אחת לכמה חודשים אני מרגיש צורך לצאת ולאתגר את הרכב ואת עצמי במסלול טכני ואתגרי.
הפעם בחרתי בנגב ובמספר מעלות אתגריים במיוחד. לחוויה הצטרפו מספר ג'יפאים שכנראה חיפשו את אותו הדבר
הדריך: וייזל עדי
עובדי תחנת הדלק השוממה בכניסה לירוחם לא הבינו מה פשר ההשתלטות הזו על רחבת החניה שלהם.
כ-10 גי'פאים ובני משפחותיהם הגיעו בבוקרו של יום שישי אל התחנה בדרכם לסוף שבוע אתגרי. תדריך מפורט, מכשירי קשר, הסברים אחרונים ויוצאים לדרך - היעד הראשון - הר אבנון ותצפית פנורמית על המכתש הגדול.
המכתשים בנגב הם חמישה מכתשי סחיפה, המהווים תופעת טבע ייחודית. בעולם כולו קיימים שבעה מכתשים שכאלה, כולם נמצאים בארץ ישראל או בסיני ודרך היווצרותם דומה.
הסברה כיום היא שהמכתשים נוצרו משחיקה של שכבות סלע רכות הנמצאות תחת שכבות קשות יותר, כלומר, בעבר היה רצף של הרים ששכבתם העליונה כבדה וקשה ותוכן ההר היה מחומר שנסחף בקלות - מי גשמים ותופעות טבע אחרות גרמו עם השנים לחלקו הפנימי של ההר להיסחף החוצה דרך איזור המכונה כיום "מפער" - תוכן ההר התרוקן והשכבה העליונה, זו הקשה והכבדה פשוט קרסה וכך נוצרו מכתשים ייוודדים אלה. כאמור חמישה מכתשים מוכרים לנו בארץ - 2 מכתשי עריף, המכתש הגדול, המכתש הקטן ומכתש רמון - הגדול מבין כולם הוא דווקא מכתש רמון אך הוא התגלה אחרי המכתש הגדול ולכן לא זכה להקרא "הגדול" שכן מכתש ירוחם/מכתש חתירה (שמותיו הנוספים של המכתש הגדול) זכה לבכורה.
מכתש חתירה הוא המכתש השני בגודלו במכתשי הנגב. אורכו של המכתש 14 ק"מ ורוחבו 6 ק"מ. עומקו המרבי הוא 410 מטרים. הנחל המנקז אותו הוא נחל חתירה.
האטרקציה במכתש הגדול היא אזור החולות הצבעוניים, שם נחשפו שכבות של אבן חול בצבעים שונים, המתפוררת במגע.
השיירה יוצאת מהמכתש הגדול דרך מעלה אברהם - מקרקעית המכתש אל שפתו יש דרך הנקראת "מעלה אברהם", סמוך לפינתו הדרומית-מערבית של המכתש. הנתיב נפתח לרכב שטח על ידי יחידת צנחנים, והשם מעלה אברהם הוענק לו כמחווה לאברהם קריניצי, ראש עיריית רמת גן, העיר המאמצת של הצנחנים. מראש המעלה, הסמוך לשיאו הטופוגרפי של רכס חתירה, נפרשת תצפית מרהיבה אל המכתש הגדול. כמו כן הוקמה בראש המעלה אנדרטה לציון פריצתו.
מגיעים לכביש ובהחלטה של רגע, מבלי לתכנן זאת מראש ובעיקר בשל העובדה שעלינו את מעלה אברהם במהירות, החלטנו לרדת דרך מעלה צין לביקור מצנן ומרענן בעין עקב.
עצירה בחניון "הרועה" מול תחנת הדלק בשדה בוקר לארוחת צהרים וממשיכים ליעד הבא - מעלה הר לבן. מעלה אתגרי רצוף הפתעות.
נסיעה ארוכה, חציית נחל לבן וטיפוס עד שמגיעים לתחילת המעלה. הסבר קצר בקשר על מה שמצפה לנו, משלבים הילוך כוח LOW ומתחילים בטיפוס. דרדרת, הצלבות, שיפועי צד - אלו רק חלק ממנת חלקינו בטיפוס. מגיעים לראש המעלה - תצפית מדהימה על כל איזור רמת מטרד ונחל לבן . ושוב בהלטה של רגע ומתוך החשש שהלילה יהיה חם המיוחד - החלטנו לישון בראש הר לבן, באחת הפלטות המתצפתות על האופק האינסופי - החלטה נבונה שבהחלט עזרה לנו לעבור את הלילה במזג אוויר נעים.
בדרך לראש הר לבן ובטיפוס אליו, נדרשנו לשני חילוצים של רכבים שנזרקו לתעלות צד. בד"כ בגלל טעויות של חוסר תשומת לב של שניות. ההתעקשות היא שזה שנהג והכניס את הרכב לתעלה - יהיה זה שינהג בזמן החילוץ - זה לא עונש זה בסך הכל במטרה להכניס את כל האירוע לפרופורציות ושהנהג/ת ימשיכו בנהיגה אח"כ כאילו לא קרה כלום רק עם יותר תשומת לב למתרחש בדרך.
היום עולים ברמת העבירות. מספר מעלות קשים עומדים לפנינו.
08:00 והג'יפאים מגיעים לשפת המצוק בו יש תצפית פנורמית לתדריך הבוקר. יורדים את מעלה הלולאה ומדרימים לכיוון מעלה מאיר. הרבה עבודות מע"צ ומתחילים לעלות - אחד המעלות הקשים באיזור, ללא ספק - אבל בשביל החוויה הזו בדיוק הגענו.
מסיימים את מעלה מאיר וממשיכים ליעד הבא - מעלה הר חמרן והאמבטיה המפורסמת.
כבר מרחוק זיהינו קבוצה שמטפסת את הציר לפנינו. המעלה, מלבד היותו רצוף אתגרי נהיגה, מאפשר לנוסעים בו להנות מנופים מדהימים. הג'יפאים מתמודדים עם מדרגות ושיפועי צד ועומדים בפתחה של האמבטיה שהירידה בה מלחיצה ואתגרית הרבה יותר מהעלייה.
השיירה מסיימת את האמבטיה מהר מכפי שציפינו ומשם דהרנו בדרך המהירה ביותר לכביש באיזור כביש מצפה רמון.
ללא ספק היו לנו יומיים מלאים בחוויות מוטוריות ואתגריות.
תודה לכולם, ניפגש בשטח.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
david688
29 בספטמבר 2020 ב 20:55
היה כיף גדול. וכמובן בהדרכה של עדי כל המכשולים נכנעו בקלות יחסית.
תגובות