים בהם
צילמו: רוויטל ואמיר
מאת: אמיר נחומי
23/08/20
בשיעור התיאוריה למדנו על המבנה הבסיסי של רכב גלגלי ממונע וחוקי הפיסיקה שבבסיס התכנון ההנדסי של הרכב.
הנהגים ובני לווייתם שמעו על מכלולים ברכב שבדרך כלל נסתרים מעיניהם אך הם בבסיס ההתנהגות הכל כך שונה של הרכב בעת שהוא יורד את השטח. הוסברו הבעיות ונסקרו הפתרונות ההנדסיים שניתנו במהלך השנים לבעיות אלו. בלב הבעיות הן הצורך בדיפרנציאל לכל ציר המניע גלגלים, ובעיית אובדן מומנט מניע לגלגל שמאבד אחיזה בקרקע. הובהרו מושגים כמו כוח ומומנט, העברת מומנט מהמנוע לגלגלים, "הילוך כוח" ויחסי העברה. בהקשר של התגברות על מעלות תלולים, מרכזי כובד ויציבות צידית של הרכב במצבי קרקע הגורמים לרכב לנסיעה במצב של הטיה חריפה לאחד הצדדים. נסקרו מערכות הבטיחות ברכבים והובהרו מושגים כמו מניעת נעילת גלגל ABS, בקרת יציבות ESP, בקרת אחיזה ETC, והשלכתם על התנהגות הרכב בכביש ובשטח. לבסוף התמקד הזרקור על המאפיינים של רכבי הסוזוקי השונים בהקשר לנסיעה בשטח. לאחר השיעור בתאוריה, התפצלנו שוב לקבוצות קטנות יותר לחלק המעשי שבו רואים המתלמדים את הדברים קורים בשטח - אובדן אחיזה, פעולת מערכת בקרת האחיזה, נסיעה זהירה בשיפוע צד, התגברות על מכשולים המאיימים לפגוע בפגושי הרכב - הקדמי והאחורי, ולבסוף התמודדות עם מעלה תלול ומורד תלול.
יער בן שמן ודרכי הנסיעה שבו מזמנים את כל מכלול סוגי השטח שאנו מאפשרים לנהגים המתלמדים להתנסות בהם.
אובדן אחיזת אחד הגלגלים, הגורם מיידית לאובדן מומנט הנעה לכל הגלגלים ופעולת מערכת בקרת האחיזה ETC , שיפוע צד. מצב ש"מלחיץ" את הנהג שמתנסה במצב בפעם הראשונה. ואו אז מגיעים אל סדרת מעלות שמספקים את כל הספקטרום של קושי עליהם אנו מטפסים על פי סוג הרכב ומאפייניו. כאן מתווספים "טיפים" רבים מאת המדריכים, שמקורם כמובן בהרבה מאוד ניסיון והרבה מאוד הדרכות. אחרי המעלה מגיע כמובן המורד. ומטבע הדברים שבמורד המנוע נדרש רק על מנת לספק לרכב את אנרגית החשמל למיכשור ולמערכות העזר לנהג. לחץ הידראולי לבלמים, והשליטה ברכב נעשית באמצעות הבלמים ומערכת לבקרת מורד תלול.
כאשר פני השטח גורמים לאובדן אחיזת גלגל בקרקע, תיכנס מערכת בקרת האחיזה האלקטרונית לפעולה.
למערכת זמן תגובה, שמחייב את הנוהג ברכב לטכניקת נהיגה שבניגוד לאינסטיקטים הבסיסיים שלו, ועל כן תשומת הלב והשליטה העצמית חיוניים. למרות פני השטח המעוותים לא היה קל להביא את הג'ימיני למצב של אובדן אחיזה.
מצב של שיפוע צד - כאשר הדרך עוברת לאורך קווי הגובה על מורדות הרים, הרכב נכנס למצב של שיפוע צד. במקום יצרנו מצב של שיפוע באופן מלאכותי, והנהגים המתלמדים התנסו במצב. בנוסף העבירו המדריכים הדרכה לגבי שורה של צעדים שניתן לנקוט על מנת לצמצם את הסיכון שבהתהפכות הרכב במצב של שיפוע צד. ביניהם שימוש ברצועות גרירה, כננת, בניית מתלול נגדי, והכי חשוב - צורת הנהיגה ומה לא לעשות.
לאחר ההתנסות "המפחידה" בנסיעה בשיפוע צד של 25 מעלות, התפרסנו בצל אחד העצים לאתנחתא קלה של שתיה ומאפה, שבמהלכה ניתחנו שוב את הסיכונים שבנסיעה לא נכונה בשיפוע צד, והשיטות להגדיל מעטפת בטיחות בנסיעה בשיפוע צד וצרכים להחלץ ממצבים מסוכנים.
בפרק השני בהפסקה דנו כבר במעלות והבעיות שפני הקרקע מציבים לרכב ולנהג.
רכבי סוזוקי המצויידים בהילוך כוח ומערכת בקרת אחיזה טובה, אינם מתרשמים במיוחד ממעלות, כולל תלולים ורצופי מכשולים. גם לנהגים שזו להם ההתנסות הראשונה, יש להסביר את כל הטכניקה, לתת להם להתנסות, ולחוות את התנהגות הרכב במצב של טיפוס עם מכשולים.את הטיפוס במעלה תרגלנו בשני שלבים:
1. מעלה לא תלול במיוחד אך רצוף קרקע רכה ומפוררת, עם מהמורה ש"מאיימת" על אובדן אחיזה.
2. מעלה תלול יותר שבסופו מדרגת סלע "קטנה".
התרגול היה מוצלח מאוד, שכן הצלחנו להביא גם את הג'ימיני לאובדן אחיזה וכשלון המעלה, ביישום הטיפים של המדריכים תמיד בנסיון השני הרכב פשוט עולה באדישות.
גם במורד יש בעיות שנובעות בעיקר מהצורך לרדת בזהירות ובשליטה. נבחר מורד שבו מהמורה גדולה היוצרת גם שיפוע צד, וקרקע מפוררת "פודרה".
אחד אחד ובהכוונה צמודה ירדו החברים את המורד וחוו את התחושה איך "להחזיק את הרסן" ולא לתת לרכב לשעוט במורד.
לאחר ההתנסות במצבים השונים, הסתדרנו בשיירה ונסענו במסלול המדמה טיול בעבירות בינונית שכלל מעלה פשוט, ונסיעה על סלעים גדולים המצריכים הרבה תשומת לב בנהיגה.
בסיום הטיולון הקצר שוב פרסנו בצל היער לשיחה בנושאים נוספים חשובים:
1. צמיגים מבנה, מידות, חוקים, לחץ אויר, "טיפים" לרוכש
2. שדרוגים לרכב - מיגון, הגבהה, נעילות דיפרנציאל
3. חילוץ - זה מקצוע.
4. ציוד מומלץ חיוני
5. טיולים בארץ של מועדון סוזוקי ושל אתר השטח הישראלי.
סיכום היום. הרגשה טובה מאוד לכולם. למדנו, חווינו וגם היה כיף.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
yanivelad1934958
26 באוגוסט 2020 ב 17:12
ההדרכה הייתה מדהימה מאוד נהננו וצברנו בטחון. כבוד רב נפל בחלקנו לקבל הדרכה מאמיר נחומי האיש והאגדה תודה רבה רבה.
2
אורח/ת - יובל א.
02 בספטמבר 2020 ב 14:30
מאוד נהנתי מההדרכה שהייתה ביום שישי האחרון, גם מההדרכה התיאורטית וגם מההדרכה המעשית.
הייתי בקבוצה של עדי צפתי (מקווה שאני מדייק בשם) ולמדתי המון,
רכשתי את הביטחון העצמי בשימוש ברכב ובמערכותיו בתנאי שטח השונים שחווינו.
בסוף ההדרכה עדי גם הסביר בע"פ ובהדגמה על נושאים שונים- ציוד חילוץ, קצת על נסיעה בחול/דיונות, ועוד..
שמחתי ללמוד ממי שבאמת חי את השטח ואוהב את זה.
אז תודה! היה שווה כל רגע
תגובות